Αγώνας δρόμου για να μη μείνει από ρεύμα η Κρήτη

5:26 μ.μ. - Κυριακή, 5 Φεβρουαρίου 2017
05:02 μ.μ. - Κυρ, 05/26/2017
Image: Αγώνας δρόμου για να μη μείνει από ρεύμα η Κρήτη

Αγώνας δρόμου για το υποθαλάσσιο καλώδιο (για την ακρίβεια για τα υποθαλάσσια καλώδια) της Κρήτης λόγω κινδύνων για ηλεκτρική ανεπάρκεια στο νησί μας από το 2020 και μετά...

Μετά τη ΡΑΕ, που πρόσφατα μόλις χτύπησε "καμπανάκι" προς τον ΑΔΜΗΕ για τις καθυστερήσεις στην ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα, και η ίδια η ΔΕΗ κρούει το κώδωνα του κινδύνου!
 
Και αυτό γιατί, με βάση τους συγκεκριμένους περιορισμούς που αναγκαστικά λόγω κοινοτικής νομοθεσίας θα ισχύσουν από το 2020 στις συμβατικές μονάδες, στα εργοστάσια δηλαδή της ΔΕΗ σε Ληνοπεράματα, Αθερινόλακκο κ.τ.λ., αν δεν έχει ολοκληρωθεί η καλωδιακή διασύνδεση, δε θα καλύπτονται οι ενεργειακές ανάγκες του νησιού.
 
Στην περίπτωση μάλιστα της Κρήτης, τα νέα όρια που θέτει η Ε.Ε. στις εκπομπές ρύπων των ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων από μόνα τους εγείρουν... ζήτημα επάρκειας στο νησί μας από το 2020 και μετά, ακόμα μάλιστα κι αν προχωρήσει (πράγμα δύσκολο με τα σημερινά δεδομένα) μέχρι τότε η μικρή έστω καλωδιακή διασύνδεση Χανίων-Πελοποννήσου.
 
Όπως επισήμανε η ΔΕΗ στα πλαίσια της διαδικασίας διαβούλευσης για το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, η νέα περιβαλλοντική νομοθεσία της Ε.Ε. για ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες σε αυτόνομα συστήματα προβλέπει λήξη της εξαίρεσής τους από τα τέλη του 2019. Ως αποτέλεσμα, από εκείνο το σημείο και μετά θα ισχύσουν αυστηρά όρια εκπομπών για την περίπτωση των μονάδων της Κρήτης.
 
Για του λόγου το αληθές:
 
- Στον ΑΗΣ Αθερινόλακκου οι ατμοηλεκτρικές μονάδες θα μπορούν να λειτουργούν μόνο αν γίνουν αναβαθμίσεις ή/και αλλαγή καυσίμου.
 
- Στον ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων οι ατμοηλεκτρικές μονάδες με ισχύ άνω των 50 μεγαβάτ θα μπορούν να λειτουργήσουν μόνο 1.500 ώρες ετησίως.
 
- Οι αεριοστροβιλικές μονάδες άνω των 50 μεγαβάτ δε θα μπορούν να λειτουργούν με καύσιμο το ντίζελ πάνω από 500 ώρες ετησίως.
 
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το εξειδικευμένο στα ζητήματα αυτά energypress.gr, είναι προφανές ότι η κάλυψη του νησιού με ηλεκτρική ενέργεια από το ηπειρωτικό σύστημα κρίνεται επιβεβλημένη ώστε να μη σημειωθούν ελλείψεις. Κατ' επέκταση, η κατασκευή της μικρής διασύνδεσης σε πρώτη φάση και της μεγάλης σε δεύτερη κρίνεται απολύτως απαραίτητη.
 
Η ΔΕΗ προειδοποίησε αναφορικά με τις διασυνδέσεις ότι «οποιαδήποτε καθυστέρηση θα οδηγήσει σε διακύβευση της ασφάλειας τροφοδοσίας του νησιού» και σημείωσε ότι στο νέο δεκαετές προβλέπεται μια μικρή καθυστέρηση της μικρής διασύνδεσης από το δεύτερο εξάμηνο του 2019 στο πρώτο εξάμηνο του 2020.
 
Ως εκ τούτου, η ΔΕΗ ζήτησε:
 
α) Την οριστικοποίηση των τεχνικών παραμέτρων των διασυνδέσεων,
 
β) Την αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης, και
 
γ) Τον καθορισμό των συμβατικών μονάδων της Κρήτης που θα είναι απαραίτητες από το 2020 και μετά, είτε για συνεχή λειτουργία, είτε για εφεδρεία, καθώς και των εκτιμώμενων ωρών λειτουργίας ετησίως.
 
 
Στον "αέρα" τα χρονοδιαγράμματα
 
Στις τάξεις των εμπλεκόμενων φορέων καταγράφεται ένας διάχυτος προβληματισμός διότι η υπόθεση των δύο καλωδίων της Κρήτης εμφανίζει δύο σημαντικά προβλήματα, στην παρούσα τουλάχιστον φάση.
 
Το ένα πρόβλημα αφορά στα χρονοδιαγράμματα, τα οποία αυτή τη στιγμή μοιάζουν να είναι στον "αέρα"... Το έθιξε άλλωστε πρόσφατα ο ίδιος ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, Μανόλης Μπουλαξής, ο οποίος εξαπέλυσε "βολές" κατά του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
 
Όπως γράψαμε προ ημερών, η πλευρά της ΡΑΕ θεωρεί πως ο ΑΔΜΗΕ χρονοτριβεί συστηματικά ως προς την προώθηση της υποθαλάσσιας ενεργειακής διασύνδεσης της Κρήτης, αλλά και άλλων νησιωτικών περιοχών, με την ηπειρωτική χώρα. Η απόφαση του Ανεξάρτητου Διαχειριστή να "μεταθέσει" το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης (Κορακιά-Αττική) από το 2021 για το 2024 ήταν, όπως φαίνεται, η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για τη ΡΑΕ, που διαμηνύει τώρα πως υπάρχουν και αλλού... πορτοκαλιές για τα συγκεκριμένα ενεργειακά πρότζεκτ! Δηλαδή διαμηνύει πως, αν δεν μπορεί ή δε θέλει ο ΑΔΜΗΕ να προωθήσει τα έργα διασύνδεσης της Κρήτης και άλλων νησιών, τότε η ΡΑΕ μπορεί, έχει την αρμοδιότητα να αναθέσει αλλού, σε τρίτους, σε ιδιώτες, τα πρότζεκτ, παρακάμπτοντας τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας!
 
Το σχετικό μήνυμα έστειλε τις προάλλες από το βήμα της Βουλής ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Νίκος Μπουλαξής...
 
ΚΑΛΥΨΗ ΑΝΑΓΚΩΝ
 
 
Φτάνει το μικρό καλώδιο μόνο;
 
Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι δε θεωρείται διόλου δεδομένο ότι το πρώτο καλώδιο που θα υλοποιηθεί χρονικά, το μικρό δηλαδή καλώδιο (Χανιά-Πελοπόννησος), μαζί με την περιορισμένη λειτουργία των υφιστάμενων κρητικών μονάδων θα είναι σε θέση να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση κατά την περίοδο 2020-2025, όπως υποστηρίζει ο ΕΣΑΗ (Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας) στη δική του τοποθέτηση για το δεκαετές.
 
Ο Σύνδεσμος ανέφερε χαρακτηριστικά πως «οποιαδήποτε καθυστέρηση με δεδομένη την απόσυρση πετρελαϊκών μονάδων παραγωγής ρεύματος από το 2020 θα έχει μεγάλες επιπτώσεις στην ασφάλεια εφοδιασμού». Παράλληλα, τόνισε ότι «ο Διαχειριστής δεν προβλέπει τη σταδιακή έναρξη λειτουργίας τού ενός από τους δύο πόλους της μεγάλης διασύνδεσης που θα μπορούσε να συμβεί και έτσι η Κρήτη από το 2022 να μην έχει προβλήματα ασφάλειας».
 
Ο ΕΣΑΗ πρόσθεσε πως «είναι απολύτως απαραίτητο να δοθούν συγκεκριμένα στοιχεία που να τεκμηριώνουν ότι η διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης επαρκεί - μαζί με τους υπάρχοντες πετρελαϊκούς σταθμούς που θα βρίσκονται σε περιορισμένη λειτουργία - για να καλύψει την περίοδο 2020-25 και την αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης στην Κρήτη».
 
Την επάρκεια εφοδιασμού της Κρήτης σχολίασε και ο ΔΕΔΔΗΕ, λέγοντας ότι «στα πλαίσια του ΔΠΑ (Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης), θα πρέπει να υπάρχει λεπτομερέστερη αναφορά των θεμάτων προγραμματισμού του παραγωγικού δυναμικού στην Κρήτη και των έργων Συστήματος στο υπό ένταξη στο ΕΣΜΗΕ νησί».
 




Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης
Πηγή: neakriti.gr