Συνέχεια στο «πόκερ» γύρω από το καλώδιο της Κρήτης

10:33 π.μ. - Τρίτη, 18 Δεκεμβρίου 2018
10:12 π.μ. - Τρί, 18/33/2018
Image: Συνέχεια στο «πόκερ» γύρω από το καλώδιο της Κρήτης

Νέες πιέσεις από την Κομισιόν για να πάρει πίσω η ΡΑΕ τον σχεδιασμό της

Και το σκληρό “πόκερ” μεταξύ Κομισιόν και ελληνικών φορέων γύρω από το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης συνεχίζεται! Συνέχεια στο πολύμηνο σίριαλ δόθηκε αυτή τη φορά από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποία ξεκίνησε νέο γύρο ασφυκτικών πιέσεων προς τους ελληνικούς φορείς (υπουργείο Ενέργειας, ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ) ώστε να αποδεχτούν τις αποφάσεις της Κομισιόν και να υλοποιηθεί το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής μέσω της κοινοπραξίας του EuroAsia.
 
Δράση για τον νέο γύρο πιέσεων ανέλαβαν υψηλόβαθμοι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι, όπως ο επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ε.Ε. κ. Κλάους-Ντίτερ Μπόρχαρντ. Ο ίδιος έστειλε μια ακόμα επιστολή προς τους ελληνικούς φορείς, στην οποία καθιστά σαφές ότι η διαδικασία με την οποία προχωράει η διασύνδεση δε διασφαλίζει τη συμμετοχή της στα συγχρηματοδοτούμενα έργα (PCI). Η Κομισιόν συνεχίζει δηλαδή τα προειδοποιητικά “πυρά”, ότι αν η Ελληνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εμμείνει και δεν ανακαλέσει τις αποφάσεις της περί απευθείας ανάθεσης του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης στον ΑΔΜΗΕ και υλοποίησης του έργου από τη θυγατρική του Διαχειριστή, την “Αριάδνη Ιnterconnection”, το τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής μπορεί να θεωρηθεί μόνο ως εθνικό έργο και όχι ως κοινοτικό. Μια εξέλιξη βεβαίως που θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στο κρίσιμο για την Κρήτη έργο, σε επίπεδο αδειοδοτήσεων και χρηματοδοτήσεων.
 
Μάλιστα, η Επιτροπή με τη νέα της επιστολή αντιπαρέρχεται των επιχειρημάτων της ΡΑΕ περί καθυστέρησης δύο ετών στο έργο όπως σχεδιάστηκε αρχικά ως τμήμα της διακρατικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, Κρήτης-Κύπρου και Κύπρου-Ισραήλ. Για την Κομισιόν η ΡΑΕ έχει παρερμηνεύσει τόσο την έκθεση του ΑCER περί διετούς καθυστέρησης του έργου, όσο και τον Κανονισμό (ΤΕΝ-Regulation, άρθρο 5 παράγραφος 7) που δίνει το δικαίωμα στο κράτος-μέλος ή την εθνική ρυθμιστική Αρχή να ορίσει τρίτο μέρος για την υλοποίηση του έργου, βάσει του οποίου έγινε η ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ. Κάτι τέτοιο, σύμφωνα με την Κομισιόν, δεν ισχύει, ενώ η διετία καθυστέρησης θα παρέλθει σίγουρα μετά την 31η Δεκεμβρίου 2018.
 
Στην νέα επιστολή, η πλευρά των Βρυξελλών διαμηνύει ότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με τις αποφάσεις της έχει προκαλέσει πρόσθετες καθυστερήσεις και ως έμμεση απειλή υπογραμμίζεται ότι αυτό είναι κάτι που θα ληφθεί υπόψη όταν θα αποφασιστεί να εφαρμοστεί το συγκεκριμένο άρθρο του Κανονισμού.
 
Κατά την Κομισιόν, η απόφαση της ΡΑΕ διαφοροποιείται και από το MoU που υπεγράφη μεταξύ του EuroΑsia και του ΑΔΜΗΕ, το οποίο προέβλεπε ρητά ότι θα δημιουργηθεί ένα ειδικό όχημα SPV με προβλεπόμενα ελάχιστα μερίδια για τις δύο εταιρείες. Η απόφαση της ΡΑΕ προβλέπει πως ο φορέας υλοποίησης του έργου μπορεί να επιλέξει να αποκτήσει μερίδιο 39% εντός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος και, αν αυτό δεν συμβεί, θα κληθούν τρίτοι να συμμετάσχουν στο SPV “Αριάδνη” που συστήθηκε ως 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, όπως αναφέρει η Κομισιόν στην επιστολή της, σημειώνοντας ότι αυτό είναι κάτι διαφορετικό από τα όσα προβλέπει το MoU.
 
Ευθεία απειλή
 
H Koμισιόν, όπως χαρακτηριστικά σημειώνει η “Καθημερινή”, ενημερώνει την ελληνική πλευρά ότι, με βάση τα άρθρα του Κανονισμού που επικαλείται η ΡΑΕ, η “Αριάδνη” μπορεί είτε να χρηματοδοτήσει το έργο είτε να κατασκευάσει το σύνολο ή μέρος του PCI και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον ΕuroΑsia ως φορέα υλοποίησης του έργου.
 
Καταλήγοντας, στην επιστολή του ο κ. Μπόρχαρντ επισημαίνει ότι ο οδικός χάρτης που πρότεινε η Κομισιόν θα εναρμόνιζε την απόφαση της ΡΑΕ με τον ευρωπαϊκό Κανονισμό για τα PCI και θα επέτρεπε στο SPV να καταστεί επίσημος φορέας υλοποίησης του τμήματος Κρήτης-Αττικής, σύμφωνα με τις αρχές του MoU που υπεγράφη μεταξύ ΑΔΜΗΕ και EuroΑsia. Σε αυστηρό ύφος, η Κομισιόν επισημαίνει ότι, εάν η ΡΑΕ τροποποιούσε τις αποφάσεις της σύμφωνα με τις βασικές αρχές του οδικού χάρτη, η διαδικασία υλοποίησης του έργου θα ήταν σε πλήρη συμμόρφωση με τις προβλέψεις του Κανονισμού και η καθυστέρηση που υφίσταται εις βάρος του PCI θα είχε αποφευχθεί. Καταλήγει δε με την προειδοποίηση ότι, εάν συνεχιστεί η εφαρμογή των αποφάσεων της ΡΑΕ, το τμήμα Κρήτης-Αττικής μπορεί να θεωρηθεί μόνο εθνικό σχέδιο, με όλες τις οικονομικές και ρυθμιστικές επιπτώσεις που αυτό συνεπάγεται.
 
Αμέσως μετά τη νέα παρέμβαση της Κομισιόν, η ΡΑΕ με επίσημη επιστολή της ζήτησε από τον ΑΔΜΗΕ στοιχεία για να υπολογίσει WACC (απόδοση επενδεδυμένων κεφαλαίων) της επένδυσης Κρήτης-Αττικής, ως μέρος του PCI και μάλιστα με προθεσμία λίγων ημερών, επικαλούμενη τον επείγοντα χαρακτήρα του έργου.
 
 
neakriti.gr