«Πράσινο φως» για τις συμβάσεις υδρογονανθράκων σε περιοχές της Κρήτης
Πέρασαν κατά πλειοψηφία από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής οι συμβάσεις μίσθωσης
Με τις θετικές ψήφους των τριών από τα 6 κόμματα της ελληνικής Βουλής πέρασαν από την αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή οι συμβάσεις μίσθωσης τεσσάρων περιοχών σε Κρήτη και Ιόνιο για έρευνες και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων.
Στη συνεδρίαση, υπέρ των συμβάσεων τάχθηκαν οι βουλευτές της Ν.Δ., του Κινήματος Αλλαγής και της Ελληνικής Λύσης. Επιφύλαξη δήλωσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Κατά των συμβάσεων τάχθηκαν το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ 25.
Με ισάριθμα σχέδια νόμου προωθούνται συμβάσεις που είχαν προετοιμαστεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και, όπως είπε η κυβέρνηση, έχουν κατατεθεί αυτούσια στη Βουλή. Πρόκειται ειδικότερα για:
- την «κύρωση της Σύμβασης Μίσθωσης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της εταιρείας «Ελληνικά Πετρέλαια Ανώνυμη Εταιρεία» για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη θαλάσσια περιοχή 10, Ιόνιο Πέλαγος, Ελλάδα»,
- την «κύρωση της Σύμβασης Μίσθωσης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών “Repsol Exploracion S.A” και «Ελληνικά Πετρέλαια Ανώνυμη Εταιρεία» για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη θαλάσσια περιοχή “Ιόνιο”, Δυτική Ελλάδα»,
- την «κύρωση της Σύμβασης Μίσθωσης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών “Total E&P Greece B.V”, “ExxonMobil Exploration and Production Greece (Crete) B.V.” και “Ελληνικά Πετρέλαια Ανώνυμη Εταιρεία” για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη θαλάσσια περιοχή “Νοτιοδυτικά Κρήτης”, Ελλάδα»,
- την «κύρωση της Σύμβασης Μίσθωσης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών “Total E&P Greece B.V”, “ExxonMobil Exploration and Production Greece (Crete) B.V” και «Ελληνικά Πετρέλαια Ανώνυμη Εταιρεία» για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη θαλάσσια περιοχή «Δυτικά Κρήτης», Ελλάδα».
Πριν την ολοκλήρωση της συζήτησης, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς, αναφέρθηκε στη γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδας και πρόσθεσε ότι με τις συμβάσεις αυτές θα υπάρξουν σημαντικά οικονομικά οφέλη, σε όλες τις φάσεις και σε όλα τα οικόπεδα.
«Τα οικονομικά οφέλη είναι συγκεκριμένα και θα υπάρξουν σε όλες τις φάσεις του έργου. Στη φάση της έρευνας, τα πρώτα 8 χρόνια, είναι 140 εκατομμύρια τα οικονομικά οφέλη, και στη συνέχεια έχουν προβλεφθεί ρήτρες, φορολογικά έσοδα για το κράτος - ποσοστό 5% θα πάει στις Περιφέρειες».
Εισηγήσεις: «Άμεσο και έμμεσο όφελος για την οικονομία»
Στη συζήτηση που προηγήθηκε, ο εισηγητής της Ν.Δ. Μάξιμος Σενετάκης αναφέρθηκε στη σημασία των συμβάσεων.
«Είναι ευτύχημα που ο ΣΥΡΙΖΑ κατανόησε τη σημασία που έχει η μετατροπή της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο για τη συνολική αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας με άξονα την ενέργεια», είπε ο εισηγητής της Ν.Δ. Τόνισε δε ότι «δεν είναι μόνο η ασφάλεια και η σταθερότητα που επιτυγχάνεται με την αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας και με τη μετατροπή της σε ενεργειακό κόμβο», αλλά με τις συμβάσεις επιτυγχάνεται άμεσο και έμμεσο όφελος για την εθνική και την τοπική οικονομία.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, υπογράμμισε ότι οι τέσσερις συμβάσεις έρχονται στη Βουλή, ενώ πολλά έχουν αλλάξει από την παρούσα κυβέρνηση εις βάρος των συμφερόντων της χώρας. Ο πρώην αναπληρωτής υπουργός υπογράμμισε ότι η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ στα ενεργειακά βασίστηκε στην κεντρική επιλογή τού να υπάρχει ένας σοβαρός δημόσιος βραχίονας, όπως είναι τα Ελληνικά Πετρέλαια, με ισχυρή συμμετοχή του Δημοσίου - και ήταν επίσης μια πολιτική προσαρμογής της χώρας στις ανάγκες του περιβάλλοντος.
«Είναι πασιφανής και στις τέσσερις συμβάσεις η άποψή μας για τη συμμετοχή των ΕΛ.ΠΕ. και δεν έχει να κάνει μόνο με μεγάλο οικονομικό όφελος του Δημοσίου από την πιθανή εκμετάλλευση, αλλά και με την πολιτική μας για την τοπική ανάπτυξη, το περιβάλλον», είπε και εξήγησε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δηλώνει επιφύλαξη επειδή η κυβέρνηση έχει ήδη δηλώσει την πρόθεσή της για την πλήρη απόσυρση του Δημοσίου και την απόσυρση απ’ όλα τα συμφέροντα του Δημοσίου, που εκφράζονται μέσα από τα ΕΛ.ΠΕ.
«Είμαστε υπέρ των παραγωγικών επενδύσεων, αλλά και του κοινωνικού ελέγχου στα ΕΛ.ΠΕ. με διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος. Τα ΕΛ.ΠΕ. δεν είναι μια απλή εταιρεία, που απλά την πουλάμε για να κάνουμε ταμείο, εμείς και δυστυχώς και οι δανειστές. Είναι μια εταιρεία με σημαντικό αντίκτυπο στην ελληνική οικονομία αλλά και τα εθνικά συμφέροντα και δικαιώματα», είπαν οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής. Τόνισαν επίσης ότι «πρέπει να ξεκαθαρίσει πρώτα η επιλογή που έχει η κυβέρνηση με τη ΔΕΠΑ, διότι η συμμετοχή των ΕΛ.ΠΕ. στη ΔΕΠΑ είναι 35%».
Κατά των συμβάσεων δήλωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, ο οποίος και τις χαρακτήρισε συμβάσεις κλοπής πολύτιμου ενεργειακού πόρου.
«Η κύρωση των τεσσάρων συμβάσεων παραχώρησης είναι η πλήρης επιβεβαίωση της συνέχισης της κυβερνητικής πολιτικής. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε τη σκυτάλη στην κυβέρνηση της Ν.Δ. και συνεχίζει το ίδιο έργο, γιατί πρόκειται για τέσσερις συμβάσεις που φέρουν την υπογραφή του προηγούμενου υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος, κύριου Σταθάκη. Από αυτή την άποψη, σηκώνουμε τα χέρια ψηλά ώρες-ώρες με τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ. Λένε “άλλαξε το περιβάλλον”. Ποιο περιβάλλον άλλαξε; Λένε ότι “τα ΕΛ.ΠΕ. θα ιδιωτικοποιηθούν”, μα και επί ΣΥΡΙΖΑ τα ΕΛ.ΠΕ. ήταν σε πορεία ιδιωτικοποίησης», παρατήρησε ο βουλευτής του ΚΚΕ.
«Οι συμβάσεις συνιστούν την εκχώρηση του ορυκτού πλούτου της χώρας σε επιχειρηματικούς ομίλους, στις πολυεθνικές του κλάδου, σε σύμπραξη με τους εγχώριους μονοπωλιακούς ομίλους», υποστήριξε ο βουλευτής του ΚΚΕ.
«Το ΜέΡΑ25 είναι το μόνο κόμμα, το οποίο είναι ξεκάθαρα κατά των εξορύξεων. Όχι επειδή η σύμβαση δεν είναι τέλεια. Όχι επειδή καρπώνονται όλοι ισότιμα το αποτέλεσμα των εξορύξεων, αλλά επειδή αυτές οι εξορύξεις, για το συμφέρον της κοινωνίας και το περιβάλλον, πρέπει να σταματήσουν. Αυτοί οι υδρογονάνθρακες πρέπει να μείνουν για πάντα στον βυθό και να μην τους αγγίξει κανείς», δήλωσε ο Κρίτων Αρσένης.
Παρέμβαση Φάμελλου για τους υδρογονάνθρακες στην Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ
«Σήμερα θα συζητήσουμε για την κύρωση πολύ σημαντικών συμβάσεων, όπου και στις τέσσερις συμβάσεις συμμετέχουν τα Ελληνικά Πετρέλαια. Πρόκειται για ένα θέμα που αφορά οικονομικά, περιβαλλοντικά ζητήματα, καθώς και τα γεωπολιτικά συμφέροντα της χώρας. Σήμερα όμως, δεν παρευρίσκεται στην αίθουσα κανείς από τους Υπουργούς που συνυπογράφουν το νομοσχέδιο. Νομίζω ότι τουλάχιστον ο κύριος Χατζηδάκης όφειλε να είναι εδώ. Θέτουμε ξεκάθαρο πολιτικό ζήτημα εκπροσώπησης της Κυβέρνησης και περιμένουμε κάποια απάντηση από πλευράς του κυρίου Χατζηδάκη.
Η επιλογή μας για την έρευνα και αξιοποίηση των υδρογονανθράκων βασίστηκε στην προϋπόθεση ύπαρξης ενός σοβαρού δημόσιου βραχίονα άσκησης πολιτικής, όπως είναι τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), με ισχυρή συμμετοχή του δημοσίου αλλά και σε μία πολύ μεγάλη στροφή όσον αφορά την κλιματική αλλαγή και την προσαρμογή της πολιτικής της χώρας στις ανάγκες του περιβάλλοντος.
Η επιλογή μας για τη συμμετοχή των ΕΛΠΕ στις συμβάσεις δεν σχετίζεται μόνο με το μεγάλο οικονομικό όφελος του ελληνικού δημοσίου, αλλά και με τη μεγαλύτερη ευαισθησία και την πολιτική ευθύνη για την τοπική ανάπτυξη, τα περιβαλλοντικά και γενικότερα κοινωνικά ζητήματα.
Δώσαμε ιδιαίτερο βάρος στη γεωπολιτική σημασία της αξιοποίησης κοιτασμάτων υδρογονανθράκων αλλά και στη διαχείριση των τιμών αργού πετρελαίου που επηρεάζουν την ελληνική οικονομία.
Σήμερα όμως δεν βρισκόμαστε στο ίδιο σημείο καθώς η κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει την πρόθεσή της να προχωρήσει σε πλήρη απόσυρση του δημόσιου από τα ΕΛΠΕ. Αν βεβαίως επιβεβαιωθεί, θα πρόκειται για μια απόφαση άμεσου ξεπουλήματος των φυσικών μας πόρων και των ωφελειών από την αξιοποίηση υδρογονανθράκων. Προκρίνεται μάλιστα το σενάριο το ξεπούλημα να γίνει απευθείας σε ιδιώτες, χωρίς διενέργεια διαγωνισμού και χωρίς κάποιο τίμημα για το δημόσιο. Αυτό δυστυχώς, ξεπερνά τα όρια της πολιτικής ευθύνης.
Μας προβληματίζει ακόμη ιδιαίτερα, ότι στο προς διαβούλευση αναπτυξιακό σχέδιο νόμου, αποσύρθηκε για πρώτη η αναπτυξιακή στρατηγική, στην οποία περιλαμβάνονται οι στόχοι της Συμφωνίας των Παρισίων, αλλά και οι στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση δεν έχει ούτε αναπτυξιακή πολιτική, ούτε ένα ενιαίο πλαίσιο που να είναι συμβατό με το κλίμα και τη βιωσιμότητα του πλανήτη, ώστε εκεί να ενταχθεί η σημερινή συζήτηση. Αναρωτιόμαστε ακόμη, σε ποιον ορίζοντα μας οδηγείτε αφού, από τη μία κάνετε δηλώσεις περί απολιγνιτοποίησης από το βήμα του ΟΗΕ και από την άλλη θέλετε να χρηματοδοτήσετε τις εξορύξεις.
Τα ΕΛΠΕ, το 2014, παρουσίασαν περί τα 370 εκατ. ευρώ ζημίες. Η κυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου και η τότε Διοίκηση, την οποία επανέφερε τώρα η Ν.Δ. μαζί με τον Όμιλο (ΠΕΤΡΟΛΑ -ΛΑΤΣΗ), οδηγούσαν την επιχείρηση σε όλεθρο. Σήμερα όμως, η επιχείρηση παρουσιάζει ρεκόρ κερδοφορίας με μέσο όρο EBITDA 750 εκατ. για την τετραετία 2015 - 2018. Πρόκειται για ένα από τους πιο κερδοφόρος ομίλους στην Ελλάδα, με 60 % εξαγωγές.
Το 2015 κληρονομήσαμε, από την κυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου, μια κακή συμφωνία, που προέβλεπε την πώληση του συνόλου του ποσοστού του δημοσίου. Μετά από διαπραγμάτευση, καταφέραμε να την τροποποιήσουμε ώστε, να παραχωρήσει ποσοστό και ο ιδιώτης εταίρος και θέσαμε δικαιώματα αρνησικυρίας, βέτο για το ελληνικό δημόσιο, σχετικά με τη λειτουργία των διυλιστηρίων, τις προμήθειες αργού, τα εθνικά αποθέματα και τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων.
Όλα αυτά είναι παρελθόν πλέον για την κυβέρνηση της Ν.Δ. καθώς δεν την απασχολεί το δημόσιο συμφέρον. Ακούμε ότι ο ιδιώτης αποσύρει το ποσοστό του από ενδεχόμενη πώληση. Αυτό, παρότι συμφωνήσαμε με τους θεσμούς, τον Ιούνιο του 2019, να επαναδιαπραγματευτούμε την πώληση. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όμως, είναι πρόθυμη στις ιδιωτικοποιήσεις και στο ξεπούλημα.
Είναι πολύ κρίσιμο το ζήτημα, καθώς η Νέα Δημοκρατία έχει τροποποιήσει το πλαίσιο στο οποίο κυρώνονται σήμερα οι συμβάσεις και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή η απόφαση δωρεάς των ΕΛΠΕ στον όμιλο Λάτση.
Τίθεται, λοιπόν, το εύλογο ερώτημα σε ποιους επιχειρηματίες θα παραχωρήσει η κυβέρνηση τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων με την κύρωση των συμβάσεων, εφόσον δεν θα συμμετέχουν πλέον τα Ελληνικά Πετρέλαια και το ελληνικό δημόσιο; Διότι αν δεν κάνω λάθος και στις τέσσερις συμβάσεις μετέχουν τα Ελληνικά Πετρέλαια και μάλιστα σε μια από αυτές κατά 100%.
Οφείλω να σημειώσω ότι, παραλάβαμε απόλυτη ανοργανωσιά και ελλείψεις στο πλαίσιο της αξιοποίησης κοιτασμάτων υδρογονανθράκων. Παραλάβαμε μία κακή στρατηγική με την προκήρυξη πολλών οικοπέδων, κάτι που μείωνε την αξία των δικαιωμάτων, το σχέδιο Μανιάτη. Εμείς ενεργοποιήσαμε και στελεχώσαμε τον αρμόδιο Φορέα, την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ). Δεν είχε γίνει ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις offshore περιοχές και αυτό προχώρησε με την κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ώστε, να υπάρχει η αρμόδια υπεύθυνη Αρχή για την ασφάλεια των γεωτρήσεων. Απαγορεύσαμε επιπλέον, την εκμετάλλευση σχιστολιθικού αερίου, με το ν.4602/19, θεσπίσαμε τα περιφερειακά παρατηρητήρια για τη συμμετοχή της κοινωνίας και τον περιβαλλοντικό έλεγχο. Προχωρήσαμε επιπρόσθετα, στην υπογραφή τριμερούς διακρατικής συμφωνίας με το Ισραήλ και την Κύπρο για την αντιμετώπιση ατυχημάτων και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας.
Σε περιβαλλοντικό επίπεδο κάναμε πολύ μεγάλες αλλαγές που αποτυπώνονται ξεκάθαρα στις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τις θαλάσσιες περιοχές του Ιονίου, όπου αναφέρουν ρητά ότι απαγορεύεται η εκμετάλλευση σε περιοχές NATURA2000, κάτι που δεν υπήρχε στις προηγούμενες συμβάσεις. Εισαγάγαμε ταυτόχρονα, στο πλαίσιο έρευνας, όλες τις απαιτούμενες ρυθμίσεις για την ελαχιστοποίηση των επιδράσεων των σεισμικών ερευνών στα θαλάσσια θηλαστικά και στη θαλάσσια βιοποικιλότητα, εισάγαμε όλες τις προβλέψεις της ACCOBAMS και θέσαμε ζήτημα ευθυνών για την αντιμετώπιση της ρύπανσης και επιπλέον ευθύνες στο επίπεδο των σεισμικών ερευνών, εκτός της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να προστατεύεται το οικοσύστημα. Και βέβαια, στις τέσσερις συμβάσεις προβλέπεται σε ειδικό άρθρο την ύπαρξη ανεξάρτητου μελετητή, εγκεκριμένου από τον εκμισθωτή, για την αξιολόγηση των επιπτώσεων.
Όμως αυτά αφορούν τον περιβαλλοντικό παράγοντα των εξορύξεων. Τίθεται ένα ερώτημα. Σε ποιο πλαίσιο της αγοράς, με ποιο σχέδιο θα παράγονται υδρογονάνθρακες; Πρέπει πια να παράγονται;
Το εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα, που εμείς τουλάχιστον παραδώσαμε ως προσχέδιο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συμπεριελάμβανε το φυσικό αέριο μόνο ως καύσιμο μετάβασης- προέβλεπε τη μείωσή του μετά το 2030- και πολύ μικρή συνεισφορά του πετρελαίου και στην ηλεκτροπαραγωγή- όπου πέφτει δραματικά- στις μεταφορές, στον οικιακό τομέα και στον τριτογενή τομέα.
Μετέπειτα όμως, τα ιδιαίτερα αρνητικά αποτελέσματα της διακυβερνητικής διάσκεψης του ΟΗΕ για το κλίμα, καθώς και η πολιτική μας δέσμευση για πιο ριζικές μεταρρυθμίσεις, οδήγησαν τον πρώην Πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, στη διάσκεψη κορυφής του Ιουνίου, να τοποθετηθεί υπέρ του στόχου για την κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη. Δεν ακούσαμε τον ίδιο ακριβώς όρο από τον κ. Μητσοτάκη, αλλά ακούσαμε ότι συμφωνεί με τον στόχο αυτό της Ευρώπης. Θέλουμε λοιπόν να μας απαντήσει ξεκάθαρα η Κυβέρνηση: Συμφωνεί με το στόχο της κλιματικής ουδετερότητας για την Ελλάδας που εμείς βάζουμε με απόλυτους πλέον όρους;
Είναι ξεκάθαρο, μετά τις πυρκαγιές στη Βραζιλία, τη στάση του Μπολσονάρο και τη στάση του Τραμπ, ότι «δεν πάει άλλο» στο διεθνές επίπεδο. Μήπως η κυβέρνηση της ΝΔ ανακοινώνει την απολιγνιτοποίηση για δημιουργία εντυπώσεων και θέλει να χαρίσει την ηλεκτροπαραγωγή σε μονάδες φυσικού αερίου ιδιωτών; Ένα πιο ακριβό και εισαγόμενο καύσιμο;
Όμως, κύριε Πρόεδρε, όλα αυτά που θα μπορούσαμε να συζητήσουμε για μια ουσιαστική αλλαγή στους υδρογονάνθρακες και αλλαγή στο ενεργειακό μείγμα της χώρας και λειτουργία όλων των μεταρρυθμίσεων που σας παρουσίασα και στο θέμα της εκμετάλλευσης και έρευνας υδρογονανθράκων και στο θέμα της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, δεν μπορούν να προχωρήσουν αν δεν έχουμε την επίσημη άποψη της κυβέρνησης για το εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα, το οποίο τροποποιήθηκε ισχυρά ή αναιρέθηκε από τον κ. Πρωθυπουργό, πριν από τουλάχιστον δύο μέρες, αν δεν κάνω λάθος, από το βήμα του Ο.Η.Ε..
Υπάρχει ένα ερώτημα, ποιο είναι το περιβάλλον μέσα στο οποίο θα συζητήσουμε για συμβάσεις εξορύξεων; Γιατί είναι άλλο να αναγνωρίσουμε τα αποθέματα της χώρας, για να γνωρίζουμε γεωπολιτικά πώς θα τα εκμεταλλευτούμε ή ποια είναι η γεωπολιτική μας θέση και η γεωπολιτική μας ισχύ, την οποία, πρέπει να σημειώσω, ότι η δική μας κυβέρνηση ενίσχυσε, γιατί η Ελλάδα ήταν έξω από αυτό το γεωπολιτικό παιχνίδι μέχρι το 2015. Πέρα από την υποβάθμισή της στα δημοσιονομικά και στα μνημόνια και στον ευρωπαϊκό χώρο, δεν είχε την ισχυρή γεωπολιτική θέση που έχει τώρα, που αποτελεί, αν θέλετε, το λιμάνι, τον κόμβο τον ενεργειακό, μεταφορικό και εμπορικό, για όλη τη Μεσόγειο και όλη την Ευρώπη. Όμως, δεν έχουμε απαντήσεις από την πλευρά της κυβέρνησης. Τίθεται επιπλέον, ζήτημα ενεργειακής ασφάλειας, δηλαδή τροφοδοσίας της χώρας.
Είναι προφανές, ότι δηλώνουμε επιφύλαξη για συμβάσεις που υποκρύπτουν αμφισβητήσεις επί του δημοσίου συμφέροντος. Είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε σήμερα, με την απουσία του Υπουργού, την οποία, επίσης, καταγγέλλουμε, καθότι δεν είναι καν επαρκής η κυβέρνηση να δώσει απαντήσεις».
neakriti.gr