Συντυχάκης: Η κατάσταση στις αερομεταφορές θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών

11:47 π.μ. - Τρίτη, 11 Μαρτίου 2025
11:03 π.μ. - Τρί, 11/47/2025

Αναλυτικά το δελτίο τύπου

Την κυβέρνηση να πάρει μέτρα για να γίνουν όλες οι απαραίτητες προσλήψεις Υπαλλήλων Πληροφοριών Πτήσεων (AFISO) σε αεροδρόμια AFIS, τα υπόλοιπα περιφερειακά και στις υπηρεσίες των Αθηνών (ΚΕΠΑΘΜ/Α3, Δ5), καθώς και όλες οι ενέργειες για την εξασφάλιση της δουλειάς και των δικαιωμάτων των εργαζομένων κάλεσε ο Μανώλης Συντυχάκης, βουλευτής του ΚΚΕ, στο πλαίσιο της συζήτησης Επίκαιρης Ερώτησης του ΚΚΕ για τις ελλείψεις σε Υπαλλήλους Πληροφοριών Πτήσεων και την ασφάλεια των πτήσεων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) στην Ολομέλεια της Βουλής.

Όπως είπε, πιο συγκεκριμένα, η κατάσταση και στις αερομεταφορές «θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών». Αναφέρθηκε στις τραγικές ελλείψεις προσωπικού στον κλάδο Τηλεπικοινωνιακών Υπαλλήλων της ΥΠΑ που παρατηρούνται σε 15 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, στα οποία η εξυπηρέτηση των πτήσεων, η διαχείριση της αεροπορικής κίνησης και η στελέχωση των πύργων ελέγχου γίνονται αποκλειστικά από υπαλλήλους της AFIS που διαχειρίζονται την εναέρια κυκλοφορία και τις κινήσεις των αεροσκαφών στην περιοχή τους. Σημείωσε πως σε ορισμένα δεν υπάρχει μόνιμος υπάλληλος σε μόνιμη βάση, προσθέτοντας ότι τα κενά καλύπτονται με μετακινήσεις προσωπικού από το ένα αεροδρόμιο στο άλλο, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την ασφάλεια των πτήσεων, των επιβαινόντων και των υπαλλήλων που παρέχουν την υπηρεσία AFIS.

Ο Μ. Συντυχάκης τόνισε ότι σε μια περίοδο που η κυκλοφορία αυξάνεται καθημερινά, αποτέλεσμα της υποστελέχωσης είναι η εντατικοποίηση της εργασίας των τηλεπικοινωνιακών υπάλληλων, σε βάρος της ασφάλειας των πτήσεων, αλλά και της υγείας των εργαζομένων.

Προειδοποίησε πως θα οξυνθεί το πρόβλημα θα οξυνθεί με τις επερχόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και της Διοίκησης της ΥΠΑ, όπως η αλλαγή του Προεδρικού Διατάγματος 304/1996, για τις οποίες «οι εργαζόμενοι εκφράζουν την πλήρη αντίθεσή τους, αφού δημιουργούν προβλήματα Ασφάλειας με τη μείωση των ημερών εκπαίδευσης στην Οργανική Μονάδα AFIS (Πύργο Αεροδρομίου), με σκοπό να καλύψουν τα σοβαρά προβλήματα υποστελέχωσης».

Στη συνέχεια εξήγησε πως με την επικείμενη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για το μηνιαίο επίδομα του Eurocontrol των AFISO μετατρέπεται το επίδομα της Υπηρεσίας AFIS σε «κίνητρο», με πρόσχημα την κάλυψη προβλημάτων στελέχωσης των αεροδρομίων AFIS, εκβιάζοντας εργαζόμενους με μέσο όρο ηλικίας 60+ σε μετακινήσεις, προκειμένου να συμπληρώσουν στο μειωμένο εισόδημα και συνδυαστικά με τη μείωση ημερών εκπαίδευσης.

Ειδική αναφορά έκανε και στην 24ωρη απεργία που είχε κηρύξει μετά από γενική συνέλευση ο Σύλλογος Τηλεπικοινωνιακών της ΥΠΑ, καταγγέλλοντας ότι η «ανεξάρτητη δικαιοσύνη» την έβγαλε παράνομη και καταχρηστική με «σύμμαχο τον αντεργατικό νόμο 4808/21 του νόμου Χατζηδάκη».

Κάλεσε, ακόμα, την κυβέρνηση να λάβει μέτρα προκειμένου τα χρονικά διαστήματα της εκπαίδευσης να είναι αυτά που απαιτούν οι σημερινές συνθήκες της Εναέριας Κυκλοφορίας και να αποσυρθούν οι επικείμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης που είναι σε βάρος της ασφάλειας των πτήσεων.

Απαντώντας στην Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου, αφού εξέφρασε, πρώτα, τον σεβασμό του στις... ανεξάρτητες αποφάσεις της δικαιοσύνης, επί της ουσίας είπε ότι γίνεται προσπάθεια τα κενά να καλυφθούν μέσω διορισμών και μετατάξεων. Κατά τη δευτερολογία του, μιλώντας για την αναθεώρηση του προεδρικού διατάγματος, ισχυρίστηκε ότι σε αυτό θα παρουσιαστεί το γενικό περίγραμμα και πως οι λεπτομέρειες των εκπαιδευτικών προγραμμάτων θα ανακοινωθούν μέσω εγκυκλίων.

Ο Μ. Συντυχάκης στη δευτερολογία, απαντώντας σε όσα είπε ο υφυπουργός για τις αποφάσεις της δικαιοσύνης, τόνισε: «Είναι φανερό ότι είναι νύχι-κρέας εκτελεστική και δικαστική εξουσία για τις απεργιακές κινητοποιήσεις για σοβαρά ζητήματα».

Σχετικά με τις ελλείψεις προσωπικό, ο βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε ότι ενέχουν κινδύνους για τις πτήσεις, τους επιβάτες και τους υπαλλήλους οι συνεχείς μετακινήσεις προσωπικού από το ένα αεροδρόμιο στο άλλο, συμπληρώνοντας ότι από το 2010 (!) έχουν γίνει μόλις 26 προσλήψεις για τη στελέχωση των αεροδρομίων AFIS και πως την περίοδο 2020-2024 συνταξιοδοτήθηκαν 56 υπάλληλοι, ενώ αναμένεται να συνταξιοδοτηθούν ακόμα 44 το 2025-2028. Ανέδειξε τις συνθήκες εντατικοποίησης, στις οποίες δουλεύουν οι λίγοι εργαζόμενοι που υπάρχουν ή αυτοί που μετακινούνται.

Έκανε λόγο και για την καταγγελία του Συλλόγου Τηλεπικοινωνιακών ότι αντί η ΥΠΑ δεν προχωρά σε προσλήψεις, αλλά προσπαθεί να να καλύψει το πρόβλημα, μειώνοντας τον χρόνο εκπαίδευσης που προβλέπεται να καλύπτει με ανεκπαίδευτους εργαζόμενους ή με λειψά εκπαιδευόμενους εργαζόμενους. Ο βουλευτής του ΚΚΕ κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής και τη μηνυτήρια αναφορά του Συλλόγου κατά παντός υπευθύνου για ποινική διερεύνηση όσον αφορά την τήρηση των κανόνων για ασφαλή παροχή έργου.

Ο ίδιος κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση με την αλλαγή που επιχειρεί να κάνει στο ΠΔ, ουσιαστικά υποβαθμίζει «σε δεύτερη μοίρα» την ασφάλεια, προειδοποιώντας, την ίδια στιγμή, ότι ενέχει κίνδυνος να προκύψουν «Τέμπη του αέρα».

Υπογράμμισε, τέλος, πως η αεροπορική ασφάλεια από την κυβέρνηση, τους εμπλεκόμενους στην Πολιτική Αεροπορία, αλλά και εξαιτίας της στρατηγικής της απελευθέρωσης, υποτάσσεται «στη λογική του "κόστους-οφέλους" με τραγικά αποτελέσματα».