Σε δοκιμαστική λειτουργία από χθες η σήραγγα μεταξύ φράγματος και Οροπεδίου Λασιθίου
Η γνωστή φράση που χρησιμοποιεί και ο λαός μας «μπήκε το νερό στ’ αυλάκι», επιβεβαιώνεται πλήρως ως προς την πλήρη λειτουργία του χρυσοπληρωμένου φράγματος Αποσελέμη
Η γνωστή φράση που χρησιμοποιεί και ο λαός μας «μπήκε το νερό στ’ αυλάκι» , επιβεβαίώνεται πλήρως ως προς την πλήρη λειτουργία του χρυσοπληρωμένου φράγματος Αποσελέμη, με τη χιονόπτωση των τελευταίων ημερών στο Οροπέδιο Λασιθίου να αποτελεί το μεγαλύτερο δώρο της φύσης και του Θεού για να εμπλουτιστεί το φράγμα μέσα από τη διασύνδεσή του με τον αγωγό, που ξεκινάει από το Οροπέδιο Λασιθίου, με μια υψομετρική διαφορά 600 μέτρων και με τεράστιες πιέσεις.
Η ολοκλήρωση του αγωγού και η διασύνδεσή του με το φράγμα συνέπεσε με το χιόνι, γεγονός που έχει προκαλέσει ενθουσιασμό στους αρμόδιους παράγοντες, φυσικά στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης και σαφέστατα στους αγρότες της περιοχής, που παρακολουθούν χιλιάδες κυβικά νερού να διοχετεύονται από χθες μέσα στο φράγμα!
Η συνολική χωρητικότητα του φράγματος είναι 26 εκατομμύρια κυβικά. Και πλέον, λόγω του χιονιού, πέφτουν μέσα στο φράγμα μέσω του αγωγού ένα εκατομμύριο κυβικά ανά 24ωρο, όπως λέει στη “Νέα Κρήτη” ο διευθυντής Υδραυλικών Έργων του ΟΑΚ Μάρκος Πατρελάκης.
Συγκεκριμένα, ξεκίνησε η δοκιμαστική λειτουργία του αγωγού. Η δυνατότητα του αγωγού είναι να μεταφέρει 50.000 κυβικά την ώρα. Δηλαδή, σε ένα 24ωρο στη φουλ λειτουργία του αγωγού, η ποσότητα του νερού στο φράγμα θα φτάνει το ένα εκατομμύριο κυβικά και, σύμφωνα με τον κ. Πατρελάκη, αν συνεχιστεί ο χειμώνας με τους ίδιους ρυθμούς, δε θα είναι καθόλου παράξενο φέτος να δούμε το φράγμα του Αποσελέμη να γεμίζει ως την άνοιξη!
«Τα χιόνια είναι ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα. Διότι έχουμε μια ποσότητα νερού λόγω χιονιού, το οποίο λειώνει σιγά-σιγά και, κατεβαίνοντας από τον αγωγό, πάει κατευθείαν στη λίμνη του φράγματος»...
Στο σημείο αυτό, ο αρμόδιος του ΟΑΚ λέει στη “Νέα Κρήτη” ότι η σήραγγα έχει συνολικό μήκος 3.400 μέτρα. Έχει διάμετρο 4 μέτρα και 10 εκατοστά. Μέσα σε αυτήν υπάρχει ένας αγωγός από χαλυβδοσωλήνα διαμέτρου 1,5 μέτρου.
Αυτός τοποθετήθηκε με ένα μικρό τρενάκι, που τοποθετούσε τον αγωγό πάνω σε σίδερα που έχουν απόσταση 6 μέτρα το ένα από το άλλο, γιατί το συνολικό μήκος της κάθε σωλήνας είναι περίπου 13 μέτρα. Ο αγωγός αυτός, επειδή είναι η σήραγγα κεκλεισμένη, έχει πολύ μεγάλη υψομετρική διαφορά στην αρχή και στο τέλος. Είναι περίπου 600 μέτρα η υψομετρική διαφορά. Αυτό σημαίνει ότι η πίεση εξόδου του νερού είναι στις 60 ατμόσφαιρες. Είναι μια πολύ μεγάλη πίεση. Να σκεφτείτε ότι το πάχος του τοιχώματος του αγωγού εκεί που καταλήγει, στην έξοδο της σήραγγας, είναι 23 χιλιοστά. Περίπου 2,5 πόντοι χάλυβα»...
Στο σημείο αυτό, ο Μάρκος Πατρελάκης εξηγεί και το σύστημα εκείνο το οποίο χρησιμοποιείται για να εκτονώσει τις πιέσεις και να αποτρέψει ένα ενδεχόμενο ατύχημα.
«Ο αγωγός καταλήγει σε δύο βαλβίδες καταστροφής ενέργειας, οι οποίες είναι τέτοιου τύπου, έχουν δηλαδή ένα τέτοιο μηχανισμό, που ανακατεύεται ο αέρας με το νερό και καταστρέφεται η ενέργεια. Έτσι βγαίνει το νερό με μια ταχύτητα ικανοποιητική και από την υπερχείλιση της καταστροφής ενέργειας πέφτει σε μια διώρυγα που έχουμε κατασκευάσει, 1,5 χιλιομέτρου περίπου, και αυτή η διώρυγα οδηγεί το νερό στο φράγμα»...
35.000 κυβικά νερού την ώρα - Καλοί οιωνοί για να γεμίσει το φράγμα
Όπως εξηγεί ο κ. Πατρελάκης, ο αγωγός γέμισε προχθές το βράδυ. Τέθηκε σε λειτουργία χθες το πρωί δοκιμαστικά. Και η παροχή που επιτεύχθηκε μέχρι το απόγευμα έφτασε τα 35.000 κυβικά την ώρα.
«Με τα 35.000 κυβικά την ώρα φτάνουμε γύρω στο 1 εκατομμύριο κυβικά το 24ωρο. Εάν συνεχίσει με αυτόν τον ρυθμό ο χειμώνας, είναι πολύ πιθανόν να γεμίσει φέτος το φράγμα. Σήμερα έχουμε συγκεντρώσει γύρω στα 2.300.000 κυβικά. Η χωρητικότητα είναι 26.000.000 κυβικά»...
Τέλος, να αναφέρουμε ότι - με βάση τα στοιχεία που μας έδωσε ο ίδιος - η σήραγγα μαζί με άλλα έργα που έγιναν για την ολοκλήρωσή της, τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν κ.λπ., είναι συνολικού προϋπολογισμού 43 εκατομμυρίων ευρώ. Η ολοκλήρωση της σήραγγας σηματοδοτεί ουσιαστικά και την ολοκλήρωση του πολυσυζητημένου έργου, αφού τα έργα τα οποία πρόκειται να γίνουν από ’κει και πέρα στο Οροπέδιο Λασιθίου, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης, χρηματοδοτούνται από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και δεν είναι κομμάτι του προϋπολογισμού του έργου.
neakriti.gr