Περιφέρεια Κρήτης: Συμβάσεις 1,3 εκατ. ευρώ, εν μέσω πανδημίας
Στην καρδιά της καραντίνας ο Σταύρος Αρναουτάκης ανέθεσε εργολαβίες για την προβολή του νησιού σε εταιρείες στα Γιάννενα και τη Μακεδονία
Την εποχή της καραντίνας που η οικονομική μηχανή της χώρας είχε παραλύσει προκειμένου να θωρακιστεί η δημόσια υγεία από τον κορωνοϊό, η Περιφέρεια Κρήτης αναλώθηκε στην υπογραφή συμβάσεων, περίπου 1,3 εκατ. ευρώ, με εταιρείες που θα επικοινωνήσουν τον τουρισμό της Κρήτης σε τουριστικές εκθέσεις, συνέδρια και σε προώθηση σε social media (Facebook, Instagram, YouTube κ.λπ.). Η Περιφέρεια, αντί να αποδείξει ότι είναι αρωγός της κοινωνίας στη δύσκολη περίοδο βάζοντας κάτω από τις "φτερούγες" της ολόκληρο το νησί, αντί να βρίσκεται εμπράκτως στο πλευρό των Κρητικών προστατεύοντας τη δημόσια υγεία, τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους του νησιού, προτίμησε να σκορπίσει δημόσιο χρήμα πληρώνοντας... "αέρα" για δράσεις που μετά τον κορωνοϊό είναι σχεδόν βέβαιο ότι του χρόνου ή και φέτος δεν μπορούν να εφαρμοστούν!
Και κανένας δεν αμφισβητεί ότι η προβολή του τόπου μας με τον σωστό και ενδεδειγμένο τρόπο είναι μια ενέργεια που επιστρέφει με πολλαπλάσια οφέλη στην Κρήτη, όμως εν μέσω της λαίλαπας του κορωνοϊού επέλεξε να λειτουργήσει διεκπεραιωτικά και να ποντάρει σε workshops, ημερίδες, εκθέσεις, Facebook και teasers τα οποία είναι αμφίβολο πλέον αν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα του επόμενου έτους!
Αλήθεια, δεν αντιλήφθηκε ο Σταύρος Αρναουτάκης κάτι που όλος ο πλανήτης αναθεωρούσε στο σύνολό του; Δηλαδή την αλλαγή και τροποποίηση όχι μόνο δράσεων προσέλκυσης τουριστών, αλλά και αλλαγή άρδην του τουριστικού προϊόντος; Δεν αντιλήφθηκε τις απαγορεύσεις κρατών, τους περιορισμούς μετακίνησης, την πρόβλεψη πορείας του κορωνοϊού, και δεσμεύτηκε για μεθόδους προβολής που είναι αδύνατον να ισχύσουν και να επικρατήσουν;
Από την πλευρά του αναμένεται ότι θα ισχυριστεί ότι έγιναν διαγωνισμοί, δημοσιότητα κ.λπ. Ε, και τι έγινε;
Εδώ μιλάμε για δημόσιο χρήμα και λόγω ανωτέρας βίας μπορούν να αλλάξουν όλα. Θα έπρεπε να επεξεργαστούν τα πάντα από την αρχή και σύμφωνα με ό,τι θα επικρατήσει εξαιτίας του κορωνοϊού.
Εκτός και αν ο περιφερειάρχης έχει κάνει τις προβλέψεις του και μόνο αυτός! Και όλα αυτά σε ένα αβέβαιο περιβάλλον, δηλαδή δράσεις... "αέρας" μπροστά στη συγκυρία που κανένας δε γνωρίζει το αύριο!
Στην ακμή της καραντίνας ανάδοχοι απέκτησαν δικαίωμα 1,3 εκατ. ευρώ
Δυστυχώς εν μέσω της πανδημίας, κατά την οποία από τα ελληνικά νοσοκομεία έλειπαν τα αναλώσιμα, όπως γάντια, μάσκες ή ακόμη και αντιδραστήρια, και όλες οι επιχειρήσεις της χώρας είχαν κατεβάσει ρολά ως άμεσα ή έμμεσα πληττόμενες, υπήρξαν και εταιρείες (μικρές) που κατόρθωσαν να κερδίσουν δημόσια χρήματα από την επιλογή του περιφερειάρχη να υπογράψει συμβάσεις τεράστιων ποσών για την προώθηση του τουρισμού της Κρήτης. Είναι χαρακτηριστικό ότι εν μέσω της πανδημίας (μέσα στον Απρίλιο) υπέγραψε συμβάσεις συνολικού ύψους 1.298.240,58 ευρώ για προώθηση επικοινωνίας που αφορά στον τουρισμού της Κρήτης. Μάλιστα, μια εταιρεία από τα Γιάννενα εμφανίζεται δικαιούχος έργων ύψους 843 χιλιάδων ευρώ, που ανατέθηκαν εν μέσω καραντίνας. Είναι πασίδηλο ότι, την ώρα που κατέρρεε στο σύνολό της η τουριστική βιομηχανία παγκοσμίως και που όλα αλλάζουν και όλα θα είναι διαφορετικά μετά τον κορωνοϊό, η Περιφέρεια Κρήτης προχώρησε σε δεσμευτικές συμβάσεις βάζοντας σε κίνδυνο το δημόσιο χρήμα, το οποίο με νομικό έρεισμα πλέον μπορούν να διεκδικήσουν ανάδοχοι αν με ευθύνη της Περιφέρειας δεν εκτελέσουν το έργο που τους ανατέθηκε! Κι όταν αλλάζει το παγκόσμιο γίγνεσθαι και πάλι δε θα είναι δική τους ευθύνη και εκείνοι θα ζητούν... αποζημιώσεις αποκτώντας δικαίωμα!
Πρώτη Σύμβαση: 167.000 €
Με παιδαριώδεις στόχους στα social media
Η πρώτη σύμβαση αφορά ψηφιακή προβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ύψους 167.142,87 ευρώ με διάρκεια 36 μηνών.
Η σύμβαση έγινε για τα social media (Facebook, Instagram κ.λπ.) και ανατέθηκε στην εταιρεία NEXT.COM, εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου και συμβουλευτικών υπηρεσιών με έδρα τα Γιάννενα, σε συνεργασία με την "ΤΡΕΚ Αναπτυξιακών Υποδομών Α.Ε.".
Μόνο θυμηδία προκαλούν οι στόχοι της σύμβασης για όσους ασχολούνται με τα social media.
Για παράδειγμα, μια ομάδα εφήβων που παίζουν τα social media στα δάκτυλα θα μπορούσαν να κερδίσουν πολλά περισσότερα likes ή να προσελκύσουν εγγεγραμμένους στο YouTube από αυτούς που ζητάει από τον ανάδοχο η Περιφέρεια Κρήτης!
Ειδικότερα οι στόχοι που θέτει η Περιφέρεια Κρήτης στη σύμβασή της για την επιτυχία στα social media είναι παιδαριώδεις. Ζητάει για τον λογαριασμό της στο Facebook να προσελκυστούν 20.000 likes, στο Τwitter 5.000 followers, στο Instagram 5.000 followers και στο ΥouΤube 1.000 subscribers (αποτελέσματα που θα έπιανε ένας σχετικά επώνυμος πολίτης, θα μπορούσε εύκολα κάποιος να σκεφτεί παρατηρώντας τις απαιτήσεις για το έργο που δημοπρατήθηκε με τους όρους διαγωνισμού που διέπεται από τη νομοθεσία κονδυλίων ΕΣΠΑ, δηλαδή ευρωπαϊκών). Στην ίδια διακήρυξη ζητείται να φτιαχτούν νέοι λογαριασμοί σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης που θα επιλεγούν με ενιαία ονομασία, όπως στο Pinterest, Flickr, Googleplus, Foursquare, Tumblr κ.λπ.
Και όλα αυτά θα τα πετύχει μια εταιρεία από τα Γιάννενα. Δηλαδή ό,τι δεν μπόρεσαν να κάνουν άλλοι για τον Αλή Πασά και την κυρά Φροσύνη, ελπίζουμε και προσδοκούμε ότι θα το πετύχει για την Κρήτη μας η εταιρεία από την Ήπειρο.
Η NEXT.COM είναι μικρή εταιρεία με τζίρο το 2018 μόλις 686 χιλ. ευρώ. Ο άλλος συνεταίρος, η ΤΡΕΚ, είχε πάρει από την Περιφέρεια Κρήτης στις 29/8/2019 ακόμη 37.820 ευρώ για ένα παραδοτέο έργο που αφορούσε στη "Διαμόρφωση σχεδίου δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας". Τώρα τι ήταν αυτό και τι εφαρμογή είχε... μόνο ο περιφερειάρχης γνωρίζει!
Και η NEXT.COM, όμως, είχε πάρει και από τον ΕΣΔΑΚ, με υπογραφή Κοκοσάλη, άλλες 29.300 ευρώ για "Δράσεις δημοσιότητας και ευαισθητοποίησης για τους ΧΥΤΑ". Δεν έχουμε δει καμία δράση ακόμη. Αναμένονται λοιπόν...
Δεύτερη Σύμβαση: 675.000 €
Σύμβαση- "μαμούθ" εν μέσω πανδημίας
Στις 10 Απριλίου 2020, δηλαδή στην καρδιά της καραντίνας, ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης προχώρησε στην υπογραφή νέας σύμβασης με την ίδια εταιρεία, τη ΝΕΧΤ COM, που θυμίζουμε εδρεύει στα Γιάννενα και έχει αναλάβει την προώθηση της Κρήτης! Πρόκειται για σύμβαση- "μαμούθ" 675.683,44 ευρώ.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η δράση για τα πακέτα φιλοξενίας για κινηματογραφιστές, σκηνοθέτες και εταιρείες παραγωγής και προσέλκυση ντοκιμαντέρ.
Ουσιαστικές πρωτοβουλίες ως φαίνεται δεν έχουν αναληφθεί από την Περιφέρεια Κρήτης για την επανεκκίνηση της τουριστικής μηχανής μετά την πανδημία, ωστόσο ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης έκρινε ότι θα μπορούσε να καλύψει αυτό το κενό αναθέτοντας πάλι στην εταιρεία NEXT.COM από τα Γιάννενα την προβολή της Κρήτης και τη συμμετοχή της σε εκθέσεις, workshops-roadshows, φιλοξενίες, ημερίδες, πακέτα φιλοξενίας κινηματογραφιστών και εκδηλώσεις προβολής και δημοσίων σχέσεων έναντι 675.683,44 ευρώ.
Υπέγραψε τη σύμβαση εν μέσω πανδημίας αναγράφοντας πλήρως τις εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν μέχρι το 2022 (!), όπως π.χ. εκδηλώσεις στην Αργεντινή, στη Βραζιλία, και για workshops που θα γίνουν στην Κίνα, στον Λίβανο, στο Κουβέιτ, στην Ινδία κ.α.
Αξίζει να σημειωθεί η έμφαση που δίνεται σε κινηματογραφιστές και σκηνοθέτες, καθρεπτίζοντας ίσως επιδιώξεις της ομάδας προβολής.
Είναι αδιανόητο εν μέσω πανδημίας ο Αρναουτάκης να υπογράφει συγκεκριμένες δράσεις όταν όλα έχουν αλλάξει. Δηλαδή θα μπορούσε κάποιος να το πει κι αλλιώς: Ο Λίβανος και το Κουβέιτ "μάς μάραναν" εν μέσω πανδημίας;
Η NEXT.COM συνολικά πήρε 842.825 ευρώ (δύο συμβάσεις) για να προωθήσει τον τουρισμό της Κρήτης, όταν έχει συνολικό τζίρο το 2018 μόλις 686 χιλιάδες ευρώ (δημοσιευμένα τα κονδύλια).
Τρίτη Σύμβαση: 455.000 €
Μικρές εταιρείες για μεγάλες εκθέσεις
Η τρίτη σύμβαση ύψους 455.414,30 ευρώ συνάφθηκε με την ένωση των εταιρειών "Tetragon Μελετητική & Κατασκευαστική Α.Ε." και την Birdie ΕΠΕ και αφορά στη συμμετοχή σε εκθέσεις, και η οποία ανατέθηκε εν μέσω καραντίνας, καθώς υπογράφτηκε στις 10 Απριλίου 2020.
Δηλαδή η Περιφέρεια δεσμεύτηκε να πληρώσει για εκθέσεις που είναι αβέβαιο αν θα γίνουν ή αν θα συμμετέχει, λόγω του κορωνοϊού.
Η εν λόγω σύμβαση αφορά στην παρουσία της Περιφέρειας Κρήτης σε επιλεγμένες διεθνείς εκθέσεις εξωτερικού με οργάνωση της συμμετοχής, όπως τον Μάρτιο του 2021 και του 2022 στο Βερολίνο, τον Νοέμβριο του 2020 στη Μεγάλη Βρετανία, επίσης τον Μάρτιο του 2021 στη Μόσχα και το Παρίσι, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο 2020 στο Ντίσελντορφ, και το 2021 τη διοργάνωση της έκθεσης "Κρήτη" για την προβολή του Μινωικού Πολιτισμού σε εκθεσιακό χώρο μουσείου της Ελλάδας ή του εξωτερικού (κάποιες οδεύουν ήδη προς αναβολή ή έχουν αναβληθεί).
Η εταιρεία της σύμβασης Τetragon έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη και έχει για το 2018 συνολικό τζίρο 1,8 εκατ. ευρώ, η δε Birdie ΕΠΕ μόλις 127 χιλιάδες ευρώ.
Και εδώ θα μπορούσε να παρατηρήσει κάποιος πως: Χάθηκαν οι κρητικές επιχειρήσεις ή έστω δυναμικές εταιρείες του κλάδου και δώσαμε να χειριστούν την προώθηση του τουρισμού μας μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις; Βεβαίως οι παραπάνω εταιρείες νομίμως κέρδισαν τους διαγωνισμούς - αν κάποιος παρατηρήσει τα έγγραφα, βρίθουν σε παραπομπές σε δεκάδες σχετικές αποφάσεις, που σε πολλές περιπτώσεις, ωστόσο, παρατηρούνται και κάποιες ανακολουθίες στα πρωτόκολλα.
Υπάρχουν και οι απευθείας αναθέσεις!
Πάντως, μέσα στον σχεδιασμό του περιφερειάρχη για προώθηση του τουρισμού της Κρήτης φαίνεται να βρίσκεται και μια εταιρεία παραγωγής για να δημιουργεί βίντεο προβολής με κινηματογραφιστή για την Περιφέρεια Κρήτης.
Πρέπει να σημειώσουμε και τις τέσσερις απευθείας αναθέσεις του περιφερειάρχη για παραγωγή προωθητικών βίντεο ύψους 56.500 ευρώ για πρόληψη πυρκαγιών, για χειμερινό τουρισμό από τον Μάιο 2019 (αλήθεια είδε κανείς καμιά ενέργεια για χειμερινό τουρισμό;), για το αλκοόλ και για πρόληψη καρκίνου του μαστού. Βίντεο που προφανώς θα χρησιμοποιηθούν για τις παραπάνω ενέργειες.
Σε όλες αυτές τις διαδικασίες στους διάφορους διαγωνισμούς κοντράρονται όλες αυτές οι εταιρείες μεταξύ τους.
Και όμως οι περισσότερες αναλαμβάνουν έργα.
Υπήρχε και μια κάντρα μεταξύ NEXTCOM και ΤΡΕΚ και μιας άλλης εταιρείας, με νικητή τη γιαννιώτικη NEXTCOM.
Όμως θα πρέπει να έχουμε υπόψη τη μικρή αυτή εταιρεία που έχασε τον διαγωνισμό και για το μέλλον.
Οσονούπω στη "Διαύγεια"...
Τα ερωτήματα
Αυτομάτως γεννώνται σειρά ερωτημάτων για τις συμβάσεις αυτές, όπως και για τη σπουδή να ενεργοποιηθούν εν μέσω καραντίνας, όταν ο παγκόσμιος σχεδιασμός αλλάζει από την απειλή της πανδημίας. Ορισμένα από τα ερωτήματα αυτά είναι απλά αλλά ουσιαστικά:
1) Γιατί ανατέθηκε σε εταιρεία από τα Γιάννενα ή άλλες μικρές η προώθηση του τουρισμού της Κρήτης; Αυτή είναι πολύ κρίσιμη υπόθεση για να εστιάζει ένας διαγωνισμός «στην κατανόηση» της δράσης όπως αναφέρει η σχετική προκήρυξη.
Εταιρείες από την Κρήτη με Κρητικούς εργαζομένους δε θα μπορούσαν να το κάνουν, όταν μάλιστα τα οικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι η γιαννιώτικη εταιρεία είναι μια μικρή εταιρεία με τζίρο το 2018 ύψους 686 χιλιάδων ευρώ; Προκαλεί εντύπωση η άρνηση συμμετοχής των κρητικών εταιρειών. Τόσα πολλά χρήματα και κανένα ενδιαφέρον; Πάντως η γιαννιώτικη με διαγωνισμό το πήρε το έργο.
2) Κι αν σε αυτό το ερώτημα η απάντηση είναι ότι οι εταιρείες αυτές προσήλθαν στον ανοικτό διαγωνισμό, τότε το ερώτημα είναι αν τελικά η πρόθεση της Περιφέρειας Κρήτης να βγάλει σε διαγωνισμό αυτές τις δράσεις επικοινωνήθηκε ως έπρεπε στο νησί, εκτός από τις τυπικές δημοσιεύσεις πλαισίων στις πίσω σελίδες των εφημερίδων όπως προβλέπει ο νόμος. Ωστόσο, ο νόμος μπορεί να προβλέπει τη δημοσίευση της διακήρυξης σε πλαίσιο, όμως η Περιφέρεια Κρήτης γιατί δεν επικοινώνησε τις δράσεις δεόντως προς την κοινωνία ώστε να ενεργοποιηθούν και άλλες εταιρείες; Ενημερώθηκαν οι τουριστικοί και λοιποί παράγοντες; Ενημερώθηκε αναλυτικά έστω το Περιφερειακό Συμβούλιο;
3) Γιατί εν μέσω πανδημίας η Περιφέρεια Κρήτης επέδειξε τόσο μεγάλη σπουδή για την ανάθεση των συμβάσεων δημιουργώντας συνθήκες διεκδικήσεων από τον ανάδοχο, όταν τα πάντα αλλάζουν και πρέπει να τα αλλάξουν λόγω του κορωνοϊού;
4) Γνωρίζει η Περιφέρεια Κρήτης και οι υπηρεσίες που διεξήγαγαν τον διαγωνισμό, για την πληροφόρηση του αναγνωστικού κοινού, ποιες ακριβώς είναι οι δυνατότητες αλλά και η σχέση των εταιρειών μεταξύ τους, αν υπάρχουν, που έχουν αναλάβει τα επιμέρους υποέργα και τμήματα υποέργων της τουριστικής και διαφημιστικής προβολής της Κρήτης;
5) Γιατί οι αποφάσεις αυτές πάρθηκαν μόνο από την Οικονομική Επιτροπή όπου προεδρεύει ο Σταύρος Αρναουτάκης και δεν ενημερώθηκε το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης, αν και έχει ψηφίσει το συνολικό πρόγραμμα για την τουριστική δράση;
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Όλα τα αναγραφόμενα στο ρεπορτάζ προκύπτουν από έγγραφα και στοιχεία και είναι αδιαμφισβήτητα. Οι δε αναφορές στις εταιρείες γίνονται όπως ακριβώς αναφέρονται στη "Διαύγεια".
Η εφημερίδα "Νέα Κρήτη" αναμένει τις απαντήσεις από την Περιφέρεια Κρήτης για να τις φιλοξενήσει.
neakriti.gr