Ένα κλίμα διάχυτου προβληματισμού, επιφυλάξεων, ανησυχίας και περίεργων σκέψεων καταγράφεται σε τοπικό επίπεδο στον απόηχο των διαρροών του υπουργείου Υποδομών περί αλλαγής πλάνων - αίφνης και προ των πυλών της δημοπράτησης - σε σχέση με το μεγάλο έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ.
Επί αυτού καθαυτού του νέου σχεδιασμού που προβλέπει “σπάσιμο” του έργου σε τρία κομμάτια και τρεις διαφορετικούς διαγωνισμούς (έναν με παραχώρηση, έναν με ΣΔΙΤ και έναν ως δημόσιο έργο) δε λείπουν και κάποιες “φωνές” που έχουν θετική “ματιά”, θεωρώντας το πιο ρεαλιστικό. Κάποιοι - και αυτή είναι μια άποψη που απηχεί και την πλευρά της Περιφέρειας Κρήτης, που επί του παρόντος τηρεί στάση αναμονής ενόψει επίσημων ανακοινώσεων - θεωρούν ότι είναι πιο ρεαλιστικός ο τρόπος αυτός της υλοποίησης και πιο ωφέλιμος ενδεχομένως και από πλευράς κατασκευαστικής, εργολαβικής και οικονομικής.
Εντούτοις, έχει προκαλέσει γενική θυμηδία η χρονική συγκυρία της διαρροής του όλου ανασχεδιασμού για τον ΒΟΑΚ!
Θεωρείται δηλαδή αντιμετώπιση εμπαιγμού απέναντι στην Κρήτη το να θυμάται ξαφνικά, και ενώ αναμένουμε - υποτίθεται - από μέρα σε μέρα την προκήρυξη του διαγωνισμού, να πλασάρει το υπουργείο κυκλοφοριακά στοιχεία και μετρήσεις (περσινά) για να προτάξει ότι δεν μπορεί να προχωρήσει με βάση το γνωστό σχεδιασμό, δηλαδή με παραχώρηση, όλο το τμήμα από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο και άρα θα πρέπει να τεμαχιστεί το έργο σε τρία διαφορετικά έργα... Δεν είναι λίγοι, μάλιστα, εκείνοι που εξέλαβαν τις διαρροές του υπουργείου περί αλλαγής πλάνων ως μια ωραία... ντρίπλα υποχώρησης για το έργο... Χώρια βεβαίως τις εύλογες, αν μη τι άλλο, αντιδράσεις που υπάρχουν στο Λασίθι, καθώς με το νέο σχεδιασμό την πληρώνει πάλι ο συγκεκριμένος νομός, αφού το τμήμα Χερσονήσου-Αγίου Νικολάου μένει εκτός του διαγωνισμού της παραχώρησης και θα δρομολογηθεί το μισό (Χερσόνησος-Νεάπολη Λασθίου) με ΣΔΙΤ και το άλλο μισό (Νεάπολη-Αγ. Νικόλαος) ως αμιγώς δημόσιο έργο.
Το ξέσπασμα του Αντώνη Ζερβού
Απογοητευμένος, οργισμένος από τα νεότερα δεδομένα - βάσει πάντοτε διαρροών και όχι επίσημων ανακοινώσεων - γύρω από το έργο του ΒΟΑΚ εμφανίστηκε ο δήμαρχος Αγίου Νικολάου, Αντώνης Ζερβός.
«Ήταν προδιαγεγραμμένη η εξέλιξη αυτή, που φυσικά αποτελεί μια μεγάλη αδικία για τη δική μας περιοχή και τον αδικημένο νομό Λασιθίου. Το όλο σκηνικό που είδαμε τους τελευταίους μήνες, η κίνηση αυτή με την Περιφέρεια που πλήρωσε με δικά της χρήματα για να γίνει τεχνική μελέτη και για το κομμάτι Χερσονήσου-Αγίου Νικολάου ήταν απλώς για να κερδηθεί χρόνος πολιτικά. Εγώ και πολύς κόσμος αυτό που αντιλαμβανόμαστε είναι ότι δεν τους ενδιαφέρει ο ΒΟΑΚ στο σύνολό του. Τους ενδιαφέρει απλώς να ανακατασκευαστεί το κομμάτι του ΒΟΑΚ που συνδέει τα δύο μεγάλα αεροδρόμια Ηρακλείου και Χανίων. Το έχω πει πολλές φορές και το επαναλαμβάνω με πόνο ψυχής: Για κάποιους φαίνεται ότι η Κρήτη σταματά στην Τάρμαρο!», ξέσπασε μιλώντας στην εφημερίδα “Νέα Κρήτη” ο δήμαρχος Αγίου Νικολάου και συνέχισε: «Είδαμε σε αυτά που διέρρευσαν από το υπουργείο για αλλαγή σχεδιασμού ως βασικό επιχείρημα, λέει, τα στοιχεία για τους κυκλοφοριακούς φόρτους του ΒΟΑΚ. Όχι απλά θυμήθηκαν τώρα ξαφνικά στοιχεία και μετρήσεις περσινές, αλλά δεν παρουσιάζουν τα στοιχεία ως έχουν. Μας λένε ότι το κομμάτι προς Άγιο Νικόλαο δεν παρουσιάζει, υποτίθεται, τέτοια κυκλοφορία που να μπορεί να περιλαμβάνεται στο έργο της παραχώρησης. Αλήθεια τώρα... Ξέρετε τι λένε οι περσινές μετρήσεις; Το τμήμα Χερσονήσου-Αγίου Νικολάου έχει μέση κυκλοφορία ημερησίως 10.500 οχήματα. Το τμήμα από Βρύσες Χανίων μέχρι Σίσες, που είναι μέσα στο έργο της παραχώρησης, έχει μέση κυκλοφορία λίγο πάνω από τα 7.000 οχήματα!».
Λ. Αυγενάκης: «Εμπαιγμός διαρκείας»
Για εμπαιγμό διαρκείας και αλλαγή συνεχώς των πλάνων χωρίς συγκροτημένο σχεδιασμό κάνουν λόγο στη Νέα Δημοκρατία.
Με φόντο τις διαρροές περί κατάτμησης του διαγωνισμού για τον ΒΟΑΚ, ο γραμματέας και βουλευτής Ηρακλείου της Ν.Δ. Λευτέρης Αυγενάκης έβγαλε χθες μια ιδιαίτερα καυστική ανακοίνωση, στην οποία αναφέρει: «Κάθε... τρεις και λίγο, η κυβέρνηση μιλά για νέο σχεδιασμό στο έργο του ΒΟΑΚ. Ανακοινώνει διαφορετικές διαδικασίες, διαφορετικό τμήμα του έργου, διαφορετικές προθεσμίες και δίνει... κι άλλα ραντεβού. Για να διαψεύσει μετά από λίγο... τον ίδιο της τον εαυτό!
Συνεχίζει να εμπαίζει τους πολίτες της Κρήτης και κάθε τόσο προτείνει διαφορετική λύση για το ΒΟΑΚ. Ο κ. Σπίρτζης προσπαθεί να βρει μεθόδους για να καλύψει το ανύπαρκτο έργο του!
Χωρίς καμία απολύτως μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, χωρίς καθορισμένο θεσμικό πλαίσιο, χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, με άγνοια του συνολικού αριθμού των υπό κατασκευή χιλιομέτρων, με ανολοκλήρωτες απαλλοτριώσεις, και μετά από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις και άλλες τόσες αλλαγές σχεδιασμού, η κυβέρνηση, ο κ. Σπίρτζης και ο κ. Τσίπρας έρχονται σήμερα να... θυμηθούν τη μελέτη κυκλοφοριακού φόρτου.
Μάλιστα, ο κ. Σπίρτζης, με περσινές μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου... θυμάται φέτος να τις αξιολογήσει και να κρίνει ότι είναι ασύμφορο διότι... δε δικαιολογούν την κατασκευή αυτοκινητόδρομου ή την ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Και αφού η δημοπράτηση του έργου πάει από παράταση σε... παράταση και πάλι... παράταση, ο υπουργός αφήνει να διαρρεύσουν νέα σχέδια για σπάσιμο του έργου σε επιμέρους τμήματα!»...
neakriti.gr