Αναθεώρηση του Αναπτυξιακού Νόμου: Κοινοβουλευτική Παρέμβαση Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ για Στήριξη των Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων
Δελτίο Τύπου με Ερώτησης της Κ. Σπυριδάκη για τον Αναπτυξιακό Νόμο και τις ΜΜΕ
Με Ερώτηση προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, και Τουρισμού, η Βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ και Τομεάρχης Τουρισμού, κα Κατερίνα Σπυριδάκη, σε συνεργασία με τον Βουλευτή Δωδεκανήσου και Τομεάρχη Ανάπτυξης, κ. Γιώργο Νικητιάδη, τον Βουλευτή Α’ Αθηνών και Τομεάρχη Οικονομίας, κ. Παύλο Γερουλάνο και την Βουλευτή Ηρακλείου και Τομεάρχη Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας, κα Ελένη Βατσινά, ζητάει την αναθεώρηση του προϋπολογισμού του Αναπτυξιακού Νόμου, με έμφαση στη στήριξη των πολύ μικρών, μικρών και μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων. Παράλληλα, στην Ερώτηση υπογραμμίζονται τα σοβαρά προβλήματα εφαρμογής του Αναπτυξιακού Νόμου, που οδηγούν σε αποκλεισμούς, καθυστερήσεις και υπονόμευση της εμπιστοσύνης των επενδυτών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ: τον Υπουργό Ανάπτυξης, κ. Τάκη Θεοδωρικάκο
τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Κωστή Χατζηδάκη
την Υπουργό Τουρισμού, κα Όλγα Κεφαλογιάννη
ΘΕΜΑ: « Ανάγκη Αναθεώρησης του Προϋπολογισμού του Αναπτυξιακού Νόμου και Στήριξης των Τουριστικών και Αναπτυξιακών Επενδύσεων για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις »
Κυρία Υπουργέ,
Κύριοι Υπουργοί,
Η αναπτυξιακή πολιτική της χώρας μέσω του Ν. 4887/2022 είχε στόχο την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, μεταξύ άλλων, στον τουριστικό τομέα, ο οποίος αποτελεί βασικό μοχλό της εθνικής οικονομίας. Παρά τις κυβερνητικές διακηρύξεις, η εφαρμογή του νόμου ανέδειξε σημαντικά προβλήματα και ελλείψεις που δημιούργησαν αδικίες και σοβαρά εμπόδια για τις τουριστικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως αποτυπώθηκε και στην ανακοίνωση των τελικών αποτελεσμάτων από το Υπουργείο Ανάπτυξης.
Η απόφαση για μείωση του προϋπολογισμού στα δύο πιο κρίσιμα καθεστώτα για το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας – «Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα» και «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» – κατά 48 εκατομμύρια ευρώ πλήττει κυρίως τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα όσες δραστηριοποιούνται στον τουρισμό. Η στήριξή τους είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη, τη βιωσιμότητα και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα που αποδεικνύει την ανεπαρκή κάλυψη των πραγματικών αναπτυξιακών αναγκών του τουριστικού τομέα είναι ότι πάνω από το 80% των υποβληθέντων επενδυτικών σχεδίων απορρίφθηκαν λόγω περιορισμένων κονδυλίων – συγκεκριμένα εγκρίθηκαν μόνο 162 από τα 852 σχέδια που κατατέθηκαν. Επιπλέον, η καθυστέρηση στην αξιολόγηση και την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων, η οποία σε πολλές περιπτώσεις ξεπέρασε τα δύο έτη, αντίθετα με τις διαβεβαιώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, περιόρισε δραστικά τις εναλλακτικές χρηματοδότησης και άφησε πολλές επενδύσεις κυριολεκτικά "στον αέρα". Παράλληλα, αιτήσεις που είχαν λάβει προέγκριση τελικά απορρίφθηκαν, δημιουργώντας αναστάτωση και υπονομεύοντας την εμπιστοσύνη των επιχειρηματιών.
Στις σημερινές συνθήκες υψηλού πληθωρισμού, μετά από διαδοχικές κρίσεις οικονομικής ύφεσης, πανδημίας και ενεργειακής κρίσης, η περαιτέρω μείωση της στήριξης αποτελεί ακόμα ένα πλήγμα για τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, που συνεισφέρουν καθοριστικά στην εθνική οικονομία και την απασχόληση. Ακόμα και στις πρόσφατες ανακοινώσεις της Υπουργού Τουρισμού για τη διάθεση 387 εκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προκύπτει το ερώτημα: Ποιο είναι το ποσοστό των μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων που επωφελήθηκαν από αυτό το εργαλείο; Δεδομένου ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν περιορισμένη πρόσβαση στα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, τα οποία κατευθύνονται κυρίως σε επενδύσεις μεγάλου βεληνεκούς, η αναλογική συμμετοχή τους στον Αναπτυξιακό Νόμο παραμένει εξαιρετικά περιορισμένη.
Παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι περιορισμένοι πόροι, οι καθυστερήσεις και οι μειώσεις του προϋπολογισμού αποδεικνύουν το αντίθετο, με αποτέλεσμα να ματαιώνονται οι προσδοκίες των επενδυτών και να υπονομεύεται κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια.
Είναι αξιοσημείωτο ότι μετά την πανδημία, η κυβέρνηση διαχειρίστηκε τεράστια χρηματοδοτικά ποσά τόσο μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου όσο και μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, πόροι που καμία άλλη κυβέρνηση δεν είχε στη διάθεσή της στο παρελθόν. Παρ' όλα αυτά, παραμένουν σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο διάθεσης αυτών των κονδυλίων. Σε ποιο παραγωγικό μοντέλο κατευθύνθηκαν; Πώς εξασφαλίστηκε η ανθεκτικότητα και βιωσιμότητα της ελληνικής οικονομίας; Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας, συνεχίζουν να επιβαρύνονται με νέες φορολογίες, ενώ η πρόσβασή τους σε χρηματοδότηση και ρευστότητα είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη, υπονομεύοντας τη βιωσιμότητα και τις αναπτυξιακές τους προοπτικές.
Επιπρόσθετα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις παραμένουν αποκλεισμένες από δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και εξαρτώνται από το ΕΣΠΑ και τον αναπτυξιακό νόμο για τη χρηματοδότηση των επενδυτικών τους σχεδίων. Η ανάγκη για έναν επικαιροποιημένο σχεδιασμό ενίσχυσης που να ανταποκρίνεται πραγματικά στις ανάγκες τους είναι επιτακτική. Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση και η αποτυχία τήρησης των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα.
Δεδομένου ότι η μείωση του προϋπολογισμού για τις τουριστικές επενδύσεις και η καθυστέρηση στην αξιολόγηση των σχεδίων έχουν προκαλέσει σοβαρά εμπόδια και αδικίες στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθιστώντας δύσκολη τη βιωσιμότητα και ανάπτυξή τους,
Δεδομένου ότι στα Καθεστώτα Ενισχύσεων του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/22 που έχουν ήδη ενεργοποιηθεί, με βάση τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης , έχουν υποβληθεί 1414 αιτήματα υπαγωγής, εκ των οποίων 1212 αιτήματα (ήτοι ποσοστό 86%), αφορούν μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, μεσαίες επιχειρήσεις αφορούν τα 127 αιτήματα υπαγωγής (ποσοστό 8,98%), ενώ μόλις 75 αιτήσεις υπαγωγής αφορούν μεγάλες επιχειρήσεις (ποσοστό 5,3%),
Δεδομένου ότι το σύνολο των αιτήσεων που αφορούν Μεγάλες επιχειρήσεις ικανοποιούνται καθώς αφορούν ενίσχυση με τη μορφή φοροαπαλλαγής ενώ το σύνολο των αιτήσεων που απορρίπτονται λόγω εξάντλησης πόρων αφορούν πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις,
Δεδομένου ότι με πρόσφατο σχέδιο Νόμου που κατατέθηκε σε διαβούλευση προβλέπεται ότι οι εμβληματικές επενδύσεις οι οποίες υλοποιούνται από μεγάλες επιχειρήσεις δύναται να λαμβάνουν χρηματοδότηση εκτός από το Ταμείο Ανάκαμψης, και από το ΕΣΠΑ 2021-2027, λοιπών Ταμείων και χρηματοδοτικών μηχανισμών και εν συνεχεία του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης,
Ερωτάσθε κκ. Υπουργοί,
Προτίθεστε να αναθεωρήσετε και να αυξήσετε τον προϋπολογισμό του καθεστώτος «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» ώστε να ενισχυθεί μεγαλύτερος αριθμός πολύ μικρών, μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων; Εάν αυτό δεν είναι δυνατό, σκοπεύετε να ανακαλέσετε τη μείωση του προϋπολογισμού που έχει ήδη πραγματοποιηθεί;
Ποια μέτρα σκοπεύετε να λάβετε για τη διασφάλιση δίκαιης και αποτελεσματικής κατανομής των κονδυλίων, ώστε να αποφευχθούν αποκλεισμοί και αδικίες σε βάρος των πολύ μικρών, μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων;
Ποια είναι η στρατηγική σας για την ένταξη των περίπου 700 απορριφθέντων επενδυτικών σχεδίων στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας;
Προτίθεστε να αξιοποιήσετε το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ 2021-2027 ή άλλες διαθέσιμες πηγές χρηματοδότησης για την ενίσχυση του Αναπτυξιακού Νόμου, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη χρηματοδοτική στήριξη των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Αικατερίνη Σπυριδάκη
Γεώργιος Νικητιάδης
Παύλος Γερουλάνος
Ελένη Βατσινά