Ιεραπετρίτικη Γη | Καρκατσέλης: Μειωμένη η παραγωγή ντομάτας φέτος στην Κρήτη - Κατσάνος: Το brandname των αγροτικών προϊόντων και η σημασία του
Π. Καρκατσέλης: Γενικός Διευθυντης Hazera Χρ. Κατσάνος: Brand Strategist του DKG Group
"Ιεραπετρίτικη Γη" η αγροτική εκπομπή του Ηχώ 99.8 κάθε Σάββατο στις 9 το πρωί και κάθε Πέμπτη στις 14.00 σε επανάληψη. Αυτή την εβδομάδα καλεσμένοι της εκπομπής ο κ. Καρκατσέλης, Γενικός Διευθυντης Hazera και ο κ.Κατσάνος, Brand Strategist του DKG Group.
Ειδικότερα ο κ. Καρκατσέλης, έκανε αρχικά έναν απολογισμό της προηγούμενης καλλιεργητικής περιόδου την οποία χαρακτήρισε ως δύσκολη καθώς τα συνεχή lockdown στοίχησαν ποικιλοτρόπως στην αγορά και είναι ενδεικτικό ότι είχαμε τριπλάσιες εισαγωγές λαχανικών ενώ και οι καταναλωτές άλλαξαν συνήθειες.
Φέτος υπάρχει μια στρέβλωση θα μπορούσε να πει κανείς στην αγορά λόγω και του ενεργειακού, των επιπτώσεων του πολέμου κλπ. Επιπλέον έχουμε υψηλές τιμές δημοπρασίας στα κηπευτικά, αλλά δεν ξέρουμε αν ο καταναλωτής έχει την οικονομική δυνατότητα να τα αγοράσει. Τα παραπάνω δημιουργούν μια αστάθεια στην αγορά.
Τώρα ως προς την καλλιέργεια της τομάτας, ένα προϊόν στο οποίο η Hazera δίνει μεγάλη βαρύτητα, τα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει μια μείωση της καλλιέργειας τομάτας πανελλαδικά γύρω στο 30% με 40%. Κάπου εκεί κυμαίνεται και το ποσοστό στην Κρήτη. Από την άλλη όμως και η Τουρκία δεν παράγει ποσότητες οπότε αυτό είναι ευνοϊκό για τους δικούς μας παραγωγούς. Εκτιμάται δηλαδή ότι θα είναι μια καλή χρονιά για όσους επέλεξαν να καλλιεργήσουν τομάτα. Πρέπει βέβαια εδώ να σημειωθεί ότι η καλλιέργεια τομάτας είναι ακριβή.
Στην Ιεράπετρα παρουσιάζεται και εδώ μείωση ακριβώς λόγω του αυξημένου κόστους παραγωγής αλλά και της ίωσης της καστανής ρυτίδωσης της τομάτας την οποία ο παραγωγός μπορεί να διαχειριστεί λαμβάνοντας μέτρα και τηρώντας τους κανόνες υγιεινής στο θερμοκήπιο. Η Hazera η οποία διατηρεί πειραματικό σταθμό στην Ιεράπετρα έχει από φέτος στη διάθεσή του παραγωγού ένα υβρίδιο ανεκτικό στη συγκεκριμένη ίωση διατηρώντας και τα άλλα απαραίτητα στοιχεία όπως ποσότητα και ποιότητα.
-
Από την πλευρά του ο κ. Κατσάνος, ανέλυσε τρόπους μέσα από τους οποίος μπορεί ένα προϊόν να αποκτήσει την προστιθέμενη αξία που του αξίζει ώστε και ο παραγωγός να απολαμβάνει τους κόπους του και ο καταναλωτής να αγοράζει ένα ποιοτικό και γευστικό προϊόν.
Τι είναι όμως αυτό που δίνει υπεραξία σε ένα προϊόν; Πέρα από την ποιότητα του, είναι τα θρεπτικά του συστατικά. Έτσι μπορεί να έχουμε δύο ποιοτικά προϊόντα π.χ. μακαρόνια και τομάτα, όμως τα θρεπτικά στοιχεία της τομάτας είναι αυτά που θα της δώσουν υπεραξία. Επίσης ο τρόπος που καλλιεργήθηκε πχ υδροπονία, χρήση βομβίνων, ωφέλιμων εντόμων, ένα καλό - καθαρό θερμοκήπιο, η θρέψη, το πώς κόβουμε το προϊόν , το πώς και πού το συσκευάζουμε. Πως το τοποθετούμε και το προωθούμε στο ράφι. Το ερώτημα που προκύπτει είναι βέβαια ποιος θα φροντίσει για όλα αυτά.
Ένας παραγωγός, που καλλιεργεί πχ 80 στρέμματα, μπορεί να το κάνει και μόνος του. Ένας μικροπαραγωγός θα πρέπει να οργανωθεί πχ σε ομάδες παραγωγών. Η ένωση δυνάμεων μπορεί να φέρει τη διαφοροποίηση υποστήριξε μεταξύ άλλων.