Οι νέες τάσεις στην παγκόσμια αγορά των κηπευτικών από την Χ. Κοτονιά υπεύθυνη μάρκετινγκ Ελλάδος - Ιταλίας της Bayer

10:05 π.μ. - Παρασκευή, 19 Μαΐου 2023
10:05 π.μ. - Παρ, 19/05/2023
Image: Οι νέες τάσεις στην παγκόσμια αγορά των κηπευτικών από την Χ. Κοτονιά υπεύθυνη μάρκετινγκ Ελλάδος - Ιταλίας της Bayer

Στην αγροτική εκπομπή του Ηχώ 99,8 "Ιεραπετρίτικη Γη" η υπεύθυνη μάρκετινγκ Ελλάδος - Ιταλίας της Bayer

Καλεσμένη της αγροτικής εκπομπής του Ηχώ 99,8 «Ιεραπετρίτικη Γη» η κα Χρυσή Κοτονιά Sustainable Agriculture Manager του Τομέα Επιστήμης Γεωργίας της Bayer Ελλάς, (για Ελλάδα και Ιταλία) σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση γύρω από την τροφή και την αλυσίδα τροφίμων. Η εκπομπή μεταδίδεται κάθε Σάββατο στις 9.00 το πρωί και κάθε Πέμπτη σε επανάληψη στις 2.00 το μεσημέρι.

hxonews

Η συζήτηση επικεντρώθηκε στις προκλήσεις της σύγχρονης γεωργίας, τις τάσεις που διακρίνονται στις καταναλωτικές αγορές και τη βιομηχανία τροφίμων και πώς αυτές καθορίζουν τις στρατηγικές όλων όσων δραστηριοποιούνται και αποτελούν κρίκο της αλυσίδας αξίας των τροφίμων.

Αρχικά στην τοποθέτησή της η κα Κοτονιά τόνισε πως καθ' όλη την παραγωγική διαδικασία ευθύνη έχουμε όλοι μας: από τον παραγωγό και σε όλα τα στάδια μέχρι η τροφή να φτάσει στο πιάτο του καταναλωτή.

Γι' αυτό εμείς στη Bayer θεωρούμε ευθύνη μας να παρακολουθούμε τις σύγχρονες τάσεις αλλά και να διακρίνουμε τις μελλοντικές φροντίζοντας ο παραγωγός να ενημερώνεται και να προσαρμόζει τις δραστηριότητές του.

Θα μπορούσαμε να σταθούμε συνοπτικά στις παρακάτω 3 βασικές τάσεις:

  • Η συγκέντρωση των διακινούμενων αγροτικών προϊόντων σε βασικές αλυσίδες λιανεμπορίου- σούπερ μάρκετ και με 4 από αυτές να συγκεντρώνουν περίπου το 20% της συνολικής ευρωπαϊκής αγοράς. Αλυσίδες που έχουν παρουσία σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και διακινούν ποικιλία νωπών τροφίμων βάσει των προδιαγραφών που θέτουν
  • Η πιστοποίηση -ως συνέπεια και των αυξημένων απαιτήσεων του καταναλωτή που επιδιώκει και θέλει να αγοράζει τρόφιμα στην ετικέτα των οποίων θα βρει λεπτομέρειες όπως που έχει παραχθεί το προϊόν, από ποιόν , με ποιες πρακτικές κλπ. Ας σκεφτούμε, παλαιότερα ο κόσμος συνήθιζε να αγοράζει κηπευτικά από τις λαϊκές αγορές όταν τώρα, ο σύγχρονος καταναλωτής προμηθεύεται -μαζί και με άλλα- τα λαχανικά και τα φρούτα του από το σούπερ μάρκετ της γειτονιάς. Επιδιώκει, έτσι, να αγοράσει ένα προϊόν όπου στην ετικέτα του θα βρει λεπτομέρειες για το που πχ παράχθηκε και από ποιον, με ποιες πρακτικές κλπ. Οι νέες γενιές, έχουν τελείως διαφορετική προσέγγιση στην αγορά αγροτικών προϊόντων, είναι πιο ενημερωμένοι και αναζητούν να αγοράσουν αυτό που καλύπτει την ανάγκη αλλά και την κουλτούρα τους.
  • Η συμβολαιακή γεωργία. Η ανάγκη για συνεχή εφοδιασμό των αγορών και συντονισμό των εμπλεκομένων με τον ταυτόχρονο αγώνα του παραγωγού για σοδειά σε ένα αυστηρώς απαιτητικό περιβάλλον οδηγεί στην αύξηση της συμβολαιακής μορφής γεωργία. Εκεί, ο παραγωγός έρχεται να ισορροπήσει μεταξύ των συνεχών επενδύσεων σε εισροές για την καλλιέργειά του και της τιμής πώλησης του προϊόντος στοχεύοντας πρωτίστως στη σίγουρη διάθεση του προϊόντος του μέσα από υγιείς -σταθερές συνεργασίες.
hxonews

Υπάρχουν βέβαια πολλοί παράγοντες- εξωγενείς και αρκετές φορές και μη προβλέψιμοι (όπως η πανδημία ή ο πόλεμος στην Ουκρανία)  οι οποίοι καθορίζουν ή και τροποποιούν τις τάσεις αυτές επηρεάζοντας τη ροή στην εφοδιαστική αλυσίδα. Επίσης, μην ξεχνάμε ότι ανήκουμε στη μεγάλη οικογένεια της Ευρώπης και ακολουθούμε πολιτικές, αποφάσεις, κανόνες, νομοθεσίες και κοινές στρατηγικές για τη διαμόρφωση τη γεωργίας στο κοντινό μέλλον. Μέσα σε όλο αυτό το στενό πλαίσιο και οι δραστικές ουσίες που εγκρίνονται είναι σαφώς λιγότερες με τις προκλήσεις να είναι όμως πολλές. Και που καταλήγουν όλα αυτά; Καταλήγουν στον παραγωγό που πρέπει να τα διαχειριστεί με τον καλύτερο και αποδοτικότερο τρόπο, έτσι ώστε να ανταπεξέλθει σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, τόνισε. .

Πρόσθεσε ότι, η πραγματικότητα απαιτεί ο παραγωγός να είναι ένας βιώσιμος επιχειρηματίας αλλά παράλληλα να είναι βιώσιμο και το ίδιο το σύστημα. Κάθε πρόκληση να είναι έναυσμα προς αναζήτηση νέων λύσεων με σκοπό να υπάρχει ισορροπία: Από τη μια η εφοδιαστική αλυσίδα να λειτουργεί και από την άλλη ο καταναλωτής να βρίσκει αυτό που θέλει, αυτό που τον ευχαριστεί, αυτό που έχει ανάγκη.

hxonews

Ως Bayer,αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να δουλέψουμε με προληπτική προσέγγιση και κατάλληλες ενέργειες στο χωράφι ακολουθώντας έτσι συγκεκριμένη στρατηγική. Πχ ο παραγωγός πρέπει να εξετάσει ποιες οι πιθανές αγορές, τις απαιτήσεις τους και με ποια "όπλα" πρέπει να εφοδιαστεί ώστε να πετύχει τον στόχο αυτό. Ερχόμαστε σε επαφή με όλη την αλυσίδα τροφίμων κα με επίκεντρο τον ίδιο τον παραγωγό χτίζουμε μοντέλα συνεργασίας εστιάζοντας σε 3 βασικούς πυλώνες:

1. Ανάπτυξη δεξιοτήτων: Οι παραγωγοί να εκπαιδεύονται πρωτίστως στην ορθή γεωργική πρακτική, σε νέες λύσεις και εργαλεία, να εξοικειώνονται με την τεχνολογία και να αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους . Άλλωστε, «Η γνώση δημιουργεί αυτοπεποίθηση» και μόνο με γνώση και πίστη στις ικανότητές του, ο παραγωγός μπορεί να ανταπεξέλθει στο ανταγωνιστικό περιβάλλον

2. Ποιοτικό προϊόν. Με προτεραιότητα τη σοδειά της καλλιεργητικής σεζόν, η ποιότητα του προϊόντος είναι κάτι που ορίζεται από τις απαιτήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας και ξεχωριστά για κάθε καλλιέργεια

3. Εξωστρέφεια – ανταλλαγή γνώσης και εμπειρίας. Ενίσχυση του ανοιχτού τρόπου σκέψης και της εξωστρέφειας για προώθηση και ανάδειξη των προϊόντων , διεύρυνση δικτύου και συνεργασιών.

Αντιλαμβάνεται επομένως κανείς ότι για να επιτευχθούν όλοι οι στόχοι όσων συμμετέχουν στην παραγωγική διαδικασία χρειάζεται διάθεση για συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων και θέτοντας στον πυρήνα τον ίδιο τον παραγωγό να χτίζονται επαγγελματικές σχέσεις εμπιστοσύνης και αμοιβαίου οφέλους, επεσήμανε μεταξύ άλλων η κα Κοτονιά.

hxonews