
Από την Κυριακή 30 Μαρτίου έως και το Σάββατο 5 Απριλίου, ομάδα έξι μαθητών και δύο καθηγητριών του 2ου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Ιεράπετρας επισκέφθηκε τη Mazara del Vallo στη Σικελία, συμμετέχοντας σε πρόγραμμα μαθητικής κινητικότητας Erasmus+
Από την Κυριακή 30 Μαρτίου έως και το Σάββατο 5 Απριλίου, ομάδα έξι μαθητών και δύο καθηγητριών του 2ου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Ιεράπετρας επισκέφθηκε τη Mazara del Vallo στη Σικελία, συμμετέχοντας σε πρόγραμμα μαθητικής κινητικότητας Erasmus+. Η δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Διαπίστευσης Erasmus+ του σχολείου μας, η οποία ισχύει έως και το 2027. Η φιλοξενία έγινε στο επαγγελματικό λύκειο Istituto d’Istruzione Superiore “Francesco Ferrara” της Σικελίας.

Την πρώτη ημέρα της άφιξής μας, οι οικογένειες των Σικελών μαθητών και μαθητριών που είχαν αναλάβει τη φιλοξενία υποδέχτηκαν θερμά τους μαθητές και τις μαθήτριές μας. Τη δεύτερη ημέρα, καθηγητές και μαθητές συγκεντρωθήκαμε στο σχολείο, όπου πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση κάθε συμμετέχουσας ομάδας. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν επίσης σχολεία από την Κροατία και τη Ρουμανία. Ακολούθησαν υπαίθριες δραστηριότητες γνωριμίας, καθώς και περιήγηση στους χώρους του σχολείου. Ιδιαίτερη εντύπωση μας προκάλεσαν τα πολυάριθμα και εξειδικευμένα εργαστήρια, όπως αυτά της οπτικής και της πληροφορικής.

Την επόμενη ημέρα επισκεφθήκαμε τον αρχαιολογικό χώρο της Εγέστας, όπου ξεχωρίζει ο επιβλητικός δωρικού ρυθμού αρχαιοελληνικός ναός του 5ου αιώνα π.Χ., καθώς και το εξαιρετικά διατηρημένο αρχαίο θέατρο. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συνειδητοποιήσουν τη βαθιά επίδραση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, καθώς και τον σεβασμό που του αποδίδεται από άλλους λαούς, στοιχείο που διαπιστώσαμε επανειλημμένα στη διάρκεια του ταξιδιού μας. Παράλληλα, γνώρισαν την ιστορία αυτής της μικρής αλλά σημαντικής πόλης, που αποτέλεσε την αφορμή για τη Σικελική Εκστρατεία κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού Πολέμου, με τραγικές συνέπειες για την Αθήνα.

Το μεσημέρι της ίδιας ημέρας επισκεφθήκαμε τις αλυκές της Μαρσάλα (Saline di Marsala), οι οποίες συνδέονται μέσω του Μονοπατιού του Αλατιού με τις αλυκές της γειτονικής πόλης Τράπανι, αποτελώντας έναν από τους σημαντικότερους υδροβιότοπους της δυτικής Σικελίας. Οι μαθητές μας περπάτησαν ανάμεσα στις αλυκές, ενημερώθηκαν για τον παραδοσιακό τρόπο συλλογής του αλατιού, τη σύνδεσή του με βασικές αρχές της φυσικής, καθώς και για τον πλούτο της περιοχής σε χλωρίδα και πανίδα. Αν και λόγω εποχής δεν καταφέραμε να δούμε τα εντυπωσιακά φλαμίνγκο που συχνάζουν εκεί, μάθαμε με ενδιαφέρον από πού προέρχεται το χαρακτηριστικό ροζ χρώμα τους!
Το απόγευμα περιηγηθήκαμε στο ιστορικό κέντρο της όμορφης πόλης Μαρσάλα, όπου θαυμάσαμε τον εντυπωσιακό καθεδρικό ναό των 17ου-18ου αιώνων και γνωρίσαμε την πλούσια ιστορική της διαδρομή. Ιδιαίτερη εντύπωση μας προκάλεσαν τα ελληνικά γράμματα «ΑΩ» που κοσμούν την είσοδο του ναού, σύμβολο με βαθιά θρησκευτική και πολιτισμική σημασία.
Την Τετάρτη 2 Απριλίου περιηγηθήκαμε στην πόλη που μας φιλοξενούσε, τη Mazara del Vallo. Χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία, συμμετείχαμε σε ένα διαδραστικό παιχνίδι εξερεύνησης του ιστορικού κέντρου, γνωρίζοντας με ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο τα σημαντικότερα σημεία της πόλης. Η Mazara del Vallo πήρε το όνομά της από τον ποταμό Mazaro, στις όχθες του οποίου είναι χτισμένη. Αποτελεί σημαντικό αλιευτικό κέντρο και τόπο παραγωγής κρασιού, ενώ διαθέτει ένα από τα πιο δραστήρια λιμάνια της δυτικής Μεσογείου.
Κατά τη διάρκεια της ξενάγησής μας, επισκεφθήκαμε τον εντυπωσιακό καθεδρικό ναό του 11ου αιώνα, την πλατεία της Δημοκρατίας (Piazza della Repubblica) με τα επιβλητικά κτίρια του 18ου αιώνα, το κέντρο συνεδριάσεων και το θέατρο, γνωστό για τις όπερες που φιλοξενεί. Ιδιαίτερη εντύπωση μας προκάλεσε το άγαλμα του Αγίου Βίτου, προστάτη της πόλης, καθώς και οι μικρότερες αλλά πανέμορφες εκκλησίες, όπως του Αγίου Νικολάου από τη νορμανδική περίοδο (12ος αιώνας) και η γραφική εκκλησία των Αγίων Λουκίας και Τερέζας.
Η αραβική επιρροή στην πόλη είναι έντονη, όπως διαπιστώσαμε στην περιοχή της Kasbah (φρούριο), με τα στενά δρομάκια και τα ψηφιδωτά στους τοίχους που θυμίζουν την αραβική αισθητική και τεχνοτροπία.
Ξεχωριστή στιγμή της ημέρας αποτέλεσε η επίσκεψή μας στο Μουσείο του Σάτυρου Χορευτή, όπου εκτίθεται το περίφημο μπρούντζινο άγαλμα, που ανακαλύφθηκε από ψαράδες το 1998. Το μοναδικό αυτό εύρημα της αρχαιοελληνικής γλυπτικής τέχνης δεσπόζει στο κέντρο της αίθουσας, αφιερωμένης στην ιστορία της ανεύρεσης και της αποκατάστασής του, μια εμπειρία που μας γέμισε εθνική υπερηφάνεια.
Αργότερα την ίδια ημέρα επισκεφθήκαμε το Παλέρμο, την πρωτεύουσα της Σικελίας. Θαυμάσαμε μερικά από τα πιο φημισμένα μνημεία της πόλης, τα οποία περιλαμβάνονται στον κατάλογο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, όπως τον εντυπωσιακό Καθεδρικό Ναό, την Όπερα (Teatro Massimo), το Παλάτι των Νορμανδών, τη Fontana Pretoria και την εμβληματική διασταύρωση Quattro Canti. Η περιήγησή μας ολοκληρώθηκε στην τοπική αγορά, όπου δοκιμάσαμε παραδοσιακές γεύσεις και προμηθευτήκαμε αναμνηστικά.
Και φτάνουμε στην Πέμπτη 3 Απριλίου! Κάθε συμμετέχουσα χώρα παρουσίασε το σχολείο και την περιοχή της, καθώς και θεματικές ενότητες με στόχο την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. Μεταξύ των θεμάτων που αναδείχθηκαν ήταν η σημασία της μεσογειακής διατροφής, ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος της υπερκατανάλωσης τροφίμων, η ρύπανση των υδάτων και οι τρόποι αντιμετώπισής της. Οι παρουσιάσεις πραγματοποιήθηκαν από τους ίδιους τους μαθητές στην αγγλική γλώσσα, ήταν διαδραστικές και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες.
Ακολούθησε ξενάγηση σε ακόμη ένα κτήριο του Istituto d’Istruzione Superiore “Francesco Ferrara”, το οποίο φιλοξενεί τα εργαστήρια που σχετίζονται με τον τομέα της εστίασης. Εκεί, οι μαθητές μας απόλαυσαν ένα πλούσιο γεύμα που ετοίμασαν οι Σικελοί συμμαθητές τους, αποτελούμενο από ορεκτικά, κυρίως πιάτο και επιδόρπιο. Είχαμε επίσης την ευκαιρία να επισκεφθούμε τους χώρους της κουζίνας, όπου παρακολουθήσαμε τη διαδικασία παρασκευής των εδεσμάτων, με τη συμμετοχή των μαθητών και των καθηγητών τους.
Το ίδιο βράδυ πραγματοποιήθηκε το αποχαιρετιστήριο πάρτι. Οι μαθητές μας διασκέδασαν, γνώρισαν στοιχεία της ιταλικής κουλτούρας μέσα από παραδοσιακούς χορούς και μουσική, και μοιράστηκαν τον ενθουσιασμό τους με μαθητές από όλες τις συμμετέχουσες χώρες.
Η ημέρα της αναχώρησης βρήκε τους μαθητές μας γεμάτους εμπειρίες, εικόνες και συναισθήματα, αλλά και με εμφανή τη λύπη τους που θα αποχωρίζονταν τους νέους φίλους τους, τους μαθητές που τους φιλοξένησαν, καθώς και όλα όσα είχαν γνωρίσει και αγαπήσει στη διάρκεια της παραμονής τους.
Αυτό το ταξίδι ανέδειξε όψεις των μαθητών μας που συχνά μένουν κρυμμένες στην καθημερινότητα του σχολείου. Είδαμε παιδιά πιο εσωστρεφή και λιγομίλητα στην τάξη να ανοίγονται, να κοινωνικοποιούνται και να εκφράζονται με άνεση. Κατάφεραν να επικοινωνήσουν όχι μόνο στα αγγλικά με τους συνομηλίκους τους, αλλά και στα ιταλικά με τις οικογένειες που τα φιλοξενούσαν, αναγνωρίζοντας λέξεις και εκφράσεις κοινές μεταξύ των γλωσσών. Ανακάλυψαν με έκπληξη γλωσσικές ομοιότητες και με τα παιδιά από την Κροατία και τη Ρουμανία, διαπιστώνοντας πόσα μας ενώνουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Μέσα από αυτή τη συνύπαρξη, οι μαθητές συνειδητοποίησαν τόσο τις πολιτισμικές διαφορές όσο και τα κοινά στοιχεία με άλλους λαούς, στον τρόπο ζωής, στη γλώσσα, στις παραδόσεις. Είδαν από κοντά τη σύνδεση του αρχαίου ελληνικού με τον ρωμαϊκό πολιτισμό και εισέπραξαν την εκτίμηση που τρέφουν οι κάτοικοι της Σικελίας για την Ελλάδα. Σε όλη τη διάρκεια της επίσκεψής μας παρατηρούσαμε πόσο όμοιο είναι το φυσικό τοπίο των δύο περιοχών, πόσα κοινά προβλήματα αντιμετωπίζουν στον τομέα της αλιείας και του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αλλά και πόσο συγγενείς είναι οι τρόποι ζωής και διασκέδασης.
Πέρα από τις γλωσσικές και κοινωνικές δεξιότητες, οι μαθητές μας ανέπτυξαν και τις ψηφιακές τους ικανότητες, μέσα από τη δημιουργία παρουσιάσεων και διαδραστικών παιχνιδιών. Και φυσικά, αποκόμισαν όλα εκείνα τα πολύτιμα οφέλη που προσφέρει ένα ταξίδι στο εξωτερικό, πόσο μάλλον όταν κάποιος ζει για λίγες ημέρες σαν ντόπιος, φιλοξενείται σε οικογένειες και συμμετέχει ενεργά στην καθημερινότητα ενός ξένου σχολείου.
Η εμπειρία αυτής της μετακίνησης υπήρξε ανεκτίμητη για όλους, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Με μεγάλη χαρά και ανυπομονησία, περιμένουμε πλέον να ανταποδώσουμε τη φιλοξενία και να υποδεχθούμε τους φίλους μας από τη Σικελία στην Ιεράπετρα το επόμενο διάστημα.