Παιδεία – Ράβε – ξήλωνε με τα ΤΕΙ
Θα λειτουργούν με τετραετή προγράμματα ισότιμα με εκείνα των πανεπιστημίων και προσανατολισμένα πια σε νέα, σύγχρονα αντικείμενα σπουδών. Στόχος είναι η μετατροπή όλων των τμημάτων που έμειναν φέτος χωρίς εισακτέους σε νέες Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών
Σε ένα νέο εκρηκτικό «μείγμα» αναμειγνύει τώρα το υπουργείο Παιδείας Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, συγχωνεύσεις τμημάτων, αναπροσαρμογή του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης και… επιστροφή των (νέων πια) ΤΕΙ. Με την πολιτική του κράτους στον χώρο των ανώτατων ιδρυμάτων τις τελευταίες δεκαετίες σταθερά στο αξίωμα «ράβε-ξήλωνε», η δημιουργία των νέων Σχολών Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών είναι εκείνη που έρχεται να συνδεθεί με τις συγχωνεύσεις ή τη μετατροπή «αδύναμων» τμημάτων των ΑΕΙ.
Ετσι, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, στόχος για το επόμενο χρονικό διάστημα είναι η μετατροπή των περισσότερων τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης που έμειναν φέτος χωρίς εισακτέους, στις νέες Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών (οι οποίες και θα αποτελέσουν τη νέα μορφή των ΤΕΙ).
Πώς θα λειτουργούν
Πρόκειται για τετραετή προγράμματα ισότιμα με εκείνα των πανεπιστημίων και προσανατολισμένα πια σε νέα σύγχρονα αντικείμενα σπουδών. Σε αυτή την κατεύθυνση, η χωροταξική αναδιάρθρωση των πανεπιστημίων συνδέεται τελικά με τον νέο νόμο-πλαίσιο για τη λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, τον οποίο και οι εκπρόσωποί της αναμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Οπως είναι προφανές, όμως, καθώς ο νέος νόμος θα περιλαμβάνει και τις αλλαγές στη διοίκηση των ΑΕΙ (εκλογή πρυτανικών Αρχών, νέα σύνθεση και αρμοδιότητες των συμβουλίων διοίκησής τους), η κατάθεσή του καθυστερεί. Φαίνεται όμως ότι η ανασύσταση των ΤΕΙ και η νέα μορφή τους – για την οποία έχουν γράψει «ΤΑ ΝΕΑ» από νωρίς – επισπεύδει τώρα τη διαδικασία κατάθεσής του, καθώς πλέον συνδέεται με τη μείωση των τμημάτων ή τις συγχωνεύσεις τους.
Οπως είναι γνωστό, φέτος 17 τμήματα των ΑΕΙ είχαν εισακτέους λιγότερους των πέντε και 100 τμήματα είχαν έως 20 εισακτέους. Εκείνο που αποτελεί, ωστόσο, σήμερα ένα ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί, είναι ο τρόπος εισαγωγής των υποψήφιων φοιτητών και φοιτητριών στις Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών και ο τρόπος υπολογισμού της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στα προγράμματά τους. Γιατί είναι πιθανόν στην περίπτωσή τους να ισχύσουν διαφορετικοί βαθμολογικοί κανόνες.
Αναδιάρθρωση
Ολα τα παραπάνω ξεκαθάρισαν πρόσφατα, καθώς τα πανεπιστήμια είχαν αρχικά στη διάθεσή τους ένα χρονικό διάστημα έως το τέλος του περασμένου μήνα για να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις για τη χωροταξική αναδιάρθωσή τους. Εντούτοις, κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνόδου των πρυτάνεων οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας ότι παρατείνεται η διαδικασία υποβολής των προτάσεων αυτών, καθώς θα τους σταλούν επιπλέον στοιχεία για τις αλλαγές που σχεδιάζονται.
Τα στοιχεία αυτά αφορούν τις θεσμικές αλλαγές που θα συμπεριληφθούν στον νέο νόμο (τη δημιουργία, δηλαδή, των νέων Σχολών Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών), έτσι ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν στις προτάσεις τους βάσει αυτών.
Βέβαια, η εξέλιξη αυτή είναι κάτι που οι διοικήσεις των ΑΕΙ περίμεναν ήδη, καθώς είναι ένας έμμεσος τρόπος για να επιστρέψουμε πολιτικά σε αυτό που ήταν αρχικά το ζητούμενο: το κλείσιμο ή τις συγχωνεύσεις τμημάτων ΤΕΙ που πρόσφεραν παραδοσιακά σπουδές μειωμένου ενδιαφέροντος, ή τις επέλεξαν υποψήφιοι με πολύ χαμηλές βαθμολογίες. Οπως περιμένουν και αυξημένο ενδιαφέρον και εξελίξεις τους επόμενους μήνες στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας.
Στα παραπάνω να προστεθεί ότι το μόνο ίδρυμα που πρότεινε με πρωτοβουλία του και γενναιότητα να κλείσουν τμήματά του κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς ήταν το Πανεπιστήμιο Πατρών, το οποίο και ετοιμάζεται, όπως δείχνει το ρεπορτάζ, να προχωρήσει και σε νέα αντίστοιχη πρόταση. Ολα αυτά στην αυγή μιας νέας ακαδημαϊκής χρονιάς με τα προβλήματα βίας να μην έχουν λυθεί και τους ελέγχους πιστοποιητικών ή νόσησης στις εισόδους των κτιρίων των ΑΕΙ να αποτελούν το νέο πεδίο «ιδεολογικών επαναστάσεων» ηχηρών και βίαιων μειοψηφιών.
in.gr