Το πείραμα του Ερατοσθένη στο 2ο ΓΕΛ Ιεράπετρας
Συμμετοχή του 2ου ΓΕΛ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ στη δράση: Το Πείραμα του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της ακτίνας της Γης
Η εαρινή ισημερία τη Τρίτη 20 Μαρτίου 2018 ώρα 6.15 μ. μ., σηματοδοτεί την αρχή της άνοιξης. Την ημέρα αυτή ο Ήλιος βρίσκεται κάθετα πάνω από τον ισημερινό της Γης και η διάρκεια της ημέρας είναι περίπου ίση με της νύχτας.
Την περιφέρεια της Γης μέτρησαν μαθητές του 2ου ΓΕΛ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ
Στην αυλή του σχολείου, την 21-3-2018 και ώρα 12.28 το μεσημέρι, πραγματοποιήθηκε δράση που αφορούσε το Πείραμα του Ερατοσθένη 2018 για τον υπολογισμό της ακτίνας της Γης, και της περιφέρειας της Γης.
Η δράση οργανώθηκε από τον καθηγητή Μαθηματικών, κ. Χρήστο Μιχαήλ, και την καθηγήτρια Φυσικό κ. Μαρία Κουφάκη συμμετείχαν μαθητές της Β και Α τάξης.
Οι παρατηρήσεις και οι μετρήσεις της ομάδας πραγματοποιήθηκαν στην αυλή του σχολείου, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Αστεροσκοπείου Αθηνών.
Η διοργάνωση του πειράματος φέτος, γίνεται σε συνεργασία με την Ελληνική Μαθηματική Εταιρία, τιμώντας έτσι την επέτειο των 100 ετών από την ίδρυσή της. Η δραστηριότητα θα υλοποιηθεί με τη συμμετοχή του Περιφερειακού Γραφείου της UNESCO για την Επιστήμη και τον Πολιτισμό στην Ευρώπη και συμπεριλαμβάνεται επίσης στις προτεινόμενες δράσεις για τις σχολικές μονάδες από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Η διαθεματική αυτή δραστηριότητα αποτελεί μια ξεχωριστή ευκαιρία για τους εκπαιδευτικούς, να πραγματοποιήσουν με τους μαθητές τους, τον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης. Συγκεκριμένα οι μαθητές από την χώρα μας, που θα συμμετάσχουν θα χρησιμοποιήσουν βασικές γνώσεις από το πεδίο των μαθηματικών αλλά και της φυσικής, της αστρονομίας και της γεωγραφίας. Με τη χρήση απλών μέσων, όπως ένας χάρακας ή μία μεζούρα θα μετρήσουν το μήκος της σκιάς μίας ράβδου, ακριβώς την ώρα του τοπικού μεσημεριού. Στη συνέχεια, με βάση της μετρήσεις τους θα υπολογίσουν τη γωνία που σχηματίζουν οι ηλιακές ακτίνες με τη ράβδο και θα έρθουν σε επικοινωνία με τους μαθητές άλλων σχολείων με το ίδιο γεωγραφικό μήκος στην Ελλάδα, την Ευρώπη ή την Αφρική. Θα ανταλλάξουν τις μετρήσεις τους, ώστε να καταλήξουν συνεργατικά στον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές θα αναβιώσουν στην αυλή του σχολείου τους την ιστορική μέτρηση που o έκανε Έλληνας μαθηματικός Ερατοσθένης (276 π.Χ.–194 π.Χ.) πριν από περίπου 2.250 χρόνια στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Ο Ερατοσθένης με αυτό το πείραμα που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα ομορφότερα πειράματα στην Ιστορία της Επιστήμης, μέτρησε με εξαιρετική ακρίβεια για την εποχή του, την περιφέρειά της.
Η διαθεματική αυτή δραστηριότητα αποτελεί μια ξεχωριστή ευκαιρία για τους εκπαιδευτικούς, να πραγματοποιήσουν με τους μαθητές τους, τον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης. Συγκεκριμένα οι μαθητές από την χώρα μας, που θα συμμετάσχουν θα χρησιμοποιήσουν βασικές γνώσεις από το πεδίο των μαθηματικών αλλά και της φυσικής, της αστρονομίας και της γεωγραφίας. Με τη χρήση απλών μέσων, όπως ένας χάρακας ή μία μεζούρα θα μετρήσουν το μήκος της σκιάς μίας ράβδου, ακριβώς την ώρα του τοπικού μεσημεριού. Στη συνέχεια, με βάση της μετρήσεις τους θα υπολογίσουν τη γωνία που σχηματίζουν οι ηλιακές ακτίνες με τη ράβδο και θα έρθουν σε επικοινωνία με τους μαθητές άλλων σχολείων με το ίδιο γεωγραφικό μήκος στην Ελλάδα, την Ευρώπη ή την Αφρική. Θα ανταλλάξουν τις μετρήσεις τους, ώστε να καταλήξουν συνεργατικά στον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές θα αναβιώσουν στην αυλή του σχολείου τους την ιστορική μέτρηση που o έκανε Έλληνας μαθηματικός Ερατοσθένης (276 π.Χ.–194 π.Χ.) πριν από περίπου 2.250 χρόνια στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Ο Ερατοσθένης με αυτό το πείραμα που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα ομορφότερα πειράματα στην Ιστορία της Επιστήμης, μέτρησε με εξαιρετική ακρίβεια για την εποχή του, την περιφέρειά της.
Η υλοποίηση του ιστορικού πειράματος του Ερατοσθένη είναι ιδιαίτερα απλή. Με την απλότητα όμως αυτή, είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό ότι κατορθώνει να:
● οδηγεί στη διαπιστωμένη γνώση και αποδοχή της αξίας των Θετικών Επιστημών για την κατανόηση του σύμπαντος κόσμου.
● προσελκύει αβίαστα το ενδιαφέρον των μαθητών και μαγνητίζει τη σκέψη αρκετών, ώστε να προωθεί και να καλλιεργεί τη θετική στάση τους απέναντι στις Θετικές Επιστήμες.