Το Νηπιαγωγείο Κεντριού σε Λετονία και Φινλανδία μέσω Erasmus+
Στο πλαίσιο του έργου Erasmus+ με τίτλο «Together Everyone Achieves More (TEAM)»
ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ 3η ΚΑΙ 4η ΔΙΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ERASMUS+ KA219 ΜΕ ΤΙΤΛΟ
“ Together Everyone Achieves More (TEAM)”
Στο πλαίσιο του έργου Erasmus+ με τίτλο “ Together Everyone Achieves More (TEAM)” που συμμετέχει το Νηπιαγωγείο Κεντριού, με συντονιστή το 110ο Νηπιαγωγείο Αθηνών, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της 3ης και 4ης διεθνικής συνάντησης των εταίρων στη Λετονία (19-21/06/2018) και στη Φινλανδία (17-21/09/2018).
Στην πρώτη συνάντηση στη Rujiena της Λετονίας συμμετείχαν από το Νηπιαγωγείου Κεντριού η Παπουτσάκη Καλλιόπη, από το 110ο Νηπιαγωγείο Αθηνών η Βασαρμίδη Ειρήνη και Μπίθα Όλγα και εκπαιδευτικοί από τα σχολεία του Βελγίου, της Λετονίας και της Φινλανδίας.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις σε χώρους παιδαγωγικού ενδιαφέροντος (Νηπιαγωγεία “Vaprina”, “Spritidis”και “Burtins”) και οργανώθηκαν ξεναγήσεις σε χώρους πολιτισμικού, ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος (Iστορικό Μουσείο της Valmiera, Τοπικός συνεταιρισμός χειροποίητων προϊόντων, περιήγηση στην παλιά πόλη της Rujiena, εργοστάσιο παρασκευής και εμφιάλωσης μπύρας, πολιτιστική επίσκεψη και ξενάγηση στη Ρίγα). Η γιορτή καλωσορίσματος οργανώθηκε στις 19 Ιουνίου σε Νηπιαγωγείο της Rujiena και ήταν ένας ύμνος στη φύση και στις τοπικές παραδόσεις της πόλης. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί δοκίμασαν παραδοσιακά φαγητά, γλυκά και ποτά που ετοίμασαν οι γονείς και πήραν μέρος σε μουσικά δρώμενα.
Στη συνάντηση αυτή οι εκπαιδευτικοί αξιολόγησαν τις εργασίες της προηγούμενης σχολικής χρονιάς (2017-2018) κι έθεσαν τους στόχους για την επόμενη. Επίσης, σχεδιάστηκαν οι επόμενες διεθνικές συναντήσεις στη Φινλανδία και την Κρήτη, με αξιολογικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα και παραδόθηκε η μασκότ του έργου μας στους Λετονούς για να συνεχίσουν τις δράσεις μαζί της.
Η επίσκεψη στα δημόσια σχολεία Προσχολικής Εκπαίδευσης της Λετονίας ήταν μια εμπειρία ζωής για όλους τους συμμετέχοντες. Όλα τα σχολεία που επισκεφτήκαμε ακολουθούν την ίδια φιλοσοφία: το παιδί λειτουργεί διαδραστικά με τα υλικά και δίνεται έμφαση στο παιχνίδι, ακόμα κι ως μέσο διάγνωσης. Η υλικοτεχνική υποδομή των Νηπιαγωγείων (δωμάτιο αλατοθεραπείας, ψευδαισθήσεων και φαντασίας, θερμαινόμενης άμμου, μασάζ, διάγνωσης, πισίνες, εσωτερικοί και εξωτερικοί χώροι ψυχοκινητικών δράσεων) και το εξειδικευμένο προσωπικό που εργάζεται σε μόνιμη βάση εκεί (ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές) εφαρμόζουν σύγχρονες μεθόδους διάγνωσης των μαθησιακών δυσκολιών και παρέμβασης, μέσα από δράσεις υποστηρικτικές που εμπλέκουν όλη την οικογένεια. Ένα μεγάλο ποσοστό του κρατικού προϋπολογισμού επενδύεται στην εκπαίδευση και η κάθε μονάδα επιλέγει να αναπτύξει καινοτόμα προγράμματα σύμφωνα με τις ανάγκες του μαθητικού πληθυσμού και της τοπικής κοινωνίας. Προωθείται και υποστηρίζεται η συνεκπαίδευση των παιδιών με Ειδικές Ανάγκες σε Γενικά Δημόσια Σχολεία, χωρίς η οικογένεια να επιβαρύνεται οικονομικά σε άλλες υποστηρικτικές δομές (κέντρα ειδικών θεραπειών ή μελέτης).
Η επόμενη συνάντηση στο Oulu της Φινλανδίας το Σεπτέμβρη μας επιβεβαίωσε το λόγο που το Φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα θεωρείται μοναδικό στον κόσμο. Σύγχρονα δημόσια εκπαιδευτήρια με αποκεντρωμένη εκπαιδευτική πολιτική και αυτονομία, μικρές τάξεις με ιδανικές αναλογίες μαθητών/εκπαιδευτικών (6-8 μαθητές ανά εκπαιδευτικό), έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που ενισχύουν την αυτονομία του παιδιού από το πρώτο έτος της ηλικίας του και παιδαγωγικά προγράμματα που υποστηρίζουν τη βιωματική μάθηση μέσα από το παιχνίδι και την επαφή με τη φύση, ήταν τα κύρια στοιχεία που ανακαλύψαμε στις επισκέψεις μας στα Νηπιαγωγεία τους. Τα σχολεία τους είναι μέσα στα δάση, δίπλα σε λίμνες και αυτό τους επιτρέπει να αναπτύσσουν εξωτερικές δράσεις με Περιβαλλοντικά Κέντρα Εκπαίδευσης και να πετυχαίνουν μαθησιακούς στόχους ενεργώντας με τα φυσικά υλικά που τους προσφέρει ένα εντυπωσιακό τοπίο δράσης.
Κατά τη διάρκεια της διεθνικής αυτής συνάντησης, είχαμε την ευκαιρία να αντλήσουμε πολλές πληροφορίες για το εκπαιδευτικό τους σύστημα, καθώς και για το Κέντρο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης (Alakööki Developement Unit for Sustainable Development and Cultural Education in Early Education), που εκπονεί έναν μεγάλο αριθμό προγραμμάτων σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς σε όλη την Φινλανδία. Συμμετείχαμε κι εμείς σε ανάλογο πρόγραμμα και μέσα από δραστηριότητες ανακαλύψαμε το πλούσιο φυσικό περιβάλλον του Oulu.
Επισκεφτήκαμε το Νηπιαγωγείο Lastu, το οποίο συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο της πόλης και επιτρέπει στους φοιτητές, μέσα από μονόδρομο καθρέφτη και ένα υπερσύχρονο σύστημα από κάμερες και υπολογιστές, να παρατηρήσουν την επικοινωνία των νηπίων με τις εκπαιδευτικούς και μεταξύ τους, να καταγράψουν συμπεριφορές και, σε συνεργασία με τους καθηγητές, να αναπτύξουν εκπαιδευτικές πρακτικές και προγράμματα που βοηθούν τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους, λειτουργώντας υποστηρικτικά. Οι οικογένειες των μαθητών του Νηπιαγωγείου μας υποδέχτηκαν με εδέσματα που είχαν φτιάξει με φρούτα και λαχανικά που καλλιεργούνται στον περιβάλλοντα χώρο του σχολείου και μας παρουσίασαν δράσεις ρομποτικής που εκπονούνται το τρέχον σχολικό έτος.
Σημαντική στιγμή της συνάντησης ήταν όταν επισκεφτήκαμε το Παιδικό Μουσείο Οstrobotnia και γνωρίσαμε, μέσα από ειδικές κατασκευές και παραδοσιακούς παιδικούς ήρωες, την τοπική ιστορία του Oulu. Ανάλογη επίσκεψη στην Αρχαία Αγορά της πόλης μας έφερε κοντά στην φινλανδική κουζίνα με τις ξεχωριστές κρεμώδεις σούπες σολωμού και ελαφιού και τη λαϊκή τους παράδοση στα περίπτερα με τα χειροτεχνήματα.
Τελευταία και πολύ ξεχωριστή επίσκεψη στην πόλη του Βορρά ήταν το χωριό του Άη Βασίλη στο Rovaniemi. Σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και ψιλόβροχο περάσαμε τον Βόρειο Αρκτικό Κύκλο, συναντηθήκαμε με τον Άη Βασίλη και τα ξωτικά του, ταΐσαμε τα ελάφια του και γράψαμε το γράμμα μας, νιώθοντας τόσο τυχεροί που το πρόγραμμα αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να αποκτήσουμε μοναδικές εμπειρίες και να συνεργαστούμε με αξιόλογους εκπαιδευτικούς από όλη την Ευρώπη, ανταλλάσσοντας ιδέες, απόψεις, καλές πρακτικές.
Καλή αρχή στο δεύτερο έτος του έργου μας που ξεκίνησε ελπιδοφόρα και αισιόδοξα!
Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
του Προγράμματος Erasmus+ του Νηπιαγωγείου Κεντριού