Μπαριτάκης: Στέρεψαν οι γεωτρήσεις στα 450 μέτρα βάθος στη Βιάννο

11:44 π.μ. - Τρίτη, 27 Μαΐου 2025
11:05 π.μ. - Τρί, 27/44/2025
Image: Μπαριτάκης: Στέρεψαν οι γεωτρήσεις στα 450 μέτρα βάθος στη Βιάννο

Σε παρατεταμένη κατάσταση έκτακτης ανάγκης ο Δήμος Βιάννου λόγω λειψυδρίας

Ο Δήμαρχος Βιάννου, Παύλος Μπαριτάκης, στην εκπομπή “Καλημέρα Λασίθι” του Ηχώ 99,8 για την κρίση στο νερό, τις γεωτρήσεις που στέρεψαν, την ανάγκη περιορισμών στην άρδευση και την αναπτυξιακή προοπτική της σύνδεσης με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.

Σε μια εφ’ όλης της ύλης παρέμβαση για το οξύτατο πρόβλημα της λειψυδρίας που αντιμετωπίζει ο Δήμος Βιάννου, ο Δήμαρχος Παύλος Μπαριτάκης μίλησε το πρωί της Τρίτης στην εκπομπή «Καλημέρα Λασίθι» του Ηχώ 99,8. Όπως υπογράμμισε, η περιοχή παραμένει σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, καθώς πολλές βασικές γεωτρήσεις, ακόμη και σε μεγάλα βάθη, έχουν πλέον στερέψει, προκαλώντας σοβαρές ελλείψεις σε νερό τόσο για ύδρευση όσο και για άρδευση.

«Γεωτρήσεις των 450 μέτρων πλέον δεν αποδίδουν. Έχουμε εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες. Ο Βαχός, ο Άγιος Βασίλειος, ο Πεύκος, το Αφρατί και η Μέση – παντού το ίδιο. Κι αυτό επιβαρύνει αφάνταστα την κατάσταση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπαριτάκης.

Ο Δήμαρχος εξήγησε ότι έχουν ήδη ληφθεί περιοριστικά μέτρα, σε συνεργασία με παραγωγούς και κατοίκους, ώστε να εξασφαλιστεί πρώτα η ύδρευση των πολιτών και έπειτα, κατά περίπτωση, να διατεθούν μικρές ποσότητες νερού για την συντήρηση βασικών καλλιεργειών, όπως οι ελιές. Επανέλαβε με έμφαση τη βασική αρχή: «Πρώτα πίνουμε, μετά ποτίζουμε».

Κρίσιμη η θερινή περίοδος – “Καμία δεύτερη καλλιέργεια”

Ο κ. Μπαριτάκης τόνισε ότι το φετινό καλοκαίρι δεν μπορεί να υποστηρίξει δεύτερες αρδευόμενες καλλιέργειες, καθώς οι διαθέσιμες ποσότητες είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Παρότι οι θερμοκηπιακές καλλιέργειες του χειμώνα εξελίχθηκαν ικανοποιητικά, η έλλειψη εμπλουτισμού του υδροφόρου ορίζοντα λόγω τριετούς ξηρασίας καθιστά τη φετινή θερινή περίοδο εξαιρετικά επισφαλή.

«Η στάθμη έχει κατέβει, η ποσότητα έχει μειωθεί, δεν υπάρχει επάρκεια. Αν συνεχίσουμε όπως παλιά, το νερό δεν θα φτάσει για κανέναν», προειδοποίησε.

Σημαντικές περιοχές της Βιάννου, όπως ο Ξερόκαμπος και το Βάθος Γιαννού, έχουν μείνει εντελώς χωρίς διαθέσιμο νερό, ενώ νέα γεώτρηση που εντοπίστηκε χρειάζεται πάνω από 350.000 ευρώ για να αξιοποιηθεί. Μέχρι στιγμής, ο Δήμος έχει λάβει 150.000 ευρώ από το ΥΠΕΣ αποκλειστικά για την ύδρευση, ενώ αναμένονται πρόσθετες ενισχύσεις.

“Δεν υπάρχουν σύνορα στο νερό – Κίνδυνος υφαλμύρωσης”

Ο Δήμαρχος υπογράμμισε ότι οι υδροφόροι ορίζοντες είναι κοινό αγαθό για όλες τις περιοχές και δεν γνωρίζουν διοικητικά σύνορα. «Δεν μπορούμε να αντλούμε ανεξέλεγκτα. Υπάρχει κίνδυνος εισχώρησης της θάλασσας. Αν υφαλμυρωθεί ο υδροφόρος, τον χάσαμε για πάντα», σημείωσε.

Ο Δήμος Βιάννου έχει εκδώσει κανονιστική απόφαση για την άρδευση, με στόχο να διασφαλιστεί η επάρκεια νερού, καθώς το 87% της κατανάλωσης αφορά την άρδευση και μόλις το 13% την ύδρευση.

«Αν οι παραγωγοί πειθαρχήσουν, μπορούν να εξοικονομηθούν σημαντικές ποσότητες. Διαφορετικά, θα το πληρώσουμε όλοι – και επώδυνα», είπε.

Ζήτημα επιβίωσης και διαχείρισης – “Χωρίς σχέδιο, δεν υπάρχει αύριο”

Ο Δήμαρχος επεσήμανε ότι η ενεργειακή κατανάλωση για άντληση από μεγάλα βάθη είναι τεράστια, και αυτό επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους Δήμους. Παράλληλα, αμφισβήτησε τη σκοπιμότητα πολλών θερινών καλλιεργειών, οι οποίες, όπως είπε, «δεν είναι αποδοτικές και δημιουργούν περισσότερα προβλήματα απ’ όσα λύνουν».

«Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι. Χρειαζόμαστε αλλαγή νοοτροπίας και αυστηρή διαχείριση. Χωρίς αυτήν, δεν υπάρχει μέλλον», υπογράμμισε.

“Αναγκαία η διασύνδεση με το νέο αεροδρόμιο”

Ο κ. Μπαριτάκης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο ζήτημα της αναπτυξιακής διασύνδεσης της νότιας Κρήτης με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, κάνοντας λόγο για καθυστερήσεις στις μελέτες και τη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υποδομών.

«Η ανάπτυξη της νοτιοανατολικής Κρήτης δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς σύνδεση με το νέο αεροδρόμιο. Περιμένουμε να ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα πάμε και στο Υπουργείο να πιέσουμε για να τρέξει το έργο», δήλωσε.

Όπως τόνισε, ο οδικός άξονας Βιάννος – Ιεράπετρα – Μακρύς Γιαλός πρέπει να ενταχθεί σε έναν ευρύτερο αναπτυξιακό σχεδιασμό, ο οποίος σήμερα καθυστερεί αδικαιολόγητα.