Κίνημα Δημοκρατίας Κρήτης: Να μην θρηνήσουμε νέα Τέμπη στον αέρα

12:42 μ.μ. - Παρασκευή, 13 Ιουνίου 2025
12:06 μ.μ. - Παρ, 13/42/2025
Image: Κίνημα Δημοκρατίας Κρήτης: Να μην θρηνήσουμε νέα Τέμπη στον αέρα

Έχουν περάσει πάνω από δύο χρόνια από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη που κόστισε τις ζωές σε 57 συνανθρώπους μας αλλά τίποτα δεν έχει αλλάξει, τίποτα δεν έχει βελτιωθεί, για να αποτραπούν νέα παρόμοια τραγικά δυστυχήματα. Και πλέον ο κίνδυνος είναι ορατός και στις αερομεταφορές

Το έγκλημα στα Τέμπη ανέδειξε την τεράστια σημασία δύο καθοριστικών παραγόντων, δικλείδων για την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία των μέσων μεταφοράς:

-Επαρκές και καλά εκπαιδευμένο προσωπικό,

-Σύγχρονα αυτοματοποιημένα συστήματα ελέγχου, προειδοποίησης και αποτροπής δυστυχημάτων

Αυτές οι δύο ασφαλιστικές δικλείδες πρέπει να συνυπάρχουν διαρκώς και να λειτουργούν συμπληρωματικά, προκειμένου να μηδενιστεί κάθε πιθανότητα λάθους και απώλειας ζωών.

Δεν συντρέχουν όμως ούτε στο σιδηρόδρομο, ούτε δυστυχώς και στα αεροδρόμια της χώρας, παρά τον ιδιαίτερα μεγάλο φόρτο που παρουσιάζουν κατά τους θερινούς μήνες λόγω του τουρισμού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι όπως στα τρένα υπήρξαν επανειλημμένες προειδοποιήσεις των εργαζομένων που αγνοήθηκαν πλήρως, έτσι και για τις τραγικές ελλείψεις σε εξοπλισμό και υποστελέχωση στα αεροδρόμια, οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, αλλά το επιτελικό κράτος τους αγνοεί επιδεικτικά. Στην ανακοίνωση της η Ένωση Ελεγκτών Εναερίας Κυκλοφορίας ήδη από το Φεβρουάριο του 2025 αναφέρει χαρακτηριστικά:

-Υποστελέχωση

Δυστυχώς, στη χώρα μας, παρά τον τρέχοντα διαγωνισμό ΑΣΕΠ για πρόσληψη 97 Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, η υποστελέχωση βρίσκεται σε επίπεδα που δεν επιτρέπουν την εξυπηρέτηση της ζήτησης της αεροπορικής κίνησης. Η εκπαίδευση των νέων Ελεγκτών είναι πολυετής και η καλοκαιρινή περίοδος του 2025 θα βρει στα μικρόφωνα το ίδιο, ελλιπές και μεγάλου μέσου όρου ηλικίας, προσωπικό.

Σε αυτό προστίθεται και η χρήση απαρχαιωμένου εξοπλισμού επιτήρησης και επικοινωνιών, με πολλά και καθημερινά προβλήματα, για τα οποία ακόμα δεν φαίνεται «φως στο τούνελ».

Μη επιχειρησιακό σύστημα εμπλοκών

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ως παράδειγμα (και με αφορμή εικόνες και βίντεο που διέρρευσαν από την οθόνη ραντάρ κατά την στιγμή του δυστυχήματος), ότι στην Tερματική Περιοχή της Αθήνας, εξαιτίας του παρωχημένου εξοπλισμού, υφίσταται σύστημα προειδοποίησης εμπλοκών μη επιχειρησιακό και ο Ελεγκτής που εργάζεται, δεν λαμβάνει καμία ειδοποίηση από το σύστημα ότι αεροσκάφη βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης, επομένως η αποφυγή συμβάντων εξαρτάται αποκλειστικά από την επιχειρησιακή δεινότητα και ετοιμότητα του Ελεγκτή.

Αν όμως αυτά συμβαίνουν στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας φανταστείτε τι συμβαίνει στα υπόλοιπα μεγάλα και μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια. Είναι πασιφανές ότι και στα αεροδρόμια η κυβέρνηση εξακολουθεί την ίδια τακτική. Εγκατάλειψη και ιδιωτικοποίηση των πάντων, αδιαφορώντας για την ασφάλεια επιβατών, προσωπικού, αερομεταφορών.

Πρέπει να επισημανθεί ότι ο Στέφανος Κασσελάκης, το 2024 λίγο πριν τις ευρωεκλογές, κατά την επίσκεψη του στο Ηράκλειο και κατόπιν συνάντησης με τον τότε αερολιμενάρχη και τους εργαζομένους στην ΥΠΑ είχε εγκαίρως αναδείξει το θέμα αναφέροντας μάλιστα χαρακτηριστικά σε συνέντευξη του σε τοπικό μέσο (cretanews) στις 9/04/2024:

«Στην Κρήτη έχουμε τρομερές ελλείψεις σε υποδομές…. Και πλέον όπως είδαμε και εδώ στον αερολιμένα Ηρακλείου και στην υποδομή και στα αεροδρόμια της χώρας. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε ελλείψεις μετά από το έγκλημα που διαπράχθηκε στα Τέμπη, στον σιδηρόδρομο, να έχουμε ελλείψεις στην υποδομή για τις αερομεταφορές και να μην γίνεται τίποτε….

Ένα νησί το οποίο θα μπορούσε να πρωτοστατούσε στην αποκέντρωση αυτή τη στιγμή έχει έναν οδικό άξονα που έχει καθυστερήσει πολύ, έχει ακριβήνει πάρα πολύ, και δεν συμπεριλαμβάνει πρακτικά το Λασίθι (ακόμα είναι στον αέρα και στις καλένδες η σύνδεση με τη Σητεία), έχει ένα σύστημα υγείας υπό διάλυση, έχει αερομεταφορές, όπως είδαμε εδώ και σας είπα και πριν που υπολειτουργούν …»

Όλα αυτά επισημαίνονται ήδη από το 2024, ένα χρόνο πίσω. Ένα χρόνο μετά τίποτα δεν έχει αλλάξει. Εκτός του ότι η κυβέρνηση και επίσημα προσέθεσε διόδια στο ΒΟΑΚ, ως παγκόσμια πρωτοτυπία για νησί, και μάλιστα διόδια που θα πληρώνουμε προκαταβολικά, πριν φτιαχτεί ο δρόμος από την ανάδοχο, και μάλιστα για τμήμα ήδη ολοκληρωμένο και σε χρήση, με άλλη προγενέστερη διαδικασία και εργολαβία..

Σύμφωνα με την ειδησεογραφία όμως (Ποντίκι) μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει δεύτερη διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα λόγω μη εφαρμογής της απαιτούμενης τεχνολογίας αναγνώρισης αεροσκάφους, όπως ορίζει ο κανονισμός (ΕΕ) 2017/373.

«Η ικανότητα αυτή είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση των υπηρεσιών επιτήρησης και την αύξηση της αποτελεσματικότητας του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, με την εξασφάλιση ακριβέστερης ιχνηλάτησης των αεροσκαφών», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Η Κομισιόν εξηγεί ότι παρά τη συμφωνία το 2020 μεταξύ του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA) και της Ελληνικής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) για την προμήθεια, εγκατάσταση και ανάθεση των απαραίτητων συστημάτων ραντάρ, εξακολουθούν να εκκρεμούν τα διορθωτικά μέτρα.

«Οι πληροφορίες που παρασχέθηκαν από την ΑΠΑ ως απάντηση στο αίτημα της Επιτροπής δεν παρέχουν ικανοποιητικές πληροφορίες σχετικά με το πότε θα εφαρμοστεί αποτελεσματικά η ικανότητα αναγνώρισης αεροσκαφών στην Ελλάδα» και για το λόγο αυτό δόθηκε δίμηνη προθεσμία στην Ελλάδα να ανταποκριθεί και να άρει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή.

Ένα βήμα πιο πέρα πήγε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο ζήτημα της εφαρμογής διαδικασιών προσέγγισης βάσει επιδόσεων στους ελληνικούς αερολιμένες στέλνοντας αιτιολογημένη γνώμη επειδή δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα για να εφαρμόσει διαδικασίες πλοήγησης βάσει επιδόσεων (PBN) στους ελληνικούς αερολιμένες, όπως απαιτείται από τους εκτελεστικούς κανονισμούς.

Υπενθυμίζεται ότι για το ζήτημα αυτό η Επιτροπή είχε αποστείλει τον Απρίλιο του 2024 προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα. Όπως όμως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Κομισιόν, η απάντηση της Ελλάδας, της 19ης Ιουνίου, δεν παρείχε ικανοποιητικά αποδεικτικά στοιχεία, ούτε σχετικά με την εφαρμογή των διαδικασιών PBN στους ελληνικούς αερολιμένες, ούτε σχετικά με την εφαρμογή των διορθωτικών μέτρων που συμφωνήθηκαν μεταξύ του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας και της Ελληνικής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας.

Να σημειωθεί ότι οι ελλείψεις της χώρας μας σε εξοπλισμό αεροναυτιλίας είναι τεράστιες, όπως περιέγραψε στη Βουλή και ο πρόεδρος της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, Παναγιώτης Ψαρρός στο πλαίσιο της ακρόασης φορέων επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και μεταφορών για τον σιδηρόδρομο, στο οποίο έχουν συμπεριληφθεί και διατάξεις για την αεροναυτιλία.

Και δεν φτάνουν όλα αυτά, προβλήματα ανακύπτουν και για το νέο διεθνές αεροδρόμιο που κατασκευάζεται στο Καστέλι πριν ακόμα λειτουργήσει.

Σύμφωνα με το ρεπορταζ (radio me 88.4) υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην παραγγελία των αεροναυτιλιακών συστημάτων του νέου αεροδρομίου αλλά και την εκπαίδευση του προσωπικού της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Τις καθυστερήσεις αυτές επιβεβαίωσε ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Εργαζομένων της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και αντιπρόεδρος της ΟΣΥΠΑ Βαγγέλης Βιστάκης. Μάλιστα ο κ. Βιστάκης εκτίμησε ότι αν το νέο αεροδρόμιο λειτουργήσει το 2028 θα είναι ένα αισιόδοξο σενάριο αν και ο ίδιος πιστεύει ότι μπορεί να πάει ως το 2030 καθώς δεν είναι γνωστό καν αν έχουν παραγγελθεί τα συστήματα και η εκπαίδευση του προσωπικού ακόμη και των αερολιμενικών που θα κληθούν να παρακολουθούν νέας τεχνολογίας μηχανήματα όχι μόνο δεν έχει γίνει αλλά είναι μια εκπαίδευση μακρόχρονη και τίποτα από αυτά ως τώρα δεν έχει γίνει.

Την ίδια στιγμή πάντως οι συνδικαλιστές της ΥΠΑ στην Κρήτη εκφράζουν την ανησυχία τους τόσο για την εκπαίδευση σε νέα συστήματα που δεν έχουν λάβει, λένε ότι δεν μπορεί να μπει ιδιώτης όπως τους απειλεί η κυβέρνηση στην αεροναυτιλία και επισημαίνουν ότι οι θέσεις των εργαζομένων ακόμη και των αερολιμενικών που είναι στον Πύργο ελέγχου είναι οριακά οι ελάχιστες.

Αυτοί που γνωρίζουν επισημαίνουν ότι, εάν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες από την πλευρά της ΥΠΑ, ελλοχεύει ο κίνδυνος τα αεροναυτιλιακά συστήματα του νέου αεροδρομίου να διαθέτουν προδιαγραφές που παραπέμπουν σε αυτές στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης»

Η ασφάλεια των συγκοινωνιών είναι εξαιρετικά σοβαρό ζήτημα για να το αφήνουμε στην τύχη και σε επιτελικούς ανευθυνο-υπεύθυνους μάγους του επιτελικού κράτους. Το πάμε και όπου βγει και η ιδιωτικοποίηση σε όλα κόστισε ήδη το αίμα 57 αθώων συνανθρώπων μας.

Η κυβέρνηση αντί να σκύψει το κεφάλι και να εργαστεί τουλάχιστον για να αποτραπούν νέα εγκλήματα αδιαφορεί πλήρως, και ενδιαφέρεται μόνο για να συγκαλύψει τις ευθύνες της στα Τέμπη, να παραπέμψει για ένα πλημμέλημα του ΚΟΚ τον Κώστα Καραμανλή και να να βγάλει πλήρως εκτός κάδρου ευθυνών τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Απαιτούμε άμεσα επίλυση όλων των θεμάτων στελέχωσης, εκπαίδευσης και συντήρησης, τοποθέτησης νέων λειτουργικών συγχρόνων συστημάτων ασφαλείας, τόσο στο λειτουργών αεροδρόμιο Ν. Καζαντζάκης όσο και στο νέο υπό κατασκευή διεθνή αερολιμένα στο Καστέλι. Δεν πρέπει να θρηνήσουμε νέα θύματα για να επικαλεστούν οι κυβερνώντες μετά χρόνιες παθογένειες.

Μια κυβέρνηση 7 ετών τείνει η ίδια να μετατραπεί σε χρόνια παθογένεια για τον τόπο.