Στη βουλή οι καθυστερήσεις στο τμήμα του ΒΟΑΚ "Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος"
Επίκαιρη ερώτηση κατέθεσε η βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ Κατερίνα Σπυριδάκη
Στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού ελέγχου, η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Λασιθίου, κα Κατερίνα Σπυριδάκη, καλεί τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα, να απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα αναφορικά με τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις έναρξης κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, βάσει της Επίκαιρης Ερώτησης που κατέθεσε στη Βουλή τη Δευτέρα 08.04.2024.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Επίκαιρης Ερώτησης:
ΠΡΟΣ: Τoν Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα
ΘΕΜΑ: «Στον αέρα το Τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ»
Κύριε Υπουργέ,
579 ημέρες έχουν περάσει μετά την υπογραφή της σύμβασης έργου μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της «ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.» (22SYMV011190537 2022-09-05) για την κατασκευή του έργου: «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στη Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου». Ένα έργο του οποίου η χρηματοδότηση στηρίζεται τόσο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (αρ. πρωτ. 141271/24-12-2021 - ΑΔΑ ΨΙΓΟ46ΜΤΛΡ-ΓΤΧ) όσο και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (αρ. πρωτ. ΥΠΟΙΚ 164485/22-12-2021 - ΑΔΑ 6178Η-ΝΩΣ) ύψους 192 εκατ. ευρώ και 8 εκατ. ευρώ για τις απαλλοτριώσεις. Δυστυχώς, παρά τις επικοινωνιακές εξαγγελίες όλων των κυβερνητικών στελεχών, συμπεριλαμβανομένου και εσάς, το συγκεκριμένο έργο από τη λίστα των έργων ύψους 3,5 δις. ευρώ για την Κρήτη παραμένει ανενεργό και στάσιμο. Μάλιστα, πρόσφατα στις 11.03.2024 δώσατε την τρίτη παράταση έως τις 30.08.2024 για την 1η τμηματική προθεσμία του έργου, που βάσει του Άρθρου 8 του τεύχους Ειδικής Συγγραφής Υποχρεώσεων (Ε.Σ.Υ.) αφορά στην τελική υποβολή για έγκριση στην Υπηρεσία των μελετών για κάθε τμήμα του έργου. Ταυτόχρονα με την ίδια απόφαση δίνετε παράταση τόσο για τη 2η τμηματική έως τις 31.08.2025 όσο και για την 3η τμηματική έως τις 05.09.2025 που αφορούν στην ολοκλήρωση των χωματουργικών εργασιών των μεγάλων τεχνικών και στην ολοκλήρωση εργασιών κατασκευής όλων των τεχνικών έργων αντιστοίχως.
Από την άλλη έχουμε το τροποποιημένο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Ε.Σ.Α.Α.), το οποίο η Κυβέρνηση υπέβαλε στις 31 Αυγούστου 2023 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τον πλέον αδιαφανή τρόπο. Σύμφωνα και με την Εκτελεστική Απόφαση του Συμβουλίου της Ε.Ε. για την έγκριση του αναθεωρημένου Ε.Σ.Α.Α. της Ελλάδας, τροποποιείται λόγω «απροσδόκητων εμποδίων, καθυστερήσεων που σχετίζονται με τη σύναψη συμβάσεων και τη μεταβίβαση δικαιωμάτων ιδιοκτησίας» ο στόχος 261 και το ορόσημο 262 του μέτρου 16630 που αφορά το εν λόγω έργο, χωρίς όμως να ξέρουμε επ’ ακριβώς ποιες ήταν οι αιτίες της τόσο μεγάλη καθυστέρησης, τι ακριβώς είναι αυτό που τροποποιήθηκε σε αυτό το έργο και ποιο είναι το νέο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Σε αυτά, φυσικά, θα πρέπει να προστεθεί και το ασφυκτικό χρονικό περιθώριο υλοποίησης των έργων που χρηματοδοτούνται από το Τ.Α.Α..
Δεδομένου ότι η τελευταία παράταση αυξάνει αναπόφευκτα τις πιθανότητες του χρονικού εκτροχιασμού της υλοποίησης του έργου και την περαιτέρω ταλαιπωρία που θα υπάρξει με τις αναγκαστικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις την περίοδο της κατασκευής του, λόγω της αδυναμίας των εναλλακτικών προσβάσεων να αναλάβουν μεγάλο τμήμα του κυκλοφοριακού φόρτου,
Δεδομένου ότι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του συγκεκριμένου τμήματος του ΒΟΑΚ είναι ένα επιτακτικής φύσεως έργο για την ασφάλεια, την ευημερία και την ανάπτυξη της Κρήτης στο σύνολό της,
Ερωτάσθε Κύριε Υπουργέ,
- Ποιοι λόγοι κατέστησαν αναγκαία την τροποποίηση και ποιοι είναι οι υπεύθυνοι για την καθυστέρηση της έναρξης της κατασκευής και τη μη πραγματοποίηση του έργου όπως προέβλεπε το αρχικό Ε.Σ.Α.Α.;
- Ποιες ακριβώς τροποποιήσεις ζητήθηκαν για το συγκεκριμένο έργο από την Κυβέρνηση στο αναθεωρημένο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και με ποιους τρόπους θα εξασφαλιστεί η έγκαιρη υλοποίησή του;