
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Ηρακλείου, κ. Γιάννης Λιονάκης, μίλησε στην πρωινή εκπομπή του Ηχώ 99,8, «Καλημέρα Λασίθι»
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Ηρακλείου, κ. Γιάννης Λιονάκης, μίλησε στην πρωινή εκπομπή του Ηχώ 99,8, «Καλημέρα Λασίθι», για τις αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τις ποινές που θεσπίστηκαν, την ευθύνη της πολιτείας, αλλά και για τη βαθύτερη κουλτούρα που χρειάζεται να διαμορφωθεί στην Ελλάδα σχετικά με την οδική ασφάλεια.
«Οι ποινές αυστηροποιήθηκαν, αλλά ουσιαστικό αποτέλεσμα δεν βλέπουμε»
Ο κ. Λιονάκης σχολίασε ότι το τελευταίο διάστημα είδαμε νέες ποινές, κάποιες από τις οποίες αυστηροποιήθηκαν, ενώ άλλες θεσπίστηκαν για πρώτη φορά. Όπως τόνισε, σε αρκετές περιπτώσεις οι ρυθμίσεις μοιάζουν υπερβολικές ή άνευ λόγου.
«Η Κύπρος έχει πειραματιστεί με διάφορους τρόπους, όπως η αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας αντί για χρηματικά πρόστιμα. Είδαμε ποινές να ανεβοκατεβαίνουν, αλλά το ουσιαστικό αποτέλεσμα δεν το έχουμε δει», είπε χαρακτηριστικά.
Κατά την άποψή του, η λογική «αν κάνεις κάτι, θα σε τιμωρήσουμε» δεν αποδίδει. «Αντί να δίνουμε τη δυνατότητα στον πολίτη να μάθει, να αλλάξει και να βελτιώσει τη συμπεριφορά του, ερχόμαστε εκ των υστέρων με την τιμωρία. Όσο συνεχίζουμε έτσι, θα έχουμε προβλήματα».
Μικρές αλλαγές, ίδια ουσία
Ο Πρόεδρος του Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.ΤΑ. επεσήμανε ότι στην πραγματικότητα, η ουσία της κυκλοφορίας δεν έχει αλλάξει.
«Δύο-τρία πράγματα μόνο διαφοροποιήθηκαν: το όριο των 30 χλμ/ώρα μέσα στους δήμους, η δυνατότητα των μηχανών να κινούνται ανάμεσα στα αυτοκίνητα και κάποιες αυστηρές ποινές για τους υπότροπους. Ναι, είναι βαριές ποινές – ο υπότροπος εξοντώνεται οικονομικά και, αν συνεχίσει, φτάνει μέχρι και στην αφαίρεση άδειας. Αλλά το αποτέλεσμα δεν το βλέπουμε».
Αναφερόμενος στην τρίμηνη εφαρμογή του νέου Κώδικα, σημείωσε ότι οι αριθμοί δείχνουν πως οι παραβάσεις παραμένουν στα ίδια επίπεδα, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις είναι ακόμη και αυξημένες.
«Η πολιτεία έχει τεράστια ευθύνη»
Ο κ. Λιονάκης δεν παρέλειψε να ασκήσει κριτική στην πολιτεία. «Το άρθρο 16 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας περιλαμβάνει μία μόνο παράγραφο που λέει ότι ο Υπουργός Παιδείας μπορεί να καθιερώσει το μάθημα της οδικής ασφάλειας στα σχολεία. Αυτό είναι το πρόβλημα: δεν ξεκινάμε από τη σωστή βάση. Χρειαζόμαστε εκπαίδευση, παιδεία και καλλιέργεια συνείδησης από μικρή ηλικία».
Οι ποινές που πρέπει να γνωρίζει ο πολίτης
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων αναφέρθηκε αναλυτικά στα πρόστιμα που ισχύουν πλέον:
Μη χρήση κράνους ή ζώνης: 350€.
Σε μηχανή χωρίς κράνος και οι δύο επιβαίνοντες: 750€.
Στο αυτοκίνητο, αν δεν φοράνε ζώνη οι επιβάτες, πρόστιμο επιβάλλεται και σε αυτούς (150€), πέραν του προστίμου στον οδηγό.
«Αυτά είναι σωστές διατάξεις», τόνισε, προσθέτοντας ωστόσο ότι υπάρχουν και υπερβολές, όπως το να κρατά ο οδηγός έναν καφέ στο χέρι ή η «μούτζα», που δύσκολα μπορούν να κριθούν στην πράξη.
«Το πρόβλημα είναι συμπεριφορικό»
«Δεν γίνεται να ξεκινάς το αυτοκίνητο χωρίς ζώνη. Δεν γίνεται να μην σέβεσαι τις διαβάσεις πεζών. Στην Ελλάδα δεν μάθαμε ποτέ να περπατάμε σωστά στον δρόμο», υπογράμμισε ο κ. Λιονάκης.
Όπως εξήγησε, σε άλλες χώρες τα παιδιά εκπαιδεύονται από πολύ μικρά: πώς να περπατούν, ποια πλευρά του δρόμου να χρησιμοποιούν, τι ρούχα να φορούν για να είναι ευδιάκριτα τον χειμώνα, πώς να σέβονται τις διαβάσεις. «Εδώ ούτε αυτά τα βασικά δεν τα έχουμε δει», είπε χαρακτηριστικά.
Η εικόνα στην Κρήτη
Αναφερόμενος στην Κρήτη, επισήμανε: «Πέρυσι είχαμε μια από τις χειρότερες χρονιές σε τροχαία της τελευταίας εικοσαετίας. Φέτος, ήταν η καλύτερη. Δεν κάναμε κάτι δραματικά διαφορετικό. Κάποια τραγικά γεγονότα, όμως, ταρακούνησαν την κοινωνία και το Υπουργείο, με αποτέλεσμα να ενταθούν οι έλεγχοι».
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην ανάγκη ελέγχου για αλκοόλ, χρήση ζώνης και κράνους, αλλά και στη σωστή μεταφορά παιδιών. «Αν αυτά εφαρμοστούν, μπορούμε να μειώσουμε τους θανάτους πάνω από 60%».
Υπουργείο Οδικής Ασφάλειας: «Δεν υπάρχει πιο ανταποδοτική επένδυση»
Ο κ. Λιονάκης επανέλαβε την πάγια θέση του ότι η Ελλάδα χρειάζεται Υπουργείο Οδικής Ασφάλειας. «Δεν υπάρχει πιο ανταποδοτική επένδυση για το κράτος. Δεν είναι μόνο ζήτημα ζωών· είναι και τεράστιο οικονομικό κόστος. Επηρεάζει την υγεία, την εργασία, τις οικογένειες».
Ο ρόλος των υποδομών
Ο Πρόεδρος του Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.ΤΑ. τόνισε ότι οι υποδομές παίζουν τεράστιο ρόλο. «Όπου έγιναν μεγάλα έργα, όπως στο Κόρινθος–Πάτρα, οι θάνατοι μειώθηκαν δραστικά. Αλλά πρέπει να βελτιωθούν και οι δευτερεύοντες δρόμοι, μέσα στις πόλεις, εκεί όπου γίνονται τα περισσότερα ατυχήματα. Το οδικό δίκτυο πρέπει να είναι ‘συγχωρητικό’ – να μην σκοτώνει το λάθος, αλλά να το συγχωρεί».
«Η εκπαίδευση είναι το κλειδί»
Κλείνοντας, ο κ. Λιονάκης υπογράμμισε: «Το ζητούμενο δεν είναι η τιμωρία. Είναι η εκπαίδευση, η αλλαγή κουλτούρας και παιδείας. Αυτό πρέπει να ξεκινήσει από τις μικρές ηλικίες. Μόνο έτσι θα αλλάξει ουσιαστικά η εικόνα στους δρόμους».