«Το φαινόμενο της Δημοτικής Αστυνομίας Ιεράπετρας»

9:22 π.μ. - Τρίτη, 2 Ιανουαρίου 2018
09:01 π.μ. - Τρί, 02/22/2018
Image: «Το φαινόμενο της Δημοτικής Αστυνομίας Ιεράπετρας»

Συνέντευξη του Προϊσταμένου της Δημοτικής Αστυνομίας Ιεράπετρας, κ. Ιωάννη Γαϊτανάκη στον Ηχώ fm 99,8

Η Ιεράπετρα είναι η τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της Κρήτης με πληθυσμό 25.000 κάτοικους και αποτελεί το κυριότερο εμπορικό κέντρο του νομού για εξαγωγές αγροτικών προϊόντων προς την Ευρώπη. Η οικονομική ακμή της οφείλεται τόσο στον τουρισμό όσο και στην παραγωγή πρώιμων κηπευτικών που καλλιεργούνται στα πολλά θερμοκήπια της περιοχής. Αποτέλεσμα τόσο λόγο της τουριστικής κίνησης όσο και λόγο του αυξημένου αριθμού οικονομικών μεταναστών υπάρχει έντονη οικονομική δραστηριότητα και τους δώδεκα μήνες του χρόνου. 
Αυτό λοιπόν που μας έκανε εντύπωση ήταν η παρουσία μίας υπηρεσίας κυριολεκτικά «πανταχού παρών» και μιλάμε για τη Δημοτική Αστυνομία Ιεράπετρας. Παρακολουθώντας κάποιος τα δρώμενα της πόλης έβλεπες τη Δημοτική Αστυνομία να ασχολείται καθημερινά και να παλεύει με το κυκλοφοριακό, αργότερα έβλεπες ένα Δημοτικό Αστυνομικό να κάνει ελέγχους σε καταστήματα, ενώ το απόγευμα έβλεπες ως είδηση στα τοπικά ΜΜΕ ότι η «Δημοτική Αστυνομία έκανε αιφνιδιαστικό έλεγχο στη Νήσο Χρυσή»  και μπορούσες εύκολα να κλείσεις το βράδυ σου διαβάζοντας ότι «νέα υπόθεση κακοποίησης σκύλου, επιβλήθηκαν πρόστιμα από τη Δημοτική Αστυνομία». Αυτό λοιπόν που μας κέντρισε το ενδιαφέρον και την περιέργεια ήταν το ότι μάθαμε ότι η Δημοτική Αστυνομία Ιεράπετρας αποτελείται από…… ένα μονάχα υπάλληλο! Ναι μία ολόκληρη υπηρεσία με πολύ δύσκολο αντικείμενο, στην Ελλάδα του 2018 αποτελείται από μόνο ένα Δημοτικό Αστυνομικό ο οποίος επι της ουσίας είναι «ένας εναντίον 25.000 κατοίκων και 5.000 επισκεπτών!  Συναντήσαμε λοιπόν το Δημοτικό Αστυνομικό κ .ΓΑΪΤΑΝΑΚΗ Ιωάννη ο οποίος μας είπε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα τόσο για το θεσμό όσο και για την πόλη. 


 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πείτε μας λίγα λόγια για τη Δημοτική Αστυνομία, πότε ιδρύθηκε ως θεσμός στην Ιεράπετρα? 
 
Η Δημοτική Αστυνομία ιδρύθηκε για πρώτη φορά στην Ιεράπετρα το 2007, οι πρώτες προσλήψεις έγιναν το 2009 και το Σεπτέμβριο του ίδιου μήνα έγινε η πρώτη εμφάνιση (4) Δημοτικών Αστυνομικών στους δρόμους της Ιεράπετρας. Ακολούθησε ή κατάργηση της υπηρεσίας το 2013 λόγο μνημονιακής επιλογής οπότε 3500 Δημοτ.αστυνομικοι μετακινήθηκαν σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου όπως Αστυνομία, Καταστήματα Κράτησης, Οικονομικές εφορίες κλπ.  Το 2015 η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έδωσε δικαίωμα σε όποιο Δήμο επιθυμούσε για επανασύσταση της υπηρεσίας, αλλά με δικαίωμα επιστροφής μόνο σε όσα παιδιά είχαν μετακινηθεί στην Ελληνική Αστυνομία αποτέλεσμα ήταν να γυρίσει τελικά πανελληνίως μόνο το 30% της προηγούμενης δύναμης, πράγμα που απέτρεψε πολλούς Δήμους στο να επανασυστήσουν την υπηρεσία.  Στην Ιεράπετρα ο Δήμαρχος κ. Καλαντζάκης τόλμησε να επανασυστήσει τη Δημοτική Αστυνομία Ιεράπετρας, πιστεύοντας πάρα πολύ στη χρησιμότητα του θεσμού παρέχοντας και όλα τα απαραίτητα μέσα για να λειτουργήσει η υπηρεσία. Αυτή τη στιγμή η υπηρεσία διαθέτει πλήρως εξοπλισμένο γραφείο, αυτοκίνητο τύπου τζιπ, δίκυκλη μηχανή, συσκευές σκάνερ για τα ζώα συντροφιάς, ασύρματους, ντεσιμπελόμετρα, πλήρης στολή. 
 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πως γίνεται να λειτουργεί μια υπηρεσία με μόνο ένα υπάλληλο, δεν είναι και επικίνδυνο αυτό? 
 
Βασικά ο λόγος που δέχτηκα να επιστρέψω στη Δημοτική Αστυνομία ήταν η εμπιστοσύνη που έδειξε στο πρόσωπο μου ο Δήμαρχος κ. Καλαντζάκης ο οποίος μου έδειξε από την πρώτη στιγμή ότι δεν το νοιάζει το πολιτικό κόστος αρκεί να γίνεται το σωστό και με δίκαιο τρόπο. Επίσης προερχόμενος από μια μεγάλη Δημοτική Αστυνομία-σχολείο- όπως αυτή του ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ αλλά και το πέρασμα μου από την Ελληνική Αστυνομία, δεν με φόβισε ό όγκος εργασίας. Έτσι αναγκαστικά αφού ανέλαβα «το έργο» έπρεπε να βρω τρόπους να κάνω την υπηρεσία να δουλέψει, ελπίζοντας σε μία σύντομη επιστροφή και των υπολοίπων παιδιών από τους άλλους φορείς. Όμως τελικά πέρασαν έτσι 3 ολόκληρα χρόνια χωρίς η κυβέρνηση να δώσει λύση στο πρόβλημα.  Εν τέλει η δουλειά βγαίνει γιατί υπάρχει άριστη συνεργασία με όλες τις υπηρεσίες του Δήμου και βασικά με το Α.Τ. ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ, τα αντικείμενα της δουλειάς είναι δύσκολα και πρέπει να φέρεσαι πάντα με «επαγγελματισμό», στον τομέα της αστυνόμευσης δεν χωράει η «κλασσική δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία», εδώ θα πρέπει να δουλέψεις πέρα του ωραρίου, Κυριακές, αργίες, υπό κακές καιρικές συνθήκες, εμπλεκόμενος πολλές φορές σε φασαρίες και προπηλακισμούς. Επίσης είναι σημαντικό να μπορείς να πιάνεις τον παλμό της κοινωνίας και να έχεις διάθεση να εξυπηρετείς τον πολίτη, δεν μπορώ λοιπόν να μην σεβαστώ ένα δημότη νοικοκύρη, ο  οποίος πρέπει να ξυπνήσει πρωί για να πάει στη δουλειά του ο οποίος με παίρνει τηλέφωνο στις έντεκα το βράδυ αναφέροντας μου ότι δεν μπορεί να κοιμηθεί από γαβγίσματα σκύλου, απλά βάζω τη στολή μου και πηγαίνω. Γενικά έχω ένα ελεύθερο ωράριο και το σύστημα δουλεύει με βάση της καταγγελίες, πέρυσι η υπηρεσία διεκπεραίωσε 1018 καταγγελίες (περίπου 85 μ.ο ανά μήνα). 


ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες είναι οι βασικές αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας, ο Δήμος Ιεράπετρας τι προβλήματα αντιμετωπίζει περισσότερο? 
 
Η Δημοτική Αστυνομία αποτελείται από ειδικό ένστολο προσωπικό, το οποίο έχει λάβει ειδική εκπαίδευση, έχει ιδιαίτερη ιεραρχία και διέπεται από κανόνες πειθαρχίας. Για τα παραπτώματα που διώκονται ποινικά, το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας ενεργεί καθήκοντα ειδικού ανακριτικού υπαλλήλου, κατά την ειδικότερη πρόβλεψη του άρθρου 34 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, για όσα αδικήματα ανήκουν στην αρμοδιότητα του. Η Δημοτική Αστυνομία λειτουργεί με βάση το Ν.3731/2008 βάση του οποίου υποχρεούται να ασκεί 28 αρμοδιότητες τις περισσότερες σε συναρμοδιότητα με την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ. Βασικές αρμοδιότητες είναι ο έλεγχος της παράνομης στάθμευσης, των διατάξεων που αφορούν στο υπαίθριο εμπόριο και στις λαϊκές αγορές, την τήρηση της καθαριότητας και τα εγκαταλελειμμένα οχήματα, η τήρηση των διατάξεων που αφορούν τα ζώα συντροφιάς, ο έλεγχος για αυθαίρετη κατάληψη κοινοχρήστων χώρων.  Γενικά ο Δήμος Ιεράπετρας θα έλεγα ότι έχει κυρίως θέματα καθαριότητας, κυρίως περιφερειακά αφού υπάρχουν μεγάλες θερμοκηπιακές καλλιέργειες, άρα πολλά απόβλητα που δυστυχώς εκ του αποτελέσματος μεγάλος όγκος από αυτά απορρίπτονται από ασυνείδητους μέσα σε δασικές εκτάσεις, ρέματα, παραλίες. Πρόβλημα θα μπορούσα να πω ότι έχουμε και όσον αφορά την αυθαίρετη κατάληψη κοινοχρήστων χώρων, υπάρχουν παράνομες καταλήψεις από τραπεζοκαθίσματα, από αυθαίρετες κατασκευές όμως σε αυτό φταίει περισσότερο το περίπλοκο νομικό καθεστώς και ή συσσωρευμένη ανομία που γινόταν ανεκτή επι δεκαετίες. Όσον αφορά το κέντρο της Ιεράπετρας τα περισσότερα προβλήματα θα λυθούν με το νέο «Ενιαίο Κανονισμό Κοινοχρήστων Χώρων» που ετοιμάζεται από την παρούσα δημοτική αρχή. Όσον αφορά το κυκλοφοριακό η Ιεράπετρα δεν έχει ιδιαίτερο πρόβλημα, πάρα μόνο το καλοκαίρι κατά ένα  διάστημα περίπου από  20/7 έως 20/8 λόγο της αυξημένης τουριστικής κίνησης όμως και αυτό πιστεύω να βελτιωθεί με το νέο «Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης»  που επίσης ετοιμάζεται αυτή την περίοδο. Τις περισσότερες όμως καταγγελίες και παράπονα που έλαβε η Υπηρεσία μας κατά το έτος 2017 αφορούσαν τα ζώα συντροφιάς και αδέσποτους σκύλους. Δεχτήκαμε περίπου 200 καταγγελίες, για μη τήρηση κανόνων ευζωίας, κακοποιήσεις, εγκαταλείψεις κουταβιών, αλλά και οχλήσεις καθαριότητας, διατάραξης κοινής ησυχίας. Μάλιστα σε συνεργασία με το Α.Τ. έγιναν και δύο μεγάλες δικογραφίες με αφαίρεση σκύλων από τους ιδιοκτήτους τους λόγω μη τήρηση των κανόνων ευζωίας.  Μεγάλες οχλήσεις είχαμε και από την οικονομική δραστηριότητα  από τη Νήσο Χρυσή, τόσο μέσα σε αυτό (καντίνες, σφραγίσεις, κατάληψη αιγιαλού, σκουπίδια, υποβάθμιση περιβάλλοντος) όσο και έξω από αυτό, εντός πόλεως δηλαδή με παράνομες διαφημίσεις, πινακίδες στο οδόστρωμα, κυκλοφοριακό στην προβλήτα κλπ. 
 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιο είναι το μέλλον της Δημοτικής Αστυνομίας Ιεράπετρας, υπάρχει σχεδιασμός και στόχος  για το έτος 2018? 
 
Το πρώτο πράγμα που περιμένουμε να γίνει, είναι η στελέχωση της Υπηρεσίας μέσω του νέου συστήματος της κινητικότητας, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να έρθουν άμεσα 5 Δημοτικοί Αστυνομικοί, όμως για να γίνει αυτό θα πρέπει μέχρι μέσα Απριλίου ο ΔΗΜΟΣ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ να έχει προλάβει να επικαιροποιησει το οργανισμό του ανεβάζοντας τις θέσεις στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Στον Ο.Ε.Υ.  η Δημοτική Αρχή πρέπει να αποτυπώσει  τις πραγματικές ανάγκες που έχει ο Δήμος Ιεράπετρας για αστυνόμευση, εξασφαλίζοντας  τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών «Δημοτικής Αστυνόμευσης»  για όλους τους πολίτες του Δήμου, αλλά και για όλους τους επισκέπτες. Η Δημοτική Αστυνομία Ιεράπετρας, με βάση τις αρμοδιότητες, τον πληθυσμό, την έκταση και τους επιστημονικούς δείκτες αστυνόμευσης θα πρέπει να διαρθρώνεται σε επίπεδο Διεύθυνσης με 25 Δημοτικούς Αστυνομικούς. Έπειτα να σημειώσουμε ότι κατά το 2018 αναμένεται και αύξηση του φόρτου εργασίας αφού έπονται νέες πεζοδρομήσεις, νέοι ποδηλατοδρόμοι, νέος κανονισμός κοινοχρήστων χώρων, νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης.  Το φετινό στοίχημα συνεπώς είναι να καταφέρει η υπηρεσία να ανταποκριθεί σε όλα αυτά. Με βάση τη νομοθεσία  η υπηρεσία θα πρέπει να είναι σε θέση να λειτουργεί ανεξάρτητα από τον υπόλοιπο Δήμο, έχοντας πάντα εσωτερική  και εξωτερική υπηρεσία (Αξιωματικό Υπηρεσίας και Τηλεφωνητή και τουλάχιστον 2 άτομα με περιπολικό). Θεωρείται μεγάλο πλεονέκτημα για ένα Δήμο να διαθέτει ένα Τμήμα το οποίο να έχει ικανότητα να δουλεύει όταν ο υπόλοιπος Δήμος είναι κλειστός, απογεύματα, Κυριακές, σε Αργίες, σε νυχτερινές ώρες, έτσι ώστε αφενός ο πολίτης να μπορεί να εξυπηρετηθεί ανά πάσα ώρα καταθέτοντας  αιτήσεις, κάνοντας καταγγελίες, λαμβάνοντας έγγραφα, κάνοντας γνήσια υπογραφής κ.α  και αφετέρου να υπάρχει μία επαρκής αστυνόμευση όσον αφορά τα δημοτικά θέματα αφού αποδεδειγμένα οι περισσότερες παρανομίες γίνονται αυτές τις μέρες και ώρες: π.χ. οι μεγαλύτερες καταλήψεις κοινοχρήστων χώρων στην παραλία γίνονται Σαββατοκύριακα, οι απορρίψεις σκουπιδιών και θερμοκηπιακών υπολειμμάτων πολύ πρωινές ή πολύ νυχτερινές ώρες, η παράνομη δόμηση σε αργίες κοκ.
 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιος είναι συνοπτικά ο απολογισμός σε νούμερα της Δημοτικής Αστυνομίας Ιεράπετρας για το 2017? 
 
Η αξιολόγηση του έργου μιας Δημοτικής Αστυνομίας δεν μπορεί να αποτιμηθεί μόνο από νούμερα, αφού λόγο της φύσης του επαγγέλματος τα οφέλη αλλά και οι παραλείψεις δεν είναι απολύτως μετρήσιμα. Για παράδειγμα δεν καταγράφεται η «πρόληψη», δηλαδή σε μία απλή του περιπολία, ο Δημοτικός Αστυνομικός παράγει έργο με απλές παρατηρήσεις, απλές συστάσεις ή με την «επαπειλουμένη υποβολή προστίμων»  χωρίς να κάνει επίσημα καμία διοικητική πράξη. Επίσης δεν μπορεί να καταγραφεί το αίσθημα ασφάλειας που προσφέρεται στους δημότες, η προστασία της δημοτικής περιουσίας, η συμβολή στην πολιτική προστασία, η υποβοήθηση της κυκλοφορίας με ένα απλό σφύριγμα  κλπ.      
Όσον αφορά τα μετρήσιμα νούμερα κατά το έτος 2017 συνοπτικά αναφέρονται:
-Διεκπεραίωση 1018 επίσημων καταγγελιών & υποθέσεων 
-Διεκπεραίωση 510 εγγράφων (αιτήσεις πολιτών, ξένων υπηρεσιών) 
-Επιβολή 850 προστίμων πάσης φύσεως (κυρίως Κ.Ο.Κ., Καθαριότητας, Κοινοχρήστων Χωρών, ζώων συντροφιάς) 
-Έγιναν 89  Γνήσια της υπογραφής κατ’ οίκον (σε κινητικά ανήμπορους, ηλικιωμένους)  
 
 
Ο ΓΑΪΤΑΝΑΚΗΣ Ιωάννης είναι Πτυχιούχος Φ.Α. με Μεταπτυχιακό Δίπλωμα ειδίκευσης στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, υπηρετεί επί 15 έτη στη Δημοτική Αστυνομία και τα τελευταία 3 έτη είναι Προϊστάμενος του Αυτοτελούς Τμήματος της Δημοτικής Αστυνομίας Ιεράπετρας.  
Διεύθυνση Υπηρεσίας: Κόρακα 13, τηλέφωνο: 2842340399 (, email: d.astynomia@ierapetra.gov.gr