Τα νεότερα στοιχεία της έρευνας για τη διάβρωση της ακτογραμμής Ιεράπετρα - Γρα Λυγιά - Στόμιο
Ο καθηγητής Ν. Καμπάνης, Δ/ντής Έρευνας και επικεφαλής του Εργαστηρίου Παράκτιας και Θαλάσσιας Έρευνας του Ι.Τ.Ε στον Ηχώ 99,8
Στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης της έρευνας για τη διερεύνηση του προβλήματος διάβρωσης της ακτογραμμής από Ιεράπετρα μέχρι Γρα Λυγιά, Στόμιο και πιο δυτικά, ο καθηγητής κ. Ν. Καμπάνης Δ/ντής Έρευνας και επικεφαλής του Εργαστηρίου Παράκτιας και Θαλάσσιας Έρευνας του Ι.Τ.Ε. και συνεργάτες του, βρέθηκαν στην Ιεράπετρα προκειμένου να διενεργήσουν εργασίες πεδίου στην παραπάνω παραλιακή ζώνη, με σκοπό την αποτύπωση της κατάστασης στην ακτή και του πυθμένα της θάλασσας. Το ερευνητικό έργο εκπονείται σύμφωνα με την προγραμματική σύμβαση που έχει υπογραφεί με την Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου καθώς και με τη συμβολή του Δήμου και του Λιμεναρχείου Ιεράπετρας.
Ο κ. Καμπάνης μίλησε στον Ηχώ 99,8 για τα αποτελέσματα των εργασιών της περασμένης Παρασκευής όπου με ειδικά όργανα έγινε βυθομέτρηση και ακουστική μέτρηση. Όπως είπε ο κ Καμπάνης από τις νεότερες έρευνες θέλουν να κατανοήσουν τα μεγέθη και τον συνδυασμό των μηχανισμών εκείνων που προκαλούν ένα τέτοιο φαινόμενο. Οι μηχανισμοί αυτοί αφορούν στην κλιματική αλλαγή, τα εντεινόμενα ακραία καιρικά φαινόμενα, στις ανθρωπογενείς παρεμβάσεις. Έγινε βυθομετρική και ακουστική αποτύπωση της θαλάσσιας περιοχής μέχρι ένα βάθος 30- 40 μέτρα προς τα μέσα, ώστε να καταγραφεί και η μορφολογία του πυθμένα. Που υπάρχει δηλαδή βραχώδης πυθμένας, άμμος ή ποσειδωνία. Είναι ενδεικτικό ότι σε ένα σημείο υπήρχαν φύκια τα οποία είχαν ύψος 1,5 ως και 2,00 μέτρα. Όλα αυτά έχουν μια επίπτωση στο πως λειτουργεί η στερεομεταφορά στην περιοχή, το πως δηλαδή οι φερτές ύλες αιωρούνται μέσα στο νερό και τα ρεύματα, τα κύματα, τις παρασύρουν, από ένα σημείο σε ένα άλλο. Τις «στερούν» από ένα σημείο, τις «χαρίζουν» σε ένα άλλο. Τα στοιχεία που συλλέχθηκαν θα αναλυθούν στο εργαστήριο ώστε αυτά να χρησιμοποιηθούν για να μπορέσουν να μελετήσουν πως συμπεριφέρεται η διάβρωση στην ακτογραμμή, να εστιάσουν στην υποκλιμάκωση των μοντέλων και να εξετάσουν ποιες επιμέρους περιοχές υφίστανται σε περισσότερη ένταση ποιες σε μικρότερη το πρόβλημα της διάβρωσης, σημείωσε ο κ. Καμπάνης.
Πρόσθεσε ότι στην α' φάση καταγράφηκαν στοιχεία που δείχνουν ότι έχει υποχωρήσει η ακτογραμμή και έχει φτάσει στο σημείο να επηρεάζει υποδομές, σπίτια, θερμοκήπια κ.α. Σε ότι αφορά την κατάσταση του πυθμένα και εάν ΄τώρα στη β/φάση κατεγράφησαν εικόνες με πλαστικά ή άλλα είδη ή σημάδια ρύπανσης είπε ότι δεν κατέστη εφικτό λόγω καιρικών συνθηκών να ληφθούν οπτικές εικόνες με χρήση του mini υποβρυχίου κάτι που θα γίνει σε μεταγενέστερο χρόνο. Μια πρώτη άποψη πάντως είναι ότι δεν υπάρχουν χαρακτηριστικά σημάδια ρύπανσης μένει όμως αυτό να αποδειχθεί. Το ερευνητικό έργο συνεχίζεται και σύντομα θα επανέλθουν για νέες έρευνες ώστε να συγκεντρώσουν όλα τα στοιχεία που απαιτούνται, κατέληξε.
φωτογραφία αρχείου