Ο ΑΔΜΗΕ έχει ολοκληρώσει το σχέδιο για την προκήρυξη του διαγωνισμού μέσω του οποίου θα αναζητήσει στρατηγικούς επενδυτές που θα συμμετάσχουν στο SPV «Αριάδνη» και στην κατασκευή του καλωδίου διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης.
Το σχέδιο θα κατατεθεί εντός των ημερών στη ΡΑΕ η οποία θα δώσει και το «πράσινο φως», ωστόσο εκτιμάται ότι θα υπάρξει καθυστέρηση σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις. Και τούτο διότι εν τω μεταξύ το έργο θα αλλάξει χαρακτήρα και θα γίνει ένα εθνικό έργο απεντασσόμενο από το συνολικό έργο Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (PCI) Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ.
Η προθεσμία που έχει δώσει ο κ. Σταθάκης με την επιστολή που έστειλε στον κ. Κανιέτε, για να προσέλθει η Euroasia και να δεχτεί την «Αριάδνη» ως μοναδικό φορέα υλοποίησης, λήγει στις 28 Φεβρουαρίου. Αμέσως μετά την εκπνοή της προθεσμίας (και δεδομένου ότι η Euroasia δεν πρόκειται να προσέλθει) αναμένεται η ΡΑΕ να λάβει μια νέα απόφαση με την οποία θα αναθέτει στην «Αριάδνη» την κατασκευή της διασύνδεσης ως εθνικό έργο, ενταγμένο στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ.
Η διαδικασία αυτή θα διαρκέσει οπωσδήποτε κάποιες μέρες (αν όχι εβδομάδες), οπότε η έγκριση του σχεδίου προκήρυξης του διαγωνισμού θα γίνει αμέσως μετά.
Ο διαγωνισμός θα περιλαμβάνει δύο φάσεις: μια εκδήλωσης ενδιαφέροντος από την οποία θα προκύψει η sort list των υποψηφίων και μία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών.
Το ποσοστό της «Αριάδνης» που θα διαθέσει σε επενδυτές ο ΑΔΜΗΕ θα είναι οπωσδήποτε μικρότερο από το 49%, με πιθανότερο ενδεχόμενο να περιοριστεί στο 39% που είχε δικαίωμα να πάρει η Euroasia. Το πιθανότερο σενάριο είναι οι νέοι μέτοχοι να εισέλθουν στο μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνης (που σήμερα είναι 200 εκατ. ευρώ και η απόφαση της ΡΑΕ θα καθορίσει ποιο θα είναι τελικά) μέσω αύξησης κεφαλαίου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η «Αριάδνη» θα αναλάβει την κατασκευή της διασύνδεσης με τη διαδικασία της παραχώρησης έργου. Θα υπογράψει δηλαδή concession agreement, θα καταστεί παραχωρησιούχος, θα κατασκευάσει το έργο, θα το παραδώσει στον ΑΔΜΗΕ και θα αποζημιώνεται στη συνέχεια με ποσοστά επί των εσόδων της εκμετάλλευσης του έργου.
Οι ενδιαφερόμενοι
Εκτιμάται ότι πιθανοί ενδιαφερόμενοι για συμμετοχή στην «Αριάδνη» είναι οι Ευρωπαίοι Διαχειριστές Δικτύων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη επαφές με τρεις συγκεκριμένες εταιρείες, διαχειριστές δικτύων της βόρειας και κεντρικής Ευρώπης. Οι εταιρείες αυτές είναι η γαλλική RTE , η βελγική Elia και η ισπανική Scottish Power.
Οι πιο προχωρημένες συζητήσεις αφορούν στο Γάλλο διαχειριστή ο οποίος μάλιστα είχε συμμετάσχει στο διαγωνισμό για την πώληση του 24% του ΑΔΜΗΕ, χωρίς ωστόσο να καταθέσει προσφορά λόγω θεμάτων που σχετίζονται με τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό και την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Συζητήσεις είχε κάνει με τον ΑΔΜΗΕ και η βελγική Elia, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων ΑΔΜΗΕ Euroasia, που όμως δεν τελεσφόρησαν. Υπό το φως των τελευταίων εξελίξεων σε σχέση με το οριστικό ναυάγιο των διαπραγματεύσεων, ενδέχεται να βρεθεί έδαφος για απευθείας συνεργασία του Elia με τον ΑΔΜΗΕ μέσω της εισόδου της Βελγικής εταιρείας στην Αριάδνη.
Η τρίτη εταιρεία, είναι η Scottish Power θυγατρική διαχείρισης δικτύων της Ισπανικής Iberdrola.
Αναμένεται αντίδραση
Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι η περιπετειώδης εξέλιξη της διασύνδεσης κατά τους τελευταίους μήνες έχει περιπλέξει την υπόθεση. Προεξοφλείται για παράδειγμα ότι η κυπριακών συμφερόντων εταιρεία Euroasia, promoter του project Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ, μετά την απόσυρση της υποστήριξης του PCI εκ μέρους της χώρας μας και την αναμενόμενη απόφαση της ΡΑΕ για επαναπροσδιορισμό του έργου ως εθνικού, θα εγείρει διεκδικήσεις που πιθανόν θα λάβουν νομική μορφή.
Οι διεκδικήσεις αυτές πιθανόν να είναι οικονομικές απαιτήσεις ή ακόμα και ποσοστό του έργου ως αποζημίωση για δαπάνες που έχουν γίνει από την Euroasia για μελέτες και άλλες προπαρασκευαστικές εργασίες.
energypress.gr