
«Θέματα ισορροπημένα και χωρίς παγίδες» - Τι σχολιάζει η φιλόλογος Ειρήνη Χατζηδάκη από το Φροντιστήριο "Πρότυπο" στον Ηχώ 99,8
Η φιλόλογος του Φροντιστηρίου "Πρότυπο" σχολίασε τα θέματα της Ιστορίας, μιλώντας στον Ηχώ 99,8 και την εκπομπή «Καλημέρα Λασίθι»
Με γενική θετική εντύπωση υποδέχτηκαν τα παιδιά της θεωρητικής κατεύθυνσης τα θέματα του μαθήματος της Ιστορίας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2025. Όπως δήλωσε στον Ηχώ 99,8 και την εκπομπή «Καλημέρα Λασίθι» η φιλόλογος του Φροντιστηρίου «Πρότυπο», κα Ειρήνη Χατζηδάκη, τα θέματα κάλυπταν το σύνολο της εξεταστέας ύλης και ήταν διατυπωμένα με σαφήνεια, χωρίς αιφνιδιασμούς ή παγίδες.
«Οι ερωτήσεις κάλυπταν όλο το φάσμα της ύλης και ήταν κατανεμημένες ισόρροπα σε σχέση με τα κεφάλαια του σχολικού βιβλίου. Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές δεν είχαν να φοβηθούν κάτι», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Κλασικές δομές, σαφή εκφώνηση και βάθος γνώσεων
Το πρώτο μέρος των θεμάτων περιλάμβανε ορισμούς ιστορικών όρων και ερωτήσεις σωστού-λάθους, σε γνώριμο ύφος από προηγούμενες χρονιές. Η μόνη σχετική δυσκολία, σύμφωνα με την κα Χατζηδάκη, εντοπίζεται στον ορισμό της «Μικτής Επιτροπής Ανταλλαγής», ο οποίος απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, καθώς συνδυάζει πληροφορίες από περισσότερες της μιας σελίδες του σχολικού εγχειριδίου.
Ακολούθησαν δύο ερωτήσεις ανάπτυξης – η πρώτη για τη ναυτιλιακή και εμπορική δραστηριότητα της Ελλάδας μετά την Επανάσταση, και η δεύτερη για το πολιτικό πρόγραμμα του Εργατικού Κόμματος. Και οι δύο χαρακτηρίστηκαν «προσιτές» από τη φιλόλογο, ενώ όπως επεσήμανε, δεν απαιτούσαν εξειδικευμένες γνώσεις, αλλά κατανόηση της βασικής γραμμής του μαθήματος.
Η πρόκληση στις πηγές: σύνθεση και όχι αποστήθιση
Στο γνωστό πλέον «βαθμολογικό στοίχημα» των Πανελληνίων – την αξιολόγηση πηγών – τα φετινά θέματα περιλάμβαναν αποσπάσματα που δεν δυσκόλεψαν ιδιαίτερα, με μόνη εξαίρεση την ομιλία του Ελευθερίου Βενιζέλου, η οποία ήταν γραμμένη σε απλή καθαρεύουσα.
Οι μαθητές κλήθηκαν να σχολιάσουν την αγροτική αποκατάσταση των προσφύγων, καθώς και τις εξελίξεις μετά την Κρητική Επανάσταση, αξιοποιώντας συνδυαστικά στοιχεία από τις πηγές και τις αντίστοιχες ενότητες του σχολικού βιβλίου.
«Δεν αρκεί η αντιγραφή. Οι μαθητές πρέπει να κάνουν σύνθεση γνώσεων από το σχολικό βιβλίο και πληροφοριών από τις πηγές, εντοπίζοντας τα βασικά νοήματα. Οι πηγές φέτος ήταν απολύτως κατανοητές», υπογράμμισε η κα Χατζηδάκη.
Έκθεση, Αρχαία και Λατινικά: η γενική εικόνα της θεωρητικής
Σε γενική αποτίμηση της φετινής χρονιάς στα φιλολογικά μαθήματα, η φιλόλογος επεσήμανε ότι η Έκθεση ήταν το μάθημα που ενδέχεται να κρίνει τις επιδόσεις. Το θέμα της δημιουργικότητας στο σχολείο φάνηκε να προβληματίζει πολλούς μαθητές, καθώς απαιτούσε δημιουργική σκέψη και σαφή επιχειρηματολογία.
Στα Αρχαία Ελληνικά, το άγνωστο κείμενο κρίθηκε πιο απαιτητικό σε σχέση με άλλες χρονιές, ενώ στα Λατινικά, παρότι τα θέματα ήταν ελαφρώς δυσκολότερα από το 2024, παρέμειναν σε γενικές γραμμές διαχειρίσιμα από καλά προετοιμασμένους μαθητές.
Κλείσιμο εξετάσεων και νέα αρχή
Με το σημερινό μάθημα της Ιστορίας ολοκληρώθηκαν οι Πανελλαδικές για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων. «Ένας κύκλος κλείνει και ένας άλλος ανοίγει», σημείωσε η κα Χατζηδάκη, στέλνοντας μήνυμα ξεκούρασης και ανανέωσης τόσο για τα παιδιά όσο και για τους εκπαιδευτικούς.
«Καλή ξεκούραση στα παιδιά. Ελπίζουμε να απολαύσουν το καλοκαίρι τους και να μείνουν με το αίσθημα ότι έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό.»