Μαζί αλλάζουμε την Ιεράπετρα: Η άποψη για τα λιμενικά έργα στην Ιεράπετρα
Αναλυτικά η ανακοίνωση
Έχοντας θεσμική υποχρέωση καλούμαστε να συμμετέχουμε σε δημόσια διαβούλευση και να εκφράσουμε άποψη για έναν σχέδιο ύψιστης αναπτυξιακής και στρατηγικής σημασίας. Η δημοτική παράταξη ‘’ΜΑΖΙ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ’’ έχοντας συμμετάσχει ήδη στην αποδοχή της χρηματοδότησης για την εκπόνηση του master plan και το πλαίσιο έργων στην χερσαία ζώνη λιμένα της Ιεράπετρας, καταθέτει σήμερα την άποψη της για τις ελλείψεις και τις αστοχίες που κατά την άποψη μας υπάρχουν στο masterplan.
Με το 13/04/2020 Δελτίο τύπου καλούσαμε με την σειρά μας την συμμετοχή των φορέων της περιοχής και των δημοτών, προκειμένου να εκφράσουν την άποψη τους στην δημόσια διαβούλευση όπου και τίθεται το παραπάνω master plan.
Παράλληλα ζητήσαμε από την δημοτική αρχή να αντιληφθεί την βαρύνουσα σημασία που έχει στην παρούσα φάση η εκπόνηση της μελέτης και να υπάρξει ο απαιτούμενος διάλογος μεταξύ των φορέων και του μελετητικού γραφείου που έχει αναλάβει την εκπόνηση της μελέτης.
Οι παρακάτω απόψεις είναι αποτέλεσμα της ομάδα εργασίας που έχει συσταθεί από την ανάληψη των καθηκόντων μας η οποία έχει αποφανθεί επί του θέματος και καταθέτει τα παρακάτω:
Στο masterplan θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν όλα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και η πολιτιστική αξία, καθώς και όλα τα ιστορικά δεδομένα που αναδεικνύουν την περιοχή που η μελέτη καθορίζει ως χερσαία ζώνη λιμένα (ΧΖΛ) και δεν είναι άλλη από το ιστορικό παραλιακό μέτωπο της Ιεράπετρας.
1ον)Δεν έχει προβλεφθεί η οδική σύνδεση του νέου λιμένα σε καμία φάση του έργου. Η μη πρόβλεψη ή σχεδιασμός οδικής σύνδεσης θα δημιουργήσει τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο στους δρόμους της πόλης και ιδιαίτερα στο παραλιακό μέτωπο. Η περαιτέρω ροή οχημάτων για τις ανάγκες των νέων υποδομών όπως αυτές προβλέπονται στο master plan θα επιφέρουν μεγαλύτερο πρόβλημα στάθμευσης οχημάτων σε μια περιοχή που είναι ήδη βεβαρημένη.
2ον)Στο master plan δεν αναφέρεται ούτε προβλέπεται η χωροθέτηση υδατοδρομίου.
Στην ενότητα 7.9 αναφέρει :
Αναφορά σε ενδεχομένως προαπαιτούμενα έργα/παρεμβάσεις για την υλοποίηση του Master Plan (π.χ. κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής, αυτοκινητοδρόμου, logistics, κέντρο υποστηρικτικών υπηρεσιών κ.λπ.). Δεν απαιτούνται τυχόν προαπαιτούμενα έργα για την υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης (Master Plan) του λιμένα Ιεράπετρας.
-Το ερώτημα είναι από που προκύπτει η παραπάνω αναφορά; Δηλαδή φτιάχνουμε ένα λιμάνι και δεν μας ενδιαφέρει καθόλου η οδική σύνδεση και ο ανεφοδιασμός των σκαφών;
3ον)Στην Α φάση του έργου προβλέπεται η επιμήκυνση των υφιστάμενων προβλητών για αρκετά μέτρα ακόμη ενώ στην Β και Γ φάση προβλέπεται η ενίσχυση και η κατασκευή άλλων τριών ‘’λιμανιών’’ στο παραλιακό μέτωπο της πόλης, με το σύνολο αυτών να φτάνει τα τέσσερα (κάτω από το λιμεναρχείο, παλιό λιμάνι, νέος λιμένας Ιεράπετρας, λεκάνη ναυμαχίας)
- Ερωτάται ο μελετητής για πιο λόγο και με πιο σκεπτικό προχώρησε σε αυτήν την πρόταση;
- Έχει λάβει υπόψιν του το έργο του ύφαλου κυματοθραύστη που προβλέπει την δημιουργία παραλίας με λουόμενους στο τμήμα της πάνω παραλίας;
4ον) Στο master plan δεν έχει προβλεφθεί καμία επιμέρους μελέτη π.χ μελέτη πρασίνου μελέτη οδικής σύνδεσης, αρχιτεκτονική, οικονομική μελέτη κατασκευών, μελέτη φωτισμού και αντί αυτών στην ενότητα 7.4.3 προσκρουστήρες και δέστρες αναφέρει:
Προσκρουστήρες και Δέστρες
Για την ασφαλή πρόσδεση των σκαφών απαιτείται η τοποθέτηση προσκρουστήρων και δεστρών κατά μήκος των κρηπιδωμάτων του λιμένα. Αυτό θα προκύψει από εξειδικευμένη μελέτη.
-Το ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί οι μελέτες για όλα τα παραπάνω δεν προβλέπονται μέσα στο MASTERPLAN;
5ον) Ένα σοβαρό θέμα του νέου λιμένα Ιεράπετρας όπως αυτός έχει σχεδιαστεί στην Γ φάση του έργου είναι η είσοδος των σκαφών στο λιμάνι (μπούκα) η οποία έχει σχεδιαστεί από την δυτική πλευρά του νότιου Κρητικού πελάγους την ίδια στιγμή που σε κανένα λιμάνι ή λιμενικό καταφύγιο σε όλο το παράκτιο μέτωπο της Κρήτης δεν έχει υπάρξει κατά το παρελθόν αντίστοιχος σχεδιασμός. Όλα τα λιμάνια της νότιας Κρήτης έχουν την είσοδο των πλοίων και των σκαφών από την ανατολική πλευρά. Γιατί άραγε;
6ον) Στην Γ φάση επίσης προβλέπεται η δυνατότητα πλαγιοδέτησης μεγάλων πλοίων ή κρουαζιερόπλοιου από την έξω πλευρά του λιμενοβραχίονα, αυτό σημαίνει ότι δεν έχει προβλεφθεί η θωράκιση του λιμενοβραχίονα με τσιμεντένια τρίποδα (μπλόκια) και τίθενται σε άμεσο κίνδυνο τα πλοία και ο λιμενοβραχίονας.
7ον) Στην ενότητα κτιριακές υποδομές η μελέτη αναφέρει:
Στο Β φάση του έργου (Παλαιός Λιμένας), πλησίον του ενετικού φρουρίου, προτείνεται η κατασκευή ενός νέου κτιρίου διοίκησης για την εξυπηρέτηση των επαγγελματιών αλιέων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Το εν λόγω κτίριο θα καλύπτει επιφάνεια 50 τ.μ. περίπου και προτείνεται να αναπτυχθεί σε δύο ορόφους (συνολική επιφάνεια 100 τ.μ. περίπου) και εκτός από χρήσεις διοίκησης προτείνεται να στεγάσει και χώρους υγιεινής για την εξυπηρέτηση των χρηστών του λιμένα
-Είναι τουλάχιστον απαράδεκτο να αναφέρεται η ανέγερση διώροφου κτιρίου δίπλα από το φρούριο ΚΑΛΕ, αλλοιώνει κατάφορα το ανάγλυφο της περιοχής και επηρεάζει σε μέγιστο βαθμό την αρχαιολογική αρχιτεκτονική που έχει η συγκεκριμένη περιοχή.
Στην ίδια ενότητα αναφέρει :
Ο σχεδιασμός επιδιώκει να αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες του λιμένα σύμφωνα με τις σχεδιαζόμενες νέες χρήσεις, με γνώμονα την μέγιστη λειτουργικότητα. Στο πλαίσιο αυτό στη φάση Α προτείνεται στη θέση του υφιστάμενου κτιρίου πληροφοριών-δημόσιων αποχωρητηρίων να ανεγερθεί ένα νέο σύγχρονο κτίριο πολλαπλών χρήσεων. Στο εν λόγω κτίριο δύνανται να εγκατασταθούν χρήσεις όπως π.χ. σταθμός είσπραξης εισιτηρίων, παροχή τουριστικών πληροφοριών, δημόσιοι χώροι υγιεινής, εμπορικά καταστήματα, καταστήματα αναψυχής και διοίκησης. Η επιφάνεια κάλυψης του κτιρίου θα ανέρχεται σε 225 τ.μ. περίπου (διαστάσεις: 15μ Χ 15μ) ενώ προτείνεται να αναπτυχθεί σε δύο ορόφους (συνολική επιφάνεια 450 τ.μ.).
-Η ανέγερση διώροφου κτίσματος στην συγκεκριμένη θέση θα δημιουργήσει τεράστιο αρνητικό αισθητικό αποτέλεσμα και θα επηρεάσει σε μέγιστο βαθμό την θέα προς την θάλασσα και την ιστορικότητα της περιοχής.
Μετά τα παραπάνω καταθέτουμε συμπληρωματικές προτάσεις και καλούμε την μελετητική ομάδα να τις συμπεριλάβει στις αλλαγές που επιβάλλεται να γίνουν.
Προτάσεις από την δημοτική παράταξη ‘’ΜΑΖΙ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ’’
Α) Να προβλεφθεί στην Γ φάση του έργου η δημιουργία τμήματος πώλησης αλιευμάτων (δημοτική αγορά ) πλησίον του υφιστάμενου κρηπιδότοιχου από την δυτική πλευρά του παλιού λιμένα και εντός του νέου λιμένα και με ύψος που δεν θα ξεπερνά τα 3.5 μέτρα.
Β)Να αλλάξει η θέση των κτιρίων(κτίρια διοίκησης) που αναφέρονται στο master plan και να χωροθετηθούν πλησίον του υφιστάμενου κρηπιδότοιχου από την δυτική πλευρά του παλιού λιμένα, εντός του νέου λιμένα και με ύψος που δεν θα ξεπερνά τα 3.5 μέτρα.
Γ) Να αλλάξει η είσοδος των πλοίων (μπούκα) και να χωροθετηθεί από την ανατολική πλευρά, προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα από του ισχυρούς νότιους ανέμους κατά την είσοδο των πλοίων και να εξαλειφθούν φαινόμενα προσάμμωσης της εισόδου του νέου λιμένα.
Δ) Να προβλεφθεί η χωροθέτηση σταθμού προσέγγισης υδροπλάνων.
Ε)Να υπάρξει μέριμνα για την οδική σύνδεση του νέου λιμένα και να αποφευχθεί η συμφόρηση οχημάτων στο παραλιακό μέτωπο.
Ζ) Να προβλεφθούν όλες οι επιμέρους μελέτες σε όλη την χερσαία ζώνη λιμένα (ΧΖΛ) όπου και εκτείνεται ο σχεδιασμός των φάσεων του έργου.
Η) Να προβλεφθεί η δημιουργία παρκινγκ οχημάτων δυτικά του νέου λιμένα (περιοχή βιολογικού καθαρισμού) για την εξυπηρέτηση την νέων αναγκών που προκύπτουν.
Η δημοτική παράταξη ‘’ΜΑΖΙ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ’’ απαιτεί να ληφθούν σοβαρά υπόψιν όλες οι παρατηρήσεις και οι προτάσεις που διατυπώνονται στο παρών έγγραφο μας.
Εμμένουμε στην αρχική μας θέση που δεν είναι άλλη από, το να τεθεί η μελέτη -MASTERPLAN σε διευρυμένο δημόσιο διάλογο αμέσως μετά την λήξει των μέτρων για την εξάπλωση του COVID 19.
Μένουμε κοντά στους δημότες, συμμετέχουμε και συνδιαμορφώνουμε το μέλλον του τόπου μας.
Με εκτίμηση,
Για την δημοτική παράταξη «Μαζί Αλλάζουμε την Ιεράπετρα».
Οι δημοτικοί σύμβουλοι:
Μεραμβελλιωτάκης Νίκος
Σαρρής Παναγιώτης
Χατζάκης Σταύρος
Ο Επικεφαλής
Πανταζής Θ. Αργύρης