Ο λόγος για τον καθορισμό του wacc, δηλαδή της απόδοσης κεφαλαίων που θα αναγνωριστεί ως εύλογη, και θα διαμορφώσει στη συνέχεια το ύψος των τελών δικτύου που θα πληρώνουν οι καταναλωτές για να ανακτήσει τις δαπάνες του ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος, μέσω της «Αριάδνης» έχει πάρει το πράσινο φως από τη ΡΑΕ συμφωνα με το energypress.gr.
Η ανάθεση αυτή βέβαια δέχεται σφοδρή και «επιθετική» κριτική από την Euroasia Interconnector, η οποία έχει αμφισβητήσει επανειλημμένα τη νομιμότητα των αποφάσεων της ΡΑΕ, με τελευταίο «επεισόδιο» επιστολή που απέστειλε στις 18 Ιανουαρίου, με την οποία αρνείται να αναγνωρίσει και να ορίσει εκπρόσωπό της στην Τεχνική Επιτροπή Διαλειτουργικότητας που προσπαθεί να δημιουργήσει η ΡΑΕ.
Παρά την εντελώς αντίθετη πορεία που έχει η Euroasia Interconnector, η ελληνική πλευρά συνεχίζει τις διαδικασίες για την υλοποίηση του έργου από την «Αριάδνη» και στο πλαίσιο αυτό βρίσκεται στο τραπέζι ο καθορισμός του wacc.
Η απόδοση κεφαλαίου για το τμήμα Αττική – Κρήτη του συνολικού PCI Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ, είχε οριστεί, κατά τον επιμερισμό κόστους που είχαν συμφωνήσει οι Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Κύπρου, στο 7,3%. Το νούμερο αυτό ωστόσο είναι πλέον ενδεικτικό και μόνον.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η πλευρά του ΑΔΜΗΕ ζητάει ποσοστό σημαντικά υψηλότερο, ενώ από την άλλη η ΡΑΕ «βλέπει» ποσοστό σημαντικά χαμηλότερο. Πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι οι Κινέζοι στρατηγικοί μέτοχοι του ΑΔΜΗΕ έχουν κάνει σαφές ότι περιμένουν υψηλά wacc, είναι αμφίβολο ωστόσο εάν θα τα επιτύχουν.
Ένας μάλιστα από τους λόγους για τους οποίους υπάρχουν τέτοιες αμφιβολίες είναι η ίδια η συμμετοχή των Κινέζων, οι οποίοι εξασφαλίζουν φθηνό χρήμα (χαμηλά επιτόκια) στις επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ. Και τούτο διότι το κόστος δανεισμού είναι από τα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό του wacc.
Πρέπει ωστόσο να αναφερθεί ότι με βάση το κοινοτικό κεκτημένο, για έργα που χαρακτηρίζονται ως μείζονος σημασίας (και τέτοιο έργο είναι το καλώδιο της Κρήτης), η Ρυθμιστική Αρχή μπορεί να κάνει προσαύξηση στο wacc που προκύπτει από τα αντικειμενικά στοιχεία, σε ποσοστό από 1 % έως 2,5%. Το ερώτημα είναι λοιπόν ποιο θα είναι το εύλογο wacc και ποια προσαύξηση θα αποφασίσει η ΡΑΕ.
Η Euroasia
Το νέο θέμα επί του οποίου διασταυρώνουν τα ξίφη τους οι δύο πλευρές που αντιδικούν για τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης είναι η συγκρότηση της Τεχνικής Επιτροπής που είχε ορίσει η Κομισιόν ότι πρέπει να συγκροτηθεί για να διασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα των διαφόρων τμημάτων του συνολικού PCI.
Η ΡΑΕ με επιστολή της στις 14 Ιανουαρίου 2019 κάλεσε τον ΑΔΜΗΕ, τον Διαχειριστή της Κύπρου, την Euroasia και την «Αριάδνη» να γνωστοποιήσουν μέχρι την Παρασκευή 18 Ιανουαρίου εκπρόσωπο για την Τεχνική Επιτροπή Διαλειτουργικότητας που προβλέπει η απόφασή της για ανάθεση στην «Αριάδνη».
Στην απαντητική επιστολή της στις 18 Ιανοαυαρίου, η οποία κοινοποιείται και στην Ε.Ε., στον ACER, στον ΑΔΜΗΕ και στον Διαχειριστή Συστήματος Κύπρου, η εταιρεία Euroasia κάνει λόγο για παράνομες ενέργειες της ΡΑΕ, υποστηρίζει ότι η ΡΑΕ δεν έχει τέτοιες αρμοδιότητες και την καλεί να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τον οδικό χάρτη που έχει εγκρίνει η Ε.Ε. για το έργο και τον ευρωπαϊκό κανονισμό, ανακαλώντας τις αποφάσεις που έχει εκδώσει μέχρι σήμερα και εκδίδοντας νέα απόφαση εναρμονισμένη με τους προβλεπόμενους στον οδικό χάρτη όρους.
Ως εκ τούτου η Euroasia αρνείται να ανταποκριθεί στην πρόσκληση της ΡΑΕ για ορισμό εκπροσώπου για την Επιτροπή Διαλειτουργικότητας. Ενημερώνει δε ότι στο πλαίσιο του οδικού χάρτη που έχει εγκρίνει η Κομισιόν, ο Εuroasia έχει διορίσει ήδη και εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας (1 Νοεμβρίου 2018) ως μέλος της τεχνικής επιτροπής τον κ. Ντιντιέ Γουαϊότ (διευθύνοντα σύμβουλο της Εlia Grid Interanational), κάτι που κοινοποιήθηκε σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένης της ΡΑΕ. Το ίδιο έπραξε και ο Διαχειριστής Συστήματος της Κύπρου.