Τα νέα και οι προκλήσεις του επιχειρηματία παραγωγού τροφίμων
Ο Μάνος Δελημπαλταδάκης υπεύθυνος marketing φυτοπροστασίας κηπευτικών της Syngenta, στον Ηχώ 99,8
Για την πορεία των καλλιεργειών στο ξεκίνημα της νέας περιόδου, αλλά και το πώς κύλησε η προηγούμενη, μιλά στον Ηχώ 99,8 ο κ. Μάνος Δελημπαλταδάκης, γεωπόνος υπεύθυνος marketing φυτοπροστασίας κηπευτικών της Syngenta.
Καταρχάς σχολιάζοντας την περυσινή χρονιά, είπε πως ήταν μια σχετικά καλή χρονιά για τη κηπευτικά, πέρα από το αγγούρι που δεν πήγε πολύ καλά όπως και η μελιτζάνα. Εάν ο Μάιος και οι μήνες του καλοκαιριού ήταν καλύτεροι από άποψη τιμών, θα μιλούσαμε για μια ιδιαίτερα καλή χρονιά.
Για φέτος σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία στην Ιεράπετρα δεν καταγράφεται μετατόπιση από τη μια καλλιέργεια στην άλλη. Υπάρχει ωστόσο μια πρωίμιση στις φυτεύσεις σχεδόν σε όλες τις καλλιέργειες τομάτα, πιπεριά, πλην του χειμερινού αγγουριού. Στην Ιεράπετρα έχουμε καλλιέργεια και άλλων ειδών τομάτας όπως τοματίνι ή ροζ τομάτα. Η Sygenta έχει κερδίσει ένα μερίδιο στη ροζ τομάτα με το εξειδικευμένο προϊόν της που προσδίδει θετικά αποτελέσματα. Το θετικό είναι ότι η χρονιά ξεκινά χωρίς μεγάλα προβλήματα από την tuta absoluta. Στην καλλιέργεια μελιτζάνας υπάρχει σταθερότητα, στην πιπεριά έχει κάνει αισθητή παρουσία τα τελευταία χρόνια η πιπεριά τύπου Ουγγαρίας. Επίσης παράγεται πιπεριά τύπου Φλωρίνης, φλάσκα, κέρατο κ.α. Στο αγγούρι η Ιεράπετρα έχει πάει πίσω και φαίνεται να έχει μια υστέρηση στα στρέμματα των αγγουριών. Σε αντίθεση με τις περιοχές Ψαρή Φοράδα, Άρβη και Γούδουρα που παραμένει σε μεγάλο ποσοστό η καλλιέργεια αγγουριού. Στην Ιεράπετρα είχαμε πρώιμες φυτεύσεις σε αγγούρι από μέσα Αυγούστου ως μέσα Σεπτέμβρη, πιθανότατα για λόγους οικονομικούς.
Σε ότι αφορά την Ισπανία, στις νότιες περιοχές, υπάρχει αύξηση στρεμμάτων στην πιπεριά μείωση στη τομάτα κυρίως λόγω tuta absoluta, ενώ αγγούρι και κολοκύθι κινούνται αυξητικά. Στην Αλβανία ο τομέας των οπωροκηπευτικών αναπτύσσεται με μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των εκτός εποχής κηπευτικών της Ιεράπετρας δεν το έχει η Αλβανία που έχει ανοιξιάτικα φυτέματα και καλοκαιρινά, ανάλογα με τον καιρό. Αποτελεί μεγαλύτερο ανταγωνιστή για την υπόλοιπη Ελλάδα, όχι τόσο την Κρήτη. Από άποψη προβλημάτων στις καλλιέργειες τα προβλήματα είναι παρόμοια.
Εν συνεχεία δίνει χρήσιμες συμβουλές στους παραγωγούς εφιστώντας την προσοχή τους κατά την εγκατάσταση της καλλιέργειας προτείνοντας το θερμοκήπιο, να καθαρίζεται από ζιζάνια, να τοποθετούνται σίτες, παγίδες, να διασφαλίζεται η καλή σκίαση, να επιλέγεται η ηλιακή απολύμανση, ο καλός φωτισμός, και να δίνεται προσοχή από εντομολογικούς εχθρούς. Όπως ο αλευρώδης που φαίνεται να δημιουργεί προβλήματα φέτος στις καλλιέργειες. Σε ότι αφορά τους νηματώδεις η πρόταση της Sygenta είναι το TERVIGO που δίνει την κατάλληλη ριζοβολία στο φυτό. Για την τομάτα και την καταπολέμηση της tuta η εταιρία μετά από πειράματα σε Ιεράπετρα και Φιλιατρά προτείνει ένα ειδικό πρόγραμμα που προβλέπει την προληπτική καταπολέμηση πριν η καλλιέργεια προσβληθεί και να τηρείται τα μεσοδιάστημα των ψεκασμών με εναλλαγές στα φυτοπροστατευτικά προϊόντα.
Ο κ. Δελημπαλταδάκης αναφέρει στη συνέχεια πως το θερμοκήπιο είναι μια επιχείρηση, μια βιομηχανία τροφίμων και έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζονται λαμβάνοντας υπόψη τα ρίσκα, τις ευκαιρίες, τις απειλές, τον ανταγωνισμό. Η σταθερότητα στην καλλιέργεια είναι ένα σημαντικό στοιχείο για να υπάρχει κερδοφορία. Βέβαια απαιτείται κάθε φορά προσαρμογή στις ανάγκες της αγοράς. Αυτό που διαφοροποιεί το κρητικό προϊόν είναι ότι ξεχωρίζει λόγω της καθαρότητας και της ποιότητας σε σχέση με άλλες ανταγωνίστριες χώρες ή χώρες που δίνουν βάση στην ποσότητα και όχι τόσο στην ποιότητα. Αυτό που χρειάζεται να κάνουμε για να ξεχωρίσουμε στις αγορές είναι το μάρκετινγκ, να κάνουμε επώνυμο το κρητικό προϊόν που διασφαλίζει στον καταναλωτή ένα νόστιμο υγιεινό και προϊόν.
Ακολουθεί συνέντευξη κ. Δελημπαλταδάκη: