Πανεπιστήμια: Έρχονται συγχωνεύσεις τμημάτων - Ποια η προθεσμία για τις προτάσεις των ΑΕΙ
Πριν το τέλος του Μαρτίου θα πρέπει τα ΑΕΙ ανά την επικράτεια να καταθέσουν τις προτάσεις τους για τις συγχωνεύσεις και εν ταυτώ καταργήσεις τμημάτων
Όπως αναφέρει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, έπειτα από σχετική επιστολή που εστάλη χθες στα πανεπιστήμια, για να καταθέσουν τις προτάσεις τους, ξεκινάει η διαδικασία συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων στα ΑΕΙ.
Στα τέλη Μαρτίου εκπνέει η προθεσμία που έδωσε στα ΑΕΙ το υπουργείο. Οι προτάσεις των πανεπιστημίων θα μελετηθούν σε συνδυασμό με τις προτάσεις της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΕΕ) και θα γίνει δημόσια διαβούλευση.
Ετσι, η συνήθης χρονική κωλυσιεργία στη λήψη αποφάσεων σε αυτό το δύσκολο πολιτικά θέμα, το οποίο παγίως προκαλεί αντιδράσεις από βουλευτές, τοπικές κοινωνίες και τα ΑΕΙ, ενισχύει την άποψη όσων κρατούν… μικρό καλάθι για άμεσες και σημαντικές αλλαγές στον πανεπιστημιακό χάρτη –οι οποίες θα αποτυπωθούν στο μηχανογραφικό δελτίο των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων– παρά τις στρεβλώσεις που υπάρχουν.
Ειδικότερα, χθες με επιστολή της προς τους πρυτάνεις των ΑΕΙ η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως κάλεσε τα ιδρύματα «να καταθέσουν την πρότασή τους, αξιολογώντας μια σειρά από στοιχεία που αφορούν την οργάνωση, τη λειτουργία και τη βιωσιμότητα των προγραμμάτων σπουδών. Οι διοικήσεις των ΑΕΙ καλούνται να υποβάλουν τα σχέδιά τους, προτείνοντας μεταβολές στην ακαδημαϊκή διάρθρωση, όπως καταργήσεις τμημάτων, συγχωνεύσεις τμήματος/τμημάτων με άλλο/α τμήμα/τμήματα του ίδιου ή άλλου ιδρύματος, ουσιαστική αναμόρφωση και αναδιοργάνωση του προγράμματος σπουδών.
Η υπουργός υπογραμμίζει προς τους πρυτάνεις ότι «η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας αποτελεί ένα εγχείρημα εθνικής σημασίας», προσθέτοντας ότι κρίνεται επιβεβλημένη εξαιτίας των αλλαγών που επήλθαν στα ΑΕΙ πριν από λίγα χρόνια, με κυριότερη την άκριτη πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ και την ίδρυση νέων προγραμμάτων σπουδών, χωρίς προηγούμενη γνώμη από την αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή και χωρίς να υφίστανται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για τη βιωσιμότητά τους.
Συνακόλουθα έχουν ανακύψει σημαντικές στρεβλώσεις, όπως π.χ. η αλληλοεπικάλυψη αρκετών γνωστικών αντικειμένων από διαφορετικά ΑΕΙ, η ύπαρξη συγγενών τμημάτων εντός του ίδιου Ιδρύματος και ο κατακερματισμός των γνωστικών αντικειμένων σε επιμέρους τμήματα, η αναντιστοιχία των προγραμμάτων σπουδών με το υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό, η αναντιστοιχία των προγραμμάτων σπουδών με τις διεθνείς επιστημονικές εξελίξεις, τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.
Από την άλλη, παρά την από τον Σεπτέμβριο του 2021 διακήρυξη του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε αναδιάταξη του πανεπιστημιακού χάρτη, ελάχιστα ΑΕΙ έχουν μελετήσει το θέμα.
neakriti.gr