Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Δύο σταθμάρχες υποχρεωτικά σε κάθε σταθμό - Live οι ανακοινώσεις Γεραπετρίτη
Αυστηροποιείται το πλαίσιο για κλοπή καλωδίων - Γεραπετρίτης: Θα συζητήσουμε μείωση δρομολογίων και λιγότερους σταθμούς με τους εμπλεκόμενους - Επικοινωνία Μητσοτάκη με τη γαλλική Alstom για να προχωρήσει άμεσα η τεχνική αναβάθμιση
Συνέντευξη τύπου για όσα έγιναν και δεν έγιναν το βράδυ της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη αλλά και για την επανεκκίνηση των σιδηροδρομικών μεταφορών παραχωρεί αυτή την ώρα ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιώργος Γεραπετρίτης.
Δείτε τη συνέντευξη τύπου
-
Λεπτό προς λεπτό η συνέντευξη τύπου
-Υπάρχει μια σημαντική μείωση του προσωπικού που επιδεινώθηκε την τελευταία 3ετια μετά από μαζικές συνταξιοδοτήσεις. Έγιναν οι κινήσεις με τα περίπου 200 άτομα σταθμάρχες και κλειδούχους με Δελτία Παροχής Υπηρεσιών. Εφόσον ολοκληρωθεί το σχήμα θα έχουμε άλλους 217. Στην προηγούμενη κυβέρνηση είχαν προκηρυχθεί 34 θέσεις και είχαν προσληφθεί 25. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι θα στηριχθεί ό,τι είναι αναγκαίο και σε επίπεδο προσωπικού και σε επίπεδο επιμόρφωσης καθώς θα είναι διαφορετικό το περιβάλλον με ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Θα έχουμε αναβάθμιση υποδομών, προσωπικού (με νέο οργανόγραμμα) και οικονομικής στήριξης.
- Υπάρχουν μια σειρά από συμβάσεις που αφορούν αναβάθμιση δικτύων και των εμπλεκομένων, του δημοσίου, του ΟΣΕ και της Hellenic Train. Υπάρχει αναβάθμιση του δημοσίου με τον οργανισμό που βρίσκεται στο ελεγκτικό συνέδριο, έχουμε τη σύμβαση για τις άγονες γραμμές. Είναι μια σειρά συμβάσεων που έχουν υπογραφεί και άλλες που προχωρούν
- Δεν είμαστε εδώ για να δούμε ποιος έχει κάνει τα περισσότερα σφάλματα. Είμαστε απολογούμενοι στην κοινωνία για ό,τι δεν προλάβαμε να ολοκληρώσουμε. Όμως θέλω να αναγνωριστεί ότι έχουμε ένα 70% που έχει παραδοθεί.
- Η προσπάθεια που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια είναι μια προσπάθεια που εξελίσσεται γρήγορα. Με κάθε σεβασμό στην αξιωματική αντιπολίτευση τα στοιχεία που έχω δεν επιδέχονται αμφισβήτησης: Η σύμβαση για τη σήμανση και την τηλεδιοίκηση περιλαμβάνει 52 σταθμούς και 3 κέντρα τηλεδιοίκησης. Το 2017 είχε υπάρξει πρωτόκολλο παράδοσης σε 17 από τους 52 σταθμούς. Σε αυτούς αναγκάστηκαν στη συνέχεια και έγιναν πρόσθετα έργα που ουσιαστικά ανέτρεψαν όλο το έργο στους μισούς από αυτούς. Περίπου, δηλαδή, το 15% ξανάγινε εξαρχής γιατί τα συστήματα δεν έβλεπαν το ένα το άλλο. το 2017 σταμάτησε τελείως. το έργο ξεκίνησε το 2018 με τα εμπόδια της συμπληρωματικής σύμβασης. Έκτοτε από το 2021 και με την υπογραφή αυτής έχουμε πάει από το 32% στο 70%. Σήμερα έχει παραδοθεί ένα κέντρο τηλεδιοίκησης και 36 από τους 52 σταθμούς. Έως το τέλος εκτιμούμε ότι θα έχουμε όλους τους σταθμούς και όλα τα κέντρα
- Θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί όλα τα έργα τεχνολογικής αναβάθμισης. Τέτοιου τύπου συστήματα υψηλής τεχνολογικής αξιοπιστίας σε σιδηροδρόμους δεν εφαρμόζονται παντού. τα συστήματα που θα εφαρμόσουμε εμείς εφαρμόζονται μόνο σε άλλες τρεις χώρες.
- Η επιθυμία μας είναι τα δρομολόγια να επανεκκινήσουν το συντομότερο δυνατόν, ακόμα και μέχρι το τέλος του μήνα. Τις επόμενες ημέρες θα έχουμε συζητήσεις για μείωση δρομολογίων και λιγότερους σταθμούς. Όλη η επιχείρηση αυτή θα γίνει με απόλυτο συντονισμό της κυβέρνησης, των φορέων λειτουργίας, με τον λειτουργούντα το εμπορικό κομμάτι και τους εργαζομένους
- Σε ό,τι αφορά τις καθυστερήσεις με τη σύμβαση 717 υπήρξαν καθυστερήσεις και από την παρούσα κυβέρνηση ένα διάστημα 18 μηνών, από την προηγούμενη μεγαλύτερο. Το έργο δρομολογείται το επόμενο διάστημα ενώ σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό στο σταθμαρχείο Λάρισας υπήρχε η δυνατότητα και πριν και μετά τον σταθμό να διαπιστωθεί ότι το τρένο ήταν σε λάθος τροχιά
- Σύστημα καθολικό τηλεδιοίκησης δεν υπήρξε ποτέ και γι' αυτό κάνουμε την αναβάθμιση. Δυστυχώς στο σημείο Λάρισα Πλατύ το έργο δεν έχει αναπτυχθεί. Η πλήρης ανάπτυξη του έργου θα γίνει τις ερχόμενες ημέρες. Το μοιραίο βράδυ θα μπορούσε να υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας του μοιραίου τρένου. Από το Νοέμβριο του 2022 λειτουργούσε πλήρως το τοπικό σύστημα της Λάρισας
- Αυτή τη στιγμή τρέχουν δύο συμβάσεις για τον τεχνολογικό εξοπλισμό. Το πρώτο αφορά τη σηματοδότηση όλου του δικτύου, το δεύτερο να έχουμε σύστημα ώστε το τρένο να βλέπει τη γραμμή και το σταθμαρχείο, να έχουμε δηλαδή μια αλληλεπίδραση όσων έχουν σχέση με την κίνηση, και υπάρχει και το καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης που θα βλέπει που είναι το τρένο σε κάθε γραμμή περιορίζοντας τον ανθρώπινο παράγοντα ενώ από την άλλη πλευρά δημιουργεί συνθήκες ειδοποίησης αν υπάρχει λάθος
- Δεν πρόκειται για επιτροπή που αφορά τις ποινικές συνιστώσες αλλά το διοικητικό πλαίσιο και το πόρισμα της θα ενταχθεί στη δικογραφία. Δεν υφίσταται κίνδυνος κυρώσεων από την ΕΕ. Η επιτροπή θα ολοκληρώσει το πόρισμα της το επόμενο διάστημα, θέλουμε ολοκλήρωση το συντομότερο δυνατόν.
- Για τον κίνδυνο ακύρωσης χρηματοδοτήσεων από την ΕΕ και το ενδεχόμενο η έρευνα Ντογιάκου να δείξει ευθύνες υπουργών τι θα πράξει η κυβέρνηση
- Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις των ανθρώπων. Θέλω να διαβεβαιώσω ότι όσον αφορά την κυβέρνηση και εμένα ότι θα παραμείνω στη θέση αυτή με το ιερό καθήκον να έρθουν στην επιφάνεια τα αίτια που έφεραν την καταστροφή κάνοντας και την κριτική τη δική μας και ότι η έρευνα αυτή θα πάει μέχρι τέλος
- Ο πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με τον Γερμανό καγκελάριο και έχει υπάρξει συνεργασία με αποστολή γερμανικού κλιμακίου για αναβάθμιση του δικτύου
- Για το ζήτημα της αναβάθμισης ήδη βρίσκεται στην Ελλάδα τεχνικό κλιμάκιο του ευρωπαϊκού οργανισμού για τους σιδηροδρόμους ώστε να δρομολογήσουμε το νέο πλαίσιο λειτουργίας και ασφάλειας
- Μακροπρόθεσμα υπάρχει ήδη μια εκπόνηση σχεδίου για ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ για αλλαγή φιλοσοφίας της προσέγγισης ασφαλείας.
- θα φέρουμε στη Βουλή προς ψήφιση ένα αυστηρότερο πλαίσιο για κλοπές και δολιοφθορές στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Είναι μια παθογένεια που πρέπει να αντιμετωπίσουμε.
-η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο με όρους απόλυτης ασφάλειας. Με δύο σταθμάρχες στους σταθμούς πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξει μείωση μεταφορικού έργου και με μεγαλύτερο συντονισμό στο πλαίσιο των τεχνολογικών δυνατοτήτων που έχουμε σήμερα
- υπάρχει το ζήτημα της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου. Θέλω να σας πω ότι είναι σημαντικό να ξεκινήσει εκ νέου, να μην αναμένουμε την ολοκλήρωση ολόκληρης της τεχνολογικής αναβάθμισης γιατί πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών στον σιδηρόδρομο που είναι ένα λαϊκό μέσο.
- άμεσα τίθενται δύο ζητήματα: η υλοποίηση της τεχνικής αναβάθμισης θα γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον πρόεδρο της Alstom Γαλλίας με τον οποίο είχε μια συζήτηση για την υλοποίηση της σύμβασης. Έδωσε σαφή εντολή ώστε να έρθει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα. Υπήρχε κατανόηση από τη μητρική γαλλική εταιρεία. Δεσμεύομαι να είμαι από επάνω ώστε να μην υπάρξει καθυστέρηση στην υλοποίηση
- σήμερα έχει παραδοθεί, όχι υλοποιηθεί, το 70% της σύμβασης και η εκτίμηση είναι ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχει παραδοθεί το υπόλοιπο
- το 2017 σταματάει η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν προβλήματα, η αρχή που αξιολογεί τη χρηστή διαχείριση πόρων εκ μέρους της ΕΕ διαπιστώνει ότι υπάρχουν σοβαρά σφάλματα, αυτό σημαίνει ότι διακόπτεται η εφαρμογή της σύμβασης. Από το 2017 έως το 2019 δεν έχουμε καμία παράδοση. Τον Νοέμβριο 2019 αλλάζει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ και ξεκινάει μια προσπάθεια αναβίωσης της σύμβασης.
- η σύμβαση που ξεκίνησε στα τέλη του 2014 αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017, είχε υπάρξει παράδοση περίπου του 32% του παραδοτέου, δυστυχώς, όμως, σε αυτό υπήρχαν σφάλματα με αποτέλεσμα ένα 18% να είναι γνήσια λειτουργικό
- ο σιδηρόδρομος υπέστη μια συνεχή απαξίωση που είχε να κάνει τόσο με τη συντήρηση όσο και την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που σχετίζονται με την ασφάλεια. Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε για δεκάδες χρόνια με χειροκίνητους μηχανισμούς ασφαλείας
- τα τελευταία χρόνια έγινε μια προσπάθεια αναπλήρωσης του ανθρώπινου δυναμικού σε τρία επίπεδα: το ζήτημα της κινητικότητας, το 2021 είχαμε διαγωνισμό για 117 άτομα και το 2022 άλλων 100 επιπλέον των 200 που προσελήφθησαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Η πρώτη φάση για τον διαγωνισμό του 2021 έχει ολοκληρωθεί
- δεν αποτελεί παρηγοριά ότι ενεργοποιήθηκε το πρωτόκολλο μαζικών καταστροφών, καλό είναι να υπάρχει αλλά μακάρι να είχε αποφευχθεί
- υπάρχει ένα ζήτημα της ολοκλήρωσης της αναβάθμισης των συστημάτων, θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες που θα απέτρεπαν την τραγωδία
- άσχετα με το ανθρώπινο λάθος αν είχαμε ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης το πιθανότερο είναι ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί
- σε τρίτο επίπεδο θα έπρεπε να είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα ηλεκτρονικού ελέγχου και για μια απόσταση 5,5 χλμ. και έτσι θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία γιατί θα είχε γίνει αντιληπτή η μετάπτωση της επιβατικής αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή
- ακόμα και αν δεν είχαμε την χάραξη πορείας, ένα δεύτερο επίπεδο ασφαλείας ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού που δεν συνέβη
- το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε συνεχώς και αδιαλείπτως άρα υπό αυτή την έννοια και το μοιραίο βράδυ θα έπρεπε να υπήρχε η χάραξη πορείας που δεν έχει συντελεστεί
- μετά την επίσκεψή μου στα Τέμπη είδα τον τόπο του συμβάντος για να έχω προσωπική άποψη, πήγα στο νοσοκομείο Λάρισας και συνομίλησα με τους ανθρώπους που διαχειρίστηκαν την τραγωδία
- η ευθύνη στο υψηλότερο επίπεδο του υπουργού Μεταφορών έχει αναληφθεί. Τις επόμενες ημέρες η αντικατάσταση των προέδρων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ώστε να προχωρήσουμε στην επανεκκίνηση των δρομολογίων
-Θα υπάρξει πλήρη διαφάνεια περιλαμβανομένης της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Θα προκαλέσω συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για να συζητήσουμε τις παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων ώστε να βρούμε έναν κοινό τόπο που θα αποδίδει ευθύνες και θα αξιολογεί τα ζητήματα ασφάλειας για το μέλλον
- Εγώ θα ασχοληθώ αποκλειστικά με τα ζητήματα του δυστυχήματος και την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων. Δεν έχω καμία διάθεση να εμπλακώ με την κατ' ουσία απόδοση ευθυνών που είναι αρμοδιότητα της δικαιοσύνης και ήδη έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες ώστε η έρευνα να πάει στο δυνατό επίπεδο
- Ζητάω ξανά συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη αυτή είναι εντελώς ειλικρινής και δεν προσπαθεί να αποσείσει την οποιαδήποτε ευθύνη
- Δεν βρίσκομαι εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης ή πολίτης για να κάνω κομματική αντιπαράθεση. δεν θα ακούσετε συμψηφισμούς ή λόγο που να παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης. Η ευθύνη που αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί
- Εκφράζω την οδύνη μου για όσα συνεβησαν στα Τέμπη, πρόκειται για μια τραγωδία που μας συγκλόνισε όλους, πρέπει η οδύνη αυτή να βρει μια κάθαρση είπε ο Γιώργος Γεραπετρίτης
- Η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει τη συγκάλυψη διεμήνυσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου «ανοίγοντας» τη συνέντευξη τύπου.
Η ατζέντα
Ο κ. Γεραπετρίτης αναμένεται να τοποθετηθεί για την υλοποίηση της επίμαχης σύμβασης 717 αναφορικά με την τηλεδιοίκησης και τη φωτοσήμανση, ενώ θα ανακοινώσει και ορισμένες άμεσες παρεμβάσεις, μέχρι να λειτουργήσει πλήρως η τηλεδιοίκηση σε όλο το μήκος του δικτύου
Ο κ. Γεραπετρίτης χθες, Τρίτη, επιθεώρησε τον σταθμό τηλεδιοίκησης στη Θεσσαλονίκη, ενώ μετά την επιστροφή του είχε σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών και για περίπου δύο ώρες με συνεργάτες του και τους υφυπουργούς, ενώ μετά τις 18:30 βρέθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου για να προετοιμαστεί ενόψει της συνέντευξης Τύπου με συνεργάτες του κ. Μητσοτάκη.
Ως προς τις άμεσες παρεμβάσεις, στο τραπέζι της συζήτησης έπεσαν όλες τις προηγούμενες μέρες δύο ενδεχόμενα: η διακοπή των δρομολογίων του ΟΣΕ σε ένα μέρος της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη για τουλάχιστον 2 εβδομάδες ή η μείωση των δρομολογίων, με παράλληλη αύξηση των δρομολογίων των ΚΤΕΛ που έχει ήδη δρομολογηθεί. Ένα ακόμα μέτρο για τα τρένα είναι ενδεχομένως η μείωση της ταχύτητας των συρμών, ενώ προς την ενίσχυση των ασφαλιστικών δικλείδων «ψυχολογικά» κρίσιμη θεωρείται η διπλή βάρδια σταθμαρχών, αλλά και η επαναφορά ενός κέντρου ελέγχου κίνησης που υπήρχε και παλαιότερα. Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης φέρεται να επεξεργάζεται και ένα σώμα εσωτερικού ελέγχου στον ΟΣΕ.
Ευρύτερα, η κυβέρνηση μελετά επικαιροποιημένα πρωτόκολλα για την επιβίβαση εν γενεί στα μέσα μεταφοράς, ενώ προτεραιότητα είναι η ονομαστικοποίηση όλων των εισιτηρίων. Ακόμα, αναμένεται και τεχνική βοήθεια από την Ευρώπη, κάτι που θα συζητήσει σήμερα σε επαφές που θα έχει με τον απεσταλμένο της Κομισιόν κ. Σμιτ και τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων κ. Ντόπελμπαουερ o κ. Γεραπετρίτης, κατόπιν της επικοινωνίας του πρωθυπουργού με την πρόεδρο της Κομισιόν κ. Φον Ντερ Λάιεν.
Όλα τα παραπάνω μέτρα, βεβαίως, είναι στην πραγματικότητα προσωρινά μέχρι την εγκατάσταση του συστήματος τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης σε όλο το μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, με στόχο αυτό να έχει ολοκληρωθεί, χωρίς άλλες παρατάσεις από την ανάδοχο εταιρία, ως το τέλος του καλοκαιριού.
protothema.gr