«Το 2019 έρχεται με κύρωση της σύμβασης του αεροδρομίου Καστελίου Ηρακλείου Κρήτης και την υπογραφή των συμβάσεων για το “Πάτρα-Πύργος”».
Με τα χαρακτηριστικά αυτά λόγια, ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης προανήγγειλε από το βήμα της Βουλής το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι ως το πρώτο μεγάλο έργο υποδομών στη χώρα για το 2019. Μια κίνηση και αναφορά του υπουργού που αποτυπώνει, αν μη τι άλλο, το ξεχωριστό βάρος και την υψηλή προτεραιότητα που δίνουν το υπουργείο και η κυβέρνηση στο μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, που ετοιμάζεται προσεχώς να υποδεχτεί τις μπουλντόζες για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, «με ταχύτατους ρυθμούς δρομολογείται η ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών και η υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής, ιδιαίτερης στρατηγικής σημασίας για την οικονομική ανάπτυξη της περιφέρειας και γενικότερα της χώρας.
Ήδη υπερψηφίστηκε από το ελληνικό Κοινοβούλιο, με ευρύτατη πλειοψηφία, η κύρωση της σύμβασης για το νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 και άμεσα ξεκινούν οι κατασκευαστικές εργασίες στο τμήμα “Λαμία-Ξυνιάδα”.
Εντός του Ιανουαρίου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα εισάγει προς κύρωση στη Βουλή τη σύμβαση για την κατασκευή του αεροδρομίου Καστελίου Ηρακλείου Κρήτης και την ενημέρωση της αρμόδιας Επιτροπής του Κοινοβουλίου για τις συμβάσεις κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου, ενώ στη Β’ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας προχώρησε ο διαγωνισμός για την υλοποίηση του Ηλεκτρονικού Συστήματος Διοδίων».
Η αναφορά
Τι επισημάνθηκε όμως ειδικότερα διά στόματος Χρήστου Σπίρτζη για το Καστέλι; Κατά τη συζήτηση στη Βουλή για το νότιο τμήμα του Ε65, ο υπουργός Υποδομών έκανε μια ακόμα εκτενή αναφορά στο νέο αεροδρόμιο, επισημαίνοντας τα εξής: «Για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης θα κατατεθεί εντός του Ιανουαρίου προς κύρωση στη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης για το έργο “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, καθώς και μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών συνδέσεων αυτού”.
Με τη θετική ολοκλήρωση του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο, την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και την κύρωσή της από το ελληνικό Κοινοβούλιο, ξεκινά η υλοποίηση μιας επένδυσης 1.500.000 ευρώ και ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520.000.000 ευρώ. Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται άμεσα 1.000 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις».
Κομβικές αλλαγές
Στο υπουργείο Υποδομών στέκονται με έμφαση σε κομβικές αλλαγές-τροποποιήσεις που έγιναν επί του αρχικού σχεδιασμού του έργου, υπογραμμίζοντας: «Για πρώτη φορά το Δημόσιο να διατηρήσει ισχυρή παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση, τόσο στη φάση της υλοποίησης όσο και στη λειτουργία του αεροδρομίου, με συγκεκριμένα οφέλη για την τοπική κοινωνία. Έτσι:
- Το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρεία κατασκευής και λειτουργίας του νέου αερολιμένα αυξήθηκε στο 46%.
- Το ανταποδοτικό τέλος προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση αυξήθηκε στο 2% επί των ακαθάριστων εσόδων του αερολιμένα, τόσο για τον Δήμο Μίνωα Πεδιάδος, όσο και για τους όμορους Δήμους.
- Θα υπάρχει εκθεσιακός χώρος για τις τοπικές εταιρείες και προϊόντα.
- Οι οδικές συνδέσεις του αεροδρομίου τόσο με τον ΒΟΑΚ, όσο και με το νότιο οδικό δίκτυο».
Σημειώνεται ότι ήδη διασφαλίστηκε χρηματοδότηση για το χωροταξικό σχέδιο της ευρύτερης περιοχής, κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα του δήμου Μινώα Πεδιάδος και της τοπικής κοινωνίας.
Θυμίζουμε ότι, βάσει της συμφωνίας παραχώρησης, που θα κυρωθεί, όπως είπε ο υπουργός, τον Ιανουάριο από τη Βουλή, η κατασκευαστική περίοδος του έργου έχει οριστεί στα 5 χρόνια. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι στις αρχές του 2024 το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι - μαζί βεβαίως με τα συνοδά οδικά και άλλα έργα - θα πρέπει να είναι έτοιμο να ανοίξει τις πύλες του.
Στο υπουργείο Υποδομών, πάντως, θεωρούν πως το νέο αεροδρόμιο ενδέχεται να ετοιμαστεί νωρίτερα. Και αυτό πολύ απλά γιατί η ανάδοχος κοινοπραξία θα έχει κάθε λόγο να βιάζεται να τελειώσει το έργο και να θέσει σε λειτουργία το νέο αεροδρόμιο, του οποίου θα έχει την εκμετάλλευση μαζί με το ελληνικό Δημόσιο.
neakriti.gr