Δεν περνά η πρόταση ΔΕΣΦΑ για «εικονικό αγωγό» στον Αθερινόλακκο
Σε διαγωνισμό για FSRU προσανατολίζεται η ΡΑΕ
Στην ολομέλεια της ΡΑΕ θα κριθεί η τύχη της πρότασης του ΔΕΣΦΑ για ένταξη στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΕΣΦΑ του έργου μεταφοράς, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG στον Αθερινόλακκο της Κρήτης.
Το επενδυτικό σχέδιο ύψους 175 εκ. ευρώ που συγκέντρωσε την κριτική επιχειρήσεων και φορέων της αγοράς στη δημόσια διαβούλευση προβληματίζει τη ΡΑΕ και για την ακρίβεια η πρόταση του Διαχειριστή να επωμιστούν οι χρήστες του ΕΣΦΑ το κόστος της επένδυσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Αρχή δεν αποκλείεται να ζητήσει από τον ΔΕΣΦΑ να μη συμπεριλάβει για φέτος το έργο στο πρόγραμμα ανάπτυξης και να θέσει συγκεκριμένες προϋποθέσεις ώστε η επένδυση να αποκτήσει κοινωνική διάσταση.
Από κει και πέρα, κύκλοι της ΡΑΕ επαναλαμβάνουν την ανάγκη να προχωρήσουν οι λύσεις που έχει προτείνει για το διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση του έργου της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης. Ο χρόνος αυτός, εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει και τα τρία χρόνια και συνεπώς είναι αναγκαία στο μεσοδιάστημα η διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού του νησιού με τη συνδρομή και FSRU. Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΕ έχει προτείνει στο ΥΠΕΝ, και αναμένει και τις απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες για την προκήρυξη διαγωνισμού:
Τη μετατροπή των αεριοστροβιλικών μονάδων της ΔΕΗ του Αθερινόλακκου, συνολικής ισχύος 100 MW, που λειτουργούν σήμερα με πετρέλαιο, σε μονάδες που θα λειτουργούν με φυσικό αέριο.
Την εγκατάσταση νέας μονάδας φυσικού αερίου, ισχύος 100 MW στο νησί, αλλά και την κατασκευή μονάδας FSRU
Νέους σταθμούς ΑΠΕ (αιολικών και φωτοβολταϊκών), ισχύος 100 – 150 MW.
Εγκατάσταση συστοιχιών μπαταριών αποθήκευσης, ισχύος 40-50 MW.
Η απάντηση του ΔΕΣΦΑ
Στον αντίποδα κύκλοι του ΔΕΣΦΑ σχολιάζουν στο energypress με αφορμή τα όσα παρατηρούν φορείς της αγοράς στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης:
«Ο ΔΕΣΦΑ ως αρμόδιος Διαχειριστής για την ασφάλεια και την επάρκεια εφοδιασμού φυσικού αερίου της χώρας συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2020 - 2029 το έργο ανάπτυξης εικονικού αγωγού στον Αθερινόλακκο της Κρήτης. Ο ΔΕΣΦΑ δεν σκοπεύει, και ούτε είναι στο αντικείμενο των δραστηριοτήτων του, να κατασκευάσει μονάδα ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου, όπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς στη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης» σημειώνουν και εξηγούν:
«Είναι γνωστό το πρόβλημα επάρκειας ισχύος στο ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης μέχρι την κατασκευή των ηλεκτρικών διασυνδέσεων. Ο ΔΕΣΦΑ δεν έκανε τίποτα παραπάνω από το να προτείνει λύση με την οποία θα διασφαλίσει τον ενεργειακό εφοδιασμό του νησιού»
Για την κριτική που δέχτηκε αναφορικά με το κόστος, οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν:
«Σε ό,τι αφορά το κόστος της επένδυσης ο Διαχειριστή είναι ανοικτός σε προτάσεις της αγοράς για τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των χρηστών του ΕΣΦΑ".
Και σχετικά με την κοινωνική διάσταση του επενδυτικού σχεδίου αναφέρουν: «Το έργο αντιμετωπίζεται καθαρά ως έργο ανάπτυξης καθώς έχει ως στόχο την τροφοδοσία με αέριο μιας «μη-διασυνδεδεμένης με το ΕΣΦΑ περιοχής» για πολλαπλές χρήσεις. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται και στο Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2020-29 το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ, το έργο προβλέπεται να τροφοδοτεί μέσω σταθμού φόρτωσης φορτηγών (truck-loading) με LNG (Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο) μεγάλους καταναλωτές του νησιού, όπως βιομηχανίες, ξενοδοχειακές μονάδες αλλά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με σκοπό την αντικατάσταση του πετρελαίου με μία οικονομικότερη και καθαρότερη μορφή ενέργειας, η οποία παράλληλα θα εγγυάται την ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης».
energypress.gr