Πανελλαδικές εξετάσεις: Έξι κλειδιά για την είσοδο στα ΑΕΙ

8:22 π.μ. - Τρίτη, 5 Μαΐου 2020
08:05 π.μ. - Τρί, 05/22/2020
Image: Πανελλαδικές εξετάσεις: Έξι κλειδιά για την είσοδο στα ΑΕΙ

Τι αλλάζει φέτος

Μία εβδομάδα μας χωρίζει από το άνοιγμα των σχολείων στις 11 Μαΐου, με τους μαθητές της Γ' Λυκείου να κάνουν την πρώτη «εμφάνισή» τους στα σχολεία και γνωστή πλέον την ημερομηνία της 15ης Ιουνίου για την έναρξη των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων. Οι εξετάσεις θα ξεκινήσουν με τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία που φέτος για πρώτη φορά συνεξετάζονται, ενώ η διαδικασία θα ολοκληρωθεί στις 26 Ιουνίου με τη Χημεία και την Οικονομία κατευθύνσεων. Για τους αποφοίτους παλαιότερων ετών που διαγωνίζονται με το παλαιό σύστημα οι εξετάσεις θα ξεκινήσουν την ίδια ημέρα με τη Νεοελληνική Γλώσσα και θα ολοκληρωθούν στις 26 με τη Χημεία και τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.

Για τα Επαγγελματικά Λύκεια οι πανελλαδικές εξετάσεις ξεκινούν στις 16 Ιουνίου και ολοκληρώνονται στις 30 του μήνα.

Τα δεδομένα φέτος είναι ριζικά διαφορετικά από τα περυσινά, το ενδιαφέρον στρέφεται στους κανόνες ασφαλείας με τους οποίους θα οργανωθεί η διαδικασία και οι κανόνες του παιχνιδιού αλλάζουν.

Τα 6 «κλειδιά» που φέτος θα ξεκλειδώσουν την εισαγωγή στα ΑΕΙ παρουσιάζει σήμερα στα «ΝΕΑ» ο εκπαιδευτικός αναλυτής και ιδιοκτήτης των φροντιστηρίων Ομόκεντρο Αντώνης Φλωρόπουλος.

Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο ίδιος:

1. Κατάργηση συντελεστών βαρύτητας

Ολα τα προηγούμενα χρόνια, σε κάθε επιστημονικό πεδίο, υπήρχαν δύο μαθήματα κατεύθυνσης που έδιναν περισσότερα μόρια από τα άλλα, αφού είχαν υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας. Τα μαθήματα αυτά ήταν από τα δυσκολότερα και συνήθως κρατούσαν τις βάσεις πολύ χαμηλά, γιατί οι επιδόσεις των περισσότερων υποψηφίων ήταν πάρα πολύ χαμηλές.

Τα μαθήματα αυτά είναι τα Αρχαία Ελληνικά και η Ιστορία Κατεύθυνσης για το 1ο Πεδίο, τα Μαθηματικά και η Φυσική για το 2ο Πεδίο, η Βιολογία και η Χημεία για το 3ο και τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης και η Οικονομία για το 4ο Επιστημονικό πεδίο. Φέτος  και τα 4 εξεταζόμενα μαθήματα είναι ισοδύναμα και έχουν την ίδια ακριβώς βαρύτητα στη διαμόρφωση της συνολικής βαθμολογίας. Οι συντελεστές βαρύτητας επανέρχονται από την επόμενη σχολική χρονιά, σύμφωνα με τις τελευταίες εξαγγελίες. Η κατάργησή τους όμως φέτος θα φέρει περισσότερα μόρια στους υποψηφίους.

2. Μείωση της εξεταστέας ύλης

Στην εξεταστική διαδικασία του Ιουνίου για πρώτη φορά οι υποψήφιοι καλούνται να διαγωνιστούν σε πολύ μικρότερο όγκο ύλης, αφού η «έκπτωση» σε  όλα σχεδόν τα μαθήματα προσεγγίζει το 30%.

Οι μαθητές της Γ' Λυκείου δεν διδάχτηκαν τα τελευταία κεφάλαια κάθε βιβλίου, που συνήθως είναι τα δυσκολότερα και αυξάνουν πολύ τον αριθμό των συνδυαστικών ερωτήσεων που πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι. Η μείωση της ύλης ήταν αναπόφευκτη, αφού τα παιδιά δεν τη διδάχτηκαν στα σχολεία τους. Τώρα καλούνται στην ουσία να παίξουν σε ένα μικρότερο γήπεδο, προσδοκώντας καλύτερα αποτελέσματα.

3. Αλλαγές στην εξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας

Οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ φέτος θα συνεξεταστούν στα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας. Η έκθεση από μόνη της δυσκόλευε τους μαθητές και με την προσθήκη της λογοτεχνίας αυξάνεται η ανασφάλεια των μαθητών. Ωστόσο, η συνεξέταση γλώσσας-λογοτεχνίας δεν είναι τόσο «επικίνδυνη», όπως πολλοί ισχυρίζονται. Κατ' αρχάς, πλέον οι υποψήφιοι δεν χρειάζεται να «παπαγαλίζουν» ούτε τη θεωρία ούτε προκατασκευασμένους προλόγους, επιλόγους και επιχειρήματα. Η εξέταση είναι κειμενοκεντρική. Δηλαδή, ο  υποψήφιος, διαβάζοντας με προσοχή τα κείμενα που θα δοθούν και αξιοποιώντας τις πληροφορίες τους, θα συνθέσει σωστές απαντήσεις, εφόσον τα κατανόησε και τεκμηρίωσε τις απόψεις του. Επίσης, το όριο των λέξεων στην έκθεση είναι σαφώς μικρότερο συγκριτικά με το «παλιό σύστημα». Ετσι, θα αναπτύξει λιγότερα επιχειρήματα, τα οποία μπορεί να αντλήσει από τα δοθέντα κείμενα (αλλά να μην τα αντιγράψει!). Αναφορικά με την ερώτηση της λογοτεχνίας, οι υποψήφιοι δεν πρέπει να τη φοβούνται, παρά το γεγονός ότι το λογοτεχνικό κείμενο θα είναι αδίδακτο. Εξάλλου, από μικρότερες τάξεις είναι εξοικειωμένοι με τα αδίδακτα λογοτεχνικά κείμενα. Η καλή βαθμολογία δεν εξαρτάται από την αποστήθιση ειδικών όρων και τεχνικών, αλλά από παραμέτρους όπως η κατανόηση του κειμένου, ο εύστοχος σχολιασμός του και η καλή χρήση του λόγου. Συνεπώς, η συνεξέταση νεοελληνικής γλώσσας-λογοτεχνίας, μπορεί να φαίνεται «βουνό» σε ένα πρώτο επίπεδο. Στην ουσία, όμως, δίνει σε όλους τη δυνατότητα να γράψουν καλά, αρκεί να μελετήσουν σε βάθος τα κείμενα και να είναι ήρεμοι και προσεκτικοί.

4. Περισσότερος χρόνος για μελέτη

Στα τόσα κακά που μας έφερε ο κορωνοϊός, έφερε και ένα σημαντικό πλεονέκτημα στους υποψηφίους: Κράτησε τα παιδιά κλεισμένα στο σπίτι και είχαν περισσότερο διαθέσιμο χρόνο για διάβασμα, αφού για περίπου δύο μήνες δεν ήταν υποχρεωμένα να πηγαίνουν στα σχολεία τους. Ο διαθέσιμος χρόνος περίπου τριπλασιάστηκε, για όσα παιδιά βέβαια θέλησαν να εκμεταλλευθούν αυτή την ευκαιρία που τους παρουσιάστηκε. Η ύλη ήταν οικεία για όλους αφού η πλειοψηφία τη διδάχτηκε στα φροντιστήρια που φοιτούν και στα περισσότερα έχει ολοκληρωθεί από τον Γενάρη.

5. Μηδενικός χρόνος για διασκέδαση!

Οι υποψήφιοι φέτος, για μεγάλο διάστημα, ήταν οι σύγχρονοι «νέοι ελεύθεροι πολιορκημένοι» γιατί υποχρεώθηκαν να μείνουν στα σπίτια τους και οι έξοδοί τους μηδενίστηκαν. Τα συνηθισμένα «ξενύχτια» Παρασκευές και Σάββατο βράδυ εξαφανίστηκαν, τις καφετέριες, τις disco και τα κέντρα διασκέδασης τα έβλεπαν μόνο στην οθόνη του υπολογιστή τους και στις φωτογραφίες που κρατούσαν για ενθύμιο από τα προηγούμενα χρόνια.

Δεν μπορούμε βέβαια να χαιρόμαστε για τη στέρηση εξόδου των παιδιών μας που πραγματικά τη χρειάζονται και είναι απαραίτητη στην ηλικία τους, ούτε βέβαια θα είμαστε ευτυχείς για τυχόν επανάληψή της. Ομως στην παρούσα φάση ας θυμηθούμε ότι «ουδέν κακόν αμιγές καλού».

6. Δεν θα ισχύσει η βάση του δέκα

Ολα τα προηγούμενα χρόνια οι υποψήφιοι είχαν βομβαρδιστεί με δημοσιεύσεις και διαδόσεις ότι φέτος η βάση εισαγωγής σε όλα τα πανεπιστήμια θα είναι ο βαθμός 10. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα χιλιάδες υποψήφιοι να βρουν την πόρτα των πανεπιστημίων κλειστή. Το ζήτημα αυτό όμως θα απασχολήσει πιθανόν τους μαθητές μικρότερων τάξεων γιατί δεν γνωρίζουμε αν εφαρμοστεί και πότε. Κατά τη γνώμη μας όμως, από μια ορθολογικότερη εκτίμηση, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι με την εφαρμογή αυτή δεν θα δούμε το απαράδεκτο φαινόμενο να εισάγονται σε πανεπιστήμια υποψήφιοι που γράφουν σε μια κόλλα χαρτί το όνομά τους και δυο-τρεις σειρές ορνιθοσκαλίσματα...

«Φέτος όμως η διατήρηση του καθεστώτος μειώνει σημαντικά το άγχος πολλών υποψηφίων, αφού γνωρίζουν ότι τελικά σχεδόν όλοι θα εισαχθούν σε κάποια σχολή, κατώτερη ίσως των προσδοκιών τους και μακριά από τον τόπο μόνιμης  κατοικίας τους» καταλήγει ο κ. Φλωρόπουλος. «Συνιστούμε στα παιδιά να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που τους παρουσιάζονται τη φετινή χρονιά, να εντείνουν τις προσπάθειές του στον χρόνο που απομένει για να εκπληρώσουν τα όνειρά τους».

tanea.gr