Η Κ. Σπυριδάκη για τη συγχώνευση της Attica Bank με την Παγκρήτια Τράπεζα
«Οι πολίτες αυτής της χώρας έχουν κουραστεί από τις πολιτικές που ευνοούν τους λίγους»
Ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής τοποθετήθηκε η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Λασιθίου κα Κατερίνα Σπυριδάκη κατά τη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα: « Κύρωση της από 18.7.2024 Σύμβασης Συγχώνευσης και Επένδυσης μεταξύ του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης με την επωνυμία «THRIVEST HOLDING LTD» »
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ομιλίας:
Κύριε Υπουργέ,
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Ένα 24ωρο μετά την ομιλία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για τα 50 χρόνια από την Αποκατάσταση της Δημοκρατίας, ερχόμαστε σήμερα εδώ για να συζητήσουμε μια Σύμβαση συγχώνευσης τραπεζών που, όπως φαίνεται, έχει ελάχιστα να προσφέρει στο δημόσιο συμφέρον και πολλά στους ιδιώτες επενδυτές. Αλλά είναι μόνο αυτό;
Επιτρέψτε μου για άλλη μια φορά να σταθώ στην καταστρατήγηση των Κοινοβουλευτικών Διαδικασιών και την πάγια, πλέον, τακτική της Κυβέρνησης, να καταθέτει άρον-άρον σημαντικά Νομοσχέδια προς ψήφιση χωρίς να διασφαλίζει: επαρκή και ουσιαστική διαβούλευση, χρόνο επεξεργασίας, διαφάνεια και λογοδοσία. Δυστυχώς, το Κοινοβούλιο το έχετε μετατρέψει, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης, σε ένα «τύποις» νομοθετικό όργανο. Ακόμα και στις Επιτροπές τα όποια ερωτήματα τέθηκαν προς τον Υπουργό έμειναν αναπάντητα, χαρακτηριστικό της αλαζονείας σας και της απαξίωσης της διαβούλευσης.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επιλέγει να προωθεί πολιτικές που ευνοούν τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα και αφήνουν στο περιθώριο τον Έλληνα πολίτη, άλλωστε αυτή είναι και η επιταγή του νεοφιλελευθερισμού. Οι τράπεζες συνεχίζουν να λειτουργούν ανεξέλεγκτες, με κέρδη που αυξάνονται από τις υπέρογκες προμήθειες και τα υψηλά επιτόκια χορηγήσεων. Και εσείς; Παρατηρητές! Και αν κρίνω από το σημερινό Νομοσχέδιο μάλλον ενορχηστρωτές θα σας χαρακτήριζα. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο που η Επιτροπή Ανταγωνισμού βάσει της αρμοδιότητάς της δυνάμει του άρθρου 40 του ν.3959/2011 θα διεξάγει έρευνα στον κλάδο των επιτοκίων καταθέσεων των ελληνικών τραπεζών, καθώς παρά τις όποιες κινήσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας τα επιτόκια καταθέσεων των ελληνικών τραπεζών παραμένουν σε αδικαιολόγητα χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Γιατί αυτή η ανισότητα κύριε Υπουργέ; Για ποιο Κράτος – ρυθμιστή μιλάμε όταν βλέπουμε μία Κυβέρνηση σε κάθε πρόκληση: ακρίβεια, στεγαστική κρίση, ενεργειακή κρίση, υψηλά τραπεζικά επιτόκια χορηγήσεων και άλλα πολλά να μένει αμέτοχη, ελπίζοντας το «αόρατο χέρι» της αγοράς να κάνει το θαύμα του;
Αναρωτιέμαι, σήμερα στη συζήτηση αυτού του Νομοσχεδίου πώς μπορούμε να εμπιστευτούμε μία Κυβέρνηση που παραχωρεί τον έλεγχο της νέας συγχωνευμένης τράπεζας στους ιδιώτες της Thrivest;
Εκεί είναι και η διαφορά μας, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης. Εσείς προτάσσετε τη συντήρηση ενός άκρατου πελατειακού καπιταλισμού, ενώ εμείς θέτουμε ως προτεραιότητα τον έλεγχο του Δημοσίου ενάντια στα ολιγοπώλια που δυσχεραίνουν την ομαλή χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας. Γιατί εμείς θέτουμε ως στόχο την μείωση των ανισοτήτων. Ενώ, εσείς κάνετε τα πάντα για να τις ενισχύσετε! Οι πολίτες αυτής της χώρας έχουν κουραστεί από τις πολιτικές που ευνοούν τους λίγους και επιβαρύνουν τους πολλούς, τη λεγόμενη πολιτική της «κοινωνικοποίησης των ζημιών και την ιδιωτικοποίηση των κερδών».
Το πλήρως απογοητευτικό, όμως, είναι ότι απουσιάζει μία συνεκτική και συνεπής πολιτική που να έχει ως στόχο την πραγματική εξυγίανση των τραπεζών και την τόνωση της οικονομίας μέσω της στήριξης της καινοτομίας, των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, των βιώσιμων επιχειρηματικών πλάνων, των αγροτών, της μεταποίησης, της βιοτεχνίας κα.
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Το πολιτικό μας σύστημα είναι υπεύθυνο για το ανεξέλεγκτο και μη υγιές τραπεζικό μας σύστημα. Έχουμε δει ξανά και ξανά τις τράπεζες να διασώζονται με δημόσιο χρήμα, μόνο για να περάσουν αργότερα στον έλεγχο ιδιωτών χωρίς να εξασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον. Τι έχουμε μάθει, όμως, από αυτές τις εμπειρίες; Μάλλον τίποτα. 9
Η εν λόγω Συμφωνία δεν δείχνει να αλλάζει πολύ το σκηνικό. Προστίθεται ένας παίκτης, ναι! Μα, το παιχνίδι παραμένει το ίδιο! Οι τράπεζες θα συνεχίσουν να λειτουργούν με υπερβολικά κέρδη και με τη δημιουργία του Πέμπτου Πυλώνα δε διαφαίνεται να αλλάζει το ολιγοπωλιακό σύστημα των ελληνικών τραπεζών. Μια τράπεζα μόνη της δεν μπορεί να θέσει τις βάσεις για ένα υγιές τραπεζικό σύστημα. Απαιτείται μια ολοκληρωμένη τραπεζική πολιτική που να προωθεί τον υγιή ανταγωνισμό και να διασφαλίζει τη διαφάνεια, μέσω ενός ισχυρού Δημόσιου ελέγχου.
Θέλετε ένα δυνατό και αξιόπιστο τραπεζικό σύστημα; Τότε ενισχύστε την επιχειρηματικότητα, ενδυναμώστε τους δανειολήπτες και μην αποκλείετε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Άλλωστε όπως έχει αναφέρει και ο Ειδικός Αγορητής μας, Παύλος Γερουλάνος, εσείς μιλάτε για ισχυρές τράπεζες που θα καταστήσουν ισχυρούς τους δανειολήπτες, ενώ εμείς πιστεύουμε σε ισχυρούς δανειολήπτες που θα ενισχύσουν τις τράπεζες – και αυτή είναι μία από τις πολλές διαφορές μας.
Ας μην γελιόμαστε όμως, η σημερινή κατάσταση είναι αποτέλεσμα των κυβερνητικών επιλογών σας. Το τραπεζικό σύστημα δεν παίζει το ρόλο που όφειλε να παίζει, δηλαδή να χρηματοδοτεί την ελληνική οικονομία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και σίγουρα δεν εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες. Το 90% των ελληνικών επιχειρήσεων δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό, ενώ η πλειοψηφία των δανείων κατευθύνεται προς μεγάλες επιχειρήσεις που δεν έχουν ουσιαστικά ανάγκη αυτόν τον δανεισμό. Ταυτόχρονα, τα υπερκέρδη των τραπεζών διογκώνονται ως αποτέλεσμα της τραπεζικής απληστίας και αισχροκέρδειας, και η Κυβέρνηση αρνείται πεισματικά να αντιμετωπίσει αυτή την κατάσταση. Γιατί δεν τολμάτε να βάλετε έκτακτη εισφορά στις τράπεζες, όπως έχουν κάνει άλλες ευρωπαϊκές χώρες;
Αντ’ αυτού – και επανέρχομαι στο υπό συζήτηση Νομοσχέδιο - το Δημόσιο μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα έχει συνεισφέρει το μεγαλύτερο μέρος για την Αύξηση του Μετοχικού Κεφαλαίου – στο σύνολο 950 εκατομμύρια ευρώ - και θα έχει μόνο το 33% της νέας τράπεζας, ενώ οι ιδιώτες θα έχουν δώσει σχεδόν το 1/3 – περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ - και θα έχουν το 60%.
Αυτή η ανισότητα είναι απαράδεκτη. Πώς δικαιολογείται αυτό; Καμία απάντηση…
Πάμε τώρα να δούμε τη νέα πραγματικότητα που θα δημιουργήσει αυτή η συγχώνευση και πως θα επηρεάσει τους πολίτες. Αναπόφευκτα θα υπάρξουν ανακατατάξεις και κλείσιμο των κατά τόπους υποκαταστημάτων των εν λόγω τραπεζών. Θα ήθελα να σταθώ στο Λασίθι και σε ένα πρόσφατο παράδειγμα από το Δήμο Οροπεδίου Λασιθίου, τον ορεινότερο Δήμο της Κρήτης και με το 47% του πληθυσμού να είναι γηραιός και ιδιαίτερα μεγάλης ηλικίας. Το υποκατάστημα της Παγκρήτιας Τράπεζας ήταν το μοναδικό τραπεζικό κατάστημα, και το οποίο έκλεισε τον Μάρτιο. Από τότε, οι κάτοικοι του Οροπεδίου αναγκάζονται να διανύουν συνολικά 60 χιλιόμετρα, από και προς το πλησιέστερο κατάστημα Παγκρήτιας Τράπεζας, σε ένα κακό οδικό δίκτυο και με δύσκολες καιρικές συνθήκες, ιδιαίτερα τον χειμώνα. Όπως φαντάζεστε κατά τους θερινούς μήνες τα συγκεκριμένα δρομολόγια αυξάνονται σε συχνότητα. Ποια η πρόβλεψη, όμως, και η μερίμνα της Κυβέρνησης για παραδείγματα όπως αυτό του Οροπεδίου; Και εδώ δεν μας δώσατε καμία απάντηση…
Τέλος, υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες για σκάνδαλα και κακοδιαχείριση στην Τράπεζα Αττικής, όπως η μεταβίβαση κόκκινων δανείων σε αμφιλεγόμενες εταιρείες, καταλήγοντας να διαθέτει αρνητικά ίδια κεφάλαια, με συνέπεια την ανάγκη για αλλεπάλληλες ανακεφαλαιοποιήσεις. Τι έχει κάνει η κυβέρνηση για να ελέγξει αυτές τις υποθέσεις; Ποιος διαχειρίζεται τα δάνεια αυτά σήμερα; Καμία απάντηση και εδώ…Τη στιγμή που εμείς εδώ μιλάμε για την ίδρυση ενός ακόμα Πυλώνα, περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες έχουν χάσει ή κινδυνεύουν να χάσουν τις περιουσίες τους από τους όρους και τα μέτρα που εσείς δε θελήσατε να πάρετε.
Κόκκινα δάνεια, δάνεια σε ελβετικό φράγκο, και μιας και κατάγομαι από το Λασίθι, έναν τόπο με μεγάλη συνεισφορά στην αγροτική παραγωγή και την οικονομία της χώρας να σας πω ότι οι περισσότεροι αγρότες είναι εγκλωβισμένοι μέσω της PQH και κινδυνεύουν να χάσουν τη γη τους από την οποία και ζουν τις οικογένειες τους, μιας και οι λύσεις που προσφέρονται από τον αλγόριθμο της πλατφόρμας του εξωδικαστικού μηχανισμού, απορρίπτονται από την PQH με τη δικαιολογία της υπέρβασης των εγκριτικών της ορίων.
Είναι επιτακτική, λοιπόν, η ανάγκη επίλυσης του αδιεξόδου και η άμεση βελτίωση της συμμετοχής της PQH στη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού. Και πρέπει να δράσετε άμεσα, μαζί με την ΤτΕ , ώστε να εναρμονιστεί ο Ν.971/2017 με τις προβλέψεις του Ν.4738/2020. Έχετε την πολιτική βούληση; Ή θα συνεχίσετε όπως εσείς πολύ καλά γνωρίζετε; Χωρίς να παίρνετε κανένα μέτρο και να μένετε απλοί παρατηρητές περιμένοντας πότε θα είναι αργά, για να παρέμβετε.
Ξέρετε κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης το να παρεμβαίνεις αποτελεσματικά έχει δύο παραμέτρους τον τρόπο και τον χρόνο… Εσείς η Κυβέρνησή σας υστερεί.
Και αναρωτιέμαι όταν λέτε τη λέξη Κράτος τί εννοείτε; Όταν λέτε Κράτος πρόνοιας; Κοινωνικό κράτος; Πώς αντιλαμβάνεστε τις έννοιες αυτές; Είναι ασύνδετες;
Θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον να μας πείτε – και κυρίως στον ελληνικό λαό, όταν ολοκληρώσετε το μεταρρυθμιστικό σας έργο, τι Κράτος θα έχουμε; Τι κοινωνία; Τι κράτος πρόνοιας…Ρωτώ και ταυτόχρονα θλίβομαι γιατί ξέρω την απάντηση.
Σας ευχαριστώ πολύ.