Όρια και κανόνες: Μια ασφαλή σχέση του γονέα με το παιδί

11:33 π.μ. - Παρασκευή, 13 Οκτωβρίου 2017
11:10 π.μ. - Παρ, 13/33/2017
Image: Όρια και κανόνες: Μια ασφαλή σχέση του γονέα με το παιδί

Καλεσμένη στο στούντιο του Ηχώ fm 99,8 και την εκπομπή Ηχοχρώματα με την Ζέτα Ψυλλινάκη, ήταν για μία ακομα φορά, η παιδοψυχολόγος Κουφάκη Αγγελική

Ως θέμα ανάλυσης για την συγκεκριμένη εκπομπή ήταν << τα όρια και οι κανόνες>> που εφαρμόζονται μέσα σε μια οικογένεια καθώς και κάποιες μορφές θετικής πειθαρχίας που βοηθούν τη σχέση μεταξύ γονέα – παιδιού δημιουργώντας έναν ασφαλή δεσμό.
Η συζήτηση ξεκίνησε με το ότι η οριοθέτηση δεν αποτελεί μέρος της αυστηρότητας ή της τιμωρίας. Στην ουσία η οριοθέτηση είναι η βασική διαδικασία διαπαιδαγώγησης για την σωστή ανατροφή των παιδιών και σκοπός της είναι να διδάξει το τι είναι επιτρεπτό και τι όχι. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά μαθαίνουν τις επιλογές που έχουν και μέσα από αυτές τις επιλογές επομίζονται τις θετικές ή τις αρνητικές συνέπειες των πράξεων τους. Στο πλαίσιο της οριοθέτησης μπορούμε να εντάξουμε την καθημερινή ρουτίνα , το πρόγραμμα δηλαδή που επιλέγουμε να εφαρμόζουμε στην καθημερινότητα μας σε σχέση με το παιδί.Τα όρια και οι κανόνες βοηθούν το παιδί να αισθάνεται πως είναι μέρος ενός συνόλου όπου ακολουθούνται κάποιοι κανόνες, νίωθει ασφάλεια και εμπιστοσύνη ως προς τον γονέα ή τον φροντιστή που το καθοδηγεί για το τι πρέπει να κάνει και τι όχι . Με αυτό τον τρόπο μαθαίνει να ελέγχει τον εαυτό του, να σκέφτεται τις επιλογές του και να επιλέγει πως θέλει να συμπεριφερθεί. Στη συνέχεια αναφερθήκαμε στην ανεπιθύμητη συμπεριφορά και για το αν η τιμωρία αποτελεί μέρος της οριοθέτησης . Μέσω της τιμωρίας ο γονέας προσπαθεί να επιβληθεί ενώ με αυτό τον λανθασμένο τρόπο το παιδί δεν μαθαίνει  πως πρέπει να συμπεριφερθεί. 'Ετσι ο  γονέας εστιάζει μόνο στη συμπεριφορά και δεν βοηθάει το παιδί να ενισχύσει τον εσωτερικό του έλεγχο. Ακόμα έγινε αναφορά στις μορφές τιμωρίας που επιλέγουν οι γονείς και την επίδραση που έχουν  στο παιδί καθώς και στον τρόπο που πρέπει να βάζουμε τα όρια έτσι ώστε να μην τα εκλαμβάνει ως τιμωρία αλλά ώς μια διαδικασία διαπαιδαγώγησης .
Συνοψίζοντας  βάσισμένοι στα όσα είπαμε και στην προηγούμενη εκπομπή ,αν καταφέρουμε μέσα από την σχέση μας με το παιδί να προωθήσουμε όλες αυτές τις δεξιότητες επικοινωνίας που στόχο έχουν να εστιάσουν στα συναισθήματα που νιώθει και στη συνέχεια να θέσουμε τις βάσεις ώστε να το θέωρουμε ικανό να αναλαμβάνει την ευθύνη της συμπεριφοράς του,  έχουμε καταφέρει κάτι πολύ σημαντικό .Τέλος πάνω απ όλα σημασία έχει να μεγαλώνουμε ένα παιδί που θα οδηγηθεί στην δημιουργία μίας αυτόνομης , ανεξάρτητης προσωπικότητας έχοντας αυτοπεποίθηση  και  εμπιστοσύνη στον εαυτό του με τον ψυχοσυναισθηματικό του κόσμο να είναι υγιής .