Το ντοκιμαντέρ «Αναζητώντας τον Καζαντζάκη» που την Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου κάνει πρεμιέρα και την ερχόμενη Πέμπτη 20 του μηνός προβάλλεται στην μορφή ταινίας στην αίθουσα Δαναός της Κηφισίας (στο πλαίσιο του φεστιβάλ Κινηματογράφου Νύχτες Πρεμιέρας) γυρίστηκε για να «φωτίσει» τρεις πλευρές του Νίκου Καζαντζάκη (1883 – 1957), ο οποίος πέραν της τεράστιας λογοτεχνικής αξίας του, υπήρξε και μια πολυσχιδής, αντιφατική προσωπικότητα.
Η πρόκληση για τον 37χρονο Αλέξανδρο Σκούρα που ανέλαβε την σκηνοθεσία του «Αναζητώντας τον Καζαντζάκη» ήταν τεράστια διότι όταν άρχισε την προετοιμασία για δεν γνώριζε πολλά πράγματα για την ζωή του συγγραφέα.. Για την ακρίβεια , ο κ. Σκούρας διάβασε για πρώτη φορά βιβλίο του Ν. Καζαντζάκη, τον «Αλέξη Ζορμπά», όταν υπηρετούσε στο στρατό. Συνεπώς, όταν του ανατέθηκε το «Αναζητώντας τον Καζαντζάκη» έπρεπε να ξεκινήσει από το μηδέν.
Μετά από τρίμηνη εξαντλητική έρευνα, ο Αλέξανδρος Σκούρας ένιωσε έτοιμος. Φυσικά, είχε στο πλευρό του την συνδρομή του επιστημονικού σύμβουλου των εκδόσεων Καζαντζάκη Νίκου Μαθιουδάκη αλλά και άλλων επιστημόνων και ανθρώπων των Γραμμάτων και των Τεχνών.
Μελετητές, ακαδημαϊκοί, συγγραφείς, καλλιτέχνες, και μεταφραστές που έχουν αφιερώσει ατελείωτες ώρες στον συγγραφέα και το έργο του κλήθηκαν να μιλήσουν στο ντοκιμαντέρ. Ανάμεσά τους ο Βασίλης Βασιλικός που εκτός άλλων αναλύει την αντιφατική ιδεολογία του Καζαντζάκη, η καθηγήτρια Χριστίνα Ντουνιά που κάνει την δική της ανάλυση για την Ασκητική, η μεταφράστρια του Καζαντζάκη στα ισπανικά Σέλμα Αντσίρ που κάνει τους θεατές κοινωνούς της πρόκλησης που αισθάνεται ο μεταφραστής όταν έχει στα χέρια του έργο του Καζαντζάκη και κριτικός λογοτεχνίας Βαγγέλης Χατζηβασιλείου μιλά για το προσωπικό ύφος του συγγραφέα,Η ομάδα των συνεργατών δεν σταματά εκεί. Ο μελετητής Νίκος Χρυσός, ο μεταφραστής Παναγιώτης Δημάκης και ο καθηγητής Γιώργος Γραμματικάκης εστιάζουν στον άνθρωπο Καζαντζάκη μιλώντας για την σχέση του με την Κρήτη, με τον πατέρα του.
Επεισόδιο και βιβλίο
Στόχος της παραγωγής ήταν μια μη ακαδημαϊκή βιογραφία του Καζαντζάκη, μέσω της οποίας ο θεατής θα σχημάτιζε μια δική του άποψη για τον συγγραφέα. Μέσα από αυτή την ιδέα ο Αλέξανδρος Σκούρας δούλεψε κάθε επεισόδιο με άξονα ένα βιβλίο τους Καζαντζάκη το οποίο χρησιμοποίησε ως φανό που φωτίζει το σημείο που θέλει να φωτίσει στο κάθε επεισόδιο.
Βιβλία του Καζαντζάκη όπως η «Ασκητική», ο «Αλέξης Ζορμπάς» και ο «Τελευταίος πειρασμός» χρησιμοποιούνται ως «οδηγοί» που ξεναγούν τον θεατή στην κοσμοθεωρία του συγγραφέα, τον εσωτερικό του κόσμο – κοινώς την ψυχή του – και την σχέση του με το υπερβατικό, το Θείο, μέσω της οποίας απέκτησε παγκόσμια φήμη.
Ο Αλ. Σκούρας είπε ότι η επιστημονική προσέγγιση απέναντι στο έργο του Καζαντζάκη υπήρξε προτεραιότητά του. Δυστυχώς, οι μαρτυρίες από ανθρώπους που τον γνώρισαν δεν θα μπορούσαν να είναι πολλές γιατί οι περισσότεροι έχουν πεθάνει. Όμως και πάλι τα ερωτήματα για τον Νίκο Καζαντζάκη δεν μπορούν παρά να παραμείνουν αναπάντητα λόγω της πολυσχιδούς προσωπικότητας του συγγραφέα. ο οποίος σε όλη του την ζωή αποτελούσε ένα γοητευτικό μυστήριο.
Το ντοκιμαντέρ είναι μια παραγωγή της ελculture.gr και της Cosmote TV που γυρίστηκε με την υποστήριξη των Creta Maris Beach Resort και την ευγενική Xoρηγία της Περιφέρειας Κρήτης.
in.gr