Στην 6η θέση των εξυπνότερων χωρών στον κόσμο η Ελλάδα

9:00 μ.μ. - Σάββατο, 12 Δεκεμβρίου 2015
09:12 μ.μ. - Σάβ, 12/00/2015
Image: Στην 6η θέση των εξυπνότερων χωρών στον κόσμο η Ελλάδα

Ανάμεσα στις 10 "εξυπνότερες" χώρες στον πλανήτη βρίσκεται η Ελλάδα, τουλάχιστον όσον αφορά στις επιστήμες, σύμφωνα με την κατάταξη του ΟΟΣΑ. Το 26% του ελληνικού πληθυσμού έχει σπουδάσει σε επιστήμες, όπως τα Μαθηματικά, η Φυσική, η Τεχνολογία και η Μηχανική, γεγονός που την κατατάσσει 6η παγκοσμίως στη σχετική παγκόσμια κατάταξη.

Η Ελλάδα θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί αυτό της το πλεονέκτημα και να... απογειωθεί. Αντ' αυτού, η χώρα είναι βυθισμένη στα χρέη, η ανεργία καλπάζει και το επιστημονικό δυναμικό της χώρας κάνει προσπάθεια να μεταναστεύσει, συχνά σε κάποια άλλη από τις 10 "εξυπνότερες" χώρες του πλανήτη...
 
Οι νέοι επιστήμονες, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, αν βρουν δουλειά εργάζονται για "ψίχουλα". Συχνά κάνουν εργασίες άσχετες με το αντικείμενο που σπούδασαν, ενώ όσοι δεν έχουν φύγει ακόμα, σίγουρα "φλερτάρουν" κατά καιρούς με την ιδέα.
 
 
Άνεργοι διδάκτορες
 
Το θλιβερό φαινόμενο της αναντιστοιχίας του επιπέδου σπουδών των Ελλήνων με την επαγγελματική τους αποκατάσταση επιβεβαιώνει με τον πλέον επίσημο τρόπο σχετική έκθεση του υπουργείου Παιδείας, η οποία είχε έρθει στο φως της δημοσιότητας πριν από μερικές εβδομάδες. Στην εν λόγω έκθεση αποτυπώνονται οι τεράστιες διαφορές στα ποσοστά απασχόλησης των πτυχιούχων στη χώρα μας από το 2007 μέχρι το 2013. Τα στοιχεία που παρουσιάζονται αφορούν τόσο σε πτυχιούχους βασικών τίτλων σπουδών, όσο και σε αυτούς που έχουν ολοκληρώσει μεταπτυχιακές ή διδακτορικές σπουδές.
 
Πιο συγκεκριμένα, το 2007 το 70,1% των αποφοίτων ηλικίας 20 έως 34 ετών είχε απασχόληση για χρονικό διάστημα από 1 ως 3 χρόνια. Το 2013 και αφού έχουμε ήδη διανύσει τρία "γεμάτα" χρόνια οικονομικής κρίσης, το εν λόγω ποσοστό έπεσε στο 45,4%! Η μείωση του ποσοστού των εργαζόμενων πτυχιούχων είναι πολύ μεγάλη και όσον αφορά στην απασχόληση πέραν των τριών ετών: Το 2007 οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης απασχολούνταν σε ποσοστό 86,4%, ενώ το 2013 οι πτυχιούχοι που εργάζονταν μειώθηκαν στο 67,9%...
 
Στην έκθεση του υπουργείου αναφέρεται, εκτός των άλλων, ότι για τους απόφοιτους ΤΕΙ η ανεργία αγγίζει το 30,9%, για τους απόφοιτους πανεπιστημίων το 19%, ενώ για τους κατόχους μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου η ανεργία ανέρχεται στο 15%. Το 2007 τα αντίστοιχα ποσοστά ανέρχονταν για τους απόφοιτους ΤΕΙ στο 10,3%, για τους απόφοιτους ΑΕΙ στο 6,2%, και στο 5,9% για όσους είχαν κάνει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό.
 
 
Η κατάταξη του ΟΟΣΑ
 
Στην πρώτη θέση, σύμφωνα με την κατάταξη του ΟΟΣΑ, αν και με σημαντική πτώση στην κατάταξη, βρίσκεται η Νότια Κορέα, με το 32% των φοιτητών της να εργάζονται στις επιστήμες (στοιχεία του 2012) από το 39% το 2002.
 
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Γερμανία με ποσοστό 31% και στην τρίτη θέση η Σουηδία με ποσοστό 28%. Μάλιστα, η Σουηδία είναι η δεύτερη σε κατάταξη χώρα (μετά τη Νορβηγία) που έχει τόσο διαδεδομένη χρήση υπολογιστών στην εργασία. Υπολογίζεται ότι πάνω από τα 3/4 των Σουηδών εργαζομένων χρησιμοποιεί υπολογιστή στη δουλειά. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται άλλη μια σκανδιναβική χώρα, η Φιλανδία, με 28%, μια χώρα που, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, ειδικεύεται στην έρευνα και παραγωγή φαρμάκων.
 
Πέμπτη με ποσοστό 27% είναι η Γαλλία, με το μεγαλύτερο ποσοστό των επιστημόνων της να εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα και κυρίως στη βιομηχανία, παρά στο Δημόσιο ή τα πανεπιστήμια.
 
Στην έκτη θέση βρίσκεται η Ελλάδα με ποσοστό 26%, παρά το γεγονός ότι το 2013 οι κρατικές δαπάνες για την έρευνα μειώθηκαν στο 0,08% του ΑΕΠ, ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά στις ανεπτυγμένες χώρες. Το ποσοστό επιστημόνων στην Ελλάδα υποχώρησε από το 28% το 2002.
 
Στην έβδομη θέση βρίσκεται η Εσθονία, η οποία ανακηρύσσεται πρωταθλήτρια στην ισότητα των δύο φύλων, τουλάχιστον στις επιστήμες, αφού το 2012 ένα ποσοστό 41% των Εσθονών επιστημόνων ήταν γυναίκες.
 
Στην όγδοη θέση βρίσκεται το Μεξικό, με ποσοστό 25% από το 24% το 2002, μια χώρα που κρατά σταθερά ανοδική πορεία, παρά την απόφαση της κυβέρνησης να καταργήσει τις φοροαπαλλαγές για τις επιχειρηματικές επενδύσεις στην έρευνα και την ανάπτυξη.
 
Ακολουθεί η Αυστρία στην ένατη θέση με ποσοστό 25%, η οποία μάλιστα έχει το δεύτερο μεγαλύτερο αριθμό διδακτορικών σπουδαστών, με περίπου 6,7 γυναίκες και 9,1 άνδρες ανά 1.000 κατοίκους.
 
Τη δεκάδα συμπληρώνει η Πορτογαλία, επίσης με ποσοστό 25%, η οποία έχει το μεγαλύτερο αριθμό διδακτορικών σπουδαστών (72%) που εργάζεται στην εκπαίδευση.
 
 
Μιλώντας στη "Νέα Κρήτη", ο εκτελών καθήκοντα πρύτανη στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, Μιχάλης Ταρουδάκης, μας εξηγεί ότι το εν λόγω φαινόμενο οφείλεται εν πολλοίς στο ότι στην Ελλάδα, παραδοσιακά, τα παιδιά με το που θα τελειώσουν το σχολείο, στρέφονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και δη στις θετικές επιστήμες.
 
«Η επιθυμία των νέων στην Ελλάδα να σπουδάσουν είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με άλλες χώρες. Αυτό εξηγείται από το ότι δεν είμαστε κράτος που στηρίζεται στη βιομηχανία, ούτως ώστε οι νέοι να μπορούν να έχουν εύκολα διέξοδο σε επαγγελματικές δραστηριότητες οι οποίες δεν απαιτούν ανώτατη μόρφωση», μας λέει αρχικά ο κ. Ταρουδάκης, για να προσθέσει στη συνέχεια: «Όλα τα προηγούμενα χρόνια, όταν η Ελλάδα βρισκόταν σε ανάπτυξη και μπορούσαμε να ατενίζουμε με αισιοδοξία το μέλλον, όποιος σπούδαζε, αποκτούσε αυτόματα περισσότερες πιθανότητες να κάνει επαγγελματική καριέρα σε σχέση με κάποιον άλλο που δεν είχε τίτλους σπουδών».
 
Σύμφωνα με τον κ. Ταρουδάκη, δυστυχώς σήμερα, λόγω κρίσης, όλο το εγχώριο έμψυχο επιστημονικό δυναμικό δεν μπορεί να απορροφηθεί στην αγορά εργασίας στην Ελλάδα. Ως αποτέλεσμα, οι νέοι πτυχιούχοι στρέφονται στο εξωτερικό προκειμένου να βρουν δουλειά. Σε αντίθετη περίπτωση, παραμένοντας στη χώρα, οι προσωπικοί και οικογενειακοί τους κόποι θα μείνουν χωρίς αντίκρισμα...
 
Ελένη Σταυρουλάκη, Νικόλας Αγγελίνος