Πανελλήνιες 2025: Σχολιασμός των θεμάτων της Βιολογίας από την Δρ. Νατάσα Καλύβα και το Φροντιστήριο Κύτταρο

12:37 μ.μ. - Δευτέρα, 2 Ιουνίου 2025
12:06 μ.μ. - Δευ, 02/37/2025
Image: Πανελλήνιες 2025: Σχολιασμός των θεμάτων της Βιολογίας από την Δρ. Νατάσα Καλύβα και το Φροντιστήριο Κύτταρο

«Έξυπνα, καλά διατυπωμένα και διαβαθμισμένης δυσκολίας τα φετινά θέματα της Βιολογίας»

Στην πρωινή εκπομπή του Ηχώ 99,8 «Καλημέρα Λασίθι» φιλοξενήθηκε η Δρ. Νατάσα Καλύβα, βιολόγος και φροντιστής, σχολιάζοντας τη θεματολογία των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων στο μάθημα της Βιολογίας. Η έμπειρη εκπαιδευτικός χαρακτήρισε τα θέματα «εξαιρετικά διατυπωμένα», «συνδυαστικά» και με «σαφή στόχευση στην κριτική ικανότητα του μαθητή».

Όπως τόνισε, η εξέταση στο σύνολό της κάλυπτε σχεδόν το σύνολο της εξεταστέας ύλης, με εξαίρεση ένα μικρό τμήμα από το πρώτο τεύχος που αφορά τις πρωτεΐνες. Σύμφωνα με την ίδια, τα θέματα ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας και αξιολογούσαν ισότιμα τόσο τη θεωρητική κατανόηση όσο και την ικανότητα σύνθεσης γνώσης.

Θέμα Α: «Διαχωρισμός προετοιμασμένων και άριστα προετοιμασμένων»

Το πρώτο θέμα (πολλαπλής επιλογής) χαρακτηρίστηκε από την ίδια ως «δίκαιο», με δύο από τις ερωτήσεις να είναι καθαρά θεωρητικές – άρα προσεγγίσιμες για όλους – και τις υπόλοιπες να απαιτούν πιο σύνθετη σκέψη. Ιδιαίτερη προσοχή χρειαζόταν, όπως ανέφερε, στην ερώτηση που ζητούσε διάκριση μεταξύ DNA και RNA, καθώς και σε εκείνη που απαιτούσε γνώση γύρω από τις βιβλιοθήκες γενετικού υλικού του κεφαλαίου 4.

«Το θέμα Α ξεχώριζε τον καλά διαβασμένο από τον πολύ καλά προετοιμασμένο μαθητή. Δεν μπέρδευε, δεν είχε ασάφειες και ανταμείβει την κατανόηση και τη συνέπεια όλης της χρονιάς», υπογράμμισε η κα Καλύβα.

Θέμα Β: Θεωρία και κρίση σε ισορροπία

Το θέμα Β ξεκίνησε με θεωρητικές ερωτήσεις «χαμηλής δυσκολίας» και ανέβαινε σταδιακά σε απαιτήσεις. Το Β4 ερώτημα, σύμφωνα με τη Δρ. Καλύβα, απαιτούσε ουσιαστική κατανόηση του πειράματος των Hershey και Chase, καθώς και του ρόλου του DNA στην κληρονομικότητα. Όπως είπε, «οι πρώτες μονάδες ήταν για όλους – το Β4 όμως ήθελε μαθητές που έχουν κατανοήσει πραγματικά αυτά που διάβασαν».

Θέμα Γ: Μεγάλο εύρος θεμάτων γενετικής

Στο Γ θέμα ξεχώρισε η ευκολία του πρώτου ερωτήματος, ενώ στο Γ2 υπήρχε μία «παγίδα» που απαιτούσε προσοχή και ψυχραιμία. Η ερώτηση Γ3 χαρακτηρίστηκε ως μία από τις πιο εύκολες γενετικές ασκήσεις των τελευταίων ετών, αφού ζητούσε διάκριση μεταξύ γονιδίων που βρίσκονται στο πυρηνικό και το μιτοχονδριακό DNA.

«Ήταν εξαιρετικό θέμα, χωρίς ασάφειες, και ανταποκρινόταν σε γνώσεις που έχουν κατακτηθεί με σωστή προετοιμασία», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Θέμα Δ: Πολυθεματικό και απαιτητικό

Το τέταρτο θέμα συνδύαζε τη μοριακή βιολογία, τις μεταλλάξεις και τη βιοτεχνολογία. Τα δύο πρώτα υποερωτήματα (Δ1 και Δ2) χαρακτηρίστηκαν ως «χαρισμένα», ωστόσο το Δ3 και κυρίως το Δ5, σύμφωνα με τη Δρ. Καλύβα, απαιτούσαν βαθιά κατανόηση και συνδυαστική σκέψη.

«Το Δ4 είχε ένα ιδιαίτερο σημείο όπου ο μαθητής έπρεπε να προσέξει πώς θα κόψει το πλασμίδιο για να μην αφαιρεθεί η θέση έναρξης της αντιγραφής – εκεί ξεχώρισαν οι πιο προσεκτικοί», επεσήμανε. Όσο για το Δ5, το χαρακτήρισε ως «δύσκολο αλλά αναμενόμενο», σημειώνοντας ότι η διαδικασία της αντιγραφής είναι ένα από τα πιο πολυμελετημένα κεφάλαια από τα ίδια τα παιδιά.

Συνολική αποτίμηση: Δίκαια και απαιτητικά

Η Δρ. Καλύβα εμφανίστηκε απόλυτα ικανοποιημένη από το επίπεδο των θεμάτων: «Καλύφθηκε η ύλη, δεν υπήρχαν χρονικά περιθώρια που να αγχώνουν, και όλα τα ερωτήματα ήταν άριστα διατυπωμένα. Για μένα, ήταν μία από τις καλύτερες εξετάσεις των τελευταίων ετών».

Κλείνοντας, έστειλε μήνυμα αισιοδοξίας προς τους υποψηφίους: «Η Βιολογία τελείωσε – τώρα προχωράμε. Αφήστε πίσω το κάθε μάθημα μόλις περάσει, και συγκεντρωθείτε στον επόμενο στόχο. Σειρά έχει η Χημεία. Καλή δύναμη σε όλους!».