Ρομπότ - ψάρι που κάνει... βουτιές - Νέο επίτευγμα για το ΤΕΙ Κρήτης
Καινοτόμες δράσεις από τους φοιτητές του ΤΕΙ Κρήτης - Τα ρομποτάκια είναι κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας
Εξαιρετικά ρομπότ με αισθητήρες για την αποφυγή οποιουδήποτε εμποδίου, ώστε να υπακούουν στις εντολές του ανθρώπου για εκτέλεση εργασιών σε θέσεις στις οποίες είτε δεν μπορεί είτε θα κινδυνεύει να πάει ο άνθρωπος για να τις κάνει...
Υποβρύχιο ρομπότ ή αλλιώς υποβρύχιο ρομπότ-ψάρι, σχεδιασμένο και προγραμματισμένο για εργασίες κάθε είδους κάτω από το νερό της θάλασσας.
Πολλές είναι οι καινοτόμες δράσεις των σπουδαστών του ΤΕΙ Κρήτης, που θα παρουσιαστούν το απόγευμα της ερχόμενης Παρασκευής στην τοπική κοινωνία και στην τοπική αγορά, σε μια πρωτόγνωρη για τα δεδομένα της εκπαίδευσης εκδήλωση, που θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα «Μανόλης Καρέλλης» της οδού Ανδρόγεω.
Η ΚΡΗΤΗ TV και η εφημερίδα «Νέα Κρήτη» βρέθηκαν στις εγκαταστάσεις του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΤΕΙ Κρήτης. Εκεί είχαμε την ευκαιρία να καταγράψουμε μερικά από τα χαρακτηριστικά πλάνα των καινοτόμων δράσεων, αλλά και να μιλήσουμε με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς, που εκφράζουν την ικανοποίησή τους για μια τόσο σημαντική εκδήλωση, η οποία στόχο έχει να αποδείξει στην κοινωνία, την αγορά και πιθανότατα σε υποψήφιους εργοδότες των νέων επιστημόνων όχι μόνο την καινοτομία, αλλά και την αξιοπιστία της σχολής.
«Δεν έχει γίνει κάτι ανάλογο σε Εκπαιδευτικό Ίδρυμα μέχρι τώρα», μας είπε με ικανοποίηση ο επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΤΕΙ Κρήτης κ. Μάρκος Πετούσης.
«Είναι μια προσπάθεια του Τμήματος να δείξει στην κοινωνία τι κάνουμε εδώ στον χώρο του ΤΕΙ και ιδιαίτερα στον χώρο της Μηχανολογίας. Και θέλαμε αυτό που κάνουν οι φοιτητές μας και η έρευνα που κάνουμε να φύγει από τα όρια του ΤΕΙ και να φτάσει κοντά στην κοινωνία».
Όπως ανέφερε ο Μάρκος Πετούσης, «είναι αρκετά πράγματα αυτά που θα παρουσιαστούν. Και σίγουρα η καινοτομία αυτών των δράσεων φαίνεται από το ότι έχουν υποστηριχτεί με δημοσιεύσεις εργασιών σε επιστημονικά περιοδικά και με παρουσιάσεις σε συνέδρια. Με διάφορες τέτοιες δραστηριότητες, που τεκμηριώνουν ότι αυτά που κάνουμε εδώ έχουν έναν μεγάλο βαθμό καινοτομίας».
Μάλιστα, μας εξήγησε, στο χώρο Αυτοματισμών του ΤΕΙ Κρήτης, ότι τα ρομποτάκια που είδαμε είναι κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
«Εκπαιδεύονται οι φοιτητές στην κατασκευή και τον έλεγχο ρομποτικών συστημάτων, όπως είναι αυτά τα αυτόνομα οχήματα που βλέπετε. Ο στόχος είναι να μπορέσουν να φτιάξουν ένα σύστημα που θα ακολουθεί μια συγκεκριμένη διαδρομή και θα μπορεί να αποφεύγει εμπόδια, παραμένοντας πάνω σε αυτή τη διαδρομή. Για το λόγο αυτό και μέσα στον χώρο του εργαστηρίου έχουμε στο δάπεδο κάποια σχεδιασμένα σχήματα που έχουν αυτόν τον σκοπό. Τα οχήματα αυτά να μπορούν να ακολουθούν συγκεκριμένες τροχιές που βρίσκονται στο δάπεδο».
Τα ρομπότ αυτά μπορούν να προγραμματιστούν για να κάνουν πάρα πολλές δουλειές, από συλλογή καρπών από δέντρα μέχρι δουλειές σε χώρους επικίνδυνους, όπου δεν μπορεί να πάει ένας άνθρωπος.
Το ρομπότ-ψάρι
Ο Μιχάλης Σφακιωτάκης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΤΕΙ Κρήτης και μέλος του Διατμηματικού Εργαστηρίου Συστημάτων Ελέγχου και Ρομποτικής, μας μίλησε για το ρομπότ-ψάρι.
«Το συγκεκριμένο ρομπότ είναι ένας πρωτότυπος μηχανισμός που έχει κατασκευαστεί και εξελίσσεται στο εργαστήριό μας. Αναπτύχθηκε αρχικά στα πλαίσια ενός ερευνητικού προγράμματος και εξελίσσεται. Η βασική του καινοτομία έγκειται στο ότι έχει έναν μηχανισμό που μιμείται κατά κάποιον τρόπο τα εύκαμπτα πτερύγια των σαλαχιών και κάποιων άλλων θαλάσσιων ειδών. Ο μηχανισμός αυτός παρουσιάζει μια σειρά από ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά, τα οποία μπορούν να προσδώσουν αυξημένη ευλυγισία, μεγαλύτερη ενεργειακή αυτονομία και καλύτερη συνολικά απόδοση σε τέτοιου τύπου οχήματα».
Αυτό το ρομπότ διαθέτει κάμερα, μικροσκοπικό αισθητήρα για τον εντοπισμό της θέσης του, αισθητήρα βάθους και μπορεί να κινείται αυτόνομα κάτω από νερό σε βάθος μέχρι και 10 μέτρα περίπου.
Γενικότερα, τα πρώτα αποτελέσματα αυτής της διαδικασίας δείχνουν ότι πρόκειται για έναν μηχανισμό που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε εφαρμογές που έχουν να κάνουν με εργασίες που απαιτούν κινήσεις ακριβείας, όπως η παρακολούθηση του θαλάσσιου οικοσυστήματος, η επιθεώρηση σκαφών, η καταγραφή ωκεανογραφικών δεδομένων και η επιτήρηση των θαλάσσιων συνόρων.
Ο Δημήτρης Κατσαπρακάκης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών και πρόεδρος του Τμήματος, είπε χαρακτηριστικά στην εφημερίδα «Νέα Κρήτη» ότι «άλλη τέτοια εκδήλωση δεν πρέπει να έχει προκύψει σε επίπεδο πανελλαδικό και ενδεχομένως και παγκοσμίως. Και αν υπήρξαν τέτοιες εκδηλώσεις, αυτές μπορεί να ήταν πολύ μετρημένες. Ήταν μια ιδέα που προέκυψε από κοινού με τους φοιτητές. Ήταν στο πλαίσιο ενός εργαστηρίου. Εκεί εξεταζόταν μία άσκηση. Κι εκεί συνειδητοποιήσαμε ότι κάποιες εργασίες είναι πάρα πολύ ποιοτικές για να μείνουν μόνο μέσα στην αίθουσα. Οπότε έπεσε η ιδέα: “Παιδιά, αυτό θα μπορούσαμε να το κάναμε εξωτερικά; Έξω από τα τείχη του ΤΕΙ, οπότε να έρθουμε κοντά στον κόσμο;”».
Όπως λέει ο κ. Κατσαπρακάκης, αυτήν την ιδέα οι σπουδαστές την αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή. Ενθουσιάστηκαν. Και το αποτέλεσμα είναι αυτό που θα δούμε την ερχόμενη Παρασκευή 8 Ιουνίου, στις 6 το απόγευμα, στην αίθουσα «Μανόλης Καρέλλης» του Δήμου Ηρακλείου.
«Η επιλογή των εργασιών έγινε με την αρχική διαδικασία της πρότασης από τους ίδιους τους επιβλέποντες καθηγητές. Είναι εργασίες ενδεικτικές, που έχουν εκπονηθεί και έχουν ολοκληρωθεί τα τελευταία 2-3 χρόνια. Στη συνέχεια έγινε επαφή με τους φοιτητές. Οι περισσότεροι από αυτούς δέχτηκαν με ενθουσιασμό να συμμετάσχουν από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, και μάλιστα με δικά τους έξοδα», τονίζει στην εφημερίδα μας ο πρόεδρος του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών.
Εξάλλου, σύμφωνα με τον Δημήτρη Κατσαπρακάκη, «ο στόχος είναι πολλαπλός. Καταρχήν προβάλλεται το έργο του ΤΕΙ στον ευρύτερο κοινωνικό, επιχειρηματικό, δημόσιο και ακαδημαϊκό κόσμο της Κρήτης. Από την άλλη μεριά, οι ίδιοι οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τους αντιπροσώπους των φορέων αυτών. Και ενδεχομένως με μελλοντικούς εργοδότες τους. Τέλος, αυτή η διαδικασία αποτελεί ένα κίνητρο και για τους σημερινούς φοιτητές, ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι, κάνοντας μια ουσιαστική και αξιόλογη εργασία στο τέλος των σπουδών τους, ως επιστέγασμα όλων των εργασιών που έχουν εκπονήσει σε όλα τα χρόνια των σπουδών τους στο Ίδρυμα, αυτή η εργασία θα έχει μια σημαντική πιθανότητα να επιλεγεί και να παρουσιαστεί σε ένα ευρύτερο ακροατήριο, με πολλαπλά οφέλη για τους ίδιους»...
Η βάση της οικονομίας: «Η κοινωνία μας πρέπει να παράγει τεχνήματα»
«Η παραγωγή τεχνημάτων είναι η βάση της οικονομίας», είπε και ο διευθυντής του Εργαστηρίου Αιολικής Ενέργειας του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών κ. Δημήτρης Χρηστάκης.
«Αν παράγεις τεχνήματα τα οποία είναι χρήσιμα και μπορείς να τα διακινήσεις στην αγορά, τότε διατηρείς την οικονομία σου σε ένα καλό επίπεδο. Η κοινωνία μας πρέπει να παράγει τεχνήματα σε όλους τους τομείς και σε ένα μεγάλο φάσμα. Γιατί έτσι μπορεί να εκμεταλλευτεί την ποικιλότητα των δεξιοτήτων που αναπτύσσονται στα παιδιά μας. Τα παιδιά, όταν θα γεννηθούν, σιγά-σιγά διαμορφώνουν κάποια όνειρα, κάποια αντίληψη της προσωπικότητάς τους, διότι δεν μπορούν να είναι μονομερείς οι άνθρωποι. Όπως στη φύση δεν κάνουμε μονοκαλλιέργειες, έτσι και στην κοινωνία τα παιδιά αναπτύσσονται σε πολλούς τομείς. Θέλουν να γίνουν μαραγκοί; Θέλουν να γίνουν μηχανουργοί; Δικηγόροι; Διάφορα. Πρέπει λοιπόν η κοινωνία να μπορεί να στηρίζει όλες αυτές τις ανησυχίες των παιδιά μας και να μη φεύγουν να πιάνουν τα διάπαντα, να τα χάνουμε και να χάνεται η γλώσσα μας, ο πληθυσμός μας, η κοινωνία μας. Γι’ αυτόν τον λόγο εμείς εδώ ως μηχανολόγοι πιστεύουμε ότι θα πρέπει να βάλουμε τον κρίκο στην αλυσίδα των μηχανημάτων, δηλαδή να προσφέρουμε μηχανήματα για τους αγρότες, για τους ξενοδόχους, για όλους αυτούς οι οποίοι θέλουν να δουλέψουν σε αυτόν τον τόπο»...
Για τις σημαντικές καινοτομίες που θα παρουσιαστούν στην εκδήλωση της Παρασκευής, ο Δημήτρης Χρηστάσης εξηγεί: «Φροντίσαμε να κάνουμε μια επιλογή απ’ όλη την γκάμα των δραστηριοτήτων του Τμήματος της Μηχανολογίας. Και έχουμε κι εμείς ένα δείγμα ως Εργαστήριο Αιολικής Ενέργειας, από τα πολλά τα οποία έχουν γίνει. Το σημαντικό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να δώσουμε την αξιοπιστία της δουλειάς που κάνουμε εδώ. Δηλαδή μέλημά μας είναι ό,τι βγαίνει να λειτουργεί. Να μπορούμε να το δώσουμε άφοβα σε όλους τους ανθρώπους και να κάνουν τη δουλειά τους».
Άκρως ενδιαφέρουσες εργασίες
Αναλυτικότερα θα παρουσιαστούν οι εξής εργασίες:
- “Διαστασιολόγηση υβριδικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη νήσο Σύμη, αποτελούμενο από αιολικό πάρκο και αναστρέψιμο υδροηλεκτρικό”. Όνομα σπουδαστή Παναγιώτης Μεγαλούδης, όνομα καθηγητή δρ. Δημήτρης Κατσαπρακάκης.
- “Σχεδιασμός, μελέτη και επίβλεψη κατασκευής πτερύγωσης ανεμογεννήτριας”. Όνομα σπουδαστή Νικήτας Παπακώστας, όνομα καθηγητή δρ. Δημήτρης Χρηστάκης.
- “Παραμετρικός σχεδιασμός πτερύγωσης καμπύλης γεωμετρίας (μεταπτυχιακή διατριβή)”. Όνομα σπουδαστή Γιάννης Κουγιουμτζόγλου, όνομα καθηγητή δρ. Κώστας Κoνταξάκης.
- “Σχεδιασμός και υπολογιστική προσομοίωση πλατφόρμας Stewart για κατεργασία έξι αξόνων σε λογισμικό CAD/CAM/CAE”. Όνομα σπουδαστή Νίκος Μουντάκης, ονόματα καθηγητών δρ. Νεκτάριος Βιδάκης και δρ. Μάρκος Πετούσης.
- “Ανάπτυξη και πλοήγηση ρομποτικής πλατφόρμας αγρού” (μεταπτυχιακή διατριβή). Όνομα σπουδαστή Μανόλης Καλυκάκης, όνομα καθηγητή δρ. Μανόλης Καββουσανός.
- “Η αποβιομηχάνιση της Αττικής”. Όνομα σπουδαστή Γρηγόρης Στασινούλας, όνομα καθηγητή δρ. Νίκος Σακκάς.
- “Τρισδιάστατη μοντελοποίηση άρθρωσης γονάτου και μελέτη τάσεων με χρήση πεπερασμένων στοιχείων”. Όνομα σπουδαστή Χρήστος Χρυσουλάκης, ονόματα καθηγητών δρ. Μάρκος Πετούσης και δρ. Νεκτάριος Βιδάκης.
- “Μελέτη, σχεδίαση και κατασκευή μηχατρονικού λαπαροσκοπικού εργαλείου”. Όνομα σπουδαστή Στέλιος Αποστολάκης, όνομα καθηγητή δρ. Γιάννης Φασουλάς.
- “Σχεδιασμός και κατασκευή εξωσκελετικού νάρθηκα για την υποβοήθηση ατόμων με μερική αναπηρία στα χέρια”. Όνομα σπουδαστή Μανόλης Παπαδάκης, όνομα καθηγητή δρ. Γιάννης Φασουλάς.
neakriti.gr