Τα επόµενα χρόνια σε πολλές περιοχές θερµοκηπιακής αλλά και υπαίθριας καλλιέργειας στην Κρήτη, στην Πελοπόννησο ακολούθησαν πειραµατικά σε περισσότερα είδη. Πιπεριά, µελιτζάνα, πεπόνι ήταν τα πρώτα υβρίδια που έδωσαν λύσεις στα πρώτα χρόνια παρουσίας της εταιρείας Rijk Zwaan στην Ελλάδα. Στη δεκαετία του 1980 η εταιρεία αποφασίζει από κοινού µε την ίδρυση της Agrosystem την έναρξη πειραµατικού σταθµού µε στόχο τον υβριδισµό και την παραγωγή νέων υβριδίων µε γνώµονα την παρουσίαση γενετικού υλικού µε καλύτερη προσαρµογή στις κλιµατικές συνθήκες της περιοχής.
Συγκεκριµένα στην περιοχή Ν. Μύρτος Ιεράπετρας στο πρώτο θερµοκήπιο µε γενετιστές µέσα σε λίγα χρόνια τα πρώτα υβρίδια πιπεριάς δοκιµάστηκαν πειραµατικά σε παραγωγούς. Στη συνέχεια ακολούθησαν και άλλες καλλιέργειες όπως αγγούρι, µελιτζάνα και ντοµάτα. Καρπός αυτής της προσπάθειας ήταν η πιπεριά Sammy, το αγγούρι Dias, η πιπεριά ντολµάς Balo, το πεπόνι Melina και η µελιτζάνα Ecavi. Υβρίδια που γρήγορα αποκτούν µεγάλο ποσοστό της αγοράς και ανοίγουν παράλληλα το δρόµο στην εξαγωγή σε προϊόντα πέρα από το αγγούρι. Πρωτόπορος και µε πολύπλευρο τρόπο σκέψης ο Μιχάλης Κεχαγιαδάκης πάντα είχε όραµα την ανάπτυξη της αγοράς των κηπευτικών µε πιο παραγωγικά υβρίδια και µε στόχο το κοµµάτι των εξαγωγών ειδικά την δύσκολη περίοδο του χειµώνα.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 δηµιουργείται το Εδαφολογικό Εργαστήριο µε σκοπό την καλύτερη ενηµέρωση των παραγωγών σε θέµατα θρέψης αλλά και σε περιπτώσεις προβλήµατων την έγκυρη λύση εφόσον αυτά αφορούν εδαφολογικούς παράγοντες. Το 2000 ξεκινά η παραγωγή και η διάθεση σποροφύτων από το φυτώριο Κρόνος µε την ίδια αφοσίωση στην ποιότητα σε αυτόριζα αλλά και σε εµβολιασµένα φυτά . Ο πειραµατικός σταθµός συνεχίζει να δίνει χρήσιµα αποτελέσµατα για τα νέα υβρίδια αλλά και τα αποδεικτικά (demo fields) συγκρίνουν τα νέα µε τα ήδη εµπορικά υβρίδια της αγοράς.
Παραπάνω από εμπορική συνεργασία
Η αντιπροσώπευση των προϊόντων του Rijk Zwaan ήταν κάτι παραπάνω από µια εµπορική συνεργασία, δηµιουργήθηκε µια σχέση στενής φιλίας µεταξύ των ιδιοκτητών της ολλανδικής εταιρείας και του ιδρυτή Μιχάλη Κεχαγιαδάκη. Έτσι πριν τον άδικο χαµό του το Σεπτέµβρη 2014 είχαν αρχίσει οι συζητήσεις για την οµαλή µετάβαση στη νέα κατάσταση, δηλαδή στην αντιπρόσωπευση των σπόρων από τη θυγατρική Rijk Zwaan Hellas, ενώ παράλληλα και τη συνέχιση των δραστηριοτήτων του φυτωρίου από την οικογένεια Κεχαγιαδάκη.
Το επόµενο βήµα βρίσκει όλους τους εργαζοµένους της Agrosystem να µεταφέρονται στη νέα εταιρεία συµπεριλαµβανοµένου του Εδαφολογικού Εργαστηρίου και του πειραµατικού σταθµού. Τα κεντρικά γραφεία θα βρίσκονται στο 2ο χλµ. Ιεράπετρας - Αγ .Νικολάου και στην Αθήνα στη Σολωµού 33 στο Περιστέρι.
Από 1ης Ιανουαρίου 2016
Η εταιρεία Rijk Zwaan Hellas, που έχει ήδη συσταθεί, θα µπορεί από την 1η Ιανουαρίου 2016 να προµηθεύει τις ποικιλίες και τα υβρίδια που εµπιστεύονται µεγάλη µερίδα των Ελλήνων παραγωγών. Η διοίκηση της νέας εταιρείας θα αποτελείται από τους Χρήστο Λάβδα και ∆ιαµαντή Τσιατούρα, οι οποίοι εργάζονται πολλά χρόνια στην Agrosystem στην θέση του εµπορικού και τεχνικού διευθυντή αντίστοιχα. Στόχοι της νέας εταιρείας είναι η επένδυση κατασκευής νέου πειραµατικού σταθµού και γραφείων σε ιδιόκτητη έκταση στην Ιεράπετρα. Είναι άλλωστε πολιτική της µητρικής εταιρείας να θέτει τις βάσεις στα κέντρα θερµοκηπιακής καλλιέργειας της κάθε χώρας, ειδικά στις µεσογειακές.
«Μοιραζόμαστε ένα υγιές μέλλον»
Με κεντρικό µήνυµα Sharing a healthy future (µοιραζόµαστε ένα υγιές µέλλον) η Rijk Zwaan προσπαθεί να βελτιώσει την γκάµα των προϊόντων σε ανθεκτικότητες για την παραγωγή λαχανικών µε λιγότερες εφαρµογές φυτοπροστατευτικών. Ήδη προϊόντα µε brand name όπως το Caribbean Gold, Salanova και η πιπεριά Palermo έχουν ξεχωριστή θέση στο χώρο των κηπευτικών σε παγκόσµιο επίπεδο. Ακόµη και σε µέσα κοινωνικής δικτύωσης κάνει αισθητή την παρουσία της µε ιστοσελίδες όπως το www.lovemysalad.com φέροντας σε επαφή όλη την εφοδιαστική αλυσίδα παραγωγούς, µεταποιητές, super market αλλά και τους καταναλωτές.
Αυτό εξασφαλίζει ότι είναι πάντα σε θέση να ανταποκριθεί στις συνεχώς µεταβαλλόµενες απαιτήσεις της αγοράς και να προσφέρει προστιθέµενη αξία στα φυτώρια, καλλιεργητές και τους εξαγωγείς . Με την ανταλλαγή ιδεών µεταξύ τους, όχι µόνο για την καλλιέργεια αλλά και για τις πωλήσεις, θα βοηθήσουµε τις αναπτυσσόµενους συνεργάτες µας για να πάρουν το καλύτερο από τις ποικιλίες µας. Με τον τρόπο αυτό, µαζί, µπορούµε να κάνουµε τα λαχανικά νοστιµότερα, πιο ελκυστικά, πιο εύκολα να προετοιµαστούν και ακόµη πιο υγιή.
Κείμενο από το περιοδικό Fresher Νοεμβρίου 2015