ΑΑΔΕ: «Σαφάρι» για την φοροδιαφυγή μέσω social media

9:01 π.μ. - Τρίτη, 2 Απριλίου 2019
09:04 π.μ. - Τρί, 02/01/2019
Image: ΑΑΔΕ: «Σαφάρι» για την φοροδιαφυγή μέσω social media

Πρόκειται για την μέθοδο έμμεσης εμπορικής προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από γνωστά πρόσωπα

Ένα νέο όπλο κατά της φοροδιαφυγής σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Πρόκειται για τα δημοφιλέστατα social media, τα οποία αναμένεται να φέρουν στο φως «λαβράκια», δηλαδή πλήθος περιπτώσεων απόκρυψης εισοδημάτων, και μάλιστα από επώνυμα πρόσωπα.
 
Πρόκειται για την μέθοδο έμμεσης εμπορικής προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από γνωστά πρόσωπα. Η πρακτική είναι διαδεδομένη και ευρέως γνωστή στις μέρες μας. Διάσημα πρόσωπα με δεκάδες ή ακόμα και εκατοντάδες χιλιάδες φίλους-ακόλουθους στα social media φωτογραφίζονται στις προσωπικές σελίδες τους π.χ. με τα ρούχα ή τα παπούτσια εταιρείας με την οποία έχουν έρθει σε συμφωνία. Στη φωτογραφία έχουν προστεθεί ειδικά χαρακτηριστικά έτσι ώστε όταν ο ακόλουθος τοποθετήσει τον κέρσορα του υπολογιστή πάνω στο ρούχο ή το παπούτσι να εμφανίζεται το όνομα της εταιρείας. Επίσης, όταν κάνει κλικ στον σχετικό σύνδεσμο τότε μεταφέρεται στο ιστότοπο ή το λογαριασμό που διατηρεί η εταιρεία στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.
 
Με δεδομένο ότι χιλιάδες καταναλωτές παρακολουθούν τις αναρτήσεις του εκάστοτε διάσημου, η προβολή αυτή χρησιμοποιείται για την εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών και μάλιστα ακριβοπληρώνεται ενίοτε.
 
Σύμφωνα με πληροφορίες η ΑΑΔΕ προχωρά στην κατάρτιση λίστας επωνύμων που έχουν εντοπιστεί να εφαρμόζουν τη συγκεκριμένη πρακτική και σύντομα πρόκειται να κληθούν για παροχή διευκρινίσεων. Ταυτόχρονα οι ελεγκτές θα ανατρέξουν στις φορολογικές τους δηλώσεις προκειμένου να διαπιστώσουν αν το εισόδημα από την προώθηση προϊόντων έχει δηλωθεί.
 
Από τους μέχρι τώρα άτυπους ελέγχους έχει διαπιστωθεί η απόκρυψη πολλών εισοδημάτων από παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις που κάποιοι επώνυμοι είχαν συστήσει επιχειρήσεις, ο έλεγχος θα πρέπει να επεκταθεί στο επίπεδο της επιχείρησης για να διαπιστωθεί αν έχει εκδοθεί το σχετικό τιμολόγιο.
 
Οι ελεγκτές που έχουν κάνει την αρχική έρευνα έχουν διαπιστώσει ότι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν διαφημίζονται μόνο ρούχα και παπούτσια. Έχουν εντοπίσει ότι διαφημίζονται επίσης πλαστικοί χειρουργοί, κέντρα αδυνατίσματος και αισθητικής, υπηρεσίες κομμωτικής, ταξιδιωτικά γραφεία, είδη διατροφής, κ.α.
 
Στην ουσία, όπως εξηγούν, η παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών με αυτόν τον τρόπο αποτελεί άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας και απαιτεί είτε την υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών στην εφορία είτε την είσπραξη της αμοιβή με τον λεγόμενο τίτλο κτήσης (πρώην απόδειξη δαπάνης) και την δήλωση του σχετικού εισοδήματος στην ετήσια φορολογική δήλωση του φορολογούμενου.
 
Πηγές της ΑΑΔΕ σημειώνουν ότι είναι αναμενόμενο οι ελεγχόμενοι να ισχυριστούν ότι παρέχουν διαφήμιση χωρίς να λαμβάνουν χρήματα. Ωστόσο, αυτό το επιχείρημα δεν στέκει κατά τον φορολογικό έλεγχο, καθώς δεν πρόκειται για μια πρακτική που ασκείται περιστασιακά, αλλά τακτικά και τονίζεται ότι και η άνευ χρηματικού ανταλλάγματος λήψη υπηρεσιών και προϊόντων αποτελεί αμοιβή με παροχή σε είδος, και αποτελεί εισόδημα.
 
 
in.gr