Εγκλημα στα Τέμπη: Η αιτία της σύγκρουσης και της έκρηξης στο προσχέδιο πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ – Πιθανή μεταφορά αρωματικών υδρογονανθράκων

12:42 μ.μ. - Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου 2025
12:02 μ.μ. - Τετ, 05/42/2025
Image: Εγκλημα στα Τέμπη: Η αιτία της σύγκρουσης και της έκρηξης στο προσχέδιο πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ – Πιθανή μεταφορά αρωματικών υδρογονανθράκων

Νέα σοβαρά ερωτήματα προκύπτουν από τα μέχρι στιγμής δεδομένα που είδαν το φως της δημοσιότητας

Νέα σοβαρά ερωτήματα προκύπτουν από τα μέχρι στιγμής δεδομένα που είδαν το φως της δημοσιότητας όσον αφορά στο πόρισμα του Πανεπιστημίου της Γάνδης, στο οποίο ανέθεσε την έρευνα για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Σύμφωνα με το πόρισμα των επιστημόνων, η έκρηξη και η μεγάλη φωτιά προκλήθηκε από την ύπαρξη ποσότητας 3,5 – 4 τόνων, πιθανότατα αρωματικών υδρογονανθράκων, που ήταν σε δεξαμενή 1,5 Χ 2 μέτρα στο 3ο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας.

Με σημερινή δημοσίευση εκτενέστερων αποσπασμάτων από την «Καθημερινή» (είχαν προηγηθεί και τις προηγούμενες μέρες από άλλες αστικές εφημερίδες) του προσχέδιου του πορίσματος υπό τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) καταγράφονται ορισμένα από τα στοιχεία που σχετίζονται με τα αίτια της σύγκρουσης και της έκρηξης που ακολούθησε στο προδιαγεραμμένο έγκλημα των Τεμπών. 

Από όσα αναλυτικά και με πολλές λεπτομέρειες καταγράφονται φαίνεται πως για τους συντάκτες του πορίσματος η πρόκληση της έκρηξης, που ακολούθησε την σύγκρουση δύο τρένων που εν έτη 2023 κινούνταν στην ίδια γραμμή επειδή δεν υπήρχε κανένα σύστημα ασφαλείας, δεν οφείλεται σε «έλαια σιλικόνης» όπως από την πρώτη στιγμή είχε σπεύσει να υποστηρίξει η κυβέρνηση, άλλα όπως προκύπτει από όσα αναφέρονται ως πιθανή αιτία είναι ποσότητα «αρωματικών υδρογονανθράκων» που μεταφέρονταν. 

Όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα αν και οι εμπλεκόμενοι στην έρευνα δεν έχουν καταλήξει για το είδος του φορτίου που οδήγησε στην έκρηξη «Έχουν όμως τεκμηριώσει και τα τρία την πλέον κατάλληλη μεθοδολογία, από την οποία μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα, εφόσον ληφθούν υπόψη ορθές παράμετροι (υγρασία, ταχύτητα ανέμου, θερμοκρασία, κ.ά.)».

Ενδιαφέρον από τα στοιχεία που παρατίθενται παρουσιάζει επίσης η αναφορά στο πως εξελίχθηκε η πυρόσβεση του τραγικού συμβάντος. «Η πρώτη προσπάθεια πυρόσβεσης πραγματοποιήθηκε 43 λεπτά μετά την έναρξη της φωτιάς από ένα μόνο πυροσβεστικό όχημα, καταφέρνοντας να την επηρεάσει ελάχιστα» αναφέρεται, όπως επίσης και ότι «Η φωτιά στο βαγόνι Β2 της επιβατικής ξεκίνησε από το κάτω μέρος στις 23.35 και στη συνέχεια έκαψε όλο το μήκος του χωρίς καμία ενεργή πυρόσβεση μέχρι να αρχίσει να καίει με πολύ έντονες φλόγες, τροφοδοτούμενη από τα υφάσματα των μεγάλων καθισμάτων, τις κουρτίνες και τα εσωτερικά υλικά, σύμφωνα με το πόρισμα. Μέχρι τις 00.40 η φωτιά είχε κάψει ολόκληρο το βαγόνι B2 και είχε αρχίσει να σβήνει από μόνη της, καθώς δεν υπήρχε άλλο καύσιμο υλικό». 

Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να επισημανθεί  ότι η κατάπτυστη Hellenic train έπαιρνε πιστοποιήσεις πυρασφάλειας από την ΕΕ χωρίς να έχει τοποθετήσει σύγχρονα συστήματα πυρασφάλειας. 

Τέλος, το προσχέδιο του πορίσματος φέρεται επίσης πως «εντοπίζει» και τις δεδομένες τραγικές ελλείψεις που υπήρχαν διαχρονικά στον ΟΣΕ, τόσο στον αριθμό των εργαζομένων όσο και στα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας-επικοινωνίας και με τη σειρά τους έπαιξαν ρόλο στο προδιαγεγραμμένο έγκλημα των Τεμπών. 

Οι τρεις φάσεις της φωτιάς 

Τμήματα του προσχεδίου δημοσίευσαν η Real News, η ΕφΣυν και σήμερα (5/2) η Καθημερινή. Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει η αναφορά των επιστημόνων του Πανεπιστημίου της Γάνδης στις τρεις φάσεις της φωτιάς μετά την έκρηξη. Συγκεκριμένα στο πόρισμα επισημαίνεται ότι από την επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62, πλήρως κατεστραμμένο από τη φωτιά είναι το πίσω μέρος του βαγονιού του εστιατορίου και το επιβατικό βαγόνι Β2.  Στη συνέχεια αναλύονται οι τρεις φάσεις της φωτιάς και συγκεκριμένα:

-Το πρώτο ηλεκτρικό τόξο που δημιουργεί βραχυκύκλωμα και φωτεινή λάμψη παρατηρείται έξι κλάσματα του δευτερολέπτου μετά τη σύγκρουση των μηχανών ενώ ακολούθησαν άλλες δύο λάμψεις.

-Η έκρηξη ξεκινάει περίπου τρία κλάσματα του δευτερολέπτου αργότερα από το έδαφος και πιθανόν λόγω των σπινθήρων από τα φρένα. Η έκρηξη επεκτείνεται προς τα πάνω, σχηματίζοντας μια πυρκαγιά διαμέτρου περίπου 42 μέτρων που καίει για περίπου 2 δευτερόλεπτα, σηματοδοτώντας την πρώτη φάση της φωτιάς.

hxonews

photo/kathimerini

-Στη δεύτερη φάση, λίγα δευτερόλεπτα μετά την αρχική ανάφλεξη παρατηρείται νέα φωτιά σε «ακαθόριστο όγκο ή περιοχή» μακριά από την αρχική πυρκαγιά. Όμως, τροφοδοτείται η αρχική πυρκαγιά, η οποία διπλασιάζεται σε μέγεθος πριν σβήσει δευτερόλεπτα μετά την ανάφλεξη, σύμφωνα με το πόρισμα. Η διάρκεια αυτής της δεύτερης φάσης και το ύψος των πύρινων στηλών υποδεικνύουν ότι εμπλέκεται σημαντική ποσότητα καυσίμου, με βάση όσα αναφέρονται.

hxonews

photo/kathimerini

-Στην τρίτη φάση, δύο ξεχωριστές πυρκαγιές συνεχίζουν να καίνε στο επίπεδο του εδάφους, η μία κοντά στις μηχανές του εμπορικού τρένου, που πιθανόν θερμαίνει και τα έλαια σιλικόνης. Δημιουργείται εκεί εστία που σβήνει μόνη της πριν καταναλώσει όλη την ποσότητα λαδιού στον μετασχηματιστή. Άλλη φωτιά καίει στα απομεινάρια του βαγονιού του εστιατορίου με ισχυρή φλόγα και συνολική διάρκεια 2 ώρες. Αυτές οι δύο πυρκαγιές φαίνεται να καταναλώνουν κάθε υπόλοιπο καυσίμου που δεν έχει καταναλωθεί από την αρχική φωτιά. Η πρώτη προσπάθεια πυρόσβεσης πραγματοποιήθηκε 43 λεπτά μετά την έναρξη της φωτιάς από ένα μόνο πυροσβεστικό όχημα, καταφέρνοντας να την επηρεάσει ελάχιστα. 

hxonews

photo/kathimerini

imerodromos.gr