Το αεροδρόμιο της Σητείας στον νέο γύρο ιδιωτικοποιήσεων... - "Σκούπα" για 22 αερολιμένες της χώρας
Κυβέρνηση και Υπερταμείο θέλουν να “τρέξουν” την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων που έχουν παραμείνει στο Δημόσιο
Έντονη κινητικότητα, με πολλαπλό μάλιστα ενδιαφέρον ως προς την Κρήτη, καταγράφεται εσχάτως στο μέτωπο των 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, που παραμένουν στα χέρια του Δημοσίου.
Κυβέρνηση και Υπερταμείο φαίνεται ότι κατέληξαν στην παραχώρηση ως ενιαίου πακέτου 22 αεροδρομίων (μεταξύ των οποίων και το “Βιτσέντζος Κορνάρος” στη Σητεία), ενώ ως γνωστόν σύντομα “κληρώνει” ως προς την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, που έχει βγει μόνο του σε διαγωνισμό, με τους υποψήφιους επενδυτές να καλούνται να εκδηλώσουν προσεχώς ενδιαφέρον, καθώς εκπνέει, μετά από παράταση, η σχετική προθεσμία.
Και αν οι εξελίξεις φαίνεται να “τρέχουν” άμεσα, μετά από χρόνια αντίστοιχων συζητήσεων, διεργασιών και ζυμώσεων, για την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Σητείας, από πίσω φαίνεται να ξεδιπλώνεται και μια έτερη ενδιαφέρουσα είδηση καθώς, σύμφωνα με κεντρικά δημοσιεύματα, τόσο για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας όσο και για τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια (συμπεριλαμβανομένου του αερολιμένα Σητείας) φέρεται να ενδιαφέρεται σοβαρά η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR, που ως γνωστόν έχει πάρει μέσω παραχώρησης το έργο του νέου διεθνούς αεροδρομίου Ηρακλείου στο Καστέλι Πεδιάδος.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η “Καθημερινή”, έχουν ολοκληρωθεί ήδη σε ποσοστό 20% οι εργασίες για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι του Ηρακλείου Κρήτης από την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR. Το εν λόγω σχήμα αναμένεται να είναι εκ των διεκδικητών για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, αλλά και των 22 περιφερειακών αεροδρομίων. Άλλοι όμιλοι που αξιολογούν τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό για την Καλαμάτα - και κάποιοι προοπτικά και για τα 22 υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια - είναι η μητρική της Fraport Greece, η γερμανική Fraport AG, η ΤΕΜΕΣ του Ομίλου Κωνσταντακόπουλου, που λειτουργεί το συγκρότημα της Costa Navarino στη Μεσσηνία και έχει άμεσο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του αεροδρομίου της Καλαμάτας, και αεροπορικές εταιρείες και άλλοι ξένοι όμιλοι διαχείρισης αεροδρομίων.
Πού βρισκόμαστε όμως ως προς το ζήτημα της ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου Σητείας και των υπόλοιπων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας που έχουν παραμείνει στο ελληνικό Δημόσιο;
Ξεκινώντας από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, η εκδήλωση ενδιαφέροντος για το οποίο εκπνέει σε δύο εβδομάδες, έπειτα από παράταση που δόθηκε στον σχετικό διαγωνισμό κατόπιν αιτημάτων υποψήφιων επενδυτών, το Υπερταμείο προχωράει με ταχείς ρυθμούς την αξιοποίηση και των υπόλοιπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων.
Ειδικότερα, στις αρχές Δεκεμβρίου θα δημοσιεύσει διεθνή πρόσκληση για την επιλογή οικονομικού και τεχνικού συμβούλου, που θα το συνδράμει στη διαγωνιστική διαδικασία για τη μακροχρόνια παραχώρησή τους. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης. Τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις τόσο σε τερματικούς σταθμούς όσο και στους διαδρόμους, αλλά και στον ηλεκτρονικό και μηχανολογικό εξοπλισμό τους. Ο εκσυγχρονισμός τους θα αναβαθμίσει τον τουρισμό στις συγκεκριμένες περιοχές, βοηθώντας στη διάχυση των οικονομικών ωφελειών από τον τουρισμό σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στην αποσυμφόρηση άλλων κορεσμένων προορισμών. Παράλληλα, θα βελτιώσει την καθημερινότητα των κατοίκων και των τοπικών κοινωνιών.
Ωστόσο, το οικονομικό αντικείμενο των περισσότερων εξ αυτών των αεροδρομίων θεωρείται αμελητέο και είναι δύσκολο για τον λόγο αυτό να προσελκυστούν επενδυτές που θα είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν γενναία σε αυτά. Αν εξαιρεθούν τα αεροδρόμια στην Καλαμάτα (που βγαίνει πρώτη και μόνη της σε διαγωνισμό), στην Πάρο, στη Νάξο, αλλά και στην Αλεξανδρούπολη, για τα υπόλοιπα υπάρχουν επιφυλάξεις κατά πόσο ακόμα και σε πλήρη ανάπτυξη μπορούν να στηρίξουν μεγάλα επενδυτικά προγράμματα. Για τον λόγο αυτό, οι σύμβουλοι του Υπερταμείου έχουν εισηγηθεί την παραχώρησή τους en bloc. Και των 22 δηλαδή μαζί. Οι σχετικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμη από την κυβέρνηση, ωστόσο στις πρώτες παρουσιάσεις που της έγιναν στο τέλος του καλοκαιριού, έγινε σαφές πως θα καταβληθούν προσπάθειες, ώστε οι παραχωρήσεις να γίνουν σύντομα και να είναι επιτυχημένες, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.
Νέα Κρήτη