Μ. Βλατάκης: «Συγκρατημένα αισιόδοξοι για τη φετινή τουριστική σεζόν – Η Κρήτη αντέχει»

11:16 π.μ. - Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2025
11:03 π.μ. - Δευ, 31/16/2025
Image: Μ. Βλατάκης: «Συγκρατημένα αισιόδοξοι για τη φετινή τουριστική σεζόν – Η Κρήτη αντέχει»

Ο Πρόεδρος των Τουριστικών Πρακτόρων Κρήτης, Μιχάλης Βλατάκης, μίλησε στην εκπομπή «Καλημέρα Λασίθι» για την τουριστική κίνηση, τις προκλήσεις της χρονιάς και τις ανάγκες για στρατηγική ανάπτυξη 12μηνου τουρισμού

Συγκρατημένα αισιόδοξος εμφανίστηκε ο Πρόεδρος των Τουριστικών Πρακτόρων Κρήτης, Μιχάλης Βλατάκης, μιλώντας το πρωί της Δευτέρας στην εκπομπή «Καλημέρα Λασίθι» του Ηχώ 99,8. Ο κ. Βλατάκης αναφέρθηκε σε όλα τα ζητήματα που απασχολούν φέτος τον τουριστικό κόσμο: από τη φετινή τουριστική σεζόν και τα πρώτα charter, μέχρι την επάρκεια νερού, τα εργατικά χέρια και τις αναγκαίες υποδομές ενόψει και του νέου αεροδρομίου στο Ηράκλειο.

«Η φετινή σεζόν ξεκινά δειλά-δειλά, με τα περισσότερα charter να αναμένονται μετά τα μέσα Απριλίου, οπότε συμπίπτουν φέτος Ορθόδοξο και Καθολικό Πάσχα – κάτι πολύ θετικό για τη ροή της περιόδου», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η τουριστική χρονιά του 2025 αναμένεται στα ίδια επίπεδα με την περσινή, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις και τον αριθμό των επισκεπτών. Παράλληλα, τόνισε πως «δεν πρέπει να καλλιεργείται υπερβολική προσμονή» από τους παραγωγούς, καθώς η πραγματική κίνηση – και άρα η απορρόφηση προϊόντων – θα ξεκινήσει ουσιαστικά μετά τον Απρίλιο.

Αισιοδοξία με ρεαλισμό: «Δεν ωραιοποιώ τα πράγματα»

«Είμαι πάντα ειλικρινής. Δεν ωραιοποιώ την κατάσταση. Βλέπω μια σεζόν σταθερή, παρόμοια με την περσινή. Αν δεν υπάρξουν απρόοπτα – γεωπολιτικά ή φυσικές καταστροφές – θα πάμε καλά», υπογράμμισε.

Ωστόσο, όπως επισήμανε, το οικονομικό προφίλ των τουριστών έχει αλλάξει: οι επισκέπτες έρχονται, αλλά ξοδεύουν λιγότερα. «Τα ακριβά ξενοδοχεία δυσκολεύονται να γεμίσουν. Ο μέσος Ευρωπαίος έχει πια περιορισμένο εισόδημα. Αυτό πρέπει να το λάβουν υπόψη όλοι – από ξενοδόχους και εστιάτορες, μέχρι καταστηματάρχες. Χρειάζεται σύνεση στις επενδύσεις και στις τιμές.»

Το στοίχημα του 12μηνου τουρισμού και το νέο αεροδρόμιο

Ο κ. Βλατάκης στάθηκε με έμφαση στην ανάγκη να λειτουργήσει το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου όλο τον χρόνο και όχι μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες.

«Αν το νέο αεροδρόμιο λειτουργεί μόνο για τέσσερις-πέντε μήνες όπως σήμερα το “Νίκος Καζαντζάκης”, τότε κάναμε μια τρύπα στο νερό. Πρέπει να ενταχθούμε στους προορισμούς χειμερινού τουρισμού, όπως η Μαγιόρκα, η Μάλτα, η Κύπρος. Πρέπει να το δούμε σοβαρά – έστω πιλοτικά για μια πενταετία», ανέφερε.

Όπως τόνισε, η επέκταση της σεζόν είναι και ο μόνος τρόπος να επιστρέψουν οι εργαζόμενοι που εγκατέλειψαν τον κλάδο στην πανδημία: «Αν δεν προσφέρουμε 12μηνη εργασία, δεν θα τους ξαναβρούμε. Είναι θέμα επιβίωσης για τον τουρισμό μας.»

Το νερό, οι υποδομές και η ανάγκη στρατηγικής

Ένα άλλο σοβαρό ζήτημα που έθεσε ο κ. Βλατάκης είναι η επάρκεια νερού στις τουριστικές περιοχές της Κρήτης.

«Βλέπουμε το φράγμα να έχει αδειάσει. Δεν είμαι ειδικός, αλλά πρέπει να βρεθούν λύσεις. Το Ισραήλ, για παράδειγμα, έχει κάνει άλματα στην αφαλάτωση. Να δούμε τι κάνουν άλλες χώρες, να τους μιμηθούμε – έστω καθυστερημένα.»

Παράλληλα, κάλεσε και τους ξενοδόχους να υιοθετήσουν νοοτροπία ευθύνης και να εκπαιδεύουν τους επισκέπτες τους στον σεβασμό του φυσικού πλούτου.

«Πρέπει να καλλιεργήσουμε ενσυναίσθηση στους πελάτες μας. Να καταλάβουν πως το νερό δεν είναι ανεξάντλητο. Αυτό είναι ευθύνη όλων μας – οι άνθρωποι του τουρισμού είμαστε εργάτες, όχι αφεντικά του νησιού.»

Φόροι και χρηματοδότηση υποδομών: «Ας πάνε εκεί που πρέπει»

Ο Πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων αναφέρθηκε και στον φόρο διαμονής (green tax), ο οποίος αυξήθηκε φέτος, φτάνοντας τα 15 ευρώ ανά βραδιά σε υψηλές κατηγορίες καταλυμάτων:

«Αν αυτός ο φόρος είναι για τις υποδομές, τότε να πάνε τα χρήματα εκεί που πρέπει. Να βελτιωθούν οι συνθήκες, να υπάρχουν υποδομές, να μη μένουμε από νερό, να μη βουλώνουν οι τουαλέτες στα αεροδρόμια. Πληρώνουμε πολλά, ας επιστρέψουν κάτι και σε εμάς.»

«Η Κρήτη αντέχει – και φέτος θα αντέξει»

Παρά τις δυσκολίες, ο κ. Βλατάκης εξέφρασε αισιοδοξία ότι η Κρήτη θα τα καταφέρει ξανά:

«Η Κρήτη έχει δυνατό brand name. Αντέχει στις εξωτερικές αλλαγές. Ακόμα και τον Αύγουστο βρίσκεις παραλίες που είσαι μόνος σου. Έχουμε χωρητικότητα, έχουμε φιλοξενία. Και φέτος, όπως και πέρυσι, περιμένουμε ένα καλό καλοκαίρι.»

Όσο για τα δημοσιεύματα που καλούν τουρίστες να μη επισκέπτονται την Ελλάδα λόγω φυσικών φαινομένων;

«Αυτό έχει να κάνει με τις υψηλές τιμές του Ιουλίου και του Αυγούστου. Τα ακριβά ξενοδοχεία θα αναγκαστούν να κάνουν προσφορές. Πρέπει να είμαστε ανταγωνιστικοί, διαφορετικά δεν θα γεμίσουν. Ο κόσμος θα έρθει, αλλά δεν θα ξοδέψει πολλά – ας είμαστε ρεαλιστές και ας οργανωθούμε ανάλογα.»