Κύριοι Υπουργοί, κύριοι Βουλευτές, θέλω να επισημάνω ότι σήμερα στην Ολομέλεια, αλλά και στις Επιτροπές, για το παρόν νομοσχέδιο έγινε μία γόνιμη συζήτηση μέσα σε θετικό κλίμα.
Δεν μπορώ, όμως, να μην μπω στον πειρασμό να σχολιάσω μία τοποθέτηση η οποία λέει ότι για πρώτη φορά έγιναν τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρόνο. Πράγματι, για πρώτη φορά άλλαξε ο νόμος για να μπορέσει να προσαρμοστεί στα προσόντα του Διοικητή της ΕΥΠ. Για πρώτη φορά η «προδοσία της Μακεδονίας» έγινε «Συμφωνία, η οποία θα πρέπει να τιμηθεί». Για πρώτη φορά το προσφυγικό είναι «γεωπολιτικό πρόβλημα» και δεν ευθύνεται ο ΣΥΡΙΖΑ που άνοιξε τα σύνορα. Για πρώτη φορά η τραγωδία στο Μάτι οφείλεται στις συνθήκες που επικρατούσαν λόγω της κλιματικής αλλαγής. Η όψη του φεγγαριού δεν έχει μόνο μία πλευρά.
Και τέλος, στο ζήτημα του σημαιοφόρου. Γιατί να στερήσουμε τη δυνατότητα από ένα παιδί που δεν έχει πάρει «άριστα», αλλά «λίαν καλώς», να μπορέσει να νιώσει περήφανο σηκώνοντας την ελληνική σημαία;
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το παρόν σχέδιο νόμου, παρά το γεγονός ότι πάρθηκαν υπ’ όψιν παρατηρήσεις κι έγιναν νομοτεχνικές βελτιώσεις εκ μέρους του κυρίου Υπουργού, εξακολουθεί να πάσχει, κατά την άποψή μας, γιατί εκφράζει την κυβερνητική φιλοσοφία, μία διαφορετική πολιτική προσέγγιση, αυτή της νεοφιλελεύθερης πολιτικής, η οποία είναι αντίθετη και εχθρική σε καθετί που έχει δημόσιο χαρακτήρα.
Η πρόταση της παράταξης που διατυπώθηκε στη γενική συνέλευση του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου και επικροτήθηκε από τον Πρόεδρο της επιτροπής, είναι να μπουν ιδιώτες γιατροί στο ΕΣΥ από την πίσω πόρτα, ανοίγοντας τον δρόμο για την ιδιωτικοποίησή του. Είναι ενδεικτικό των προθέσεων.
Εάν πράγματι, κύριε Υπουργέ, θέλετε να ενισχύσετε το δημόσιο σύστημα υγείας, κάντε προσλήψεις προσωπικού και δώστε τους κίνητρα.
Με το παρόν νομοσχέδιο επιχειρείται η επιστροφή του ΕΟΔΥ στο προηγούμενο νομικό καθεστώς ιδιωτικού δικαίου, περίοδο κατά την οποία ελέγχεται για κακοδιαχείριση και διαφθορά. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη συνεδρίαση του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων για την υπόθεση του ΚΕΕΛΠΝΟ πριν λίγες ημέρες η Εισαγγελέας πρότεινε ενοχή των κατηγορουμένων για την υπόθεση των εκατόν σαράντα παράνομων, ρουσφετολογικών προσλήψεων, ενώ σημείωσε ότι οι προσλήψεις ήταν πολιτική επιλογή και οι κατηγορούμενοι έδρασαν ως εκτελεστικά όργανα. Ταυτόχρονα, αποκάλεσε το ΚΕΕΛΠΝΟ ως την offshore του δημοσίου και των ρουσφετιών.
Το νομοσχέδιο αποτελεί, λοιπόν, μία ακόμα προσπάθεια επιστροφής σε κανονικότητες οι οποίες ζημίωσαν κατά αρκετά εκατομμύρια ευρώ το ελληνικό κράτος και συνέβαλαν και αυτές στη χρεοκοπία της χώρας και στην κατάσταση την οποία παραλάβαμε το 2015 ειδικότερα στον χώρο της υγείας: Ένα σύστημα υγείας το οποίο αγωνιζόταν να σταθεί στα πόδια του οδηγώντας στα όριά του το εναπομείναν προσωπικό έπειτα από τις αλλεπάλληλες συρρικνώσεις, αλλά και το σοκ με την απόλυση δυόμισι χιλιάδων γιατρών από την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί ένα αίσθημα ανασφάλειας στον πολίτη, ο οποίος ήδη δοκιμαζόταν από την κρίση. Οι δωρεάν παροχές υγείας ειδικά σε ανασφάλιστους επιβάρυναν τους λήπτες υπηρεσιών υγείας με 178 εκατομμύρια ευρώ από τα οποία τα 28 βεβαιωμένα στην εφορία διαγράφηκαν, ενώ τα υπόλοιπα 150 «πάγωσαν» και δεν εστάλησαν στις εφορίες.
Η σταθεροποίηση και ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας ήταν επιλογή μας. Ενισχύθηκε με νέες προσλήψεις ιατρικού, νοσηλευτικού και παραϊατρικού προσωπικού αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα. Ενισχύθηκε το ΕΚΑΒ με ασθενοφόρα και προσωπικό. Ενισχύθηκαν με πάνω από εκατό κρεβάτια επιπλέον οι μονάδες εντατικής θεραπείας. Καταργήθηκε το εισιτήριο των 5 ευρώ στα νοσοκομεία. Ενισχύθηκαν με πολύτιμο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό αρκετές μονάδες υγείας, με σύγχρονους αξονικούς και μαγνητικούς τομογράφους, στεφανιογράφους, γραμμικούς επιταχυντές, Pet Scan, μηχανήματα αιμοκάθαρσης κλπ και όλα αυτά σε ένα αυστηρά περιοριστικό οικονομικό πλαίσιο. Τέλος, να αναφέρω τη σημαντική παρέμβαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας με τη δημιουργία και λειτουργία εκατόν είκοσι επτά Τοπικών Μονάδων Υγείας.
Στο παρόν νομοσχέδιο υπάρχουν διατάξεις σε θετική κατεύθυνση και θα τις στηρίξουμε, όπως τη συνένωση του ΕΚΑΒ με το ΕΚΕΠΥ, τα άρθρα 29 έως 35. Στο άρθρο 29 παρατηρούμε τη μεταφορά προσωπικού του καταργημένου πλέον ΕΚΕΠΥ στην πλέον Διεύθυνση Επιχειρησιακής Ετοιμότητας Εκτάκτων Καταστάσεων Δημόσιας Υγείας στο Υπουργείο Υγείας.
Κατά τη γνώμη μας, πρώτη προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην ενίσχυση λειτουργικά και στο ίδιο το ΕΚΑΒ.
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα για το κάπνισμα, αυστηρότερος έλεγχος και απαγόρευση σε χώρους κλειστούς, αλλά και σε χώρους όπου συχνάζουν παιδιά. Είναι ανάγκη να υπάρχει έλεγχος και εφαρμογή της νομοθεσίας, αλλά, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, εάν πράγματι θέλουμε να δώσουμε ένα παράδειγμα για τη μείωση του καπνίσματος και των συνεπειών του ας ξεκινήσουμε από αυτήν εδώ την Αίθουσα την αντικαπνιστική εκστρατεία έμπρακτα, απαγορεύοντας το κάπνισμα στο Κοινοβούλιο.
Τελειώνοντας επιτρέψτε μου να επισημάνω μια ακατανόητη, πέρα από κάθε λογική, πράξη, την κατάργηση με πράξη νομοθετικού περιεχομένου ενός νομικού προσώπου αυτοδιοίκητου, αυτόνομου, του ΚΕΘΕΑ, που μετατρέπεται σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Αλήθεια, γιατί προχωρήσατε σε αυτήν την ενέργεια; Για να ικανοποιήσετε κάποια αιτήματα διορισμών; Τι άλλο να σκεφθεί κανείς για ένα διοικητικό συμβούλιο που εκλέγεται με καθολική ψηφοφορία, που παρέχει τις υπηρεσίες του αφιλοκερδώς, που η διαχείριση των οικονομικών του χαρακτηρίζεται και είναι χρηστή και που το έργο του αναγνωρίζεται καθολικά σε έναν τομέα ο οποίος προσφέρει αποδεδειγμένα κοινωνικό έργο; Το ερώτημα επανέρχεται: γιατί; Εκτός και αν ευσταθεί η άποψη ότι για τη θέση του Προέδρου εξέφρασε ενδιαφέρον άτομο μη αρεστό στην παράταξή σας.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, επιτρέψτε μου να κλείσω με κάτι που είπε ο κύριος Υπουργός, ότι είτε ιδιωτικού δικαίου είτε δημοσίου τα πρόσωπα κάνουν τη διαφορά. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας, μόνο που εδώ δεν νομοθετούμε για τα συγκεκριμένα πρόσωπα και το παράδειγμα του ΚΕΕΛΠΝΟ αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση.