Συμβουλές από την Ένωση Καταναλωτών για τα σαρακοστιανά
Ενόψει της Σαρακοστής, η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης παραθέτει τις συμβουλές της προς τους καταναλωτές σχετικά με την ποιότητα των ειδών που καταναλώνονται εκείνες τις ημέρες
«Λαγάνα: Παραδοσιακό προϊόν της Καθαρής Δευτέρας, με πρωταγωνιστικό ρόλο στις αγορές μας. Λόγω της μεγάλης ζήτησης που έχει την Καθαρή Δευτέρα, συνιστάται στους καταναλωτές να προσέχουν ιδιαίτερα το ψήσιμό της. Γιατί μια άψητη και όχι καλής κατεργασίας λαγάνα προκαλεί στομαχικές διαταραχές, ενώ παράλληλα θα πρέπει να γίνει έρευνα αγοράς, καθώς η τιμή διακυμαίνεται από αρτοποιεία και πρατήρια άρτου, αλλά και ζαχαροπλαστεία ή σούπερ-μάρκετ. Θα πρέπει να αγοράζουμε την ποσότητα που χρειαζόμαστε, καθώς η τιμή της είναι υψηλή.
Χαλβάς: Προσέχουμε την ημερομηνία ανάλωσης, τις ενδείξεις επί της συσκευασίας, τα συστατικά του (ταχίνι, ζάχαρη, σοκολάτα, βανίλια, κακάο, ξηροί καρποί κ.λπ.), την τιμή πώλησης και την ημερομηνία ανάλωσης.
Ταραμάς: Στην αγορά διατίθεται χύμα ή τυποποιημένος. Προσέχουμε ώστε η γεύση του να είναι ευχάριστη και να μην προκαλεί δυσοσμία. Μπορούμε να φτιάξουμε σπιτική ταραμοσαλάτα, καθώς θα είναι πιο υγιεινή και θα είναι φτιαγμένη και με τις δικές μας διατροφικές ανάγκες.
Τουρσί: Είναι λαχανικά διατηρημένα σε λάδι, ξίδι και άλμη. Να προτιμάμε τα τυποποιημένα, όπου αναγράφεται ο τρόπος συντήρησης, το βάρος και η κατηγορία του λαχανικού.
Ελιές: Κυκλοφορούν χύμα ή συσκευασμένες σε διάφορα είδη, όπως τσακιστές, θρούμπες, Αμφίσσης, Καλαμών κ.ά. Διατηρούνται σε άλμη, ξίδι ή σε λάδι. Αν αγοράσουμε χύμα θα πρέπει να πλυθούν καλά. Δε συστήνεται η ανάμειξη ελιών διαφόρου είδους.
Θαλασσινά: Σε αυτή την κατηγορία αναφερόμαστε κυρίως σε χταπόδια, καλαμαράκια, μαλακόστρακα και οστρακοειδή.
Χταπόδι: Κυκλοφορεί σε δύο τύπους. Το μοσχοχτάποδο ή μελιδόνα και το χταπόδι που είναι καλύτερο ποιοτικά. Η μελιδόνα ή μοσχοχτάποδο έχει μια σειρά βεντούζες σε κάθε πλοκάμι, ενώ το χταπόδι δύο. Τα φρέσκα χταπόδια έχουν ωραίο, σκληρό και υγρό δέρμα και η μυρωδιά τους είναι ευχάριστη. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στο ψήσιμο.
Καλαμαράκια: Στην αγορά κυκλοφορούν διάφορα είδη, όπως τα θράψαλα, τα σουπιδάκια κ.ά., που μοιάζουν με καλαμαράκια. Το πραγματικό καλαμάρι έχει χρώμα λευκό που ροδίζει. Τα πτερύγια πιάνουν τα 2/3 περίπου του σώματος, το οποίο είναι κυλινδρικό. Τα θράψαλα έχουν χρώμα περισσότερο προς το μπλε και τα πτερύγιά τους είναι μικρότερα. Τα καλαμαράκια και το χταπόδι κυκλοφορούν στην αγορά σε νωπή και κατεψυγμένη μορφή.
Οστρακοειδή: Μύδια, στρείδια, κυδώνια, αχινοί, αχιβάδες κ.ά. Το όστρακο πρέπει να είναι καλά κλεισμένο. Στα πολύ φρέσκα όταν είναι λίγο ανοιχτό με το άγγιγμα αντιδρούν και κλείνουν. Η μυρωδιά θα πρέπει να είναι αυτή του ιωδίου της θάλασσας. Να αποφεύγεται η συλλογή οστρακοειδών από περιοχές για τις οποίες δεν είναι βέβαιη η καθαριότητά τους.
Μαλακόστρατα: Γαρίδες, καραβίδες, καβούρια, αστακοί. Τα μαλακόστρατα ανήκουν στην κατηγορία των θαλασσινών που χαλάνε πολύ γρήγορα. Τα φρέσκα διακρίνονται από ζωηράδα σε μάτια και χρώμα και είναι σφικτά.
Σαλάτες: Τις φτιάχνουμε από φρέσκα λαχανικά, τα οποία μπορούμε να τα προμηθευτούμε από τις λαϊκές αγορές της πόλης μας, ενισχύοντας οικονομικά τους αγρότες μας.
Χαρταετός: Καλό θα είναι από τώρα να αρχίσουμε να τον φτιάχνουμε σε συνεργασία με τα παιδιά μας, για να είναι έτοιμος την Καθαρή Δευτέρα. Έτσι και τη χαρά της δημιουργίας θα τους περάσουμε, αλλά και θα αποφύγουμε μια έξτρα δαπάνη του οικογενειακού μας προϋπολογισμού. Κατά το πέταγμα να οδηγούμε τον χαρταετό σε ανοιχτό χώρο, μακριά από τα καλώδια της ΔΕΗ, προς αποφυγή κινδύνων τόσο για εμάς τους ίδιους όσο και για τα παιδιά μας.
Προσοχή: Και για τα σαρακοστιανά μας αγοράζουμε από τις τοπικές (ντόπιες) επιχειρήσεις αφενός για να βοηθήσουμε τους δικούς μας ανθρώπους και αφετέρου για να στηρίζουμε την τοπική οικονομία, την Ελληνική Οικονομία.
Σημαντική συμβουλή προς τους καταναλωτές: Όσοι έχουν προγραμματίσει να στραφούν σε κατεψυγμένα θαλασσινά, καλό θα είναι να αρχίσουν την έρευνα και την αγορά αυτών τώρα. Ας αποφύγουμε τον συνωστισμό της τελευταίας στιγμής, καθώς θα τα αγοράσουμε ακριβότερα, αλλά και δε θα αποφύγουμε την πίεση, που συνήθως παρατηρείται όταν οι καταναλωτές συναντηθούμε όλοι μαζί στα καταστήματα για τις αγορές μας».