EΛ.ΑΣ.: Χρήσιμες συμβουλές προς τους πολίτες για την προστασία τους από περιστατικά εξαπάτησης
Χρήσιμες συμβουλές προς τους πολίτες και κυρίως τους ηλικιωμένους, για την προστασία τους από περιστατικά εξαπάτησης
Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Κρήτης, στοχεύοντας στην ενημέρωση των συμπολιτών μας, υπενθυμίζει χρήσιμες συμβουλές με σκοπό την πρόληψη και αποφυγή εξαπάτησής τους .
Να μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.
Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο).Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
Να μην πείθεσθε εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που σας προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε δίχως να δείτε πρώτα τα προϊόντα αυτά.
Να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει.
Να μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών αρχών.
Οι επιτήδειοι γνωρίζουν πολύ καλά πόσο σημαντικός είναι ο αιφνιδιασμός και η συναισθηματική φόρτιση των υποψήφιων θυμάτων τους.
Για το λόγο αυτό :
Διατηρήστε την ψυχραιμία σας .
Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, εάν είναι δυνατό από άλλη τηλεφωνική συσκευή για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο οι δράστες να μην έχουν τερματίσει την κλήση που πραγματοποίησαν σε εσάς, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται.
Η επικοινωνία να γίνεται άμεσα, με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι ή σας έδωσαν οι δράστες να μιλήσετε.
Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Τραπεζικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού και να μην αποκαλύπτετε τα προσωπικά σας στοιχεία που αφορούν τις τραπεζικές σας κάρτες-λογαριασμούς-κωδικούς.
Επισημαίνεται ότι :
στα τροχαία ατυχήματα ακολουθούνται πάντα από τις αστυνομικές Αρχές οι νόμιμες και προβλεπόμενες ενέργειες, υπό την καθοδήγηση των κατά τόπους Εισαγγελικών Αρχών και σε καμία περίπτωση δεν υφίστανται παρέκκλιση από αυτές, με την καταβολή χρηματικών ποσών
νοσοκομεία ή δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
Είναι σημαντικό να :
έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
ενημερώνετε τα οικεία σας πρόσωπα (του στενού και ευρύτερου συγγενικού, φιλικού και κοινωνικού περιβάλλοντος) και ιδιαιτέρως τα ηλικιωμένα άτομα σχετικά με το περιεχόμενο του παρόντος και να τους συμβουλεύετε σχετικά, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο θυματοποίησης τους.
Σε κάθε περίπτωση παρακαλούνται οι πολίτες να ενημερώνουν άμεσα τις Αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης εις βάρος τους.
Συνηθέστερες μορφές συμβατικής απάτης
Απάτη με τη μέθοδο προσέγγισης εκ μέρους συγγενικού προσώπου (κυρίως σε βάρος ηλικιωμένων ατόμων)
Απάτη με το πρόσχημα πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος
Απάτη με τη μέθοδο νοσηλείας συγγενικού προσώπου
Απάτες μέσω αγοραπωλησίας οχημάτων
Απάτη με τη μέθοδο της απασχόλησης σε ΑΤΜ (συνήθως σε βάρος ηλικιωμένων ατόμων)
Απάτες με το πρόσχημα προφύλαξης τραπεζικών καταθέσεων
Απάτες με τη μέθοδο της ενοικίασης διαμερίσματος
Απάτες με το πρόσχημα εξασφάλισης εργασίας
Απάτες με το πρόσχημα πώλησης κοσμημάτων και άλλων αντικειμένων-συσκευών
Απάτες με το πρόσχημα συνδρομών
Απάτες σε βάρος επαγγελματιών αυτοκινητιστών (ιδιοκτήτες-οδηγούς ταξί)
Απάτες σε βάρος ιερωμένων, με τη μέθοδο της δήθεν εκταμίευσης βοηθήματος από το ΙΚΑ ή της διευθέτησης διαφόρων οικονομικών και ασφαλιστικών εκκρεμοτήτων.
Απάτες με το πρόσχημα βλάβης σε μηχανήματα προπληρωμένων καρτών
Απάτες μέσω διαδικτύου
Περισσότερες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας (www.hellenicpolice.gr) στην ενότητα Οδηγός του Πολίτη.