Στο ΕΣΠΑ 2014 - 2020 εντάχθηκε η ηλεκτρική διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής.
Σύμφωνα με την «Αριάδνη Interconnection», θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ που υλοποιεί το έργο, η ένταξη της διασύνδεσης στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» θα συμβάλει στην ουσιαστική αύξηση της ταχύτητας ολοκλήρωσής του.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η διασύνδεση, προϋπολογισμού της τάξης του 1 δισ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022, οδηγώντας στην μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ κατά 326 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο λειτουργίας (και 400 εκ. ευρώ ετησίως κατά μέσο όρο τα επόμενα 20 έτη) και διασφαλίζοντας την επάρκεια εφοδιασμού της Κρήτης σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Παράλληλα είναι σε εξέλιξη οι διεθνείς διαγωνισμοί για το έργο που διενεργούνται μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας της «Αριάδνης Interconnection» και σύμφωνα με την "Αριάδνη" το ενδιαφέρον κατασκευαστών, προμηθευτών, τραπεζών και της επενδυτικής κοινότητας είναι ισχυρό. Η προθεσμία για την υποβολή προσφορών για τα καλωδιακά συστήματα και τους Σταθμούς Μετατροπής εκπνέει στις 5 και 30 Αυγούστου αντίστοιχα.
Άνοιξε για τα καλά ο δίαυλος επικοινωνίας
Άνοιξε για τα καλά ξανά ο δίαυλος επικοινωνίας και οι επαφές-διεργασίες με φόντο το πολυσυζητημένο μεγάλο καλώδιο της Κρήτης ανάμεσα στις ελληνικές Αρχές και στους Κύπριους της κοινοπραξίας της EuroAsia Interconnector (της κοινοπραξίας που ως promoter προωθεί το διακρατικό πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος μέσω Κρήτης). Όμως οι διαβουλεύσεις έχουν και τον χαρακτήρα μιας... παρτίδας “πόκερ”, αφού η ελληνική πλευρά “γλυκοκοιτάζει” μεν τα κοινοτικά κονδύλια που συνοδεύουν τη συνεργασία με την EuroAsia Interconnector, δεν είναι διατεθειμένη δε να “θυσιάσει” πολύτιμο χρόνο για την κρίσιμη για την Κρήτη ηλεκτρική διασύνδεσή της με την Αττική...
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα, η ερμηνεία που προκύπτει μετά τις σχετικές συζητήσεις κατά το διήμερο ταξίδι του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Κωστή Χατζηδάκη στην Κύπρο, το οποίο ολοκληρώθηκε χθες.
Το θέμα του μεγάλου υποθαλάσσιου καλωδίου της Κρήτης, καθώς και μιας πιθανής αλλαγής πλάνων σε σχέση με τον υφιστάμενο σχεδιασμό περί υλοποίησης του έργου ως εθνικού από τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, το έχει πάρει πάνω του ο υπουργός Ενέργειας-Περιβάλλοντος, ο οποίος στις σχετικές επαφές που είχε επί κυπριακού εδάφους κατέστησε σαφές το εξής: Η πόρτα είναι ανοιχτή, υπάρχει διάθεση για συνεργασία, όμως βασικό μέλημα είναι η γρήγορη υλοποίηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κορακιάς-Αττικής.
«Τη βαρύτητα που αποδίδει στην ταχύτερη δυνατή διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική ανέδειξε στη συνάντηση που είχε χθες το απόγευμα με την ηγεσία της κυπριακής EurAsia Interconnector ο υπουργός Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.
Στη συνάντηση της Λευκωσίας έγινε σαφές ότι το κριτήριο με το οποίο αξιολογεί τα πράγματα ο κ. Χατζηδάκης είναι να γίνει γρήγορα το έργο, κι αν καταστεί δυνατό, αυτό να χρηματοδοτηθεί με κοινοτικά κονδύλια, τότε ακόμη καλύτερα.
Σύμφωνα με πηγές της κυπριακής πλευράς, η EuroAsia δήλωσε έτοιμη να συνεργαστεί με την ελληνική πλευρά, μόλις αυτή αποδεχτεί τον Οδικό Χάρτη της Κομισιόν (16/10/2018), οπότε και θα επιλυθούν τα όποια νομικά προβλήματα έχουν ανακύψει. Στην πράξη, το μήνυμα της EurAsia είναι ότι η συνεργασία προϋποθέτει τη συμφωνία της ελληνικής πλευράς στις τεχνικές προδιαγραφές του έργου με τις οποίες είχε διαφωνήσει ο ΑΔΜΗΕ και η προηγούμενη κυβέρνηση. Σημειωτέον ότι ο Οδικός Χάρτης του 2018 περιλαμβάνει όλα τα τεχνικά, χρηματοδοτικά και θέματα διασυνδεσιμότητας μεταξύ των διαφορετικών κομματιών του έργου, δηλαδή των Αττικής-Κρήτης, Κρήτης-Κύπρου, και Κύπρου-Ισραήλ», αναφέρει χαρακτηριστικά το energypress.gr και σημειώνει: «Σύμφωνα με πηγές της ελληνικής πλευράς, διερευνώνται ακόμη όλες οι πιθανές λύσεις, δίχως ο Κ. Χατζηδάκης να έχει καταλήξει στην κατάλληλη. Κατά τις ίδιες πάντα πηγές, το νούμερο ένα ζητούμενο παραμένει η επίσπευση της διαδικασίας, και αυτό θα καθορίσει και τις αποφάσεις που θα λάβει η ελληνική πλευρά.
Θυμίζουμε ότι EurAsia και ΑΔΜΗΕ είχαν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας τον Οκτώβριο του 2017, ωστόσο αυτό τελικά δεν προχώρησε, καθώς δεν υπήρξε συμφωνία ως προς τις τεχνικές προδιαγραφές του project, το οποίο σημειωτέον πρέπει να έχει ενιαία χαρακτηριστικά σε όλη τη διαδρομή της διασύνδεσης. Τα διάφορα, δηλαδή, σκέλη του έργου θα πρέπει να είναι μεταξύ τους απολύτως συμβατά, ως προς τις προδιαγραφές της τεχνολογίας. Όποιος επομένως κατασκευάσει το τμήμα “Κρήτη-Αττική” θα έχει στην ουσία προβάδισμα και για τα υπόλοιπα τμήματα της διασύνδεσης».
neakriti.gr