Π. Σαρρής: Απαράδεχτη η απόφαση για συγχώνευση σχολικών τμημάτων, ιδιαίτερα εν μέσω πανδημίας

7:37 π.μ. - Παρασκευή, 15 Οκτωβρίου 2021
07:10 π.μ. - Παρ, 15/37/2021
Image: Π. Σαρρής: Απαράδεχτη η απόφαση για συγχώνευση σχολικών τμημάτων, ιδιαίτερα εν μέσω πανδημίας

Τι αναφέρει ο Πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, Δήμου Ιεράπετρας

Το μεσημέρι της Παρασκευής 8 Οκτωβρίου 2021, κατεύθασε στα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία των σχολείων όλης της χώρας, ένα αρχείο excel από το Υπουργείο Παιδείας (ΥΠΑΙΘ) ανακοινώνοντας ένα μπαράζ συμπτύξεων τμημάτων, στριμώχνοντας περισσότερους μαθητές στις αίθουσες, εν μέσω πανδημίας.

Οι προθέσεις του ΥΠΑΙΘ έγιναν φανερές από την Πέμπτη 3 Ιουνίου 2021, όταν ο Γ.Γ. κ. Κόπτσης ανήγγειλε γενικευμένες συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων σε πανελλαδικό επίπεδο. Προφανής στόχος του σχεδίου αυτού ήταν να προκύψει πλεόνασμα 8.500 εκπαιδευτικών για τη νέα σχολική χρονιά. Ακολούθησε βέβαια, το νομοσχέδιο 4692/2020, που φέρει την υπογραφή της υπουργού Παιδείας κας Νίκης Κεραμέως, σύμφωνα με το οποίο αυξάνεται ο μέγιστος αριθμός νηπίων, προνηπίων και μαθητών ανά τμήμα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά από 22 σε 24, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα προσαύξησης κατά 10% με απόφαση του διευθυντή, που σημαίνει ότι ο αριθμός διαμορφώνεται πλέον στα 26-27 ανά τάξη. Στον ίδιο νόμο αναφέρεται πως στα σχολεία της δευτεροβάθμιας το όριο ανεβαίνει στους 27 μαθητές και συνυπολογίζοντας την προσαύξηση του 10% οι μαθητές μπορεί να φτάσουν και τους 30 ανά τμήμα!

Παρόλα αυτά, προβλήματα σχετικά με τους χειρισμούς της πανδημίας, ιδιαίτερα στον ευαίσθητο τομέα της παιδείας, πυροδότησαν την αγανάκτηση της κοινής γνώμης, αναγκάζοντας το ΥΠΑΙΘ να παρατείνει την εφαρμογή του σχεδίου.

Όμως, όπως φαίνεται, οι όποιες ενστάσεις για την εφαρμογή του, έχουν πλέων καμφθεί. Το σχέδιο άρχισε να εφαρμόζεται την Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 2021.

Γίνεται πλέων φανερό ότι το υπουργείο επιχειρεί να αντιμετωπίσει τα περίπου 6.000 κενά των σχολείων με το «τρικ» της σύμπτυξης τμημάτων, που επιβάλλεται μέσω των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και όχι όπως πραγματικά όφειλε. Δηλαδή μέσω μαζικών προσλήψεων εκπαιδευτικών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τις συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων σε όλη την Ελλάδα (πάνω από 1.000), αλλά και των υποχρεωτικών μετακινήσεων μαθητών σε όμορα ή μη σχολεία. Ταυτόχρονα, όλες οι ειδικότητες εκπαιδευτικών (π.χ. γυμναστές, μουσικοί, θεατρολόγοι, εικαστικοί, ξένων γλωσσών, πληροφορικής κ.λπ.) θα ταλαιπωρούνται περιφερόμενοι σε πολλά σχολεία αφού δεν θα μπορούν να συμπληρώσουν το ωράριο τους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την καθημερινή τους εργασία. Παράλληλα χιλιάδες αναπληρωτές καθηγητές θα χάσουν τη δουλειά τους.

Η παράλογη αυτή απόφαση του ΥΠΑΙΘ, γεννά όμως ένα ακόμα βασικό ερώτημα:

- Γιατί επιμένει η κα Υπουργός και το επιτελείο της, στην αύξηση των μαθητών ανά τμήμα; ιδιαίτερα την ώρα που όλοι οι ιδικοί επιστήμονες εκφράζουν φόβους αύξησης των κρουσμάτων COVID-19 λόγω της μεταλλαγής «Δέλτα» του κορωνοϊού, η οποία αναφέρεται πιο μεταδοτική ακόμα και στις μικρές ηλικίες.

Προς το παρόν το ερώτημα παραμένει αναπάντητο, ενώ οι αποφάσεις αυτές και η εφαρμογή τους, θέτουν σε ευθεία αμφισβήτηση, από την κοινωνία, των όποιων «καλών προθέσεων» της πολιτείας και την μέχρι τώρα προσπάθεια για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Ταυτόχρονα ενισχύουν περεταίρω τα απανταχού αντι-εμβολιαστικά κινήματα και εν γένει την καχυποψία του κόσμου. Οι τοπικές κοινωνίες σε πολλές περιοχές της χώρας έχουν αγανακτήσει από την εφαρμογή του μέτρου και ήδη τροχοδρομούνται κινητοποιήσεις καθηγητών και γονέων.

Όμως, ανεξάρτητα από την πανδημία, η αύξηση του αριθμού των μαθητών σε τμήματα τόσο της πρωτοβάθμιας, όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, είναι γνωστό ότι απαξιώνει τον θεσμό της εκπαίδευσης, πλήττοντας περαιτέρω τα ήδη λαβωμένα (από την μακροχρόνια οικονομική κρίση) μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών μας. Ο συνωστισμός τέτοιου μεγάλου αριθμού μαθητών ανά τμήμα, κάνει πολύ δυσμενέστερους τους όρους και τις προϋποθέσεις εκτέλεσης και παρακολούθησης των μαθημάτων. Και όλα αυτά, όταν ο μέσος όρος μαθητών ανά τμήμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν 20 μαθητές για το 2010 και έχει πλέων φτάσει τους 15-16 την εξαετία 2014-2020 (πηγή: ΟΟΣΑ).

Ένα είναι σίγουρο, κανένας «μάχιμος» εκπαιδευτικός που σέβεται το λειτούργημα του, δεν μπορεί να νιώθει υπερήφανος με αποφάσεις που συνωστίζουν 27-30 μαθητές σε σχολικές αίθουσες, πολλές από τις οποίες είναι χωρίς τις επαρκείς υποδομές.

Δρ. Παναγιώτης Φ. Σαρρής

Καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης

Καθηγητής Πανεπιστημίου Exeter, UK

Πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, Δήμου Ιεράπετρας

Δημοτικός Σύμβουλος – Μαζί Αλλάζουμε την Ιεράπετρα