Λίγο πριν την κορυφαία στιγμή με την συμμετοχή στον πρώτο τελικό του Copa Sudamericana, τόσες αθώες ψυχές έφυγαν άδικα.
Στο παρελθόν υπάρχουν αντίστοιχες στιγμές θρήνου, από τους θρυλικούς «μπέμπηδες» της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ το 1958, μέχρι την Εθνική Γκάμπια το 1993, κι άλλα οδυνηρά περιστατικά.
4/5/1949: Τορίνο
Η ομάδα της Τορίνο είχε ταξιδέψει στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας για το φιλικό με την Μπενφίκα. Το ματς τελείωσε με τους «αετούς» να παίρνουν τη νίκξη με 4-3 και τον Ζοσέ Φερέιρα να βάζει έτσι τέλος στην καριέρα του με αυτό το ματς. Η επιστροφή της ομάδας πραγματοποιήθηκες με ενδιάμεσο σταθμό τη Βαρκελώνη. Οι καιρικές συνθήκες ήταν άθλιες, η ορατότητα σχεδόν ανύπαρκτη και έτσι το αεροσκάφος Fiat G.212CP της Avio Linee Italiane αναγκάστικε να κατέβει σε χαμηλό ύψος. Στις 17:05 προσέκρουσε στους πλαϊνούς τοίχους της βασιλικής της Σουπέργκα που βρίσκεται στην κορυφή ενός διπλανού λόφου. Από την σύγκρουση σκοτώθηκαν 31 άτομα: οι 18 παίκτες της ομάδας, 2 τεχνικοί, 3 άνθρωποι της διοίκησης, 1 μεταφραστής, το 4μελές πλήρωμα του αεροσκάφους και 3 δημοσιογράφοι που κάλυπταν τον αγώνα.Κάτι ο καιρός, κάτι ένα λάθος του πιλότου, κάτι οι κακή επικοινωνία με το κέντρο ελέγχου του αεροδρομίου του Τορίνο... έτσι προήλθε η τραγωδία.
6/2/1958: Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ
Ύστερα από μια στάση για ανεφοδιασμό στο Μόναχο, το αεροπλάνο που μετέφερε τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, επήλθε το μοιραίο.
Ο υγρός διάδρομος απογείωσης επιβράδυνε το αεροπλάνο και σε συνδυασμό με την ανεπαρκής ταχύτητα για απογείωση οδήγησε στη σύγκρουσή του, μέσα από ένα φράχτη, σε ένα ακατοίκητο σπίτι. Ήδη έίχαν γίνει δύο απόπειρες για απογείωση και η τρίτη ήταν κι η μοιραία.
Από τη σύγκρουση έχασαν τη ζωή τους οκτώ παίκτες (Τζεφ Μπεντ , Ρότζερ Μπάιρν, Εντι Κόλμαν, Ντάνκαν Έντουαρντς -υπέκυψε στα τραύματά του λίγες μέρες αργότερα-, Μαρκ Τζόουνς, Ντέιβιντ Πεγκ, Τόμυ Τέιλορ και Λίαμ «Μπίλι» Γουίλαν.
Παράλληλα, «έφυγαν» άλλοι δεκαπέντε επιβάτες, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού της ομάδας Γουόλτερ Κρίκμερ, Μπερτ Γουόλεϊ και Τομ Κούρι.
Εκείνη την χρονιά, η Γιουνάιτεντ, δεν αποσύρθηκε και μάλιστα έφτασε μέχρι τον τελικό του Κυπέλλου, όπου ηττήθηκε από την Μπόλτον.
Το γνωστό ρολόι στο γήπεδο του «Όλντ Τράφορντ» δείχνει την ώρα που συνέβη το μοιραίο.
3/4/1961: 8 παίκτες της CD Green Cross
Το αεροσκάφος Douglas C-47A-35-DL μετέφερε 8 παίκτες της ομάδας από τη Χιλή, CD Green Cross από το Κάστρο στο Σαντιάγο. Δεν έφτασε ποτέ στην πρωτεύουσα όμως μιας και συνετρίβη στις Άνδεις. Και οι 24 επιβαίνοντες έχασαν τη ζωή τους.
24/9/1969: Τhe Strongest
Η The Strongest επέστρεφε από το φιλικό με την Σάντα Κρουζ. Προορισμός από την Σάντα Κρους της Βολιβίας πίσω στη Λα Παζ. Για μία μέρα το αεροσκάφος ήταν άφαντο. Την επόμενη έγινε γνωστό ότι δεν επέζησε κανένα από τα 83 άτομα που επέβαιναν.
13/10/1972: Old Christians Club
Η εν λόγω ομάδα ταξίδευε από την Ουρουγουάη στην Χιλή, όπου από τα 40 μέλη τα 10 έχασαν τη ζωή τους αμέσως και αργότερα έχασαν τη ζωή τους αρκετοί ακόμη από το κρύο ή τα τραύματα που αποκόμισαν από το δυστύχημα. Για την επιβίωσή τους, έπρεπε να τραφούν από τα πτώματα. Νάντο Παράδο και Ρομπέρτο Κανέσα ταξίδεψαν 12 μέρες με τα πόδια και τελικά 72 μέρες μετά συνεργεία διάσωσης τους εντόπισαν. Η εν λόγω ιστορία μεταφέρθηκε στην κινηματογράφο, με την ταινία «Alive».
11/8/1979: Πακχτακόρ
Η Πακχτακόρ από την Τασκένδη, ομάδα από την οποία ξεκίνησε η καριέρα του σπουδαίου Χατζηπαναγή ξεκληρίστηκε όταν το αεροσκάφος Tupolev Tu-134 της Aeroloft συγκρούστηκε στον αέρα με άλλο αεροσκάφος. Αποτέλεσμα; Και οι 178 επιβάτες πέθαναν. Τελευταίο ματς για εκείνη την ομάδα ήταν αυτό με τη Ντιναμό Μινσκ.
8/12/1987: Alianza Lima
Συνήθως, οι επιβάτες που φοβούνται τα αεροπλάνα λένε «αν δεν είναι η ώρα μου, αλλά του πιλότου»; Στην προκειμένη περίπτωση, 23 μέλη της ομάδας Alianza Lima και συνολικά 43 επιβάτες έχασαν τη ζωή τους, στη Λίμα. Μόνο ο πιλότος επέζησε.
7/6/1989: Τραγωδία στο Σουρινάμ
Μια επίλεκτη ομάδα παικτών από το Σουρινάμ που αγωνιζόταν στην Ολλανδία, η Colouful 11, έπαιζε με την πρωταθλήτρια της χώρας SV Robinhood. Το Douglas DC-8 έταξε για τελευταία φορά και κατέληξε στο Παραμαρίμπο. 15 παίκτες και 176 άτομα δεν κατάφεραν να επιζήσουν.
27/4/1993: Ζάμπια
22 παίκτες της εθνικής Ζάμπιας και συνολικά 30 επιβάτες έχασαν τη ζωή τους, όταν το De Havilland Canada DHC-5 Buffalo της Zambian Air Force συνετρίβη στη θάλασσα, ενώ μετέφερε την ομάδα για τα προκριματικά του Μουντιάλ με τη Σενεγάλη.
Οι υπόλοιπες αεροπορικές τραγωδίες του αθλητισμού
6/11/1948, Εθνική ομάδα ice hocky Τσεχοσλοβακίας: Στο Dieppe της Γαλλίας έχασαν τη ζωή τους 8 άτομα, όπου τα 6 ήταν μέλη της εθνικής ομάδας χόκεϊ επί πάγου της τότε ενωμένης Τσεχοσλοβακίας.
5/1/1950, VVS Μόσχας (ice hockey): Στο Sverdlovsk της Σωβιετικής Ένωσης 11 άτομα της ομάδας έχασαν τη ζωή τους, όπου το Lisunov Li-2 έκανε να σκοτωθούν συνολικά 19 επιβάτες.
24/11/1956: Το Ilyushin Il-12B κατέληξε στο Eglisau της Ελβετίας όπου έχασαν τη ζωή τους συνολικά 23 άτομα εκ των οποίων οι 5 ήταν παίκτες της Piráti Chomutov (ice hockey).
9/12/1956: Στο Chilliwack του Καναδά έχασαν τη ζωή τους 62 άτομα, εκ των οποίων 5 ήταν μέλη της ομάδας All Star για το καναδέζικο football.
14/8/1958, Ομάδα ξιφασκίας Αιγύπτου: Έξι άτομα έχασαν τη ζωή τους στον Ατλαντικό Ωκεανό, όταν το αεροσκάφος της KLM από μηχανική βλάβη (πιθανώς) έκανε βουτιά στην τραγωδία.
10/10/1960, Καλ Πόλι (football): Σκοτώθηκαν οι 22 από τους 48 επιβάτες της πτήσης που απογειώθηκε από το αεροδρόμιο του Τολέντο στο Οχάιο και έπιασε φωτιά στον αέρα.
15/2/1961 Η ομάδα skating της Αμερικής ξεκληρίστηκε στις Βρυξέλλες, όταν πήγαινε για το παγκόσμιο πρωτάθλημα skating στην Πράγα. 23 ήταν τα μέλη της αποστολής και οι επιβαίνοντες 73.
2/10/1970, Ουτσιτά Στέιτ (football): Η ομάδα πήγαινε στη Γιούτα για το ματς με το Γιούτα Στέιτ με δύο αεροπλάνα. Τελικά, το ένα δεν έφτασε και τα 31 από τα 36 άτομα που ήταν στην πτήση έχασαν τη ζωή τους.
14/11/1970, Marshall University (football): 75 νεκροί εκ των οποίων οι 45 ήταν μέλη της ομάδας. Η αποστολή επέστρεφε από τη Βόρεια Καρολίν73α όταν το αεροπλάνο προσέκρουσε σε δέντρα κοντά στο αεροδρόμιο και τελικά η τραγωδία έλαβε τέλος όταν αυτό συνετρίβη με τη μύτη στο έδαφος.
gazzetta.gr