Επέκταση της προβλήτας Κ14 στο Μαράθι, ώστε να δέχεται περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία, κατασκευή επιπλέον οικημάτων και κατοικιών για το μόνιμο προσωπικό, αλλά και επεκτάσεις στον αεροπορικό τομέα προβλέπει η επικαιροποίηση της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ. Μάλιστα, για πρώτη φορά η συμφωνία για τη Σούδα θα είναι αορίστου χρόνου, γεγονός που συνεπάγεται ότι οι Αμερικανοί θα μπορούν να αποδεσμεύσουν σημαντικά κονδύλια για επενδύσεις αναβάθμισης.
Η επικαιροποίηση της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ, την οποία υπέγραψαν οι υπουργοί Εξωτερικών των δύο χωρών, κρίνεται ως εξαιρετικά σημαντική. Με ανακοίνωσή του το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ σημειώνει ότι «η συνεργασία ΗΠΑ-Ελλάδος σε όλα τα μέτωπα θα ενισχύσει την ικανότητα της Ελλάδας να προάγει την ειρήνη και τη σταθερότητα στα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο», ενώ ως προς το καθαρά αμυντικό της σκέλος, εκτιμά ότι «θα επιτρέψει την επέκταση των διμερών δραστηριοτήτων στη Λάρισα, το Στεφανοβίκιο και την Αλεξανδρούπολη, και στη διατήρηση της αυξημένης δραστηριότητα στη ναυτική Βάση της Σούδας».
Κατά τον Έλληνα υπουργό Εξωτερικών κ. Νίκο Δένδια, «η συμφωνία αυτή ενισχύει την Ελλάδα και τις διμερείς σχέσεις, εξυπηρετεί τις ΗΠΑ, αλλά λειτουργεί και ως παράγοντας σταθεροποίησης στην ευρύτερη περιοχή, και αποτελεί κι ένα μήνυμα προς οιονδήποτε θεωρεί ότι μπορεί να λειτουργεί στην περιοχή πέρα από τους κανόνες του διεθνούς δικαίου και του δικαίου της θάλασσας».
Επεκτάσεις σε τρία επίπεδα
Για τη Σούδα, ειδικότερα, προβλέπεται η επέκταση του υφιστάμενου κρηπιδώματος Κ14 στο Μαράθι, το μοναδικό σημείο σε ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο όπου μπορεί να πιάσει στον ντόκο ένα πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο. Στόχος είναι μετά την επέκταση να μπορούν να παραβάλλουν και περισσότερα και εξίσου μεγάλα πλοία ταυτοχρόνως (ελικοπτεροφόρα, πλοία αποβάσεων, πλοία διοικήσεως κ.λπ.).
Η εν λόγω επέκταση θα καταστήσει επιβεβλημένη την κατασκευή επιπλέον οικημάτων στη Βάση, η οποία ως γνωστόν τελεί υπό ελληνική διοίκηση, καθώς επίσης και κατοικυών για το μόνιμο προσωπικό.
Στην 115 Πτέρυγα Μάχης, που για τους Αμερικανούς λόγω της γειτνιάσεως λογίζεται ως μία «αεροναυτική» Βάση, έχουν σχεδιαστεί να πραγματοποιηθούν επεκτάσεις στην αεροπορική Βάση, στον αμερικανικό τομέα της, που όμως θα εξυπηρετούν και την ελληνική Π.Α.
Οι Αμερικανοί σχεδιάζουν επέκταση για την ταυτόχρονη άφιξη και υποστήριξη μέχρι και 7 αεροσκαφών στρατηγικών αερομεταφορών τύπου C-17Α, καθώς και αριθμού αεροσκαφών-τάνκερ, ιπτάμενων ραντάρ κ.λπ. της Αμερικανικής Αεροπορίας (USAF), αλλά και κάθε είδους αεροσκάφους της Αεροπορίας, του Ναυτικού και του Σώματος των Πεζοναυτών.
Η Σούδα εξάλλου, λόγω της γεωγραφικής θέσης της και των πλεονεκτημάτων της, είναι νευραλγικής σημασίας για τις επιχειρήσεις των Αμερικανών τόσο σε καιρό πολέμου όσο και σε καιρό ειρήνης. Είναι απολύτως ασφαλές φυσικό λιμάνι, το μεγαλύτερο της Μεσογείου, προστατευμένο από τους βόρειους ανέμους που κυριαρχούν στο Αιγαίο, είναι φυσικά βαθύ και με ανοικτό στόμιο, γεγονός που κατά τους ειδικούς καθιστά μη εφικτό αποκλεισμό του από εχθρικά υποβρύχια.
Η νέα, επικαιροποιημένη συμφωνία για τη Σούδα θα είναι «αορίστου χρόνου», γεγονός που πρακτικά σημαίνει ότι οι Αμερικανοί θα μπορούν να αποδεσμεύσουν σημαντικά κονδύλια για να επενδυθούν στην αναβάθμιση, αφού θα έχουν «μόνιμο» χαρακτήρα και όχι «προσωρινό» που είχαν οι συμφωνίες «ορισμένου χρόνου» που ίσχυαν μέχρι σήμερα με ετήσια ανανέωση.
Από το 2003 η λειτουργία της περίφημης Κ14
Η περίφημη προβλήτα Κ14, με βάθος 14 μέτρα, μήκος 300 μέτρα και πλάτος 100 μ., εγκαινιάστηκε το 2003 στο πλαίσιο της επιχείρησης “Σοκ και Δέος” για τον πόλεμο στο Ιράκ. Το κρηπίδωμα Κ14 φιλοξένησε 16 πολεμικά υποβρύχια, ενώ 5.300 αεροσκάφη πέρασαν από εκεί το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου του 2003. Νωρίτερα, η Βάση είχε χρησιμοποιηθεί και για τις επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν.
Μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2001 όλες οι αμερικανονατοϊκές βάσεις στη χώρα μας τέθηκαν στον ύψιστο βαθμό πολεμικής ετοιμότητας, με τη Σούδα και φυσικά την Κ14 να ξεχωρίζει λόγω της στρατηγικής της θέσης.
neakriti.gr