Καλογιαννάκης: Χωρίς κρατική επιχορήγηση για αγορά νέων ασθενοφόρων από το 2004

12:54 μ.μ. - Πέμπτη, 25 Ιουλίου 2024
12:07 μ.μ. - Πέμ, 25/54/2024
Image: Καλογιαννάκης: Χωρίς κρατική επιχορήγηση για αγορά νέων ασθενοφόρων από το 2004

Τι δήλωσε στον Ηχώ 99,8 ο Πρόεδρος του Σωματείου ΕΚΑΒ Κρήτης, Νίκος Καλογιαννάκης, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το ΕΚΑΒ καθημερινά

Ο Πρόεδρος του Σωματείου ΕΚΑΒ Κρήτης, Νίκος Καλογιαννάκης, μίλησε στον Ηχώ 99,8 με αφορμή την κατάσταση που βρίσκεται το ΕΚΑΒ τα τελευταία χρόνια. Ο κος Καλογιαννάκης μας ενημέρωσε πως χρειάζεται ενίσχυση σε δύο τομείς, στα οχήματα του ΕΚΑΒ αλλά και στην στελέχωση προσωπικού. Η δουλειά γίνεται, αλλά γίνεται οριακά. Αυτό επηρεάζεται και από τα νοσοκομεία και από τις λοιπές δομές υγείας με αποτέλεσμα να υπάρχει περισσότερη δουλειά λόγω των κενών που υπάρχουν, δήλωσε χαρακτηριστικά. Όσον αφορά το προσωπικό χρειάζεται στελέχωση, ειδικά στους ειδικούς τομείς στις μεγάλες πόλεις αλλά και όσον αφορά τα οχήματα, χρειάζονται καινούρια καθώς αυτά που έχουν είναι εξαετίας - επταετίας. Ένα αυτοκίνητο που δουλεύει επί εικοσιτετραώρου βάσεως αρχίζει και βγάζει προβλήματα.

Όσον αφορά το Νομό Λασιθίου, τα προβλήματα των νοσοκομείων, με την υποστελέχωση που έχουν, υποχρεώνουν το ΕΚΑΒ να κινείται μεταξύ των νοσοκομείων του νομού και τελικά να καταλήγουν στο Ηράκλειο. Αντί να φτιάχνει η κατάσταση τα τελευταία χρόνια επιδεινώνεται. Ειδικά στο Λασίθι κανένα νοσοκομείο δεν μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως στα δύσκολα περιστατικά. Η μεταφορά στα νοσοκομεία του Ηρακλείου, ΠΑΓΝΗ και Βενιζέλειο, είναι αναπόφευκτη αλλά και εκεί οι ελλείψεις γιατρών και προσωπικού δυσκολεύει και δυσχεραίνει το έργο του ΕΚΑΒ.

Ο στόλος του ΕΚΑΒ αλλά και το προσωπικό, δεδομένου των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν, μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες που έχουν προκύψει. Λόγω του καλοκαιριού και της αύξησης του τουρισμού, οι ανάγκες αυξάνονται. Το προσωπικό του ΕΚΑΒ κάνει ό,τι μπορεί για να βγουν βάρδιες και υπηρεσίες και να καλυφθεί η δουλειά. Υπάρχουν κενά και καθημερινά προβλήματα που παρουσιάζονται καθημερινά, πχ φεύγουν συνάδελφοι λόγω συνταξιοδότησης ενώ παραπάνω από το 50% του τομέα του Λασιθίου στηρίζεται σε επικουρικούς συναδέλφους (και σε μόνιμους) το οποίο είναι μεγάλο πλήγμα για το ΕΚΑΒ και απαιτούμε συνεχώς από το ΕΚΑΒ, την κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας την μονιμοποίηση των συναδέλφων.

Όσον αφορά το "πείραμα" που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση αλλά και το Υπουργείο Υγείας, σχετικά με την χρησιμοποίηση είτε από τον στρατό, είτε από δημοτικούς υπαλλήλους οδηγούς να λειτουργήσουν ως οδηγοί του ΕΚΑΒ, ο κος Καλογιαννάκης αναφέρει πως στο ΕΚΑΒ μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν στρατιωτικοί, είναι μόνο στα κέντρα υγείας. Είναι ένα αποκρουστικό μέτρο, το οποίο επιβλήθηκε στους στρατιωτικούς. Στο ΕΚΑΒ υπάρχουν επικουρικοί συνάδελφοι, όπως προαναφέρθηκε, αλλά να σημειωθεί ότι παρουσιάζεται πρόβλημα πιστοποίησης σε συναδέλφους που έχουν τελειώσει ΙΕΚ και ΔΙΕΚ. Αναμένουμε από τον Σεπτέμβριο του 2024 να αλλάξει η τροπολογία.

Στη συνέχεια, ο κος Καλογιαννάκης απάντησε στην ερώτηση του δημοσιογράφου σχετικά με το οδικό δίκτυο του Λασιθίου αλλά και την κατάσταση την οποία βρίσκονται τα νοσοκομεία του νομού και το πως αυτό επηρεάζει την δουλειά των οδηγών του ΕΚΑΒ αλλά και των διασωστών, απάντησε πως το έργο τους είναι δύσκολο καθημερινά. Οι ελλείψεις των νοσοκομείων δημιουργούν ένα φαινόμενο ντόμινο μεταξύ των δομών και του ΕΚΑΒ που καλείται να καλύψει κάθε ανάγκη, με αποτέλεσμα τα νοσοκομεία να μένουν χωρίς ΕΚΑΒ και οχήματα να πρέπει να φύγουν από τη μία πόλη στην άλλη για να καλυφθούν οι ανάγκες. Σε αυτό συμβάλλει και το κακό οδικό δίκτυο με αποτέλεσμα να καθυστερούν περιστατικά.

Επίσης, σημαντικό κεφάλαιο είναι οι δευτερογενείς μεταφορές, δηλαδή οι επιστροφές των ατόμων από τα νοσοκομεία στα σπίτια τους λόγω της ανάγκης να βρίσκονται τα οχήματα του ΕΚΑΒ στα νοσοκομεία. Έχει δοθεί οδηγία στους διοικητές των νοσοκομείων να επανδρώσουν ιδιωτικά ασθενοφόρα για να πραγματοποιούνται οι επιστροφές, κάτι το οποίο δεν έχει γίνει ακόμη με αποτέλεσμα να παρεμβαίνουν τα ιδιωτικά ασθενοφόρα βολεύοντας ασθενείς και νοσοκομεία, με το βάρος να πέφτει στους ασθενείς. Θα βγει τροπολογία μέσω ΦΕΚ για την επάνδρωση ιδιωτικών ασθενοφόρων από τα νοσοκομεία για τις δευτερογενείς μεταφορές.

Όσον αφορά ρεπό και άδειες, λόγω της υποστελέχωσης αλλά και του φόρτου εργασίας της καλοκαιρινής περιόδου, είναι περιορισμένες.

Ο κος Καλογιαννάκης, στη συνέχεια ανέφερε, πως πρέπει να ανοίξουν νέοι τομείς μεταξύ των πόλεων σε διάφορα σημεία της Κρήτης που θα εξυπηρετούν την πιο άμεση παρέμβαση του ΕΚΑΒ. Υπάρχουν τέτοιες σκέψεις και είναι πιθανό να υλοποιηθούν μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.

Ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το ΕΚΑΒ είναι οι μεταφορές ασθενών από άλλα νησιά. Μεγάλος όγκος ασθενών εξυπηρετείται από τα νοσοκομεία του Ηρακλείου με αποτέλεσμα τα ασθενοφόρα να πρέπει να πηγαίνουν σε λιμάνι και αεροδρόμιο για παραλαβή των ασθενών και τα νοσοκομεία να μένουν με μειωμένο αριθμό οχημάτων.

Στη συνέχεια μας ενημέρωσε πως, ο στόλος του ΕΚΑΒ χρειάζεται και ενίσχυση και αντικατάσταση. Ήδη υπάρχει ένα ΕΣΠΑ που είναι σε εξέλιξη για 10 ασθενοφόρα και όπως πληροφορήθηκε ο ίδιος από τον Πρόεδρο του ΕΚΑΒ, ο Περιφερειάρχης Κρήτης αποδέχθηκε το αίτημα για ακόμη 10 οχήματα μέσω του καινούριου ΕΣΠΑ και ουσιαστικά περιμένουν άλλα 10 οχήματα από το Υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής με τα τελευταία να αναμένονται μετά τον Ιούνιο του 2025. Από το 2004 δεν υπάρχει κρατική επιχορήγηση για τα ασθενοφόρα. Όλα τα οχήματα του ΕΚΑΒ που έχουν έρθει από τότε είναι μέσω ΕΣΠΑ Περιφερειών, είτε μέσω δωρεών.

Στην Κρήτη, ευτυχώς, δεν υπάρχουν καθηλωμένα οχήματα ΕΚΑΒ παρά μόνο οχήματα που παρουσιάζουν κατά καιρούς βλάβες λόγω φθοράς και χιλιομέτρων.

Σε ερώτηση του δημοσιογράφου εάν η στελέχωση των οχημάτων σε ιατρικό προσωπικό, πέραν των οδηγών, είναι ικανοποιητική, ο κος Καλογιαννάκης απάντησε πως στο ΕΚΑΒ είναι όλοι διασώστες, δεν υπάρχουν οδηγοί. Το πρόβλημα αυτό παρουσιάζεται στα κέντρα υγείας που δεν υπάρχουν πολλοί διασώστες και οι οδηγοί σε κάποια ασθενοφόρα είναι στρατιωτικοί, νοσηλευτές και γιατροί.

Ο κος Καλογιαννάκης, στη συνέχεια, έκανε παράκληση ως προς την χρήση του ασθενοφόρου η οποία πρέπει να γίνεται πραγματικά όταν την χρειαζόμαστε.

Τέλος, ανέφερε πως στην περιοχή Χερσόνησο - Μάλια, επειδή υπάρχει μεγάλη διέλευση τουριστών το καλοκαίρι, πρέπει να φτιαχτεί μία δομή υγείας πχ ένα πολυιατρείο που να μπορεί να αντιμετωπίσει ένα περιστατικό απλής μέθης ή μώλωπες, έτσι ώστε να μην χρειάζεται η διακομιδή του ασθενή στο Ηράκλειο ή τον Άγιο Νικόλαο. Να φτιαχτούν δομές σε πόλεις με έντονη τουριστική δραστηριότητα ώστε να αποφευχθούν τέτοιου είδους μετακινήσεις.