Θα καταφέρει το ιεραπετρίτικο αγγούρι να κρατήσει το μερίδιό του στις ευρωπαϊκές αγορές; - Οι Ολλανδοί επανέρχονται και οι Ισπανοί διατηρούν την έδρα τους

11:47 π.μ. - Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2024
11:10 π.μ. - Δευ, 21/47/2024
Image: Θα καταφέρει το ιεραπετρίτικο αγγούρι να κρατήσει το μερίδιό του στις ευρωπαϊκές αγορές; - Οι Ολλανδοί επανέρχονται και οι Ισπανοί διατηρούν την έδρα τους

Ο κος Γιώργος Κοντοσφύρης, Γενικός Διευθυντής Πωλήσεων της “Syngenta”, μίλησε στον Ηχώ 99,8 με αφορμή την επίσκεψή του στην Έκθεση «Fruit Attraction 2024» στην Μαδρίτη της Ισπανίας

Ο κος Κοντοσφύρης μας ενημέρωσε ότι η έκθεση πραγματοποιείται κάθε Οκτώβριο στην  Μαδρίτη και είναι μία έκθεση που εξελίσσεται διαρκώς αφού το 2018 είχε δύο μεγάλους εκθεσιακούς χώρους και αυτή τη στιγμή έχει φτάσει σε δέκα τεράστια κτιριακά  συγκροτήματα. Αυτή η έκθεση αντιπροσωπεύει έντονα τον Ευρωπαϊκό Νότο και εκεί βρέθηκαν όλοι όσοι ασχολούνται με τα νωπά φρούτα και αυτό που "ψιθυρίζεται" είναι ότι η Ισπανία θα πάρει το πάνω χέρι από την Γερμανία. Δεν υπάρχει λοιπόν μόνο η FRUIT LOGISTICA αλλά και η Fruit Attraction όπου μπορεί κάποιος να συζητήσει πράγματα που είναι πιο κοντά μας γιατί αντιπροσωπεύει το νότιο κομμάτι της Ευρώπης.

Καλλιέργειες αγγουριού σε Ισπανία και Ελλάδα

Στην Ισπανία, οι εκτάσεις αγγουριού είναι σταθερές, δεν έχει μπει δηλαδή παραπάνω αγγούρι όπως στην περιοχή μας. Αυτό που άλλαξαν οι Ισπανοί είναι ότι έφεραν τις καλλιέργειες τους από 15 έως 30 ημέρες νωρίτερα από ότι συνήθως ώστε να ανταγωνιστούν τους Ολλανδούς. Οι Ολλανδοί επανέρχονται, οι Ισπανοί είναι σταθεροί στην έδρα τους και προσπαθούν να φέρουν προϊόντα νωρίτερα στην ευρωπαϊκή αγορά αλλά και να διαχειριστούν τις ασθένειες.

Εμείς έχουμε βάλει περισσότερο αγγούρι φέτος κυρίως λόγω της πίεσης που είχε η ντομάτα αλλά και γιατί λόγω εξαγωγών είναι ένα προϊόν με ζήτηση. Ωστόσο, δεν πρέπει να είμαστε το μπάλωμα, τόνισε ο κος Κοντοσφύρης. Αυτό που πρέπει να κάνουμε, κατά τη γνώμη του, είναι να διατηρήσουμε αυτό που πετύχαμε τα τελευταία χρόνια. Θα πρέπει λοιπόν να μην υποχωρήσουμε αλλά να κρατήσουμε τις θέσεις μας με σταθερά ποιοτικά προϊόντα και να χτίσουμε πάνω σε αυτή την ποιότητα. Είναι σημαντικό να έχουμε ωραία προϊόντα τα οποία δεν θα έχουν να στερηθούν σε τίποτα με τα προϊόντα από ανταγωνίστριες χώρες ώστε να κρατήσουμε το μερίδιό μας. Θα πρέπει να είμαστε σταθεροί σε αυτή την ιστορία. Για να αυξήσουμε την κατανάλωση στα κηπευτικά είναι σημαντικό να βγάζουν φρεσκάδα.

hxonews

Οι ιώσεις από τις οποίες βάλλεται η παραγωγή αγγουριού στην Ισπανία

Συνεχίζοντας, ο κος Κοντοσφύρης αναφέρθηκε στις ιώσεις από τις οποίες βάλλεται αυτή τη στιγμή η Ισπανία. Αυτές οι δύο ιώσεις αφορούν κυρίως τα κολοκυνθοειδή, προσβάλουν δηλαδή τα κολοκύθια και το αγγούρι. Η πρώτη ίωση είναι μία φυλή του ιού του Νέου Δελχί. Τα τελευταία 2 με 3 χρόνια οι Ισπανοί βρίσκονται σε ένα αμόκ αλλαγής υβριδίων με όλες τις εταιρίες να προσπαθούν να βρουν καινούρια υλικά ώστε να προσφέρουν λύσεις στους παραγωγούς. Αυτός ο ιός έχει έρθει και στην Κρήτη αλλά και στην Δυτική Πελοπόννησο στο κολοκύθι, ωστόσο στο αγγούρι δεν έχουμε ακόμα έντονη παρουσία. Ο δεύτερος ιός είναι ο λεγόμενος «CGMV», ένα χλωριτικό μωσαϊκό, ο οποίος εμφανίστηκε πρώτη φορά στην Ιεράπετρα το 1986 χωρίς όμως να δημιουργεί προβλήματα στη Ελλάδα. Η χώρες που έχουν πρόβλημα από αυτό τον ιό είναι η Βουλγαρία και η Ισπανία. Οι εταιρίες προσπαθούν λοιπόν να δώσουν νέες λύσεις με υβρίδια που έχουν ανοχή σε αυτό τον ιό.

Γενικά για τις ιώσεις, ο κος Κοντοσφύρης ανέφερε ότι ήρθαν για να μείνουν και θα πρέπει πάντα να παίρνουμε τα μέτρα μας. Η αλλαγή του κλίματος και η ξηρασία στην Ισπανία έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην αύξηση των ιώσεων αλλά και στην επάρκεια νερού. Ο κος Κοντοσφύρης τόνισε τη σημασία των εγγειοβελτιωτικών έργων τα οποία θα πρέπει να είναι μονόδρομος για όλο τον Ευρωπαϊκό Νότο. Η Κρήτη στερείται παντελώς τέτοιων έργων και θα πρέπει να γίνουν σοβαρές κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

Ντομάτα και καστανή ρυτίδωση

Η Ιεράπετρα ευτυχώς άργησε να μπει στη ίωση της καστανή ρυτίδωσης. Φέτος, είναι η πρώτη χρονιά που έχουμε πιο δυνατά συμπτώματα και ένταση του φαινομένου κάτι που είναι αναμενόμενο, ειδικά όταν τα μέτρα δεν τηρούνται. Ωστόσο, δεν χρειάζεται πανικός καθώς πολλές περιοχές έχουν περάσει τα ίδια. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να τηρούμε τα μέτρα, να προσέχουμε τι κάνουμε μέσα στο χωράφι μας και να δοκιμάζουμε υβρίδια με ανοχές.  Στην Ιεράπετρα, όλες οι εταιρίες πασχίζουν για να δώσουν λύσεις στο πρόβλημα της καστανής ρυτίδωσης. Σίγουρα δεν υπάρχει ακόμα η απόλυτη λύση αλλά είμαστε στο 70%, είπε ο κος Κοντοσφύρης. Τα υβρίδια με ανοχή δεν είναι ένα εμπορικό παιχνίδι αλλά μία προσπάθεια να πάμε όσο το δυνατόν πιο κοντά στη αντοχή, αλλά η αντοχή θέλει χρόνο. Είναι δεδομένο ότι όλα τα υβρίδια θα αλλάξουν αλλά χρειάζεται χρόνος. Ιώσεις υπάρχουν και η δουλειά των εταιρειών είναι να δημιουργούν υβρίδια ώστε με κάποιον τρόπο να λύνουν τα προβλήματα ώστε να μπορεί ο παραγωγός να συνεχίσει να καλλιεργεί.

Το μήνυμα της Fruit Attraction

Αυτό που είδε ο κος Κοντοσφύρης στην Fruit Attraction είναι η οργάνωση. Οι περισσότεροι παραγωγοί είναι σε ομάδες και καλλιεργούν με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Θα δει κανείς την αποθέωση στην συσκευασία και το branding. Οι Ισπανοί είναι δεκαετίες μπροστά σε αυτά τα θέματα. Αν και τα θερμοκήπιά τους είναι πολύ υποδεέστερα από τα δικά μας βλέπουμε ότι έχουν επενδύσει εκεί που πρέπει να πάνε τα χρήματα δηλαδή στις ομάδες, τα μηχανήματα, την συσκευασία, τους δρόμους και τα logistics. Μόνο με συνέργειες, ομάδες και κοινούς στόχους θα πάμε μπροστά, είπε ο κος Κοντοσφύρης και έδωσε σαν παράδειγμα την ομάδα Παραγωγών Ψαρής Φοράδας. Θα πρέπει να υπάρχει οργάνωση και να ξέρουμε όλο και περισσότερο που θα διαθέσουμε κάθε χρόνο τα προϊόντα μας. Οι αγορές που πάνε καλά δεν έχουν ακριβές ή φθηνές τιμές. Θέλουμε μία ισορροπία, μία τιμή που είναι σχετικά καλή για τον παραγωγό και να κρατάει η κατανάλωση τον ρυθμός της καθώς κάθε τι που αναστατώνει τον ρυθμό κατανάλωσης μας πάει αρκετά βήματα πίσω.

Κλείνοντας, αναφέρθηκε στο Μαρόκο λέγοντας ότι στην ουσία είναι Ευρωπαίοι που έχουν πάει να παράξουν εκεί. Εμείς είμαστε οι πιο μικροί σε σχέση με τις υπόλοιπες αγορές και θα πρέπει να μείνουμε ποιοτικοί ώστε να σωθούμε. Επίσης, θα πρέπει να είμαστε σταθεροί από άποψη ποσότητας και ποιότητας και να μην κάνουμε εκπτώσεις. Πίσω από κάθε δυσκολία υπάρχει μία ευκαιρία αρκεί να μπορούμε να τη δούμε, κατέληξε. 

*Φωτογραφίες από το αρχείο του κ. Γ. Κοντοσφύρη από την επίσκεψή του στην Μαδρίτη

* Ρεπορτάζ: Μαρία Τσαγκαράκη - Βαγγέλης Βενέτης

* Κείμενο - Επιμέλεια: Ελένη Ζαχαράκη

* Τεχνική επιμέλεια - Υποστήριξη: Κατερίνα Κοντού

- Ακολουθήστε μας στο facebook

- Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο YouTube